Antennepark Zeewolde - aangekocht door Defensie

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PH7R
Berichten: 1147
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Antennepark Zeewolde - aangekocht door Defensie

#1 Bericht door PH7R »

Nieuwe (backup) locatie HF voor defensie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/vas ... ntennepark.
De zendmasten van het voormalige kortegolf zendstation van de Radio Nederland Wereld Omroep worden vervangen door nieuwe, kleinere masten met minder vermogen. Het ministerie van Defensie gaat het antennepark gebruiken voor communicatie tussen schepen en militaire eenheden in missiegebieden.
De funderingen van de masten worden vervangen en het zendgebouw wordt compleet gerenoveerd.

Zou ik graag tzt eens willen zien / gebruiken :D
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is
Normal is an illusion. What normal is for the spider is chaos for the fly

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

Re: Antennepark Zeewolde - aangekocht door Defensie

#2 Bericht door PE9PE »

Et discite schreef:Nieuwe (backup) locatie HF voor defensie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/vas ... ntennepark.
De zendmasten van het voormalige kortegolf zendstation van de Radio Nederland Wereld Omroep worden vervangen door nieuwe, kleinere masten met minder vermogen. Het ministerie van Defensie gaat het antennepark gebruiken voor communicatie tussen schepen en militaire eenheden in missiegebieden.
De funderingen van de masten worden vervangen en het zendgebouw wordt compleet gerenoveerd.

Zou ik graag tzt eens willen zien / gebruiken :D

Ik heb ooit de masten en antennes mogen gebruiken toen nog de originele gebruiker er zat vlak voor het einde.
Life is too short for QRP.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Antennepark Zeewolde - aangekocht door Defensie

#3 Bericht door PA0ETE »


Frankyboy
Berichten: 241
Lid geworden op: 18 aug 2013, 20:04

Re: Antennepark Zeewolde - aangekocht door Defensie

#4 Bericht door Frankyboy »

PE9PE schreef:
Ik heb ooit de masten en antennes mogen gebruiken toen nog de originele gebruiker er zat vlak voor het einde.
Dat moet een mooie ervaring geweest zijn. leuke verbindingen gemaakt?

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3366
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: Dronten
Contacteer:

Re: Antennepark Zeewolde - aangekocht door Defensie

#5 Bericht door Juul - PE0GJG »

PE9PE schreef:
Et discite schreef:Nieuwe (backup) locatie HF voor defensie https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/vas ... ntennepark.
De zendmasten van het voormalige kortegolf zendstation van de Radio Nederland Wereld Omroep worden vervangen door nieuwe, kleinere masten met minder vermogen. Het ministerie van Defensie gaat het antennepark gebruiken voor communicatie tussen schepen en militaire eenheden in missiegebieden.
De funderingen van de masten worden vervangen en het zendgebouw wordt compleet gerenoveerd.

Zou ik graag tzt eens willen zien / gebruiken :D

Ik heb ooit de masten en antennes mogen gebruiken toen nog de originele gebruiker er zat vlak voor het einde.

We hebben met een aantal Gooische amateurs voor de ingebruikname met een aantal zendamateurs ook gebruik mogen maken van de KG antennes. Was in de jaren 80.
Samen met toen Hans - PE1CRC † van Hobbyscoop ( het radioprogramma).

Van verre verbindingen kan ik mij helaas niks meer herinneren...................hi
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Radioot
Berichten: 1038
Lid geworden op: 09 aug 2009, 04:47

Re: Antennepark Zeewolde - aangekocht door Defensie

#6 Bericht door Radioot »

Afbeelding

PI9NOZ/A

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Antennepark Zeewolde - aangekocht door Defensie

#7 Bericht door PA0ETE »

Misschien een beetje flauw, maar zo kan ik ook wel beginnen :-) Ik ben in de weekenden geregeld QRV met deze antenne:
Antenne_Nauen.jpg
Zendvermogen 150 kW. Ik kan er alleen niet uitluisteren ;-)

De antenne staat in het plaatsje Nauen, ergens noordwest van Berlijn. De uitzendingen zijn gericht op de VS en Canada, maar rapporten van de ontvangst zijn er tot vanuit Nieuw-Zeeland toe (rechtstreeks, niet via een websdr). De enorme antenne is draaibaar! Als ik het goed heb is deze antenne ook nog gebouwd in de DDR-periode (Nauen lag oostelijk van het ijzeren gordijn). Er staan er meerdere van op die plek.

