Baby loop antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Baby loop antenne

#16 Bericht door PD1NW »

Dank allemaal voor jullie reacties,

Dit weekend ben ik werken en maandag weer alles nalopen.
Laat weer van me horen!
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

Roy pd8rw
Berichten: 487
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Baby loop antenne

#17 Bericht door Roy pd8rw »

Ben benieuwd of het vandaag al verbetering heeft gebracht?

Roy pd8rw
Berichten: 487
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Baby loop antenne

#18 Bericht door Roy pd8rw »

Vol aan het dx'n? 8)

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Baby loop antenne

#19 Bericht door PD1NW »

royaal schreef:Vol aan het dx'n? 8)
Was het maar zo’n feest, enorm druk op het werk.
Hoop komend weekend weer te kunnen knutselen.
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Baby loop antenne

#20 Bericht door PD1NW »

Goedemorgen,

Zojuist weer aan de slag gegaan met de antenne.
Allereerst even de VHF antenne verwijderd die naast de loop stond.
Begonnen met het opnieuw zoeken door de tuner naar de antenne.
De antenne motor werkt maar de juiste antenne wordt niet gevonden.
Er gaat dus iets niet goed.

Heb 2 korte filmpjes gemaakt maar deze kan ik hier niet plaatsen merkte ik.
Deze kan ik eventueel even mailen.

Groet,
Rob
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Baby loop antenne

#21 Bericht door PD4VCC »

RobbieR schreef:Goedemorgen,

Zojuist weer aan de slag gegaan met de antenne.
Allereerst even de VHF/VHF antenne verwijderd die naast de loop stond.
Begonnen met het opnieuw zoeken door de tuner naar de antenne.
De antenne motor werkt maar de juiste antenne wordt niet gevonden.
Er gaat dus iets niet goed.

Heb 2 korte filmpjes gemaakt maar deze kan ik hier niet plaatsen merkte ik.
Deze kan ik eventueel even mailen.

Groet,
Rob
Hi Rob,

Ik weet niet of een filmpje het verschil gaat maken. In de posts hiervoor staan een aantal tips en aandachtspunten met betrekking tot de setup, kabels etc. Ik lees niet welke je geprobeerd hebt en/of hebt e.e.a. hebt doorgemeten? Je zal echt even naar de basis terug moeten denk ik.

Een UHF antenne wel of niet in de buurt maakt helemaal niets uit voor het issue dat jij nu hebt aangezien de ATU simpelweg de antenne nog niet 'ziet' via de Coax.

Mocht je nog meer inspiratie nodig hebben voor je zoektocht dan is in het forum van de fabrikant ook veel te vinden en specifiek in dit topic: http://www.ciromazzoni.com/forum/proble ... ng-failure

ON4MDW
Berichten: 182
Lid geworden op: 21 apr 2008, 17:30
Roepletters: ON4MDW
Locatie: Geraardsbergen

Re: Baby loop antenne

#22 Bericht door ON4MDW »

Blijkbaar zijn er problemen met de 24 Volt voedingen die volgens de fabrikant 2 Amp moet bedragen en door sommige dealers maar 1 Amp geleverd zijn. :?:

http://www.ciromazzoni.com/forum/proble ... unctioning


Groeten,

Marc

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Baby loop antenne

#23 Bericht door PD1NW »

PD4VCC schreef:
RobbieR schreef:Goedemorgen,

Zojuist weer aan de slag gegaan met de antenne.
Allereerst even de VHF/VHF antenne verwijderd die naast de loop stond.
Begonnen met het opnieuw zoeken door de tuner naar de antenne.
De antenne motor werkt maar de juiste antenne wordt niet gevonden.
Er gaat dus iets niet goed.

Heb 2 korte filmpjes gemaakt maar deze kan ik hier niet plaatsen merkte ik.
Deze kan ik eventueel even mailen.

