Antenne vraag over radialen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#16 Bericht door PA0FRI »

PC1L schreef: De J antenne is juist met zeer veel fantasie een equivalent te noemen van de spertop. Hij is ontworpen door een vindingrijke om in de tijd dat er overal, tot op straat toe, UKW FM dipolen te vinden waren.
De J-antenne is een zeer oud ontwerp en werd onder andere als (hangende) HF antenne tijdens WOI gebruikt in met radio uitgeruste ballonnen van militaire waarnemers of verkenners.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#17 Bericht door PA3DJS »

@joop220:
Nu hebben we een randvoorwaarde. Als ik kijk naar omhoogsteken, samen met mijn eigen aanvulling niet te goed zichtbaar, dan wil je geen radialen.

Mijn idee gaat dan uit naar een eindgevoede antenne in een glasfiber telescoop hengel, of een sleeve dipole in een zo'n hengel. Die steek je af en toe gewoon omhoog. inbouwen in een stuk PVC pijp kan natuurlijk ook, maar is dikker en minder stijf in verhouding tot een vishengel.

Nadeel van de opties, je bouwt het niet zomaar even. De eindgevoede antenne die in de hengel moet passen is echt de lastigste om te bouwen en af te regelen. Voor RX kom je net goed uit met een dunne draad (2..3 mm) eindgevoede antenne. De marifoonband is een stuk breder dan de 2 m amateurbnad.

Als bouwen echt lastig wordt, is de andere optie ergens een marifoonantenne op de kop zien te tikken.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#18 Bericht door PC1L »

PA0FRI schreef:
PC1L schreef: De J antenne is juist met zeer veel fantasie een equivalent te noemen van de spertop. Hij is ontworpen door een vindingrijke om in de tijd dat er overal, tot op straat toe, UKW FM dipolen te vinden waren.
De J-antenne is een zeer oud ontwerp en werd onder andere als (hangende) HF antenne tijdens WOI gebruikt in met radio uitgeruste ballonnen van militaire waarnemers of verkenners.
De term ontworpen moet uiteraard zijn herontdekt. Maar ik meende dat dit wel zo duidelijk was. Waar het om gaat hier is dat de spertop de voorkeur geniet voor balkon montage .. ( J antenne - stralende stub - gevoeligheid voor objekten - balkon onderdelen - muur etc. - wat minder stabiele antenne, ook mechanisch ). Excuus voor de term, als ontwerp bestond deze antenne inderdaad al een tijdje hi.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#19 Bericht door PA0FRI »

PC1L schreef:
PA0FRI schreef:
PC1L schreef: De J antenne is juist met zeer veel fantasie een equivalent te noemen van de spertop. Hij is ontworpen door een vindingrijke om in de tijd dat er overal, tot op straat toe, UKW FM dipolen te vinden waren.
De J-antenne is een zeer oud ontwerp en werd onder andere als (hangende) HF antenne tijdens WOI gebruikt in met radio uitgeruste ballonnen van militaire waarnemers of verkenners.
De term ontworpen moet uiteraard zijn herontdekt. Maar ik meende dat dit wel zo duidelijk was. Waar het om gaat hier is dat de spertop de voorkeur geniet voor balkon montage .. ( J antenne - stralende stub - gevoeligheid voor objekten - balkon onderdelen - muur etc. - wat minder stabiele antenne, ook mechanisch ). Excuus voor de term, als ontwerp bestond deze antenne inderdaad al een tijdje hi.
Was bedoeld als extra info voor nieuwkomers : :wink:
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#20 Bericht door PC1L »

Corrigerende opmerkingen worden zeer gewaardeerd hi dat dit duidelijk moge zijn.

Hieronder nog een kleine toevoeging, citaat van die betreffende pagina, om e.e.a. te completeren.

