Baby loop antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Baby loop antenne

#1 Bericht door PD1NW »

Hi,
Gezien mij zeer beperkte ruimte om een antenne te plaatsen een baby loop aangeschaft.
Vandaag bezorgd en op het balkon geplaatst.

Op dit moment de situatie,
Antenne kabel aangesloten los van de meegeleverde antenne tuner, geen enkel signaal te horen.
Dit vind ik op voorhand al vreemd, je mag aannemen dat er wel iets te horen moet zijn al is de antenne niet getuned
Om de antennetuner aan te sluiten op mijn Icom 7300 moet er blijkbaar nog een kabeltje aangesloten worden.

Weet iemand welke kabel ik hiervoor moet hebben?

Hoor graag van jullie.

Groet,
Rob
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Baby loop antenne

#2 Bericht door PA3DJS »

Dat zoort "magnetic" loops zijn zeer smalbandig, je moet tunen om er serieus signaal uit te krijgen. Op 40m is de bandbreedte in orde van 5 kHz.

Ik neem aan dat je ook met de hand kan tunen.

PD2JHP
Berichten: 293
Lid geworden op: 03 jan 2007, 22:08
Locatie: WADDINXVEEN
Contacteer:

Re: Baby loop antenne

#3 Bericht door PD2JHP »

Hallo ROB,

Bij de Baby Loop zit een handleiding; volg die en het moet werken. :!:

Zelf heb ik er een in de tuin staan en wat er aan moet:
1. natuurlijk goede coax en een stuurkabel (3 draads) die beide aan de antenne moeten;
2. De coax van de antenne en de stuurkabel gaan beide naar het besturingskastje;
3. 24 volt voeding aan het besturingskastje;
3. vervolgens gaat van het besturingskastje een coax naar je TRX.

Zonder de juiste tuning (via het kleine toetsenbord) is er eigenlijk geen ontvangst; met geduld krijg je vanzelf de routine (let op: de bandbreedte is bijzonder smal).

Tip: kijk ook eens op Youtube: er zijn legio filmpjes te vinden. Persoonlijk vind ik die van een Zwitsers station het leukst! :lol:, maar die van de maker zijn wellicht het meest informatief.

Mocht je nog vragen hebben, dan kan dat via mijn e-mailadres (kijk maar op QRZ.com).


73 de PD2JHP
Making a contact is great; to be friends is greater... Try to help each other!

Life should NOT be a journey to the grave with the intention of arriving safely in an attractive and well preserved body.
Rather we should skid in sideways - Chardonnay in one hand - chocolate in the other - body thoroughly used up, totally worn out and screaming "WHO HA, What a Ride"! HI HI

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Baby loop antenne

#4 Bericht door PD1NW »

Vandaag weer heel de dag getracht de baby loop antenne aan de gang te krijgen.
Krijg steeds meer het gevoel dat mijn balkon niet geschikt is voor de Loop.
Misschien te veel ijzer in de constructie?
Via de tuner kan je de juiste antenne laten zoeken. Dit lukte een keer toen ik de antenne verschoof vanaf de railing naar de gevel.
Verder frequenties handmatig invoeren zodat de Icom signaal kan ontvangen lukt niet.
Geef natuurlijk de moet niet op maar andere mogelijkheden om de Loop te plaatsen heb ik niet.

Misschien zijn er nog ideeën?
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Baby loop antenne

#5 Bericht door Roy pd8rw »

Ik heb die loop ook gehad en is een prima antenne.

Echter hoe heb je deze staan op je balkon?
Parallel aan de balustrade of 90 grade gedraaid?

Bij mij stond deze op het balkon (niks er boven qwa buren etc) maar wel een smeedijzer hek als balustrade.
De loop ston daar parallel aan en ongeveer een meter vanaf. Ongeveer een meter van de grond in een statief wat ik gebruikte om bouwstempels in je eentje te plaatsen (3poot)
Zo werkte deze prima.
Ik had de eerste versie zonder cat besturing vanuit de set. En moest elke 3khz de loop opnieuw tunen, ook wanneer ik alleen maar rx wilde.
Qwa zenden deed deze het prima, op 40niet heeeel geweldig maar prima.

