"monitoren" van je eigen mast..?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

"monitoren" van je eigen mast..?

#1 Bericht door PE1PQX »

Beetje onduidelijke titel, maar zal het proberen uit te leggen:

Gedurende een storm blijf je natuurlijk het liefst binnen... Echter kan ik me voorstellen dat je juist dan je mast met antennes toch in de gaten wilt kunnen houden.
Op mijn oude woonadres had ik een IP-camera aan de schuur hangen die juist dit deed: de mast in de gaten houden en dan kon ik met mijn Synology NAS opnamen maken ervan (en natuurlijk terug kijken).

Zijn er meer die dit zo hebben gedaan en zo ja.. hoe??
Ik heb Ubiquity Unifi IP cams (UVC-G3-AF) liggen die ik hiervoor wil gaan inzetten. Maar het hoe en wat (in de mast kijkend over de omgeving in de richting van de antenne's, en één aan de gevel kijkend naar de mast ofzo) is nog te bepalen. Cam's kunnen alleen over PoE (Power over Ethernet) gevoed worden, dus één UPT-kabel per cam trekken voldoet. Dus geen WiFi!
Mijn gehele LAN is opgebouwd rond Ubiquity hardware vanaf mijn glasvezel aansluiting.

Deze vraag puur uit nieuwsgierigheid en om eventueel ideeën op te doen.

@Mods/Admins: indien verkeerde plek, zou u dit topic dan willen verplaatsen AUB?
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

ON5DRE
Berichten: 191
Lid geworden op: 30 sep 2014, 12:05
Roepletters: ON5DRE
Locatie: Vlaams Brabant

Re: "monitoren" van je eigen mast..?

#2 Bericht door ON5DRE »

ik heb er wel eentje in de mast staan, mee met de richting van de antenne's.
Het primaire doel hiervan is om te controleren dat het tracking systeem
nog steeds correct gekalibreerd is, en weldegelijk de maan volgt.
( werkt alleen bij zichtbare maan, en als het niet bewolkt is uiteraard ;-) )
Ik heb geen PoE camera, de mijne is apart gevoed, en kan ik vanuit de shack
aan of uitzetten, om tijdens het effectieve ontvangen geen QRM te ondervinden.
Deze netwerkcamera ( dus geen video-signal ) zit mee geconfigureerd op het
beveiligingssysteem van het huis, en kan ik dus ook van overal via internet bekijken.

Let misschien nog even op de lens, ik heb een 12mm lens gekozen,
afhankelijk van uw doel van de camera uiteraard.
Tot nu toe ben ik er tevreden over.

Mvg, Kevin ON5DRE.
Bijlagen
lens.png
camera zit in het midden, net links van de rotor.
camera zit in het midden, net links van de rotor.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4555
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: "monitoren" van je eigen mast..?

#3 Bericht door PE1PQX »

Ik heb een volledig Ubiquity Unifi netwerk liggen met alleen maar managed switches. Per PoE poort kan ik kiezen of dit aan moet staan en dan nog welke voeding; 24V passief of PoE+/802.3at
Alle Unifi camera's zijn alleen maar PoE gevoed dus een extra voeding naar boven is niet nodig.
De genoemde camera's hebben een 3.6mm lens met een F1.8 diafragma. (klik voor de info site)

Één cam in de mast is nog geen uitgesloten optie, aan de andere kant moet je ook voorzichtig zijn i.v.m. privacy van de mensen op openbare plekken die je dan ook kunt begluren. (In Nederland mag je niet zomaar openbare ruimtes/plekken begluren met een vast gemonteerde camera)

Het gaat mij om te beginnen om de mast vanuit de woonkamer (of elders waar ik ook maar ben) kan bekijken.
Bijkomend zal het wel grappig zijn om een stream naar mijn website te kunnen maken, maar dat heeft geen prioriteit.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Plaats reactie