Nieuwe antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
pb1a
Berichten: 413
Lid geworden op: 18 nov 2008, 21:56
Contacteer:

Nieuwe antenne

#1 Bericht door pb1a »

https://www.youtube.com/watch?v=P8x6sfv ... el=AnneMak
Oordeel zelf. Een antennetje voor weinig bij Venhorst op de kop getikt. 80 /m 2 meter inclusief de warcbanden. Alleen 4 meter niet. Maar werkt perfect. Nu staat hij bij mij op zolder, vandaar de QRM maar als je in het open veld zit, (Leverbaar met en zonder kleefvoet) of mobiel onderweg kan je een primeur maken met dat ding. Ik ga hem helemaal uitkauwen, maar de eerste resultaten verwonderen mij ondanks ik al 30 jaar continu op HF zit
Als er is mijn radioshack stof op waait pak ik een stofzuiger om het op te zuigen!!

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Nieuwe antenne

#2 Bericht door Paula Bean »

Zit er ook een spoel in de voet van die antenne?

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Nieuwe antenne

#3 Bericht door 19DT2120 »

Ik denk dat het om een HK HVT-600 gaat en het onderste deel van de antenne is een spoel met tap punten.
Afbeelding
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe antenne

#4 Bericht door PA3DAT »

Ik heb in 2013 een keer kort meegedaan met de Scandinavian Activity Contest in CW.
Een FT-817 op het dashboard van de VW-bus, die antenne op een kleefvoet op dak. Dat
ging érg goed! :D

Verslagje met foto's: https://www.aloys.nl/scandinavian-activity-contest.html

Ergens in dat zelfde jaar de Open Dag van Veron/VRZA IJsselmond: binnen, de FT-817 in
de hand, 2,5W op de accu, die antenne zat recht bovenop de 817.

Ik hoor een Rus CQ Contest roepen (20m, ssb) en ik pak de microfoon. Om mij heen een
groepje vooral oudere amateurs, geïnteresseerd in de FT-817, die bedenkelijk of grinnikend
stonden toe te kijken met een blik van "vergeet het maar!"

Ik roep één keer naar die Rus: "PA3DAT". De Rus kwam onmiddellijk terug: "PA3DAT 59"!
Om mij heen vielen wat monden open... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

Re: Nieuwe antenne

#5 Bericht door PD2R »

Wij hebben een soortgelijke antenne ook eens op ons dak van de auto gehad tijdens een van onze tripjes naar OZ. Net over de grens met OZ werkte ik een JA zonder problemen. Die dingen werken best aardig. Maar goed, het is ook moeilijk om een antenne te bouwen die niet werkt :wink:
Van band wisselen kan tijdens het rijden op voorwaarde dat je minsten met z'n tweeën bent en je niet te hard rijdt :mrgreen:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 763
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Nieuwe antenne

#6 Bericht door ON5GM »

Is dat nu een kloon van een Outback ?
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m
Yaesu FTM400XDE - Ant : Diamond X200N

Gebruikersavatar
Henielma
Berichten: 34
Lid geworden op: 01 nov 2020, 20:50
Roepletters: PE1GMS
Locatie: Overloon
Contacteer:

Re: Nieuwe antenne

#7 Bericht door Henielma »

Die HVT-600 antenne lijkt me een interessante antenne voor mij. Deze zou ik met een magneetvoet op de bovenzijde van de uitlaat van een gaskachel kunnen plaatsen. Dit ground vlak is klein (15..20 cm). Nu lees ik dat sommige leveranciers van deze antenne de volgende voorwaarden voor een goede werking stellen:

A 20-foot counterpoise wire, or other suitable ground plane is REQUIRED for proper operation and performance. Keep counterpoise wire at least 2-feet over earth.
A solid grounding connection MUST be achieved between your antenna mount and earth ground for proper operation and performance.
VERIFY your ground by using an ohmmeter to check for continuity between ground and the antenna's mount after installation. Resistance should measure < 0.8 ohms.
If necessary, remove paint or coatings to ensure proper continuity of ground connections.
Although you can achieve a solid ground without the use of a braided grounding strap, it is highly recommend that you use a grounding strap.

Nu kan ik geen foto's vinden hoe deze antenne zonder metalen plaat als ground gebruikt moet worden. Is het idee dat die 6 meter lange counterpoise bijvoorbeeld ergens op het dak kan liggen of is dit allemaal niet nodig en kan ik zo'n antenne goed gebruiken met alleen een een klein (20 cm diameter) ground vlak.