Groet,
Rob
Hi Rob,

Ik weet niet of een filmpje het verschil gaat maken. In de posts hiervoor staan een aantal tips en aandachtspunten met betrekking tot de setup, kabels etc. Ik lees niet welke je geprobeerd hebt en/of hebt e.e.a. hebt doorgemeten? Je zal echt even naar de basis terug moeten denk ik.

Een UHF antenne wel of niet in de buurt maakt helemaal niets uit voor het issue dat jij nu hebt aangezien de ATU simpelweg de antenne nog niet 'ziet' via de Coax.

Mocht je nog meer inspiratie nodig hebben voor je zoektocht dan is in het forum van de fabrikant ook veel te vinden en specifiek in dit topic: http://www.ciromazzoni.com/forum/proble ... ng-failure
Dank voor de link!
Inmiddels zou het probleem wel eens kunnen zitten in het betonijzer en het aluminium van de balustrade.
Het zoeken naar de juiste antenne is erg afhankelijk van waar de antenne op het balkon staat. 20 cm meer naar rechts of naar voren en de motor gaat niet open of dicht. vanmiddag de leverancier weer even gebeld en die geeft als advies om nog even een andere coaxkabel te proberen. Nu gebruik ik 5mm coax en hij adviseerde minimaal 7 mm. hoop dat hier de oplossing in zit.
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Baby loop antenne

#24 Bericht door PA3DJS »

Het gaat reeds mis met het type loop detectie. Ik kan mij niet voorstellen dat dit komt door 5 mm kabel in plaats van 7 mm kabel (tenzij je echt merkloze bagger RG58 hebt met amper afscherming). Niet geschoten is atlijd mis, dus je kunt het altijd proberen.

Citaat van adrian04 (uit de super link van PD4VCC):
"My present feeder is Ultraflex-7, but RG-58, RG-8X is perfectly good"

K4ECP schrijft in mag26 dat de tuner kapot was. Hij heeft een nieuwe ATU 2.0 en nu gaat het goed.

Dat power supply "dingetje" uit de link van ON4MDW is ook om grijze haren van te krijgen als leverancier/producent.

Heb jij je loop nieuw gekocht? Zo ja, dan wordt het tijd om contact op te nemen met de leverancier. Er van uit gaande dat je wel zelf eerst alles goed hebt gecontroleerd.

Er zijn wel manieren manieren om de loop te gebruiken zonder de meegeleverde ATU, maar dat ga je niet meer leuk vinden als je op een gegeven moment een registratie te pakken hebt. Ik doel dan op zelf de motor sturen en dan op een ontvanger tunen op maximale ruissignaal.

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: Baby loop antenne

#25 Bericht door Sparkysan »

Ik heb dezelfde babyloop. Werkt fantastisch. Maar hoe jij de frequentie intoest is niet helemaal correct. Het moetzijn: B-gewenste frequentie-sterretje.

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Baby loop antenne

#26 Bericht door PD1NW »

Sparkysan schreef:Ik heb dezelfde babyloop. Werkt fantastisch. Maar hoe jij de frequentie intoest is niet helemaal correct. Het moetzijn: B-gewenste frequentie-sterretje.
Hoi, dank voor je bericht.
Waarschijnlijk heb ik toch een andere, zie foto van het toetsenbord.
Hier komt geen B op voor.
Overigens heb ik afgelopen weekend samen met Jaap PF1X alles meerdere malen nagelopen maar de babyloop antenne wordt niet herkend door de tuner.
Ook even een andere coaxkabel geprobeerd maar was ook niet de oplossing.
Ben nu bang dat er op het balkon teveel staal rondom de antenne aanwezig is en om die reden hij niet werkt.
Bijlagen
toetsen.jpg
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Baby loop antenne

#27 Bericht door PD4VCC »

