Verticale antenne vraag

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: Verticale antenne vraag

#16 Bericht door PE4BAS »

Wel grappig dat af en toe dit topic wel weer naar boven komt. Ik werk al zeker 10 jaar met een CG3000 onder mijn vertical van 7,5m (Imax2000 als drager). Dat werkt redelijk. Tegencapaciteit vroeger 3 radialen van 7,5m onder hoek van 45gr., nu de mast als tegencapaciteit. Recent een 1:1 balun tussen tuner en straler/tegencapaciteit gezet, ik heb het idee dat de tuner het nu wat sneller kan tunen maar qua ruis maakt het niks uit, het nadeel van ontvangen met een vertical. Ik kan op alle banden uitkomen hiermee, ook op 160m en heb ook VY2ZM gewerkt in SSB en zelfs in CW met 5W QRP. Het werkt dus best redelijk en ja zo een korte straler kan de tuner afstemmen op 160/80/60m, geen probleem. Efficiënt is het echter niet echt. Gelukkig heb ik ook nog een doublet 2x20m in inverted-V model...

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Verticale antenne vraag

#17 Bericht door pc1mb »

PA5COR schreef:De meeste winst zit in wat ik doe, tuner direct onder de antenne en deze de antenne laten aanassen.
Dat is de algemene wijsheid voor niet resonante antennes. Maar dan moet je wel voorkomen dat er een band is - in dit geval misschien 12 meter en/of 6 meter - waarop het voedingspunt een zeer hoge impedantie heeft. Op die banden is dat stukkie coax cruciaal om de impedantie van het geheel behapbaar te maken voor je tuner.

Daar lever je kleine verliezen op andere banden voor in, wat een prima ruil kan zijn met maar 4 meter ertussen.

Als het nú werkt zou ik het dus mooi zo laten, zolang je geen ruimte hebt voor iets totaal anders.

Iets dergelijks geldt voor die 1:4. Experimenteren met een 1:1 of alleen een mantelstroomfilter kan! Doen! Is leuk!

Maar kijk niet gek op als wat je wint op de ene band, net zo hard ingeleverd wordt op andere banden. Het ziet er namelijk helemaal niet gek uit nu, voor een all-band compromis.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Verticale antenne vraag

#18 Bericht door PA9X »

Op andere fora wordt vaak gerefereerd naar 31ft (9,3m) en 43ft (13m) als stralerlengte om halve en hele golflengtes te mijden. Met beide lengtes kon ik t/m 160m afstemmen met een aantal willekeurige lengtes radialen, maar ook met een balkonhek of twee aardpennen als tegencapaciteit. Maar dat lukt ook met een aluminium ladder als straler... Wat aangeeft dat je met een autotuner bijna alles wat geleid een een zeker afmeting heeft kunt zenden...
pc1mb schreef:
PA5COR schreef:De meeste winst zit in wat ik doe, tuner direct onder de antenne en deze de antenne laten aanassen.
Dat is de algemene wijsheid voor niet resonante antennes. Maar dan moet je wel voorkomen dat er een band is - in dit geval misschien 12 meter en/of 6 meter - waarop het voedingspunt een zeer hoge impedantie heeft. Op die banden is dat stukkie coax cruciaal om de impedantie van het geheel behapbaar te maken voor je tuner.

Daar lever je kleine verliezen op andere banden voor in, wat een prima ruil kan zijn met maar 4 meter ertussen.

Als het nú werkt zou ik het dus mooi zo laten, zolang je geen ruimte hebt voor iets totaal anders.

Iets dergelijks geldt voor die 1:4. Experimenteren met een 1:1 of alleen een mantelstroomfilter kan! Doen! Is leuk!

Maar kijk niet gek op als wat je wint op de ene band, net zo hard ingeleverd wordt op andere banden. Het ziet er namelijk helemaal niet gek uit nu, voor een all-band compromis.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Verticale antenne vraag

#19 Bericht door PA5COR »

De meeste autotuners kunnen 1:10 aan , mijn MFJ 1600 watt tuner 5 tot 1600 Ohm, de MFJ993B 5 tot 3200 Ohm, op 150 watt en 5 tot 1600 Ohm op 300 watt.
Inderdaad nooit een resonante lengte kiezen, mijn 23 meter vertikale antenne is op geen amateurband resonant.

Geen coax ertussen, tuner direct het werk laten doen = minste verliezen die je toch al hebt door de te korte antenne.
1:9 en 1:4 en 1:1 al geprobeerd, tuner gaf beste resultaat.
Het is aan de vraagsteller wat hij gaat doen.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Verticale antenne vraag

#20 Bericht door PA1GVZ »

PA5COR schreef: Het is aan de vraagsteller wat hij gaat doen.
Tja... Als eerste dank voor alle reacties! Gezien de korte coax tussen de indoor tuner en de antenne lijken de verliezen mee te vallen en blijkbaar ook soms in het voordeel te werken om soms de boel net wat gunstiger voor de tuner te maken. Maar ik lees ook dat een tuner aan de voet de minste verliezen geeft, hetgeen op zich logisch klinkt. De grafiek die ik eerder in dit topic er in heb geplakt geeft toch als snel een verbetering van 3 db of beter weer t.o.v. een trafo aan het voedingspunt. En op de lage banden nog een stuk beter.
Ik vind het lastig... €250-€300 voor een outdoor tuner.. wat gaat dat mij opleveren? Wordt ik daar veel wijzer van? Al heb ik sterk de neiging om een tuner aan te schaffen, zeker gezien de ervaringen met een dergelijke oplossing. Ik laat het nog even borrelen in mijn hoofd, de pakket diensten leveren toch niet meer in dit jaar :D.

Misschien is er nog iemand die hierover nog iets wijs kan roepen :?: Nooit doen en lekker zo laten of altijd doen zo’n tuner aan het voedingspunt. Wellicht kan ik de antenne ooit nog vervangen door een langer model al moet het wel binnen proporties blijven.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Verticale antenne vraag

#21 Bericht door pa3dq »

Hallo,

Tja alle wijsheden zijn al geopperd heb ook al jaren een cg3000 in de tuin hangen onder een afdakje super doosje
Om praktische redenen vervangen door feeders omdat er nog een paar binnen komen gemakkelijker schakelen
Als de sg3000 op een band is afgestemd en je gaat andere band op zoeken is het doof dan eerst weer procedure nu kan ik zo van ant omschakelen en direct verschillen waarnemen tov elkaar en dan gericht kiezen en tunen

Daarom verplaats ik het voedings punt antenne via feeder naar hoofd atu naar wat ik maar wil heb enige keuze
Maar werk meest qrp cw of 50w kan me voorstellen dat als je van qro afhankelijk bent andere keuzes maakt en je met coax naar de set gaat
En een voordeel van feeder is het is de goedkoopste oplossing bv wat gesplitst tweeling snoer m'n oudste stukje is 36 jaar en geleid nog :lol:
Zo ieder z'n ding toegepast op zijn situatie suc6

73 gl GJ
eenvoud is de kunst van het ware

PE1RTC
Berichten: 256
Lid geworden op: 09 apr 2018, 20:41
Roepletters: pe1rtc

Re: Verticale antenne vraag

#22 Bericht door PE1RTC »

Wat aangeeft dat je met een autotuner bijna alles wat geleid een een zeker afmeting heeft kunt zenden...
Ik heb al s een filmpje op internet gezien van een fransman die de autotuner aan de uitlaat van de auto heeft hangen en zo /p werkt....zo kan je van alles bedenken maar dat terzijde.

Wat ik mis in bovenstaande reacties: ook als een autotuner direct onder de straler wordt geplaatst nemen de verliezen toe naarmate de de aan te passen impedantie lager wordt.
Aardverliezen: als je aardweerstand 5 ohm is en de stralingsweerstand ook 5 ohm dan zou de helft van je signaal door de radialen worden "uitgestraald".
(Daarom hoeft een halve golf vertical voor 1 band (zoals vroeger de halve golf 27MHz) ook geen of hele korte radialen).
Een halve golf is theoretisch oneindig en vrijwel niet aan te passen door zo'n autotuner maar je kan er wel voor zorgen dat je tuner op zo veel mogelijk banden een hogere impedantie ziet.
Een inverted L antenne werkt naar mijn mening zo goed omdat een (liefst groot) deel van de antenne verticaal is gespannen. Als dat deel al flink afstraalt op bijvoorbeeld 21MHz dan zal dat lekker meehelpen in het dx werken.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Verticale antenne vraag

#23 Bericht door PA0FRI »

Welk systeem het beste werkt hangt af van het verlies door de tuner op een desbetreffende band. Het kan zijn dat de binnentuner een gunstiger impedantie moet aanpassen dan de buiten tuner.
Voor een meerband systeem hangt het dus van de band af wat het beste werkt. Met maar 4 m coaxkabel van goede kwaliteit zou ik gewoon doorgaan met situatie 1.
Nog beter zou het worden als je de radialen geïsoleerd monteert en er een windom systeem van maakt, dus de radialen ⅓ ×lengte straler,
zo werk ik ook met een van mijn antennes: https://pa0fri.home.xs4all.nl/Ant/GPA-3 ... versie.htm
Een luchtgewonden coaxbalun met een dikke coaxkabel draagt ook bij aan minder verlies: https://pa0fri.home.xs4all.nl/ATU/G3LHZ/G3LHZ%20ATU.htm
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Verticale antenne vraag

#24 Bericht door PA1GVZ »

PA0FRI schreef: Nog beter zou het worden als je de radialen geïsoleerd monteert en er een windom systeem van maakt, dus de radialen ⅓ ×lengte straler
Doe je hier mee niet af aan de tegencapaciteit van de antenne? Een aantal geven juist aan dat meer radialen en langere radialen juist de situatie verbeteren.
Wat bereik je met dit windom principe precies?

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Verticale antenne vraag

#25 Bericht door PA0FRI »

PA1GVZ schreef:Doe je hier mee niet af aan de tegencapaciteit van de antenne? Een aantal geven juist aan dat meer radialen en langere radialen juist de situatie verbeteren.
Wat bereik je met dit windom principe precies?
Het zijn geen radialen en de impedantie van het voedingspunt is gemiddeld gezien hoger dan dat van een vertical met radialen,
zodat een 1 : 4 trafo/balun beter op zijn plaats is. Zoek eventueel op internet naar Windom antenne om meer kennis op te doen.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Verticale antenne vraag

#26 Bericht door PA1GVZ »

Helder verhaal Frits. Ik ga vanavond eens wat onderzoek doen naar de windom, ik zit toch thuis op de bank :(. Dit jaar geen oudejaarsavond met alle kinderen en kleinkinderen :? .

Al met al veel stof tot nadenken om het een en ander uit te gaan proberen. Ik hou mijn tuner euro’s nog even in mijn zak, die kan ik altijd nog aanschaffen. Leuk topic geweest en veel geleerd!

Fijne jaarwisseling allemaal!

73, Gert

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: Verticale antenne vraag

#27 Bericht door PD2JHP »

PE4BAS schreef:Wel grappig dat af en toe dit topic wel weer naar boven komt. Ik werk al zeker 10 jaar met een CG3000 onder mijn vertical van 7,5m (Imax2000 als drager). Dat werkt redelijk. Tegencapaciteit vroeger 3 radialen van 7,5m onder hoek van 45gr., nu de mast als tegencapaciteit. Recent een 1:1 balun tussen tuner en straler/tegencapaciteit gezet, ik heb het idee dat de tuner het nu wat sneller kan tunen maar qua ruis maakt het niks uit, het nadeel van ontvangen met een vertical. Ik kan op alle banden uitkomen hiermee, ook op 160m en heb ook VY2ZM gewerkt in SSB en zelfs in CW met 5W QRP. Het werkt dus best redelijk en ja zo een korte straler kan de tuner afstemmen op 160/80/60m, geen probleem. Efficiënt is het echter niet echt. Gelukkig heb ik ook nog een doublet 2x20m in inverted-V model...
Ik heb in het verleden ook met een homemade vertical i.c.m. een cg-3000 leuke verbindingen gemaakt: probleem was wel dat die steeds krommer werd...
Nu vraag ik me af hoe jij dat met een Imax 2000 doet; heb jij het binnenwerk verwijderd en vervangen door een dikke (installatie-)draad of toch anders...?
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Verticale antenne vraag

#28 Bericht door PA1GVZ »

Ik vraag mij af of deze wel zo gemakkelijk is aan te passen gezien de capacitieve koppeling in de midden sectie. Wel geschikt voor 10-17 meter. Zie deze link:
https://radioaficion.com/cms/solarcon-i-max-2000/

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: Verticale antenne vraag

#29 Bericht door PA5COR »

Ik gebruik de imax 2000 al 15 jaar van 10/17 op 17 1:2.2, rest prima.
Voor 20 en lager luisteren kan maar niet geschikt om mee te zenden.
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

Gebruikersavatar
Steef
Berichten: 3608
Lid geworden op: 14 nov 2007, 16:19

Re: Verticale antenne vraag

#30 Bericht door Steef »

Met de AH4 van icom, een 27mc spriet op de kofferbak, IC706 in de auto, in een hele lange file bij Lyon, heerlijke ssb verbindingen zitten maken met Nederland op 40 en op 20.
Aardschroef aan de auto, de straler aansluiting van de AH4 aan de binnenkern van de coax en gaan.

In CW maak je met een dummy load nog verbindingen.
Maar wie maakt er eens een eerlijke vergelijking met een endfed en een draadje en een CG3000 of een AH4?
Wie praat luistert niet

Plaats reactie