Wellicht eens foto's plaatsen van de opstelling die je gebruikt

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Baby loop antenne

#6 Bericht door PD1NW »

royaal schreef:
Wellicht eens foto's plaatsen van de opstelling die je gebruikt
Hi Royaal,

Hierbij wat foto's van de opstelling.
Bijlagen
E994959D-0105-4021-8A84-578E04B6B80F.jpeg
DD11D6A6-E073-4C74-BE76-3F82842067C5.jpeg
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

Roy pd8rw
Berichten: 488
Lid geworden op: 04 mei 2010, 16:16

Re: Baby loop antenne

#7 Bericht door Roy pd8rw »

Je tussenscherm met de Buren is ook van aluminium zo te zien.

Probeer eens alles weg te hale dus om te beginnen die vhf uhf antenne.
Zet de antenne etv wat verder richting het kozijn.
Wat lager bij de grond etc. Evt 90 graden draaien ten opzichte van..

Ik weet dat er nog een amateur in de omgeving Utrecht is geweest die ook een babyloop op 't balkon had met rondom buren..

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Baby loop antenne

#8 Bericht door PA3DJS »

Die zendamateur in Utrecht op een flat zou wel eens PA9MB (Martin) geweest kunnen zijn.

Als je een lage frequentie instelt (bijv 7 MHz), zie je dan de condensatorplaten naar elkaar toe bewegen? Omgekeerd, als je een hoge frequentie invoert, schuiven de platen meer uit elkaar. De platen staan het verste uit elkaar op de 10 m band.

Ik neem aan dat je even een paar video's hebt bekeken, bijv:
https://www.youtube.com/watch?v=N98uqdbnsc0

De SWR kan verre van optimaal zijn bij jouw opstelling, maar hij zou wel moeten ontvangen. Heb je al eens geprobeerd manual te tunen (dus met fast of slow platen open of dicht). Voor zover mij bekend kun je tijdens het tune-proces niet ontvangen.

PD1NW
Berichten: 120
Lid geworden op: 29 aug 2020, 11:26
Roepletters: PD1NW

Re: Baby loop antenne

#9 Bericht door PD1NW »

PA3DJS schreef:Die zendamateur in Utrecht op een flat zou wel eens PA9MB (Martin) geweest kunnen zijn.

Als je een lage frequentie instelt (bijv 7 MHz), zie je dan de condensatorplaten naar elkaar toe bewegen? Omgekeerd, als je een hoge frequentie invoert, schuiven de platen meer uit elkaar. De platen staan het verste uit elkaar op de 10 m band.

Ik neem aan dat je even een paar video's hebt bekeken, bijv:
https://www.youtube.com/watch?v=N98uqdbnsc0

De SWR kan verre van optimaal zijn bij jouw opstelling, maar hij zou wel moeten ontvangen. Heb je al eens geprobeerd manual te tunen (dus met fast of slow platen open of dicht). Voor zover mij bekend kun je tijdens het tune-proces niet ontvangen.
Dank voor je bericht.

Op dit moment mijn situatie.

-Antenne staat op balkon
-De coaxcabel op dit moment is 5 mm
- Snoer naar motor is dezelfde dikte als het snoer in het aansluitkastje.
- Uiteraard alle Youtube filmpjes bekeken.

Wat gebeurd er.
Om te beginnen de Tuner op handmatig gezet aangezien ik nog geen snoertje heb naar de Icom.
Bij het zoeken naar de juiste Loop antenne gaat ie mis, hij vind niets.
1 maal was het gelukt dat hij daadwerkelijk begon te zoeken en ook de motor begon te werken.
Na de zoektocht naar de antenne gaf de tuner aan antenne gesloten (echter hij stond maximaal open)
Draadjes in het aansluitkastje voor de zekerheid omgedraaid maar maakte geen verschil.
Verder gaf de tuner aan onbekende antenne.

handmatig een frequentie invoeren werkt niet.
Wat doe ik?
Op het toetsenbordje tik ik op het * en tik de freq in. b.v. 14000
nu zou je verwachten dat de motor gaat werken en de tuner wordt afgestemd. Dit gebeurd dus niet en de Tuner geeft aan dat de antenne niet in resonantie is.

