Planschade bij plaatsing antennemast

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Planschade bij plaatsing antennemast

#1 Bericht door PA1RA »

Lieden,
Iemand wel eens hetvolgende op z'n dak gekregen bij de vergunningsaanvraag voor het plaatsen van een antennemast in de achtertuin? Ik kreeg n.a.v. mijn vergunningsaanvraag een brief waarin de gemeente zich wil indekken tegen planschadeclaims:

Planschade heeft betrekking op naastgelegen panden. Het gaat over het risico van waardevermindering van naburige panden door de afwijking van het bestemmingsplan voor uw project.

Indien eigenaren van de panden menen dat de aan u verleende toestemming met betrekking tot afwijking van het bestemmingsplan een waardevermindering van hun pand tot gevolg heeft, kunnen zij de gemeente hiervoor aanspreken. Dit kan tot 5 jaar na de gebeurtenis die de waardevermindering zou kunnen veroorzaken.

De Gemeente Eindhoven vindt het billijk dat de kosten die voortvloeien uit toestemmingen (indien afwijking van het bestemmingsplan nodig is) waar de aanvrager profijt van heeft, ook door de aanvrager zullen worden gedragen.

Hoeveel deze kosten zijn kunnen wij niet op voorhand zeggen. Ook is het denkbaar dat er geen enkele kosten uit voort zullen komen. Het gaat immers om waardevermindering die moet worden aangetoond.


Ze vragen of ik hieronder mijn handtekening zet.

Wat is wijs? Waardevermindering van een huis als gevolg van planschade gaat al gauw ver boven mijn budget. Is het trouwens wel een geldige zet van de gemeente om dit te eisen? Ze geven aan dat het nodig is omdat ze voor mijn mast af willen wijken van het bestemmingsplan dat zegt dat er niet boven 3 meter gebouwd mag worden... (wat volgens mij voor een zendamateurmast niet relevant is(?)).
Misschien moet ik wel beter een juridisch loket raadplegen :wink:

73,
Rene
Pa1Ra.

Roy pd8rw
Berichten: 493
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#2 Bericht door Roy pd8rw »

Wellicht is het verstandig om beide opties te laten toetsen bij een juridisch loket..

Mocht de regelgeving voor het plaatsen van je mast niks van doen te hebben met het bestemmingsplan heb je dat gelijk op papier en kun je dat aandragen bij de gemeente.

OH en meld indien er niet fijn gereageerd word gelijk dat de regel van 5m boven je dak geteld vanaf het snijvlak vergunningvrij is. Even als het aantal van dit soort mastjes. (niet aan de voorzijde) dan neemt wellicht de waarde nog meer af van de buren aan de achterzijde.. :lol: 8)

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#3 Bericht door Snof »

Als ik het goed lees komt de mast achter in de tuin, dan heb je geen snijpunt.

pe1rxq
Berichten: 362
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#4 Bericht door pe1rxq »

Ik zou zeker het juridisch loket raadplegen. (Het

Maar ik ben bang dat de gemeente haar zin krijgt. Een planschadeovereenkomst is tegenwoordig redelijk geaccepteerd. Ook door de raad van state. Je zult dus goed je best moeten doen om er ondereuit te komen. Gemeentes die weigerden om een vergunning zonder deze overeenkomst te geven kregen over het algemeen gelijk.

Er is misschien wel een mogelijkheid: van planschade is alleen sprake als het niet in het bestemmingsplan past.
Als je dus een vergunning aanvraagt voor een antenne meer dan 5m boven het snijvlak, maar nog binnen het bestemmingsplan dan moet dat zonder kunnen.
Maar waarschijnlijk voldoe je hier niet aan..

PD2B
Berichten: 184
Lid geworden op: 14 mei 2017, 09:41
Roepletters: PD2B
Locatie: 2e Exloërmond

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#5 Bericht door PD2B »

Snof schreef:Als ik het goed lees komt de mast achter in de tuin, dan heb je geen snijpunt.
Zeker weten van wel.

