Planschade bij plaatsing antennemast

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#16 Bericht door PA0FRI »

PA3HMP schreef: ik had al wel het voordeel dat er een soortgelijke mast al in het dorp stond, dus als er ergens in Eindhoven een soortgelijke mast staat kun je van dat feit wellicht gebruik maken,
Kijk ook naar antennes van bedrijven (gebruik mobilofoons), taxibedrijven, honden ambulances, ambulances, brandweer,
politiebureaus, gemeentelijke diensten etc. Daarna verwijzen kan ook helpen.
Waarom zij wel en wij niet een antenne met mast? Wij horen immers ook tot de redelijk bevoegde personen.
Zoek ook naar masten met antennes van CBérs, Vaak zijn die langer dan 5 m en ontbreekt een vergunning.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE9DX
Berichten: 489
Lid geworden op: 10 jan 2010, 00:08
Roepletters: PE9DX
Locatie: Winschoten
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#17 Bericht door PE9DX »

Is er al contact gezocht met het antennebureau van DARU?
Jan PA3FXB is zeer deskundig op dit gebied (werkt als ambtenaar bij de gemeente) en heeft al vele zaken gewonnen voor zendamateurs met plaatsingsproblemen voor masten.
Deze zaken zijn gewonnen op het gemeentehuis en niet voor de rechter!

Johan - PE9DX.
member SATNOGS project

http://www.pe9dx.com

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#18 Bericht door PA1RA »

Ik heb contact gehad met Eric-Jan Wösten PA0ERC van de Veron.
Hij zegt:

"
Indien zich geen geval voordoet als bedoeld in het tweede lid van art.10 EVRM, -en dat is het geval omdat de gemeente bereid is mee te werken- dient op grond van art.10 EVRM in verband met art.94 Grondwet, de hoogtebeperkende bepaling in het bestemmingsplan buiten toepassing te worden gelaten, zoals ook de jurisprudentie van de Raad van State duidelijk aangeeft. (Opm.: die kan hij kopiëren uit het door de VERON uitgegeven boek "Amateurradio Antennes – een juridische leidraad" (ISBN 90-70756-41-2) (bijv. pag.211-214, 183-186, 163-167,132-133, bij te voegen en naar te verwijzen)). Er is dan dus geen sprake van afwijking van het bestemmingsplan. De uitgebreide procedure is daarmee juridisch overbodig.

Indien B. en W. daar desondanks voor kiezen, mag dit er niet toe leiden dat aanvrager de daardoor geheven extra leges verschuldigd is, noch deze verplicht mag worden een planschade-overeenkomst aan te gaan.

Over dit laatste is mij overigens geen jurisprudentie bekend en het gaat er om dat de gemeente zich laat overtuigen. Over het algemeen is men nogal huiverig om af te wijken van de gebruikelijke regels.
"

Met andere woorden: een bestemmingsplan en daaruit voortvloeiende planschade is niet relevant bij de plaatsing van een antennemast voor een zendamateur.

Nu nog de gemeente daarvan overtuigen :wink:

Rene
Pa1Ra

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#19 Bericht door PA4WK »

Zoals Johan ook al opmerkte kun je ook lid worden van DARU.
Kijk voor meer informatie over BOAN https://www.daru.nu/boan
Succes er mee
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Frankyboy
Berichten: 240
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#20 Bericht door Frankyboy »

PA0FRI schreef:
Kijk ook naar antennes van bedrijven (gebruik mobilofoons), taxibedrijven, honden ambulances, ambulances, brandweer,
politiebureaus, gemeentelijke diensten etc. Daarna verwijzen kan ook helpen.
Waarom zij wel en wij niet een antenne met mast? Wij horen immers ook tot de redelijk bevoegde personen.
Zoek ook naar masten met antennes van CBérs, Vaak zijn die langer dan 5 m en ontbreekt een vergunning.
Die moeten ook aan allerlei regels voldoen, hier in het dorp mag er volgens bestemmingsplan alleen een antenne buiten de bebouwde kom staan.
Dat geld vooral voor telecom, maar als zendamateur heb je hier dus ook last van.
Kortom niet zwart/wit, zij mogen dus ook niet zomaar.

