Dipool voor 10-80

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#31 Bericht door PA3EYC »

Frits en uiteraard ook Fred,
dank voor de reacties.

Ik heb met veel belangstelling het onderwerp op COL gelezen. Sommige zaken zijn goed te volgen en bij andere zaken begint het mij licht te duizelen. Maar ik ben dan ook een leek op antennegebied.

[quote="Aankoppelen van de openlijn kan over de spoel of over de condensator. Hier is op 80 m de rolspoel bijna maximum als de openlijn daaraan gekoppeld is. Is de voedingslijn over de condensator gekoppeld , dan is de rolspoel voor ongeveer ¼ in gebruik. Het is in zo'n situatie het beste een aankoppeling te kiezen waarbij de rolspoel de minste wikkelingen heeft.[/quote]

Goede tip die ik zeker ga gebruiken. Heeft dat te maken met (koper)verliezen die in de spoel op kunnen treden?
Vooralsnog probeerde ik 1 soort aankoppeling. Scheelt een schakelaar wat m.i. ook verliezen geeft.
V.w.b. de capaciteit kan ik kleiner. Zelfs bij 160 en 80 is de C nauwelijks voor de helft ingedraaid.

Wat is op dit moment het beste antenneboek om aan te kopen waar o.a. zulke info te vinden is?
Naast nederland kan ik ook goed duits en engels aan.

Maarten

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#32 Bericht door fred101 »

rothammel vind ik het beste.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#33 Bericht door PA3EYC »

fred101 schreef:rothammel vind ik het beste.

Fred
Fred,
ik denk dat je het goed formuleert dat jij die het beste vindt.
Ik ben al een beetje aan het googlen geweest en de meningen lopen veel uiteen. Rothammel, ARRL antenna handbook, en zo zijn er nog wel meer te noemen. De een heeft voorkeur voor Rothammel en de andere weer voor wat anders. Daarnaast is het geen slechte zaak om enkele van dit soort boeken te hebben.

Volgende boeken heb ik gevonden bij de VERON
Antennabook. 21 ed.
HF Antennas for all locations ed. 1993. reprinted 1995. 2002.
Rothammel. Das Antennenbuch 12de editie
Welk boek zou naast Rothammel nog interessant zijn (voor een leek op antennegebied)?

Maarten

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#34 Bericht door fred101 »

Ik schrijf niet zomaar wat ;-). Ik heb het Antennabook van de ARRL ook maar qua theorie vind ik Rothamel overzichtelijker, maar er zijn honderden antenne boeken. ARRL bevat naast theorie een boel recepten van amateurs, Rothammel is puur theorie.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#35 Bericht door PA3EYC »

Ik heb ze alletwee maar besteld.
Kost wel een paar euries maar heb wel wat om te lezen/leren.
Maarten

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#36 Bericht door fred101 »

Oudere versies van beide boeken kun je zo overal downloaden.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#37 Bericht door PA3EYC »

fred101 schreef:Oudere versies van beide boeken kun je zo overal downloaden.

Fred
Klopt,
maar de (PDF) bestanden zijn (vaak) van dien aard dat ik liever met het gewone boek in de bank zit.
Een hobby kost nou eenmaal geld. En dat geldt vooral voor de radiohobby.
Daar staat tegenover dat je met zelfbouw weer wat geld bespaart.

Maarten.

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#38 Bericht door fred101 »

Klopt ik lees ook liever een boek. Daarom print ik pdf manuals meestal uit. Ook al zijn het 50 blz. Dat is gewoon veel makkelijk. Gelukkig is er via het net veel te vinden tegenwoordig. Want ik denk dat het anders lastig wordt. Zie anders maar eens aan een manual van bv een meetzender uit 1958 te komen. Alleen philips manuals lijken onvindbaar. Toevallig net naar een PM3370 en frequenty counter met nixies op zoek geweest. Het was makkelijker om aan een Pye 619 manual te komen terwijl dat ding bere-zeldzaam is. En manual-pdf's koop ik uit principe niet. Het net afsnuffelen naar gratis manuals en ze dan weer aan mede-amateurs verkopen terwijl de echte copyright holder er niets van ziet. Voordeel van pdf is wel dat bij reparaties ik even wat dingen uitprint waar ik lekker op kan kladderen. Dus originelen scan ik vaak weer in.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#39 Bericht door PA3EYC »