De straler van een spertop valt in de categorie halvegolf. Deze 'natuurlijke' antenne behoeft geen tegencapaciteit ( geen radialen en dergelijke ). De antenne is volledig zonder toevoegingen ( geen spoelen en condensatoren ). De 'sleeve' ( coaxiale pijp ) verhindert ( 'sperr' - sperrtopf ) HF op de buitenkant van de coax. De straler ligt op aardpotentiaal. Bij zorgvuldig bouwen en afregelen is de afstraling in het verticale vlak mooi schijfvormig en azimuthaal ( dus het horizontale vlak betreffende ) zuiver cirkelvormig. De impedantie in het voetpunt kan 50 Ohm bedragen binnen 1 %. Bij een normaal ingestelde ( adjust forward / reflect ) SWR meter zijn bijna geen meetbare staande golven aanwezig. In tegenstelling tot de J antenne. De inductieve en capacitieve waarden in dit systeem zijn gelijk. In het voedingspunt existeert de zuivere antenne weerstand Rs. De antenne is opvallend ongevoelig voor objecten in de omgeving. In tegenstelling tot de J antenne.

De centrale binnengeleider loopt door de coaxiale pijp en komt aan de onderzijde weer tevoorschijn en is dan elektrisch neutraal. Dit elektrisch niet actieve deel is met voordeel bruikbaar voor montage in bijvoorbeeld een raamklem van een auto. Bijvoorbeeld een SHF 23 cm spertop :lol:. Je hoeft dan uiteraard geen massa verbinding te leggen naar je autodak of welk punt dan ook.

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: Antenne vraag over radialen

#21 Bericht door joop220 »

Oké wel ik heb van daag een j- pole antenne gemaakt .
De maaten voor De 145 mhz .
Moet toe geven hij staat niet helemaal vrij .
Maar ontvangst valt me tegen .de kwart golf gpa is beter.
En hangt dan op de zelfde plek :(

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#22 Bericht door PA3DJS »

Theoretisch is een goed gebouwde J-pole een ietsje beter dan een kwart golf GPA. Met de opmerking erbij dat de mantel- of maststroom flink roet in het eten kan gooien.

Een goede J-pole bouwen is een stuk lastiger dan een goede GPA. Gezien dat jouw J-pole voor 2m bedoeld is, is hij zeer waarschijnlijk niet goed voor de VHF marifoonband.

Je zult de maten aan moeten passen voor de VHF marifoonband. De bandbreedte van een j-pole is groot genoeg om de hele VHF marifoon band te pakken.

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: Antenne vraag over radialen

#23 Bericht door joop220 »

Ja oke wel ik heb hem eerst gemaakt voor 2 meter band
Ik heb hem nu iets vrijer gehangen .
En ontvangt nu redelijk ,maar niet echt beter dan de kwart golf gpa .
Zal hem is aan passen voor rond de 160 MHz.
Zien wat dat doet .
Eerst maar bedankt :D

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#24 Bericht door PC1L »

.. nu nog een keertje een spertopje bouwen .. en die vergelijken met de kwart golf :) .. de kwartgolf en de j pole gooi je zeker weg ( onder voorbehoud :lol: ), als het lukt.
PA3DJS schreef:Je zult de maten aan moeten passen voor de VHF marifoonband. De bandbreedte van een j-pole is groot genoeg om de hele VHF marifoon band te pakken.
Voor de bandbreedte even letten op de dikte van de straler .. uiteraard stemt hij de antenne op de marifoonband .. let ook op de radiation pattern bij de j pole, die is verre van symetrisch ( wegvallen van stations of sterk verminderde ontvangst etc. etc. ).
Laatst gewijzigd door PC1L op 03 nov 2020, 11:55, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#25 Bericht door PA3DJS »

@PC1L:
Ik ga er van uit dat hij een zelfdragende j-pole heeft, en dat lukt niet met 2 mm draad. Even uitgaande van een 10 mm materiaal, is die bandbreedte geen probleem. Mijn 2 m eindgevoede antennetjes op basis van 2 mm RVS hebben een bandbreedte van 4 MHz (SWR = 2).

Onnodig dik werkt in je nadeel als het aankomt op mantel-/maststroom. Iedere eindgevoede halve golf geeft meer mantelstroom (of maststroom) naarmate je de straler dikker maakt. Dit komt omdat de impedantie afneemt en je bij een bepaald vermogen een hogere stralerstroom krijgt. Aangezien je stroom niet uit de lucht kan trekken, komt het uit de kabelmantel of mast. Dat geldt dus ook voor de Sperrtopf antenna die jij beschrijft.