Of is het verstandiger om deze antenne gewoon op de zolder onder het dak te plaatsten op een metalen plaat?
Herman, PE1GMS

Gebruikersavatar
PA8S
Berichten: 168
Lid geworden op: 25 jan 2020, 21:42
Locatie: JO32bl
Contacteer:

Re: Nieuwe antenne

#8 Bericht door PA8S »

Ik heb ook een HVT-600 en heb daar van half mei tot eind juni uitsluitend mee gewerkt. Niet op een auto maar met een magneetvoet (omdat de antenne daar gewoon stabiel mee staat) op een horizontaal gekanteld zolderraam neergezet. Wel had ik er een counterpoise aan, die bestond in mijn geval uit een grabber clip om de PL connector van de antenne met daaraan lab meetsnoeren van variërende lengte, afhankelijk van de gebruikte band. Uiteraard kon ik, gezien de plaatsing, deze antenne alleen gebruiken bij mooi weer. Zo kon hij echter wel mooi buiten staan. Ik heb op deze manier zonder problemen Hawaï kunnen werken.

Het is ook een makkelijke antenne wanneer je snel wilt kunnen wisselen tussen banden en daar geen andere antennes voor hebt staan/hangen/liggen/etc.

En voor dat geld val je eigenlijk geen buil is mijn bescheiden mening.

on4ged
Berichten: 335
Lid geworden op: 05 aug 2014, 16:34
Roepletters: ON4GED
Locatie: Waarloos -be
Contacteer:

Re: Nieuwe antenne

#9 Bericht door on4ged »

ON5GM schreef:Is dat nu een kloon van een Outback ?
Het principe is inderdaad hetzelfde, alleen heeft de Outback 1899 slechts zes taps, deze lijkt er negen te hebben. Het aantal te werken banden van de Outback is dus beperkter (enkel 80-40-20-15-10-2m en 70cm) dus o.a. geen 6 meter. Maar mogelijk door een geschikte tap te nemen en wat te spelen met de lengte van de spriet is er misschien toch nog wat uit te halen op andere banden.
Ik heb zelf een Outback liggen, maar moet toegeven dat ik daar nog niet veel mee gedaan heb. Dus ook weinig ervaring om mee te delen. Wel heb ik ervaren dat de Outback op magneetvoet op het dak van een kleine auto amper werkt. Met een goed stel counterpoise draden wordt het wel een stuk beter.
Mobiel valt er dus niet mee te werken, enkel /MSS (Mobiel StilStaand)
73 de on4ged - Günther
https://www.qrzcq.com/call/ON4GED

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: Nieuwe antenne

#10 Bericht door joop220 »

Is er ook een schema van deze antenne .
Misschien proberen om zelf te bouwen , :roll:

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Nieuwe antenne

#11 Bericht door 19DT2120 »

Een soort gelijk project , dan met een telescope antenne van 150cm :
https://www.qsl.net/pa0fbk/hampage_nl.htm
Soms weet ik het ook niet meer.........

joop220
Berichten: 204
Lid geworden op: 10 nov 2012, 19:43

Re: Nieuwe antenne

#12 Bericht door joop220 »

Oké bedankt voor de info . :D :D :D

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6271
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Nieuwe antenne

#13 Bericht door PA3DAT »

19DT2120 schreef:Een soort gelijk project , dan met een telescope antenne van 150cm :
https://www.qsl.net/pa0fbk/hampage_nl.htm
Die antenne heb ik in mijn bezit. Frank FBK vond 'm erg interessant en heeft 'm een tijdje geleend om hem na te maken... :D
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1029
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

Re: Nieuwe antenne

#14 Bericht door PD5DJ »

Even die topic een nieuw leven in blazen.

Ik heb jaren geleden een outback antenne van een collega amateur gekregen. deze was afgebroken op de PL connector, en de de antennespriet was ook afgebroken.
Tenminste het glasfiber was gespleten zodat de boel los was gekomen.

Nu vond ik deze antenne weer terug onlangs, en aangezien ik veel met de 705 portabele ben, was het zo moment om deze weer te herstellen.

Nu heb ik ipv can de PL connector een montage bus getekend/geprint.
BNC connector aan de zijkant, en een Aard/counterpoise aansluiting.
En een M8 bevestings systeem onderaan.. zo kan ik heb nu met een pen in de grond prikken op locatie of met een bout ergens op vast klemmen.

Verder heb ik de spriet vervangen voor een telescoop antenne.

2023-07-14 19.55.18.jpg
Dit heb ik getest en werkt uitstekend.. (voor wat het is)

Maar nu wil ik eigenlijk even een knap Radialen setje maken voor in dit geval 40/20/10m...

Wat voor een lengtes, of gegeven wordt hierbij aangehouden?

Bij een Endfed wordt in de regel minimaal een 10e van de golf lengte aangehouden.

Hoe zit dat bij zulke antennes?
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: Nieuwe antenne

#15 Bericht door sottezero »

PD5DJ schreef: 14 jul 2023, 18:59 Maar nu wil ik eigenlijk even een knap Radialen setje maken voor in dit geval 40/20/10m...
Bij een Endfed wordt in de regel minimaal een 10e van de golf lengte aangehouden.
Hoe zit dat bij zulke antennes?
mijn ervaring met dit soort antennes is dat meer radialen beter werkt dan lange radialen..
8 of liever 16, en dan liefst 1/8 of desnoods 1/10 golf. wat met 80m best lastig is...

Plaats reactie