Wat lukt er wel?
Het is wel mogelijk om de Loop via het toetsenbord te openen of te sluiten.
Dus de motor werkt wel en hier houd het dan ook op.

Vraag,
Wat doe ik verkeerd?
Het is toch zo dat ongeacht er wel of niet een goede SWR is dat de antennen op een frequentie afgestemd moet kunnen worden?

Wacht jullie reactie met spanning af :roll:
Laatst gewijzigd door PD1NW op 07 nov 2020, 08:34, 1 keer totaal gewijzigd.
73, Rob PD1NW

TRX: Icom 7300 / Icom 7100 / Icom ID-51 porto / Kenwood TM-D710G
Antenne: Babyloop / Diamond X 300 / Dipool 20meter

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Baby loop antenne

#10 Bericht door pc1mb »

Klinkt een beetje alsof dat ding gewoon stuk of verkeerd aangesloten is... Dat laatste kunnen wij van hier af natuurlijk niet controleren.

PD0JDG
Berichten: 496
Lid geworden op: 18 okt 2011, 00:27
Roepletters: PD0JDG
Locatie: Parijs

Re: Baby loop antenne

#11 Bericht door PD0JDG »

Mooie antenne!

Je zou met een antenne analyzer een dip in de impedantie moeten zien op de frequentie waar de antenne is afgestemd. Ik bedoel niet de frequentie waar de tuner denkt dat de antenne is afgestemd. Je zou dan met een meetzender een signaal op de gevonden frequentie kunnen zetten om te zien of er iets ontvangen wordt. Ook bij tunen moet je de dip op de analyzer kunnen zien bewegen.

Zelf gebruik ik een Youkits FG01 of een Nanovna h4 grafische antenne analyzer om mijn (Alpha) loop met handmatige afstemming in te stellen. Als meetzender gebruik ik een Tinysa.

Succes

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Baby loop antenne

#12 Bericht door PD4VCC »

RobbieR schreef:
PA3DJS schreef:Die zendamateur in Utrecht op een flat zou wel eens PA9MB (Martin) geweest kunnen zijn.

Als je een lage frequentie instelt (bijv 7 MHz), zie je dan de condensatorplaten naar elkaar toe bewegen? Omgekeerd, als je een hoge frequentie invoert, schuiven de platen meer uit elkaar. De platen staan het verste uit elkaar op de 10 m band.

Ik neem aan dat je even een paar video's hebt bekeken, bijv:
https://www.youtube.com/watch?v=N98uqdbnsc0

De SWR kan verre van optimaal zijn bij jouw opstelling, maar hij zou wel moeten ontvangen. Heb je al eens geprobeerd manual te tunen (dus met fast of slow platen open of dicht). Voor zover mij bekend kun je tijdens het tune-proces niet ontvangen.
Dank voor je bericht.
knip
Wat lukt er wel?
Het is wel mogelijk om de Loop via het toetsenbord te openen of te sluiten.
Dus de motor werkt wel en hier houd het dan ook op.

Vraag,
Wat doe ik verkeerd?
Het is toch zo dat ongeacht er wel of niet een goede SWR is dat de antennen op een frequentie afgestemd moet kunnen worden?

Wacht jullie reactie met spanning af :roll:
Goed te zien dat je na onze mailwisseling toch al wat verder gekomen bent ;-). Ik reageer even in dit topic zodat wellicht toekomstige gebruikers er ook nog wat aan hebben

ik kan mij herinneren in het begin ook wel eens problemen gehad te hebben met het vinden van de juiste antenne door de ATU module. Wat ik mij ook kan herinneren is dat het toen puur 'Owja wat stom' momenten zijn geweest waar ik achter gekomen ben nadat voor een 5e of 6e keer alle youtube filmpjes heb gekeken. Ik weet dat het irritant is als iedereen dat telkens zegt maar je haalt daar echt heel veel uit, ook hebben ze een FB groep waar je voor vragen terecht kan en reageren ze in Italie (dat doet de dochter van de 'maker' die wel Engels spreek) aardig snel op vragen.

