Open lijn isolator

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Open lijn isolator

#1 Bericht door PA0FRI »

Op eBay zag ik een advertentie van een open lijn isolator.
Het ontwerp lijkt mij een goed idee en iemand met een laserprinter kan het zelf maken.
Bijlagen
Lijn isolator.jpg
Lijn isolator.jpg (28.7 KiB) 30893 keer bekeken
Lijn isolator2.jpg
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Open lijn isolator

#2 Bericht door PA0CMU »

Je kan dat rijgen van de feeders ook doorzetten haaks de hoek om Frits; meteen doorgaan met de antennedraden. Dan het je die kabelkousen niet nodig; de boutjes/moeren die los kunnen trillen niet, geen overbodige lussen in de antenne én het is lichter (enigszins!). Ik zou hem uit een oude snijplank maken want die lijken mij taaier dan die producten van een 3D printer. De kabelbinders zij overbodig want die feeders kunnen geen kant op zo. Iets soortgelijks heb ik ook al jaren in gebruik, gemaakt van koperloos epoxy printplaat maar dat heb ik vorig jaar vervangen door een versie van trespa plaat. De printplaat was erg verweerd en het glas wat erin verwerkt is sneed op den duur door de antennedraad heen.
Bijlagen
dipole-isolator.jpg
dipole-isolator.jpg (11.83 KiB) 30875 keer bekeken
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Snof
Berichten: 207
Lid geworden op: 30 mar 2020, 11:30

Re: Open lijn isolator

#3 Bericht door Snof »

Waarom zoveel ruimte tussen de feeders in het snijplankje?

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 912
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Open lijn isolator

#4 Bericht door 19DT2120 »

Dat is om verschil van impedantie te voorkomen.
Het lijkt er op dat MCU rozenclips als afstand houders gebruikt ?!
Soms weet ik het ook niet meer.........

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Open lijn isolator

#5 Bericht door PA0CMU »

Op de foto die Frits plaatste kan je zien dat voor de voedinglijn twin-lead gebruikt is. Dat is circa 3cm breed. Ik ben jaren geleden uitgegaan van een open voedingslijn van circa 7cm onderlinge afstand. Er zijn geen rozenclips gebruikt maar strookjes epoxy-printplaat waar de losse feeders op eenzelfde wijze doorheen geregen zijn als door het trespa-plaatje.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
Ton_O_E
Berichten: 1773
Lid geworden op: 20 sep 2007, 19:59
Locatie: Oldenzaal
Contacteer:

Re: Open lijn isolator

#6 Bericht door Ton_O_E »

Ik heb een hele degelijke laserprinter, maar ik kan geen update vinden, zodat hij plastic bewerkt. :D
Voorheen PA3TON

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Open lijn isolator

#7 Bericht door PA0FRI »

[quote="PA0CMU"]Je kan dat rijgen van de feeders ook doorzetten haaks de hoek om Frits; meteen doorgaan met de antennedraden. Dan het je die kabelkousen niet nodig; de boutjes/moeren die los kunnen trillen niet, geen overbodige lussen in de antenne én het is lichter (enigszins!). Ik zou hem uit een oude snijplank maken want die lijken mij taaier dan die producten van een 3D printer. Gemaakt van koperloos epoxy printplaat maar dat heb ik vorig jaar vervangen door een versie van trespa plaat].
Ik gebruik inderdaad een oude snijplank, Trespa is niet zo goed als isolator, leg het maar in een Magnetron en als isolator bij experimenten met ATU's trad overslag op.
Trespa alleen geschikt bij een 50 Ohm impedantie.
Bijlagen
driehoekf3.jpg
driehoekf3.jpg (32.87 KiB) 30818 keer bekeken
driehoekf2.jpg
driehoekf2.jpg (25.21 KiB) 30818 keer bekeken
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
ON5RKN
Berichten: 576
Lid geworden op: 26 dec 2010, 11:59

Re: Open lijn isolator

#8 Bericht door ON5RKN »

Snof schreef:Waarom zoveel ruimte tussen de feeders in het snijplankje?
Het verschil tussen 300Ohm lintlijn of de commerciële prul en een echte 600Ohm spreiding, wat afhankelijk
van je draadikte etc op ongeveer 10 cm ligt.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Open lijn isolator

#9 Bericht door PA1AIS »

@ PA0FRI
Ik zie al wel UV scheuren in je kunststof, gebroken polymeren. Die kunnen capillair vocht opnemen. Daarom is witte snijplak minder geschikt voor de lange termijn in zonlicht.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

PA0CMU
Berichten: 636
Lid geworden op: 31 dec 2005, 15:18
Roepletters: PA0CMU
Locatie: Breda

Re: Open lijn isolator

#10 Bericht door PA0CMU »

Bij welke vermogens trad die overslag op Frits? Ik had dat ding al enkel jaren geleden een keer gemaakt en toen de printplaatversie er na circa 25 jaar mee nokte, heb ik er deze voor in de plaats gezet. Er ligt nog een oude snijplankje op zolder maar die is niet dikker dan 4-5mm schat ik. Geen idee of dat dik en taai genoeg is. Er hang wel 2x18 meter 1,5mm2 aan te trekken in de wind natuurlijk. Of anders twee van die plaatjes op elkaar. Meer dan 100W output kan ik toch niet maken en wellicht treed het overslagprobleem niet op bij deze spacing van de feeders.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Open lijn isolator

#11 Bericht door PA3DJS »

die schroefjes zitten erg dicht bij elkaar (randen in orde van 10..20 mm van elkaar?). In een relatief laagohmig systeem geen probleem, maar als in een parallelvervangingschema de Rp de kOhms in gaat, zit je bij bij 100W reeds in het kV gebied.