RobbieR schreef:
Sparkysan schreef:Ik heb dezelfde babyloop. Werkt fantastisch. Maar hoe jij de frequentie intoest is niet helemaal correct. Het moetzijn: B-gewenste frequentie-sterretje.
Hoi, dank voor je bericht.
Waarschijnlijk heb ik toch een andere, zie foto van het toetsenbord.
Hier komt geen B op voor.
Overigens heb ik afgelopen weekend samen met Jaap PF1X alles meerdere malen nagelopen maar de babyloop antenne wordt niet herkend door de tuner.
Ook even een andere coaxkabel geprobeerd maar was ook niet de oplossing.
Ben nu bang dat er op het balkon teveel staal rondom de antenne aanwezig is en om die reden hij niet werkt.
Die toetsenbordjes zijn gewoon numpads en standaard. Ik heb er ook wel eens een andere aan gehangen en werkt prima. Frequentie wijzigingen manueel werkt bij mij ook gewoon met * + frequentie.

Ik denk dat het zeeeeer...zeeeer onwaarschijnlijk is dat het iets te maken heeft met de omgeving van je balkon. De invloed van omgeving zie je hooguit terug in een minder goede SWR (als het regent zie ik het bv) maar niet bij de aansturing van de motor dat gewoon via de kabel gaat. Als je het echt zeker wilt weten dan verplaats je hem toch provisorisch even naar binnen of zo?

Ik ben wel even nieuwsgierig. Het filmpje hieronder is een fantastische stap voor stap demo/handleiding van iemand die de loop aansluit. Van het aansluiten van het voedingsdraad, het manueel bedienen van de motor tot het zoeken naar de loop.

Als je nou alle stappen 1 voor 1 volgt in het filmpje, vanaf welk punt werkt het dan niet bij jou?

filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=N98uqdb ... nel=ML%26S

Sparkysan
Berichten: 27
Lid geworden op: 09 aug 2015, 00:09

Re: Baby loop antenne

#28 Bericht door Sparkysan »

Dit is mijn configuratie. Nieuw aangeschaft in 2016. Tuner en bedienpaneel horen bij elkaar.
Dit is mijn configuratie.
Dit is mijn configuratie.

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Baby loop antenne

#29 Bericht door PD4VCC »

Sparkysan schreef:Dit is mijn configuratie. Nieuw aangeschaft in 2016. Tuner en bedienpaneel horen bij elkaar.
DSCN0380 (2).JPG
Ahh, jij hebt nog de oude atu vandaar de verwarring

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Baby loop antenne

#30 Bericht door PD1NW »

Die toetsenbordjes zijn gewoon numpads en standaard. Ik heb er ook wel eens een andere aan gehangen en werkt prima. Frequentie wijzigingen manueel werkt bij mij ook gewoon met * + frequentie.

Ik denk dat het zeeeeer...zeeeer onwaarschijnlijk is dat het iets te maken heeft met de omgeving van je balkon. De invloed van omgeving zie je hooguit terug in een minder goede SWR (als het regent zie ik het bv) maar niet bij de aansturing van de motor dat gewoon via de kabel gaat. Als je het echt zeker wilt weten dan verplaats je hem toch provisorisch even naar binnen of zo?

Ik ben wel even nieuwsgierig. Het filmpje hieronder is een fantastische stap voor stap demo/handleiding van iemand die de loop aansluit. Van het aansluiten van het voedingsdraad, het manueel bedienen van de motor tot het zoeken naar de loop.

Als je nou alle stappen 1 voor 1 volgt in het filmpje, vanaf welk punt werkt het dan niet bij jou?

filmpje: https://www.youtube.com/watch?v=N98uqdb ... nel=ML%26S
Net weer het filmpje voor de zoveelste keer bekeken :D
De motor werkt als ik hem via het toetsenbord bedien.
Dus de motor werkt. Als ik de Tuner de opdracht geeft de juiste antenne te vinden dan vindt hij niets. Ook de motor werkt dan niet.
Soms als de antenne wat verschoven wordt kom ik iets verder. Dan gaat de frietsnijder open en dicht maar ook dan geeft de tuner aan, onbekende antenne.
Verder dan dit kom ik dus niet.
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

Plaats reactie