En bij een CB'r komt de gemeente ook bij ontbrekende vergunning. Maar meestal klaagt er dan iemand, hier hebben ze volgens mij geen actieve controle.

Kortom het is gewoon gelijk geregeld en we worden niet achtergesteld.

Ik zou er toch mee oppassen want planschade kun je sowieso wel krijgen wanneer het toegekend wordt.
bv https://www.bd.nl/goirle/planschade-voo ... ~ac279df7/

Maar Google er maar eens op: planschade antennes.
Behoorlijk veel hits. Je loopt dus zeker een risico.
Goed uitzoeken dus.

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#21 Bericht door PA1RA »

Maar als ik het goed begrijp heb je als geregistreerde zendamateur helemaal niks te maken met bestemmingsplannen en daarmee verbonden planschade. Dit op grond van art.10 EVRM en art.94 Grondwet. Wij als zendamateurs zijn natuurlijk alleen bezig met het uiten van onze mening, en andere meningen ontvangen :) . En daar heb je een antenne met mast voor nodig!
Een GSM mast heeft daar niets mee te maken, die geeft alleen door. Zo ook met bijv. een repeater. Een mast voor een (zendamateur)repeater kan dat art. 10 EVRM dus niet gebruiken.

Maar, ik moet het eerst nog zien. Het zal niet vanzelf gaan om de gemeente dit te laten beseffen...

73,
Rene.
Pa1Ra

pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#22 Bericht door pe1rxq »

Helaas zijn die rechten niet absoluut.
Volgens die grondrechten heb jij recht om meningen te ventileren en die van anderen te horen, maar zonder mast kan dat nog steeds en wordt je dus niet helemaal beperkt.
Jouw buren hebben ook rechten, en hier komen die (potentieel) in conflict.
Een gemeente mag je dus beperken, dat mogen ze niet zomaar (het blijft een belangrijk recht), maar met een goede reden wel

En als wij ons werkelijk niks van een bestemmingsplan hoeven aan te trekken is er niks wat je tegenhoud om een mastje van formaat Ijselstein te plaatsen.
Klinkt natuurlijk over-the-top, maar iedereen snapt dat je buurman zijn huis wel wat minder waard is in de schaduw van zo'n toren.....
Ergens tussen 5m en 375m zit dus een overgang waarbij je buren daadwerkelijk wat kunnen claimen, en ik ben bang dat het dichter bij 5m zitten dan bij 375m.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#23 Bericht door Thijzer »

Nog even een opmerking met betrekking tot planschade. Dat wordt door de gemeente altijd onder de neus geschoven bij een aanvraag tot wijziging bestemmingsplan (omdat de gemeente geen besluiten durft te nemen).
Planschade moet door een onafhankelijk deskundige worden vastgesteld en is bij plaatsing van een mast nog niet zo evident. Daarbij verjaart planschade na 5 jaar en kan iemand die er nieuw komt wonen er geen aanspraak op maken. En áls er van planschade sprake blijkt te zijn, dan volstaat het afbreken van het gevaarte.

Kortom: praat eens met de buren en met een expert m.b.t. planschades of dit wel een issue gaat vormen.