Nauen op de satellietbeelden van Google Maps:

https://goo.gl/maps/E2VjqXpE6Hykou1d8

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Antennepark Zeewolde - aangekocht door Defensie

#8 Bericht door PA0ETE »

Ik heb in de begintijd van D-STAR geregeld met een amateur gesproken die daar aan het werk was, en die later ook de boel moest ontmantelen. Die laatste dagen hebben zo als PI9NOZ toen ook nog geregeld verbindingen gemaakt.

Overigens was een antennepark dat sprekend hierop leek op Bonaire ook geregeld bij amateurs in gebruik, met name eentje. Ook dat park is gesloopt.

Bonaire is inmiddels ook gesloopt, maar de voormalige RNW-site op Madagascar is nog steeds in bedrijf. Een van de eigenaren is Rocus, een Nederlandse zendamateur en ex-wereldomroepmedewerker. In dat deel van de wereld is de kortegolf nog volop in gebruik, en de zender maakt ook gewoon normaal winst heb ik begrepen.

PB0AOK
Berichten: 3
Lid geworden op: 23 dec 2015, 22:53
Roepletters: PB0AOK

Re: Antennepark Zeewolde - aangekocht door Defensie

#9 Bericht door PB0AOK »

PA0ETE schreef:Misschien een beetje flauw, maar zo kan ik ook wel beginnen :-) Ik ben in de weekenden geregeld QRV met deze antenne:
Antenne_Nauen.jpg
Zendvermogen 150 kW. Ik kan er alleen niet uitluisteren ;-)

De antenne staat in het plaatsje Nauen, ergens noordwest van Berlijn. De uitzendingen zijn gericht op de VS en Canada, maar rapporten van de ontvangst zijn er tot vanuit Nieuw-Zeeland toe (rechtstreeks, niet via een websdr). De enorme antenne is draaibaar! Als ik het goed heb is deze antenne ook nog gebouwd in de DDR-periode (Nauen lag oostelijk van het ijzeren gordijn). Er staan er meerdere van op die plek.

Nauen op de satellietbeelden van Google Maps:

https://goo.gl/maps/E2VjqXpE6Hykou1d8
Het is een zogenaamde "ALLISS-antenne." Meer dan 20 jaar geleden, d.w.z. ruim na het DDR-tijdperk, heeft Thales vier van deze systemen in Nauen gebouwd. Het uitgangsvermogen van de zender bedraagt 500 kW.

Zie https://www.youtube.com/watch?v=-TSv18VmNe4 voor een draaiende antenne in Nauen.

ALLISS is een samentrekking van de namen van de Franse dorpjes Allouis en Issoudun.
Iets ten westen van Issoudun stonden tot voor kort 12 van dergelijke antennes die nog een maatje groter waren.

In het afdelingsblad Twente Beam van de afdeling Twente (blz. 11 en 12) van maart 2017 staat een uitvoerige beschrijving.
https://www.veronvrzatwente.nl/?wpfb_dl=588

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5692
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Antennepark Zeewolde - aangekocht door Defensie

#10 Bericht door PA0ETE »

Hallo Bram,

Bedankt voor de uitleg. Dat wist ik niet, met name ook de benaming niet. Er staat ook nog één antenne die er enigszins op lijkt die wel uit de DDR-tijd is. Delen van de site staan op de monumentenlijst. Dat geldt volgens mij ook voor de ¨DDR-antenne¨, mogelijk ook voor de ALLISS-antennes op die locatie. Nauen geldt nu als de meest krachtige zendlocatie op de kortegolf. In DDR-tijden waren ze meestal de op één na sterkste, na Radio Moskou.

De ALLISS-antenne blijkt ook op de (Engelstalige) Wikipedia te staan. Ik zie daar dat er sprake is van een voorgeschreven zender voor het systeem. Ik weet dat de commerciële gebruiker van het station van nu de zenders een jaar of wat geleden heeft vervangen door modernere exemplaren. Ik weet niet zeker of het zendvermogen daarvan ook kleiner is. Feit is dat de uitzending waar ik een item(pje) in doe plaatsvindt met 150 kW. Afhankelijk welk van de zenders je daar inhuurt is het zendvermogen er 100 kW of 150 kW. Mogelijk kan het tweede type zender wel meer vermogen maken. Het is er in elk geval ook mogelijk met 300 kW uit te zenden. Dat hebben we voor een speciale uitzending een keer gedaan.

Ik doe vanaf die locatie iedere week een bulletin, DX Headlines, deels over onze hobby. Dat is op een zeer laat tijdstip zondagnacht (vaak 01:40 UTC), in het doelgebied is het dan zaterdagavond. In het winterseizoen zit de uitzending in de 49 meterband op 5960 kHz momenteel.

Plaats reactie