Gisteren even snel wat metingen gedaan:
Eerst antenne gemeten met de VK5JST analyser.
160 Z=46-j225 SWR>10
80 Z=>500+-j>500 SWR>10
40 Z=46+j165 SWR>10
20 Z=90+j218 SWR>10

Vervolgens de bijbehorende standen van L (100%=35uH) en C(0%=25pf, 100%=500pF) genoteerd.
Met dipool parallel aan C:
160 L=60% & C=10%
80 L=60% & C =10%
40 L=15% & C=40%
20 L=10% & C=10%

Met dipool parallel aan L:
160 L=40% & C=50%
80 L=50% & C=20%
40 L=40% & C=20%
20 L=15% & C=10%

Met deze ca. standen is de dipool 1 op 1. Het is zelfs mogelijk om binnen een bepaald bereik C iets te verdraaien en dan met L weer 1 op 1 te tunen. Ik weet niet wat dat met de antennestromen doet want een antennestroommeter is het volgende project en moet nog gebouwd worden.
Verbazend hoe zo'n "simpel" maar doordacht tuner-ontwerp zo verbluffend goed kan werken.
Aan de condensator moet eigenlijk een vertraging zodat ook die wat rustiger verdraaid kan worden. Maar meestal volstaat 1 vaste stand (per band) en met de spoel wordt 1 op 1 getuned als over de band gedraaid wordt.

Maarten

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#40 Bericht door fred101 »

Bij mij hetzelfde qua bediening. De C op een vaste stand en de spoel binnen de band. Die percentages zijn wat lastig want niet iedere varco verloopt lineair. Maar als je de waarde weet kun je de impedantie van de componenten berekenen en dan kun je de boel simuleren. Een analyser geeft op grote antennes geen betrouwbaar beeld omdat het signaal wat op de antenne staat vaak al groter is dan dat wat het ding er instuurt en daardoor vertekende resultaten geeft. De waardes van je tuner uitrekenen en zo de impedantie bepalen is de beste methode. Ik weet dat het kan maar wiskundig niet hoe. Er zijn software pakketjes die dat voor je kunnen en simulatie programma's die dat ook doen.
Het is heel leuk om daarna je antenne te simuleren in nec of mmana en dan te kijken of het klopt met elkaar.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

PA3EYC
Berichten: 1523
Lid geworden op: 26 mei 2008, 08:46
Locatie: Nijkerk

#41 Bericht door PA3EYC »

Fred,
op zich is dat uitrekenen niet zo moeilijk.
Als er uit gegaan wordt van ideale trafo met 16 wikkelingen primair en 16 wikkelingen secundair zoals dat bij mij het geval is.
Het maakt daarbij niet uit dat tussen de L en C elk 8 windingen zijn. Alles staat in serie en mag dus vervangen worden door een trafospoel met daaraan een serieschakeling van een L en C. Met over 1 van beide het antenne.

Als de antenne over de C staat dan geldt:
ZL+ZC//Za = 50 bij een SWR van 1 op 1.
Met ZL is RL+jXL (RL=koperweerstand v/d spoel)
ZC//Za is de parallelschakeling van de impedantie van C en het antenne.

Als dit uitgewerkt wordt geldt: Za = ZC(50-ZL)/(ZL+ZC-50)
Analoog daaraan geldt bij de antenne parallel met de spoel: Za=ZL(50-ZC)/(ZL+ZC+50)
ZC=-j/2piFC en ZL = RL + j2piFL. Met pi is 3,14 en jxj = -1.

Dat lukt mij nog wel. Wiskunde vindt ik makkelijker dan HF-techniek.
Als ik voorbeeld van PbSN van COL doorreken met L=31uH, C=20pF en f=3,5 MHz met de antenne over de L, dan kom ik op een antenneinpedantie van ca. 9,16-j971,99.
Dat is dus wat anders dan de -4,74-j 973,58 waar PbSn op uitkomt.
Hieronder de berekening. Kijk er maar een naar. Bij vragen hoor ik het wel.

Op dit forum las ik dat jou balun een verhouding van 8:3:3 = 8:6 heeft.
Dan staat jou systeem 1:1 als je de tuner naar 28,125 tuned.
Dus in jou geval, in bovenstaande formules, 28,125 i.p.v 50 invullen.
Maarten.
Bijlagen
Berekening van Za.doc
(36.5 KiB) 170 keer gedownload

Plaats reactie