Vanaf de snijlijn van het dak mag je incl. antenne 5 meter omhoog.

https://www.helpdeskbouwregels.nl/AfbeeldingById/65

2e bladzijde, onderste afbeelding.
Mvg,

Bert

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#6 Bericht door PA3DAT »

Dat is als de mast aan het huis vast zit. Staat de mast achterin de tuin, dan is er geen snijpunt en mag 'ie maximaal 5m hoog zijn, inclusief antennes. Gerekend vanaf het maaiveld.

Ook dat is goed te zien op het onderste plaatje van pagina 2: de meest rechtse mast op het gras.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#7 Bericht door PA1RA »

Het is inderdaad een vrijstaande mast achter in de tuin.
20 meter hoog, geen achterburen. Het bestemmingsplan beperkt een bouwhoogte hier zelfs maar tot 3 meter! Eén buur heeft al laten weten er niet mee accoord te gaan na het zien van de klaarliggende constructiemast...

pa1bvm
Berichten: 3325
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#8 Bericht door pa1bvm »

misschien de betreffende buur laten zien ( foto shop ) hoe een mast van 5 meter boven de nok er gaat uitzien
en hoe een mast van 20 meter hoog ( ik neem aan telescoop mast en kantelbaar ) er dan komt uit te zien netjes achter het huis gezet ..
wat een narigheid Rene .. kan je iets "remote" doen ?? ondanks mast van 20 meter hoog zal er toch ook veel qrm zijn zo in een woonwijk .

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#9 Bericht door Steef »

Zou er toch maar mee oppassen.
Als een buur een bevriende makelaar heeft die een officieel taxatie rapport kan schrijven, dan ben je straks mooi de Sjaak.
En als de buurtjes zich verenigen dan ga je failliet.

Het blijkt overigens wel normaal te zijn, helaas.

https://www.das.nl/juridische-informati ... -vergoeden
Wie praat luistert niet

Gebruikersavatar
PA3HMP
Berichten: 2298
Lid geworden op: 06 jul 2011, 15:03
Locatie: Lage Mierde
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#10 Bericht door PA3HMP »

lijkt me dat een hoogte van 3 meter juridisch niet haalbaar is aangezien je tot 5 meter boven je dak vergunningsvrij mag bouwen.
Gemeentes willen nog wel eens onzin eisen stellen, zo moest ik mijn gegalvaniseerde mast nog 2 keer schilderen, dus 2 laagjes zinkverf erover heen, een belachelijke eis maar goed het zit erop.

Als je een rechtsbijstandsverzekering hebt zou ik die inschakelen, overigens kon ik geen 20 meter mast plaatsen omdat je dan naar de provincie moest art19 oid dus ik heb een veel lagere mast, ik had al wel het voordeel dat er een soortgelijke mast al in het dorp stond, dus als er ergens in Eindhoven een soortgelijke mast staat kun je van dat feit wellicht gebruik maken, evt ook eens kijken voor GSM masten en of ze daar dezelfde eis stellen ivm waardevermindering.

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#11 Bericht door pa3kc »

Wij hebben een hobby waar mee wij vrij mogen communiceren met andere zendamateurs op de manier die wij willen.
Dit mogen wij op basis van Europees recht dat wij zelf mogen bepalen hoe wij willen communiceren met anderen.
Dit Europees recht is de enige juridische basis die er is die ons wettelijk toestaat omdat te doen.
Radio experimenten willen doen is geen juridische basis.

Ik heb zelf een lange juridische strijd gehad met een Woningstichting hier in Eindhoven en gewonnen toen wij nog in Veldhoven woonden.
Het betrof twee kleine antennes (2m klaverblad en een diamond x50) die ik graag direct boven ons wou hebben op het flat dak.

Dit planschade is wel een uniek instrument of beter gezegd argument wat gemeentes kunnen gebruiken om plaatsing van masten door zendamateurs (en anderen) tegen te gaan.
Het is net alsof men een loop hole gevonden heeft in de wet om ons dwars te zitten om te zorgen dat die "lelijke antenne masten plus antennes" er uiteindelijk niet komen.

Waarom zouden gemeentes een jaren lange juridische strijd aan moeten gaan met uiteindelijk gezicht verlies voor de gemeente en dat de mast toch toegewezen moet worden als men het gewoon direct hier op kan gooien?

Eigenlijk zouden er mensen met juridische skills hier naar moeten gaan kijken of dit wel mag en stand kan houden om die kosten te verhalen op de zendamateur, want dit is gewoon een dooddoener.

Men weet gewoon van te voren dat diegene die een mast aanvraagt hier nooit in mee kan en zal gaan :?

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#12 Bericht door PE1PQX »

@pa3kc: Dat Europees recht waar je over spreekt is niets meer en niets minder dan die beroemde Artikel 10, lid 1 van het EVRM. Daarin wordt met geen enkele term gerept over HOE je je hobby wenst te bedrijven. Dus zaken als masten en antennes etc. vallen hier dus duidelijk niet onder.

Als een 3e partij (een buur bijvoorbeeld) duidelijk aantoonbaar schade van jouw mast heeft, treed lid 2 van die zelfde artikel in werking dat lid 1 beperkt. Het vet geschrevene is een belangrijk punt, "duidelijk aantoonbaar"!

Overigens werd in dit draadje ook al een maximale hoogte van 3mtr aan gehaald. De betreffende gemeente dacht waarschijnlijk dat het om een aanbouw o.i.d. ging vergelijkbaar als een aanbouw-keuken, uitbouw van een woning etc. Hiervoor gelden weer net andere regels.

Overigens gelden er voor schuttingen weer andere regels, maar dat durf ik niet met 100% zekerheid te beweren.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA1RA
Berichten: 97
Lid geworden op: 03 mar 2018, 18:07
Roepletters: PA1RA
Locatie: Eindhoven

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#13 Bericht door PA1RA »

Wie heeft er voor mij het boek van de Veron: "Amateurradio Antennes – een juridische leidraad" (ISBN 90-70756-41-2) ?

73,
Rene
Pa1Ra

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#14 Bericht door pa3kc »

PE1PQX schreef:@pa3kc: Dat Europees recht waar je over spreekt is niets meer en niets minder dan die beroemde Artikel 10, lid 1 van het EVRM. Daarin wordt met geen enkele term gerept over HOE je je hobby wenst te bedrijven. Dus zaken als masten en antennes etc. vallen hier dus duidelijk niet onder.
En dat is maar goed ook!

Wij mogen zelf bepalen hoe wij willen communiceren. En als dat is met een 20m/40m beam op een mast van 20 meter hoogte dan mogen wij dat op basis van het EVRM.
Zo ligt het juridisch gezien.

Maar het moet wel veilig zijn voor de omwonenden (verlengde van het EVRM), dat klopt ook inderdaad.

Wat voor punt je nu wilt maken ontgaat mij nu even, volgens mij bedoelen we hetzelfde.


@PA1RA
Rene ik heb het boek nog hier liggen, even afgestoft.

Je mag hem komen lenen, stuur maar een PB, of mijn call @veron.nl.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Planschade bij plaatsing antennemast

#15 Bericht door PE1PQX »

pa3kc schreef:
Wij mogen zelf bepalen hoe wij willen communiceren. En als dat is met een 20m/40m beam op een mast van 20 meter hoogte dan mogen wij dat op basis van het EVRM.
Zo ligt het juridisch gezien.
Helaas.. Aanvullende regelgeving van Nederland/Gemeenten belemmeren je in die zin. Zomaar een mast neerzetten van 20mtr hoog is dus aan andere regels gebonden. Denk ín de richting van een 'lichte bouwvergunning'.
Artikel 10 is niet almachtig.

De EVRM belemmert je niet in het vergaren van informatie en/of het uiten van je mening, je kunt daarvoor immers ook de telefoon pakken of een website opzetten. Daar heb je de amateurradio in principe niet voor nodig.
Het bied je dus GEEN mogelijkheid om die gewenste HF beam op 20mtr hoog te zetten omdat er zat alternatieven zijn voor het doel 'communiceren'.
Jammer genoeg wordt ook het aspect van experimenteren op die zelfde bult geveegd: communiceren en daar heb je alternatieven voor.

Ik ben bang dat je EVRM 10.1 en 10.2 te veel waarde en macht toedicht dan dat het feitelijk heeft.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie