LPDA Mechanische Constructie

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

LPDA Mechanische Constructie

#1 Bericht door PE9ZZ »

Ik wil mijn omroepdoos graag van wat beter signaal voorzien. Daarvoor heb ik online een prachtige log-per uitgerekend en in MMANA-GAL geoptimaliseerd. Ik loop nu tegen twee problemen aan:
1. MMANA-GAL doet alleen aan ronde geleiders en ik wil mijn log-per bouwen van vierkant profiel
2. Het ontwerp (zes elements log-per van 1.5 m) is niet enorm groot maar ik vraag me toch af hoe ik dit mechanisch oplos. Dit is niet mijn sterkste kant. Met name de verticale montage met een uithouder en de isolatie van de dragers (trespa?) zit me dwars.

Het ontwerp simuleert prima, vrijwel identieke prestaties op 88, 98 en 108 MHz. Veel beter dan mijn huidige 3 elements... Wat me ook opvalt is dat een stub aan het eind vrijwel niks doet op het stralingsdiagram. Ter illustratie de voorlopige resultaten:
Overzicht
Overzicht
fm_6el_1.5m_lpda_view.png (5.44 KiB) 10129 keer bekeken
Far Field plot
Far Field plot
3D plaatje
3D plaatje
Tjerk, 9ZZ
Bijlagen
fm_6el_1.5m_lpda.maa.txt
MMANA-GAL sim file (txt verwijderen)
(1.31 KiB) 126 keer gedownload

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: LPDA Mechanische Constructie

#2 Bericht door nanko »

1,5 meter is meer dan kort genoeg om hem met de achterkant aan je mast te maken.
Met inderdaad trespa is er eenvoudig een isolator voor de booms te fabriceren.

pe1cmo
Berichten: 2085
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: LPDA Mechanische Constructie

#3 Bericht door pe1cmo »

Ik heb er hier één liggen, een professionele antenne en als je het wil zien, kan je langs komen om het te bekijken.
Foto's ed geen probleem.
(Is eigenlijk bedoeld voor omroep zenders)

Oja, Lelystad
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: LPDA Mechanische Constructie

#4 Bericht door PE9ZZ »

pe1cmo schreef:Ik heb er hier één liggen, een professionele antenne en als je het wil zien, kan je langs komen om het te bekijken.
Foto's ed geen probleem.
(Is eigenlijk bedoeld voor omroep zenders)

Oja, Lelystad
Dat zou wel gaaf zijn! PM verder?

Tjerk, 9ZZ

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LPDA Mechanische Constructie

#5 Bericht door pc1mb »

Ik heb je bestand (dank voor het delen!) eens ingeladen en wat me opvalt is de hoge F/B. Bij de meeste LPDA's zoals die uit de online calculators rollen is dat niet zo, zelfs mét de stub die zou moeten helpen.

Wat is het geheim van optimaliseren voor F/B? Zit hem dat in de impedantie van de ingebouwde transmissielijn?

Ik heb al eens wat virtueel zitten "duwen en trekken" aan allerlei ontwerpen, met weinig effect... Ben dus benieuwd hoe je deze geoptimaliseerd hebt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2074
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: LPDA Mechanische Constructie

#6 Bericht door PA1AIS »

Ik meen dat de professionele en degene die ik gebouwd heb bestaat uit 2 boven elkaar geplaatste parallel vierkante dragers zijn. In elke drager zijn op de juiste afstanden RVS elementen geklemd (met oude RVS beugeltjes van 21 elements Tonna 70cm).
De voorzijde heb ik met 2 koperloze PCB strippen verbonden, zodat ze kunnen scharnieren. De achterzijde met 4 strippen zó dat je de afstand kan variëren en een soort wig ontstaat. daarmee regel ik de SWR af.
Ik heb geen stub.

Bij gelegenheid zal ik wat foto's van de constructie maken.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: LPDA Mechanische Constructie

#7 Bericht door PE9ZZ »

pc1mb schreef: 02 mei 2021, 09:55Wat is het geheim van optimaliseren voor F/B? Zit hem dat in de impedantie van de ingebouwde transmissielijn?

Ik heb al eens wat virtueel zitten "duwen en trekken" aan allerlei ontwerpen, met weinig effect... Ben dus benieuwd hoe je deze geoptimaliseerd hebt.
Ik weet het eigenlijk niet meer. De F/B ratio is niet constant, ik meen dat-ie voor hogere frequenties beter is. Ik heb inderdaad zitten experimenteren met de impendantie van de drager, dat scheelde wel enigszins. De stub is absoluut nodig maar die rolt uit de calculator. De daadwerkelijke prestaties reken ik na met MANAMANA-GAL en die lijken in de praktijk goed te kloppen. Ik heb tenminste een mooie nul met de antenne achterstevoren.

Tjerk, 9ZZ

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: LPDA Mechanische Constructie

#8 Bericht door Cor - PA4Q »

Ik heb een LPDA van Anjo als 2m/70cm tweebander.
Deze is opgebouwd met 2 vierkante alu buizen van 15 mm. de stralers zijn alu staven van 4 mm. diameter die aan één zijde zijn voorzien van M4 schroefdraad.
Deze staven zijn met 2 moeren bevestigd op de vierkante draagbuizen.
De vierkante buizen worden van elkaar gescheiden m.b.v. afstandsbussen van kunststof van 5 mm dik.
Hoe precies weet ik niet, ik heb ze niet doorgezaagd.
Aan de voorkant zit een BNC connector geschroefd op de onderste buis en intern doorverbonden met de bovenste buis.
Het geheel lijkt mij zeer goed zelf te maken.
Ik heb er fotos van gemaakt, maar het lukt me niet die hier te plaatsen, kan iemand me dat uitleggen?

Cor PA4Q

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: LPDA Mechanische Constructie

#9 Bericht door PE9ZZ »

Je kan foto's plaatsen met de tab "Bijlagen" en dan "Bestanden toevoegen"

Tjerk, 9ZZ

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: LPDA Mechanische Constructie

#10 Bericht door pa0ejh »

Ik heb een paar jaar geleden een 4 el Logper voor 2m gemaakt met 2 x 15mm Boom.
De Coax loopt door de onderste Boom, en is aan de voorkant met de mantel aan de Boom vast gemaakt.
De kern is aan de bovenste boom vast gemaakt, en gaat door de beide Booms, zie rode lijn...

Bevestigd met soldeerlippen, boutje en moertje, zo ook de mantel....voorkant Boom dicht gekit met Spinner Plast 2000.

Afstand houders 3D laten printen met ABS materiaal, hangt jaren buiten...
Logper-mechanisch.png
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Cor - PA4Q
Berichten: 129
Lid geworden op: 11 apr 2021, 13:09
Roepletters: PA4Q
Locatie: Frankrijk

Re: LPDA Mechanische Constructie

#11 Bericht door Cor - PA4Q »

Dit zijn de plaatjes van de Anjo LPDA. Ik hoop dat de constructiedetails zo duidelijk zijn.

Cor PA4Q

20210502_154727.jpg
20210502_153543.jpg
20210502_153603.jpg

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1243
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: LPDA Mechanische Constructie

#12 Bericht door PE9ZZ »

Grappig! Ik heb dezelfde doppies!

Zo ziet-ie er nu uit:
antenna29.jpg
en dit is de bevestiging op de mastbeugel:
antenna25.jpg

De elementen staan een beetje scheef maar dat komt omdat ik de elementen met de hand gesneden heb en de gaten ditto getapt (M6) en dat gaat niet echt recht...

Tjerk, 9ZZ

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LPDA Mechanische Constructie

#13 Bericht door pc1mb »

Leuk, ook nieuwe antwoorden op de oorspronkelijke vraag!

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1394
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: LPDA Mechanische Constructie

#14 Bericht door Thijzer »

Ik heb eens een experiment gedaan met het solderen van de elementen. Je kunt van die staafjes kopen waarmee je alu kunt solderen (goed schoonmaken) en een proef met gaten boren door de boom met een kolomboor (= recht) en daar de elementen doorsteken en solderen aan de achterzijde werkte prima.
Een nadeel van dit solderen is wel dat het aluminium zacht wordt, dus constructieve verbindingen zijn ineens minder sterk. Maar voor deze toepassing in een log-per is het prima te gebruiken. Ook het solderen van een vierkant alu plaatje op de kop van de boom voor het monteren van een connector is hiermee een stuk eenvoudiger.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LPDA Mechanische Constructie

#15 Bericht door pc1mb »

Nog even over de boom. Het MAA bestand is gemodelleerd met ronde geleiders van 20mm diameter (R=10); 30mm center to center. Dan kom je op 115 ohm impedantie.

Die van PA0EJH en PA4Q gebruiken beide 15mm vierkante booms met 5mm afstand; dat zou volgens de bekende calculators maar 71 ohm zijn.

Constructie PE9ZZ ziet er ongeveer hetzelfde uit. Het lijkt de defacto standaard wel :-)

Heb alleen geen idee wat "goed" of "fout" is in een LPDA. Toch eens een goed boek kopen, hoe het impedantieverloop over zo'n ding nu werkt, zonder meteen in paginavullende formules te verzanden.

Plaats reactie