Tot nu toe heeft de tactiek van de gemeente gewerkt: afschrikken en laten doodbloeden.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#24 Bericht door PH2LB »

Thijzer schreef: Planschade moet door een onafhankelijk deskundige worden vastgesteld en is bij plaatsing van een mast nog niet zo evident. Daarbij verjaart planschade na 5 jaar en kan iemand die er nieuw komt wonen er geen aanspraak op maken. En áls er van planschade sprake blijkt te zijn, dan volstaat het afbreken van het gevaarte. .
Dat is dus best een interessante benadering. Als de beste buur binnen 5 jaar besluit het huis te gaan verkopen, de taxatie lager uitvalt i.v.m. de geplaatste antenne mast zou je dus spreken over planschade. Doet hij dat niet zou er bijna geen vuiltje aan de lucht zijn.
En het afbreken van het gevaarte om de planschade terug te draaien, bijzonder.
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#25 Bericht door pe1cmo »

De volgende stap zou zijn, planschade omdat de kleur van je nieuwe auto de buren niet bevalt. :|
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#26 Bericht door Gert_PA2LO »

Planschade kan je toch alleen claimen als er sprake is van een wijziging van het bestemmingsplan?

Voor zover ik zo snel kan terugvinden is in de situatie van PA1RA het Bestemmingsplan Kerkdorp Acht 2007 van toepassing.

In artikel 19.3.2 staat daar de hoogte bepaling van bouwwerken, geen gebouw zijnde.

Maar verderop staat hierop welke uitzonderingen er zijn op basis waarvan Burgemeester en wethouders een vrijstelling van de bepalingen kan verlenen. In artikel 31.1 lees ik daar in lid e: "de bestemmingsbepalingen ten aanzien van de hoogte van bouwwerken, geen gebouwen zijnde, en toestaan dat de hoogte van de bouwwerken, geen gebouw zijnde, ter behoeve van kunstwerken, geen gebouw zijnde, en ten behoeve van zend- ontvang- en/of sirenemasten, wordt vergroot tot niet meer dan 40m".

Burgemeester en wethouders kunnen op basis daarvan zonder het bestemmingsplan te hoeven aanpassen ("in afwijking van het bestemmingsplan") toestemming geven voor de bouw van een mast*.

Mijn gedachte in deze casus is dan: als deze mogelijkheid al in het bestaande bestemmingsplan is opgenomen, dan is er geen sprake van planschade: de kans/risico dat B&W een vrijstelling kan verlenen was immers al aanwezig sinds de vaststelling van dit bestemmingsplan (in 2007). Wellicht raadzaam om dit argument eens bij een ter zake kundige jurist te toetsen?

*In mijn eigen situatie heeft mijn gemeente ook op basis van dit uitzonderingsartikel toestemming gegeven voor de bouw van mijn antennemast.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#27 Bericht door Thijzer »

PH2LB schreef: En het afbreken van het gevaarte om de planschade terug te draaien, bijzonder.
Planschade ontstaat eigenlijk al als de planologie verandert (en verslechtert), dan hoeft er feitelijk nog niks te zijn gebouwd. Maar ik vraag mij af of een antennemast een waardevermindering voor omwonenden teweeg brengt. Mijn inschatting is dat je die waardevermindering niet krijgt toegekend.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4529
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#28 Bericht door PE1PQX »

Thijzer schreef:
PH2LB schreef: En het afbreken van het gevaarte om de planschade terug te draaien, bijzonder.
Planschade ontstaat eigenlijk al als de planologie verandert (en verslechtert), dan hoeft er feitelijk nog niks te zijn gebouwd. Maar ik vraag mij af of een antennemast een waardevermindering voor omwonenden teweeg brengt. Mijn inschatting is dat je die waardevermindering niet krijgt toegekend.
Volgens mij zijn daarover ook diverse rechtszaken gevoerd waarbij die waardevermindering van tafel geveegd zijn. Meende zoiets gezien te hebben in het beroemde boek van Guido.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#29 Bericht door pa1bvm »

en als het huis nu 10 % in prijs stijgt ?? over 5 jaar dan is er geen schade .. of wel ??
werkt planschade maar in een richting ?? stel dat je huis meer waard wordt door iets

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#30 Bericht door PA0FRI »

pa1bvm schreef:en als het huis nu 10 % in prijs stijgt ?? over 5 jaar dan is er geen schade .. of wel ??
werkt planschade maar in een richting ?? stel dat je huis meer waard wordt door iets
Wordt aanspraak op planvoordeel :lol:
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie