omgevingsvergunning antenne / antenne advies

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#16 Bericht door pc1mb »

@pe1br dat soort redeneringen werkt soms wel, maar dan wel als onderdeel van een vergunning aanvraag en dat was nou juist niet de bedoeling begrijp ik.

Zonder vergunning wordt door deze of de volgende ambtenaar gewoon de regels toegepast, ook als dat tot een minder wenselijke situatie leidt.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#17 Bericht door PA9X »

Ik werk hier met een zelfbouw variatie op de Cobwebb en ben daar erg tevreden over. In jouw situatie kun je ervoor kiezen om alleen de 10m en 20m elementen te gebruiken. Mocht je ooit je F halen, dan kun je die andere elementen erbij zetten.

PDØROH
Berichten: 16
Lid geworden op: 16 jan 2021, 17:02
Roepletters: PD0ROH

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#18 Bericht door PDØROH »

PA9X schreef:Ik werk hier met een zelfbouw variatie op de Cobwebb en ben daar erg tevreden over. In jouw situatie kun je ervoor kiezen om alleen de 10m en 20m elementen te gebruiken. Mocht je ooit je F halen, dan kun je die andere elementen erbij zetten.
zie het nut daarvan echt niet in . Houd niet van dubbel werk .
gewoon alles dr op en dr aan .

73s

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#19 Bericht door PA1SVM »

Hai Rob,

Aan deze kan het geluk van een hoekwoning. Als de beam parallel aan de zijgevel staat, hangt de antenne volledig boven eigen grond. Zelf heb ik een X200 en een FB23 van Fritzel op de mast staan. De top van de X200 staat op 4.90m :)

Afbeelding

Fritzel heeft ook beams met teruggevouwen elementen van aluminium zodat de breedte beperkt blijft. De MFB-23.

Afbeelding

Gr, Sven

Jan B
Berichten: 6
Lid geworden op: 13 dec 2022, 00:22
Roepletters: PD8JB

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#20 Bericht door Jan B »

Hallo Sven,

Heb jij geen problemen met een buur?
Ik ben op moment ook met wat van deze perikerel bezig maar heb 2 handhavings verzoeken liggen van buren.
En ben ik eigenlijk benieuwd in hoever deze alles tegen kunnen werken als je in geheel binnen de vergunningsvrije zone blijft?


73 Jan

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#21 Bericht door PH7R »

Jan B schreef: 19 feb 2023, 17:12 Hallo Sven,

Heb jij geen problemen met een buur?
Ik ben op moment ook met wat van deze perikerel bezig maar heb 2 handhavings verzoeken liggen van buren.
En ben ik eigenlijk benieuwd in hoever deze alles tegen kunnen werken als je in geheel binnen de vergunningsvrije zone blijft?


73 Jan
Als je binnen de voorwaarden blijft (oa 5mtr hoogte) dakdoorsnede dan valt er weinig te handhaven en is eea toegestaan.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#22 Bericht door PA1AIS »

5 meter vanaf de bovenste bevestiging of de snijlijn van het dak? En boven eigen grond.
Daar zijn veel onduidelijkheden over.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#23 Bericht door pa3met »

PE2AAB schreef: 16 jan 2021, 19:44 Ik hoorde je vraag in de zondagochtendronde. Wat raar dat de gemeente ineens zo’n brief stuurt.
Ik weet van een zendamateur die zijn ongelijk geeft gekregen bij de gemeente, rechter. Als kers op de taart heeft 'ie toen een handhavingsverzoek gedaan voor alle antennes in IJsselstein. Je weet wel, dat wat kinderen doen in de kleuterklas. I know. Ik moest een cm of 20 omlaag. De huisige antenne is via een vergunning geregeld. Netjes de 6 weken ook afgewacht na de vergunning.

Daar kunnen die brieven via-via dan wel eens vandaan.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#24 Bericht door pa3met »

PA1AIS schreef: 19 feb 2023, 19:32 5 meter vanaf de bovenste bevestiging of de snijlijn van het dak? En boven eigen grond.
Daar zijn veel onduidelijkheden over.
snij. en dat je het beste boven je eigen grond kan blijven is wel handig.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1250
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#25 Bericht door PA9X »

PH7R schreef: 19 feb 2023, 17:47
Jan B schreef: 19 feb 2023, 17:12 Hallo Sven,

Heb jij geen problemen met een buur?
Ik ben op moment ook met wat van deze perikerel bezig maar heb 2 handhavings verzoeken liggen van buren.
En ben ik eigenlijk benieuwd in hoever deze alles tegen kunnen werken als je in geheel binnen de vergunningsvrije zone blijft?


73 Jan
Als je binnen de voorwaarden blijft (oa 5mtr hoogte) dakdoorsnede dan valt er weinig te handhaven en is eea toegestaan.
Volgens mij is hier op het forum wel eens wat geplaatst hierover en wel dat een amateur binnen die 5 meter bleef, maar toch bakzeil haalde. Was volgens mij in een nieuwbouwwijk.

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1479
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#26 Bericht door pa3met »

PA9X schreef: 19 feb 2023, 20:28 Volgens mij is hier op het forum wel eens wat geplaatst hierover en wel dat een amateur binnen die 5 meter bleef, maar toch bakzeil haalde. Was volgens mij in een nieuwbouwwijk.
bakzeil haal je alleen als je je niet houdt aan de regels. Als de boel bv voor de voorkant van je huis uitsteekt bv.
Of .. als de buren het vervelend vinden dat je met je hark over hun dak gaat etc.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
PA1SVM
Berichten: 206
Lid geworden op: 05 apr 2009, 14:57
Locatie: Doorn

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#27 Bericht door PA1SVM »

Jan B schreef: 19 feb 2023, 17:12 Hallo Sven,

Heb jij geen problemen met een buur?
Hai Jan,

Ik heb geen enkel probleem met een buur of wat dan ook. Direct na het plaatsen van de antenne heb ik een brief bij iedereen in de bus gedaan die mijn antenne kan zien met de uitleg waar deze voor dient, welke regels ik moet volgen, wetgeving plaatsing antennes etc. Ik heb twee hele positieve reacties gekregen: "wat een leuke hobby en veel suc6".
Als mensen t niet snappen gaat hun fantasie draaien en dan kan je gekke dingen krijgen. Ik heb het geluk dat niemand hier zeurt dat t niet mooi zou zijn.

Hieronder de brief die ik in de buurt in de bus heb gedaan:

Geachte bewoner,

Mijn naam is Sven en woon samen met mijn vriendin op de ***straat thv ****. Wellicht is het u al eens opgevallen dat ik een antenne op het dak heb staan. Dit heeft te maken met mijn hobby: zendamateur, de spriet is een antenne. Omdat dit een hobby is waar veel mensen weinig beeld en dus vaak vraagtekens bij hebben, schrijf ik deze brief.

Zendamateur?
Zendamateurisme heeft vele mogelijkheden en een ieder geeft daar op zijn eigen manier invulling aan. Dat hangt natuurlijk van je interesse af binnen deze hobby, maar in grote lijnen gaat de interesse uit naar radiozenders en/of ontvangers en radiotechniek. De naam “amateur” slaat niet op het niveau maar op het feit dat het geen bedrijfsmatige toepassing is (professioneel). Het is ook niet iets wat je dagelijks tegen komt, alhoewel er toch zo'n 13.500 zendamateurs in Nederland actief zijn. Iedereen kan zendamateur worden. Wat hiervoor nodig is, is een geldige licentie van het Agentschap Telecom. Om deze licentie te krijgen, moet men eerst een examen doen. Dit examen bevat veel vragen over de technische kant van de hobby, maar ook veel over wet- en regelgeving. Pas dan kan men zich laten registreren bij het Agentschap Telecom, een onderdeel van het ministerie van Economische Zaken.
In de jaren 70, 80 en 90 was 27mc of een “bakkie” erg populair om met elkaar te communiceren. Hiervoor is geen registratie benodigd en dus kan iedereen deze apparatuur vrij gebruiken. Het bestaat nog steeds al heeft de komst van internet dit bijna uitgeroeid. Een zendamateur is dus NIET iemand met een 27mc bakkie al zijn er wel overeenkomsten.

Waarom een registratie?
Ruimte in de ether is schaars, iedereen wil wel een frequentie hebben om te kunnen zenden. In de ether zitten radiosignalen van radiostations, TV-signalen, GSM-signalen, Wi-Fi en zo zijn er nog honderden op te noemen. Als iedereen zomaar wat gaat uitzenden ergens, kan dit tot storing leiden. Daarom is het etherverkeer streng geregeld en zijn er regels en beperkingen waar men zich aan moet houden. Bij de registratie als zendamateur krijg je een radioroepnaam (callsign) toegewezen. Zo’n callsign is uniek in de wereld, daarom ben je dus niet anoniem, verschillende nationale en internationale instanties kunnen mijn gegevens opvragen en controleren. Zendamateurs gebruiken speciaal voor hun gereserveerde frequenties, deze zijn wereldwijd gelijk en vastgelegd.

Mag je dan plaatjes draaien?
Nee, dat mag niet. Veel mensen verwarren de radiopiraten vrijwel altijd met dit gegeven. Een zendamateur mag geen muziek uitzenden. Men krijgt een paar frequentiebanden toegewezen, waarop men experimenten mag doen. Dat kan zijn gewoon een gesprekje met een medeamateur of diverse zendtechnieken toepassen. Zendamateurs moeten zich houden aan regels. Zo mag men bijvoorbeeld geen muziek uitzenden, moet men zich houden aan een maximum toegestaan zendvermogen om storingen te voorkomen en nog veel meer. Radiopiraten daarin tegen zijn altijd illegaal bezig en hebben geen vergunning of registratie.

Wat doe je dan precies?
Een vraag die ik regelmatig krijg. De hoofdtaak is communiceren met andere zendamateurs. De meest voorkomende manier is toch wel gewoon een praatje maken via een zendontvanger. Je bespreekt dan bijvoorbeeld je eigen ervaringen met antennes en apparatuur. Natuurlijk wordt er niet alleen maar over technische zaken gesproken, ook is het leuk om bekenden even te spreken en bijvoorbeeld een kort verslagje te doen van de ervaringen van de afgelopen tijd. Over zaken als godsdienst en politiek mag NIET gesproken worden.

Kan ik u of u mij ontvangen?
Niet iedereen kan de door mij uitgezonden signalen ontvangen. Zendamateurs hebben bepaalde frequenties toegewezen gekregen waarop ze mogen uitzenden. U kunt mijn signalen bijvoorbeeld niet ontvangen met een standaard radio, met een wereldontvanger kán het mogelijk wel. Draadloze huis- en mobiele telefoons kan ik niet meeluisteren. Deze signalen zijn digitaal en gecodeerd en mijn apparatuur kan alleen met andere zendamateurs communiceren.

Het doel
Je mag met een licentie experimenten doen, zo staat het officieel beschreven. Persoonlijk vind ik het interessant om internationale radioverbindingen te maken. Het is mogelijk om te spreken met mede amateurs in Europa maar ook zeker wereldwijd. Zo’n verbinding hangt altijd af van de huidige (toevallige) omstandigheden, vaak is het ook een verrassing wie en van welk werelddeel je te spreken krijgt. Ook het tegenstation is geregistreerd en daarom niet anoniem. Bij deze verbindingen wordt er GEEN gebruik gemaakt van internet, alles gaat via de lucht.

Antenne
Ook het plaatsen van een antenne is aan regels gebonden. Deze regels kunt u nalezen in het volgende document:
https://www.antennebureau.nl/plaatsing- ... g-antennes

Storing/straling
Door de wet- en regelgeving is storing bij anderen veroorzaken bijna niet mogelijk. Mocht het toch zo zijn dat u storing heeft door mijn uitzendingen, komt u gerust langs, vaak is het simpel op te lossen. Een antenne waarmee niet aktief uitgezonden wordt kan geen storing veroorzaken bij anderen, dit is alleen mogelijk als deze energie uitstraalt. Is dat dan niet schadelijk voor de gezondheid? Straling van een zendende antenne wordt gemeten in veldsterkte (V/m), door de afstand tussen u en mijn antenne is deze veldsterkte lager dan dat u met een mobiele telefoon aan uw oor zou bellen.
Heeft u nog andere vragen, bel gerust aan.




Met vriendelijke groet, Sven


Wil je deze brief gebruiken om in je eigen omgeving het uit te leggen? Ga je gang, geen moeite mee. :)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#28 Bericht door PA1AIS »

keurig!
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
Charles_
Berichten: 150
Lid geworden op: 21 feb 2023, 22:33
Roepletters: PC3X
Locatie: Brabant

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#29 Bericht door Charles_ »

Dit is wel een heel uitgebreid verhaal, nu maar hopen dat de ontvangers van deze brief voldoende tijd nemen om het rustig te lezen. Het is best veel tekst :) Wellicht een idee om het als PDF te posten?
Goed verhaal overigens, behalve deze zin.
PA1SVM schreef: 28 feb 2023, 10:52Bij deze verbindingen wordt er GEEN gebruik gemaakt van internet, alles gaat via de lucht.
Dit is onjuist. Digitale modes zoals D-star, DMR en APRS gaan over internet. Repeaters zijn via internet met elkaar verbonden. Echolink gaat ook over internet net als TeamSpeak.
Anders zou je geen kaarten op je scherm kunnen verkrijgen waarop de stations geplot worden, zoals bij APRS bijvoorbeeld.
Sinds 1976 geïnteresseerd in amateurradio.

pe1mix
Berichten: 473
Lid geworden op: 12 mar 2012, 08:40
Roepletters: PE1MIX

Re: omgevingsvergunning antenne / antenne advies

#30 Bericht door pe1mix »

Charles_ schreef: 28 feb 2023, 13:51 Dit is onjuist.
Sommige dingen wil je niet vertellen, men redeneert dan al snel dat internet een alternatief is voor onze hobby :wink:

Plaats reactie