Het oppervlak wordt op gegeven moment wat vervuild, en in combinatie met een beetje vocht krijg je sluting via de lucht/oppervlak overgang (via wat in het engels "tracking" heet). Dit heb je zowel met PE als het oppervlak van Trespa. Trespa heeft wel een hogere dichtheid (zwaarder). Op een velddag ga je het niet merken, maar bij een installatie thuis die lang staat, kV's over de isolatie, en je vaak gebruikt, krijg je er vroeger of later last van.

Als ik het zou maken, ga ik denk ik voor de optie van PA0MCU, met PE of PP en wel regelmatig inspecteren. Over impedantie mismatch hoef je jezelf hier geen zorgen te maken op HF.

Broodplankjes en UV-straling
Teveel UV-straling is niet alleen slecht voor je vel, maar ook slecht voor veel kunststoffen. Ik heb een keer bijna een stuk van een antenne op mijn hoofd gehad. De UV bestendigheid van PE is slecht (zonder dat je dat ziet als het in de lucht zit). Het wordt bros, en breekt in een keer af. Dat was zeg maar een leermoment voor mij in mijn wat jongere jaren.

Ook printplaat gaat er op den duur aan, maar gaat best lang mee. Ik had een antenne met printplaat isolatoren, die hebben het 15 jaar uitgehouden vol in het licht, geen schaduw. Het was wel flink overgedimensioneerd. De helft van de 1.6 mm was inmiddels weggevreten door de zon (lees loszittend glashaar).


Beetje OT:
Zaterdag de surfplankmast verlenging bij Scouting weggehaald voor onderhoud. Die heeft een jaar of zes gestaan. Het is een harending geworden. Bij het naarbeneden halen, zag je de haren in de zon in de lucht glinsteren. Als ik er mee zou gaan windsurfen, denk ik dat hij bij de eerste keer flink pompen of een beetje wind breekt.

Morgen of zaterdag de laatste laklaag er weer op en dan hoop ik dat hij 3 jaar kan blijven zitten.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2078
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Open lijn isolator

#12 Bericht door PA1AIS »

Zoiets?
antenne.png
Dit kom ik offshore zeer regelmatig tegen, de gelcoat is compleet verdwenen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Open lijn isolator

#13 Bericht door pc1mb »

Niet zó ver laten komen en even schilderen, dan gaat ie weer jaaaaren mee.

Inderdaad geen kale surfmast jaren in de zon zetten, daar zijn ze niet voor gemaakt. De vezels kunnen er tegen maar de hars niet. Serieuze surfers bewaren die dingen niet voor het mooi in hoezen.

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2530
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Open lijn isolator

#14 Bericht door PA3DJS »

pc1mb schreef:Niet zó ver laten komen en even schilderen, dan gaat ie weer jaaaaren mee.

Inderdaad geen kale surfmast jaren in de zon zetten, daar zijn ze niet voor gemaakt. De vezels kunnen er tegen maar de hars niet. Serieuze surfers bewaren die dingen niet voor het mooi in hoezen.
Klopt, maar ja, onderhoud wordt nogal eens herhaaldelijk uitgesteld "het kan nog wel een jaartje".

@PA1AIS:
Dat haar gaat vast naar Spanje t.b.v. onderhoud van de baard van de goedheiligman!

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Open lijn isolator

#15 Bericht door PA0FRI »

PA0CMU schreef:Bij welke vermogens trad die overslag op Frits? Ik had dat ding al enkel jaren geleden een keer gemaakt en toen de printplaatversie er na circa 25 jaar mee nokte, heb ik er deze voor in de plaats gezet. Er ligt nog een oude snijplankje op zolder maar die is niet dikker dan 4-5mm schat ik. Geen idee of dat dik en taai genoeg is. Er hang wel 2x18 meter 1,5mm2 aan te trekken in de wind natuurlijk. Of anders twee van die plaatjes op elkaar. Meer dan 100W output kan ik toch niet maken en wellicht treed het overslagprobleem niet op bij deze spacing van de feeders.
Carel ik doe altijd testen met 400 en 800 W, daarbij kunnen in een tuner hoge spanningen optreden,
kan helaas niet zeggen hoe hoog de spanning bij doorslag was. Zal ten minste 1 kV geweest zijn.

@PA1AIS: bedankt voor de tip, overigens zijn ze al meer dan 20 jaar oud.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Plaats reactie