LPDA Mechanische Constructie

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LPDA Mechanische Constructie

#16 Bericht door pc1mb »

Overigens een tip voor draadsnijden op een staaf zonder draaibank: het is makkelijker om de staaf recht te houden dan het snijwieltje.

Oftewel, als je het snijwieltje goed recht in een bankschroef inspant en de staaf daar dan in draait ipv andersom, heb je iets meer kans het schroefdraad mooi recht te krijgen.

Als het echt kaarsrecht moet kun je als hulpstuk nog een flink blok hout gebruiken waar je een gat in geboord hebt in de kolomboor, om de staaf precies rechtop het snijwieltje in te leiden. Dan kan ie echt niet meer scheef gaan. Je kunt zulke hulpstukken ook kopen trouwens; ze worden ook gebruikt om deuvelgaten te boren.

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: LPDA Mechanische Constructie

#17 Bericht door PE9ZZ »

pc1mb schreef: 03 mei 2021, 14:35Constructie PE9ZZ ziet er ongeveer hetzelfde uit. Het lijkt de defacto standaard wel :-)
Ik heb met MANAMANA-GAL 82 en 94 ohm impendantie doorgerekend. De eerste was beter.

Vierkant profiel heeft een impendantie die je met online tools kan uitrekenen en dan in de sim van MANAMANA-GAL gebruiken. Ik meen zelfs dat die in de site van de online calculator zat. Ik vond er twee: Hamwaves en Ajarn Changpuak

Tjerk, 9ZZ

pe1cmo
Berichten: 2069
Lid geworden op: 21 mar 2015, 19:42
Roepletters: pe1cmo
Locatie: Ayamonte (spanje)
Contacteer:

Re: LPDA Mechanische Constructie

#18 Bericht door pe1cmo »

Ik heb hier een prof. LPA liggen, welke voor omroep zenders wordt gebruikt.
Boom is 2x 30mm vierkant en 10mm tussen de booms.
VSWR van 174 - 240 MHz beter dan 1:1.2
EA7/PE1CMO
Ayamonte España

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LPDA Mechanische Constructie

#19 Bericht door pc1mb »

Daarmee kom je ook op exact 71 ohm tussen de bomen. (Net als met 15mm vierkant / 5mm spatie) Interessant!

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: LPDA Mechanische Constructie

#20 Bericht door Goos »

Toch eens een goed boek kopen
"Antenna Engineering Handbook" door:Johnson, Richard C., Jasik, Henry .....
Hier is een hoofdstuk gewijd aan de LPDA in alle verschijningsvormen met berekeningen truukjes en nomogrammen voor S, Tau, SWR, Openingshoek enz.
Ik heb met deze hierin beschreven kennis verschillende LPDA's voor DF toepassingen ontworpen. Echt een aanrader , maar goedkoop is deze pil niet. ik heb behoorlijk moeten praten op m'n werk om het te krijgen ( En ik mocht het niet eens meenemen met m'n pensioen).

Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LPDA Mechanische Constructie

#21 Bericht door pc1mb »

Ik zie alleen een versie onder regie van John Volakis. Inderdaad geen koopje voor 149 euro.

Ik zat eerder aan ARRL of Rothammel antenneboeken te denken. Die kun je voor dat geld allebei kopen en nog geld voor de materialen overhouden om de LPDA te bouwen.

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: LPDA Mechanische Constructie

#22 Bericht door Goos »

https://www.amazon.com/Antenna-Engineer ... Z639F8P6W8

deze bedoelde ik , zijn er dus ook gebruikt.
Weet niet of de link goed overkomt.
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: LPDA Mechanische Constructie

#23 Bericht door Goos »

De meeste antennes zijn die hier beschreven worden zijn specials.
Ook de theoretische achtergronden en formules ( die mij ook boven de pet gaan) , maar ondanks dat geeft het toch inzicht in telkens terugkomende mechanismen en is zeer leerzaam.
Heel veel werk komt van onderzoek van universiteiten.
Goos
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: LPDA Mechanische Constructie

#24 Bericht door PE9ZZ »

pc1mb schreef: 03 mei 2021, 14:39Als het echt kaarsrecht moet kun je als hulpstuk nog een flink blok hout gebruiken waar je een gat in geboord hebt in de kolomboor, om de staaf precies rechtop het snijwieltje in te leiden. Dan kan ie echt niet meer scheef gaan. Je kunt zulke hulpstukken ook kopen trouwens; ze worden ook gebruikt om deuvelgaten te boren.
Dat had ik ook gedaan:
cutting_thread.jpg
Helemaal succesvol was dat niet. En de getapte gaten in de dragers zijn ook met de hand getapt en dus ook scheef. Ik heb de elementen zelluf maar een beetje rechtgebogen. Voorzichtig, dat wel...

Tjerk, 9ZZ

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LPDA Mechanische Constructie

#25 Bericht door pc1mb »

Goos schreef: 04 mei 2021, 09:11 Ook de theoretische achtergronden en formules ( die mij ook boven de pet gaan) , maar ondanks dat geeft het toch inzicht in telkens terugkomende mechanismen en is zeer leerzaam.
Heel veel werk komt van onderzoek van universiteiten.
Aha, een oudere editie van hetzelfde boek. Tja, vind hem maar eens, aan deze kant van de oceaan.

In elk geval toch maar eens het ARRL boek besteld en het oude Rothammel hoofdstuk erbij gepakt. Daar kom ik al heel ver mee denk ik.

Er is inderdaad ook heel wat onderzoek naar antennes gedaan door universiteiten, maar helaas zijn de ruwe resultaten daarvan niet heel toegankelijk.

Menig wetenschappelijk artikel is verstopt achter betaalmuren van academische uitgeverijen, of uberhaupt ondoorgrondelijk voor niet-academici (en ik héb een academische opleiding, maar dan nog...) De academische wereld is erg goed in theorie zo breed en ingewikkeld mogelijk uitmeten. Maar als je eenmaal doorgrondt wat er nu eigenlijk staat, is de praktische essentie van de werking van het een en ander vaak ontzettend eenvoudig en begrijpelijk. Maar voordat je daar bent...

Het is ook een kunst apart hoor, dingen begrijpelijk verwoorden.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LPDA Mechanische Constructie

#26 Bericht door pc1mb »

PE9ZZ schreef: 04 mei 2021, 11:43 Dat had ik ook gedaan:

cutting_thread.jpg

Helemaal succesvol was dat niet. En de getapte gaten in de dragers zijn ook met de hand getapt en dus ook scheef. Ik heb de elementen zelluf maar een beetje rechtgebogen. Voorzichtig, dat wel...
Ah, maar het blok hout ter stabilisatie van de staaf, bedoelde ik als aanvulling op het vast en recht inspannen van het snijwieltje op de bankschroef.
Ik zie daar nog het snijwieltje in zo'n "wiebelhouder" zitten.

Zoiets kan ook met tappen van een gat: ook dan helpt het om de tap exact verticaal te stabiliseren met een hulpstuk, ipv uit de losse hand met zo'n wiebelige T-houder te tappen.
Iets anders waar ik ook heel veel plezier van heb, is een setje tapdoppen. Doppen waar je tapjes inspant die op ratels en verlengstukken passen. Dan is het opeens ook stukken makkelijker recht houden. De wiebelige T-houder gebruik ik eigenlijk nooit meer. Ondingen!

Nuja ieder z'n eigen favoriete gereedschappen natuurlijk. En met rechtbuigen kom je er natuurlijk ook, voor deze toepassing. Allemaal niet zo kritisch.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: LPDA Mechanische Constructie

#27 Bericht door PA1AIS »

Deze uitvoering gebruik ik al jaren voor "EMC-jacht" van 140-450MHz.
Door aan de achterzijde de booms variabel te maken in afstand kan je de SWR instellen.

logper-3.png
logper-3.png (311.51 KiB) 7563 keer bekeken
logper-2.png
logper-1.png
Met de messing schroefjes is hij wel voor gebruik bij droog weer.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: LPDA Mechanische Constructie

#28 Bericht door pc1mb »

Over de gehele lengte wisselende impedanties... jij maakt het helemaal spannend :wink:

Goos
Berichten: 338
Lid geworden op: 16 nov 2011, 20:45
Roepletters: pa0sir

Re: LPDA Mechanische Constructie

#29 Bericht door Goos »

@pc1mb

Zo spannend is dit niet, Je ziet dit ook bij sommige merken EMC antennes.

Dit is mijn beste gok waarom:
In feite is de boom c.q. feeder ook een aanpassings-transformator.
Als het nu zo is dat de impedantie varieert met de frequentie ( afhankelijk van de ontwerpparameters )
Persoonlijk heb ik het nooit nodig gehad, meestal de zaak met nylon boutjes gesteld op de beste vswr en daarna op een paar plekken met
dik epoxy(printplaat) vastgezet met popnagels.
Peilen is het omgekeerde van een antennediagram opmeten.
pa0sir

Gebruikersavatar
PE9ZZ
Berichten: 1239
Lid geworden op: 06 nov 2010, 18:00
Roepletters: PE9ZZ
Locatie: Amsterdam (JO22KI)
Contacteer:

Re: LPDA Mechanische Constructie

#30 Bericht door PE9ZZ »

pc1mb schreef: 04 mei 2021, 12:24De wiebelige T-houder gebruik ik eigenlijk nooit meer. Ondingen!

Nuja ieder z'n eigen favoriete gereedschappen natuurlijk. En met rechtbuigen kom je er natuurlijk ook, voor deze toepassing. Allemaal niet zo kritisch.
Die snijplaathouder is inderdaad een onding. Snap niet dat dat zo knullig is ontworpen. En inderdaad is de antenne niet erg kritisch.

Tjerk, 9ZZ

Plaats reactie