Ondanks de naam, is de kwartgolfpijp bij de Sperrtopf antenne er alleen voor de aanpassing. Als je die kwartgolfpijp als "Sperre" wil gebruiken, moet je niet tussen de binnenkant pijp en middengeleider voeden. Bij de Sleeve dipole (bijv. met teruggebouwen kabelmantel) en bazooka balun functioneert het kwartgolfstuk wel als "Sperre".

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#26 Bericht door PC1L »

PA3DJS schreef:@PC1L:
Ik ga er van uit dat hij een zelfdragende j-pole heeft, en dat lukt niet met 2 mm draad. Even uitgaande van een 10 mm materiaal, is die bandbreedte geen probleem. Mijn 2 m eindgevoede antennetjes op basis van 2 mm RVS hebben een bandbreedte van 4 MHz (SWR = 2).
Met 10 mm lukt dat zeker ook op 12 hoog .. stevige constructie en voldoende bandbreedte :-) .. moet echter niet naar beneden vallen :lol: maar dit terzijde. Goed vastzetten.
PA3DJS schreef:@PC1L:Ondanks de naam, is de kwartgolfpijp bij de Sperrtopf antenne er alleen voor de aanpassing. Als je die kwartgolfpijp als "Sperre" wil gebruiken, moet je niet tussen de binnenkant pijp en middengeleider voeden. Bij de Sleeve dipole (bijv. met teruggebouwen kabelmantel) en bazooka balun functioneert het kwartgolfstuk wel als "Sperre".
De typische nadelen van de j antenne worden inderdaad vermeden door het kwartgolfdeel uit te voeren als een coaxiale spertop. In hoeverre de aansluitingen er invloed op hebben .. maar dat kan een interessante meting opleveren hi :-)

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#27 Bericht door PA3DJS »

PC1L schreef:
PA3DJS schreef:@PC1L:Ondanks de naam, is de kwartgolfpijp bij de Sperrtopf antenne er alleen voor de aanpassing. Als je die kwartgolfpijp als "Sperre" wil gebruiken, moet je niet tussen de binnenkant pijp en middengeleider voeden. Bij de Sleeve dipole (bijv. met teruggebouwen kabelmantel) en bazooka balun functioneert het kwartgolfstuk wel als "Sperre".
De typische nadelen van de j antenne worden inderdaad vermeden door het kwartgolfdeel uit te voeren als een coaxiale spertop. In hoeverre de aansluitingen er invloed op hebben .. maar dat kan een interessante meting opleveren hi :-)
Nu ben ik wel benieuwd naar wat jij onder "typische nadelen" verstaat (ten opzichte van de Sperrtopf antenne).

De Sperrtopf antenne is een prima antenne, maar is en blijft gewoon een eindgevoede halve golfstraler die het theoretisch een dikke dB beter doet dan een kwart golf GPA. De praktijk kan sterk afwijken vanwege eventuele mantel- of maststroom.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#28 Bericht door PC1L »

PA3DJS schreef:
PC1L schreef:
PA3DJS schreef:@PC1L:Ondanks de naam, is de kwartgolfpijp bij de Sperrtopf antenne er alleen voor de aanpassing. Als je die kwartgolfpijp als "Sperre" wil gebruiken, moet je niet tussen de binnenkant pijp en middengeleider voeden. Bij de Sleeve dipole (bijv. met teruggebouwen kabelmantel) en bazooka balun functioneert het kwartgolfstuk wel als "Sperre".
De typische nadelen van de j antenne worden inderdaad vermeden door het kwartgolfdeel uit te voeren als een coaxiale spertop. In hoeverre de aansluitingen er invloed op hebben .. maar dat kan een interessante meting opleveren hi :-)
Nu ben ik wel benieuwd naar wat jij onder "typische nadelen" verstaat (ten opzichte van de Sperrtopf antenne).De praktijk kan sterk afwijken vanwege eventuele mantel- of maststroom.
Tijdje weg geweest hier vanwege beslommeringen elders :( .. even reageren : ben zo vrij geweest om eventuele vet af te beelden hi :lol: ..

De typische nadelen t.o.v. de spertop had ik al beschreven, dus we laten het hierbij.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2531
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne vraag over radialen

#29 Bericht door PA3DJS »

@PD1L:
Dan voel ik mij zo vrij om nogmaals te vermelden dat het stuk kwartgolf pijp er alleen zit voor de aanpassing en niet om mantelstroom te onderdrukken.

Plaats reactie