Vraag: Ontvangstantenne maken voor FM.

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
radioluisteraar
Berichten: 1
Lid geworden op: 10 okt 2020, 22:40

Vraag: Ontvangstantenne maken voor FM.

#1 Bericht door radioluisteraar »

Beste leden,

Allereerst: met antennetechniek heb ik weinig ervaring. Ik ondervind binnenshuis met iedere radio ontvanger problemen met ontvangst op FM (88-108) omdat ik in een flatgebouw woon waar veel gewapend beton in aanwezig is wat de signalen blokkeert. De bij de receiver meegeleverde antenne in de vorm van een draadje ontvangt maar een handvol zenders zonder ruis hoe ik deze ook ophang. Hierdoor had ik het idee opgevat om een buitenantenne te gaan plaatsen (woon op de bovenste etage) met een coaxkabel naar de receiver binnen. De buitenkant van mijn flat is ontworpen met een vrij grote dosis creativiteit. De ramen zijn driehoekig van vorm (ja u leest het goed) en de dakrand steekt zo'n 30cm over en direct naast de ramen zitten schuine daken van ongeveer 2 meter breed, en een stukje gevel om een antennebeugel tegen te bevestigen ontbreekt. Het balkon zit helemaal aan de tegenovergestelde kant van waar de huiskamer is dus daar een voet met een antenne op plaatsen is allesbehalve praktisch. In de handel worden deze buitenantenne's voor FM aangeboden:
Afbeelding
Leuk, probleem opgelost zou je zeggen... nou nee, want hoe ik ook meet en bereken en nogmaals meet en bereken... deze antenne buiten monteren zal er toe gaan resulteren dat het raam waar deze nabij zit niet meer open en dicht kan wat voor mij geen optie is om verschillende redenen. Een antenne die recht omhoog gaat als en spriet zonder allerlei uitsteeksels opzij of er onder is het type antenne wat ideaal zou zijn in mijn situatie. Deze zou met een eenvoudig bij de bouwmarkt te verkrijgen stukje metaal aan de onderkant van de dakrand bevestigd kunnen worden zodat deze verticaal omhoog steekt en waarna het raam nog WEL open kan EN die dan ook nog BOVEN het platte dak zal gaan uitsteken wat de ontvangst volgens mij enorm ten goede zal komen. Dus geen dipool met een arm halverwege of een GP met een paraplu aan de onderkant want met zulke antenne's kan het raam niet meer open... Na lang zoeken kwam ik terecht op de website van een zendamateur genaamd http://www.ve3sqb.com/ waar een computerprogrammaatje genaamd verticals vanaf te downloaden is waarmee je een verticale "spriet" antenne kunt ontwerpen voor een gewenste frequentie. Afbeelding http://www.ve3sqb.com/vert.zip
So far so good. Er moet volgens het programma een spoel gewikkeld worden van koperdraad welke onderaan de antenne tussen de kabel en de spriet moet komen:
Afbeelding
OK dat kan gemaakt worden... alleen... toen kwam het gedeelte waarbij ik graag uw hulp als meer deskundige zou willen inroepen, namelijk het berekenen van de spoel.
Afbeelding
Hier kom ik helaas geen wijs uit. Ver gekomen maar toch weer vastgelopen.. Wie kan me in jip en janneke taal vertellen met welke dikte koperdraad ik hoe veel windingen om welke diameter moet maken onder een spriet van welke lengte??? Wellicht is dit iets wat voor een zendamateur een peulenschil is en ik zou daar enorm mee geholpen zijn!
Alvast bij voorbaat dank voor reacties!
P.S. simpelweg een spriet aan de coaxkabel bevestigen zal waarschijnlijk werken voor ontvangst maar nu ik toch bezig ben pak ik het liever radiotechnisch verantwoord aan zodat de antenne ook echt gaat voldoen aan de regels der kunst en netjes 75ohm en aangepast op de FM band gaat zijn.

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vraag: Ontvangstantenne maken voor FM.

#2 Bericht door PA3CQN »

Tja , er zijn net zoveel 'beste antenne's als zendamateurs waarschijnlijk.
Het voorbeeld wat je gebruikt is een verkorte antenne, dwz dat de spoel er voor zorgt dat de antenne elektrisch langer is dan in mensenmaat.
Dat is voor FM niet erg zinvol.

Voor een goede en goedkope FM-antenne gebruik ik zelf een eenvoudiger ontwerp : coaxkabel waarvan het uiteinde direct de antenne is.
Je neemt simpele coax ( mag 50 of 75 ohm zijn * ) , stript aan het eind 75 buitenmantel eraf, dan klap je de mantel terug en klaar ben je.
Zie https://www.robkalmeijer.nl/techniek/el ... index.html
http://www.nomad.ee/micros/fmantenna.shtml

Dat gaat in zijn geheel in een stuk witte elektriciteitsbuis ( 5/8) met aan het eind twee witte meubeldoppen (15 mm ). Die buizen zijn twee meter, dus je houdt nog 50
cm over om hem met buiszadels ergens aan te bevestigen. Onderkant gat in dop voor coax, bovenkant touwtje aan coax en met dop vastklemmen.
Twee klikzadels op de dakgoot en je zet hem zo overeind. Klikzadels zijn ook nog makkelijk los te maken. Het ziet er dan ook nog netjes uit voor de buren.

* Witte televisie coax is vaak weinig flexibel dus RG58/59 werken makkelijker. De impedantie maakt voor ontvangst weinig uit.
Bijlagen
FM.jpg
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
PA0LPS
Berichten: 90
Lid geworden op: 14 mar 2011, 21:49
Locatie: Dieren bij Arnhem

Re: Vraag: Ontvangstantenne maken voor FM.

#3 Bericht door PA0LPS »

Allereerst:
Welkom op dit forum!

Als ik het juist heb, zijn de zenders tegenwoordig vertikaal gepolariseerd,
dus je zou de hierboven genoemde PVC pijp het beste rechtop kunnen zetten.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Naam Bert, lid van Veron, afdeling Amersfoort.
Examen gedaan (Techniek + Voorschriften) in 1973 en Morse in 1980.

Gebruikersavatar
PA1FOX
Berichten: 101
Lid geworden op: 24 okt 2016, 19:15

Re: Vraag: Ontvangstantenne maken voor FM.

#4 Bericht door PA1FOX »

Ik voeg er nog even aan toe dat het juist goed is om de antenne verticaal te plaatsen omdat de omroepzenders in Nederland ook verticaal gepolariseerd zijn. De afbeelding die 'radioluisteraar' in zijn openingsbericht meldt is een halo-antenne die juist voor horizontale polarisatie geschikt is. Vroeger waren de omroepzenders horizontaal gepolariseerd en was dat een handige antenne, nu dus niet meer.

De antenne die PA3CQN beschrijft lijkt me een prima oplossing voor je situatie.

Alex
PA1FOX

P.S. ik zag dat PA0LPS me al voor was. :)

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7117
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Vraag: Ontvangstantenne maken voor FM.

#5 Bericht door PE2AAB »

Welkom op dit forum!

Voorstellen is niet verplicht maar wel netjes ;-) Voorstellen kan op het Nieuwe Leden forum.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Vraag: Ontvangstantenne maken voor FM.

#6 Bericht door pd0raa »

Voor 3 m danwel fm omroepband heb ik deze eens gemaakt op een plank met blank installatie draad werkte toen boven verwachting ( enigsinds wat versterking meer signaal t.a.v bv een slimjim.)


https://m0ukd.com/calculators/slim-jim- ... alculator/

pd0raa
Berichten: 114
Lid geworden op: 16 dec 2005, 16:24
Locatie: elburg

Re: Vraag: Ontvangstantenne maken voor FM.

#7 Bericht door pd0raa »

Een dipool van draad kan ook natuurlijk ook 2 lengtesvan 1.5 m draad met een kroonsteen aan de coax verbinden en jawel eea rechtophangen ..

Thom PA9T
Berichten: 416
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Vraag: Ontvangstantenne maken voor FM.

#8 Bericht door Thom PA9T »

hoi radioluisteraar,

Kun je de omroepzenders niet gewoon ontvangen via de kabel aansluiting van je TV?

PA3CQN
Berichten: 791
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Vraag: Ontvangstantenne maken voor FM.

#9 Bericht door PA3CQN »

PA0LPS schreef:dus je zou de hierboven genoemde PVC pijp het beste rechtop kunnen zetten.
Zo was het ook bedoeld :D
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Plaats reactie