Misschien overbodig maar nog even wat basis:

- Je MOET de coax aangesloten hebben om de antenne te besturen (ook de handbediening). De powercable is puur voor het aanleveren van....power.
- Kijk goed of achterop de ATU de coaxkabels in de juiste aansluiting zitten (eentje naar radio en eentje naar antenne)
- Meet je kabels door of je geen sluiting hebt en of hetgeen erin gaat ook aan de andere kant eruit gaat (I know..maar zeg het toch)
- Als dit alles goed zit, zorg dan dat je bij het zoeken naar de baby in het daarvoor bestemde menu op de ATU elke keer opnieuw begint door alles even stroomloos te maken. Als de verkeerde loop (want de ATU is voor al hun loops) staat ingesteld dan krijg je het rare gedrag zoals je nu hebt. Reset de boel dus om weer de baby te selecteren
> Je gaf aan "Draadjes in het aansluitkastje voor de zekerheid omgedraaid maar maakte geen verschil.". Ik moet zeggen dat ik even vergeten ben de motor AC of DC is maar dit gaat ie niet fijn vinden als gelijkstroom is lijkt mij?!

Nog even ter info, als ik de antenne afstem op 10 of 40 meter en ik mijn set afstem op 20 meter en de antenne nog niet 'getuned' is dan hoor ik de Europese stations (de kw's uit Italie en Rusland) nog steeds. Weliswaar zwak maar hij doet nog wel iets. Dat jij helemaal 0.0 hoort dat doet mij vermoeden dat je misschien echt iets structureels mist en dat het goed is om daar nog een check op te doen. Het heeft naar mijn mening niet te maken met de plaats op het balkon. Dit is niet ideaal natuurlijk (en stiekem ook niet heel fijn als je er op een meter afstand naast zit) maar moet werkbaar zijn. Vooral als je hem richt (en dan natuurlijk niet de huiskamer in ;-)) aangezien hij best directioneel is. Ik heb hem op het dak staan maar eigenlijk maakt de hoogte veel minder uit met deze antenne. Vrij zicht is meer belangrijk.

PS: Ondanks je nog geen amateur bent, hoort deze trial and error er ook bij. Misschien zorgt het voor wat frustratie maar je leert er tegelijkertijd ook veel van :D

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Baby loop antenne

#13 Bericht door pc1mb »

Klinkt trouwens niet als een heel gebruikersvriendelijk product, als je zes YouTube filmpjes, mailwisselingen, FB groepen en een forum nodig hebt om hem aan de praat te krijgen...

Ik bouw zelf wel wat :lol:

PD4VCC
Berichten: 80
Lid geworden op: 16 jan 2017, 15:33
Roepletters: PD3I

Re: Baby loop antenne

#14 Bericht door PD4VCC »

pc1mb schreef:Klinkt trouwens niet als een heel gebruikersvriendelijk product, als je zes YouTube filmpjes, mailwisselingen, FB groepen en een forum nodig hebt om hem aan de praat te krijgen...

Ik bouw zelf wel wat :lol:
Onzin, het is goed te doen maar wel met wat basiskennis en voor de verandering eens: RTFM

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Baby loop antenne

#15 Bericht door PA3DJS »

Als je de antenne af gaat stemmen (met de hand of automatisch), wordt de transceiver of ontvanger door de ATU afgekoppeld.

Vervolgens wordt in de ATU een signaalgenerator aangesloten op de antenne waarvan de frequentie overeenkomt met wat je hebt ingevoerd. De ATU meet de SWR tijdens dat de motor draait en vindt zo de beste stand van de grote frietsnijder boven in de loop. Zolang de tuning indicator oplicht, kun je niet ontvangen (en ook niet zenden).

Om automatisch te kunnen tunen, moet er een coax tussen antenne en ATU zitten, anders werkt de SWR indicatie niet. Je kunt gewoon RG58 gebruiken (koop merkkabel, dan zit er voldoende koper vlechtwerk omheen).

Je schrijft dat de ATU de antenne niet herkent, dan is er iets mis. Ik neem aan dat je alles nog even naloopt (Zie bijdrage PD4VCC).

Je kunt de motor laten draaien. Bij drukken op de bovenste toetsen (8 of 9), moeten de platen uit elkaar gaan (dus hogere afstemfrequentie).

Hopelijk ben je inmiddels iets verder gekomen.

@PD4VCC:
Volgens mij ben je ontwerper van schakelingen met bipolaire transistors (vanwege Vcc).

Plaats reactie