2 meter mobiele antenne op GSM-antenne voet ?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Arvid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2008, 20:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

2 meter mobiele antenne op GSM-antenne voet ?

#1 Bericht door Arvid »

Hallo mensen,

Net nieuw hier (zie "voorstellen") en ook net nieuw zendamateur.

Ik heb een beperkt budget en bovendien vind ik het leuker om zelf te proberen eea. in elkaar te knutselen in plaats van domweg een smak geld ergens tegenaan te gooien om iets nieuws te kopen.

Zo ben ik aan het knutselen geslagen om een 2 meter set in m'n privé auto aan de gang te krijgen. In deze auto heeft ooit een GSM-carkit gezeten met een externe antenne. De voet van deze antenne bestaat uit 2 helften die aan weerszijden van een ruit gekleefd zitten en middels een inductieve koppeling het signaal doorgeven. Op de eigenlijke antenne na zit de hele transmissielijn nog compleet en wel in de auto. Ik vond dit te mooi om zomaar links te laten liggen, dus ik heb besloten om te kijken of ik hier niet iets mee kan doen voor m'n 2 meter setje.

De set zelf zit inmiddels ingebouwd en ook heb ik een verloopje van PL naar de aan de GSM-antennedraad aanwezige steker gemaakt.
Het enige wat nu nog mist, is de eigenlijke antenne.
Aan de buitenkant is hiervoor een schroefvoetje aanwezig.
Hierop zat oorspronkelijk het (korte) GSM-antennetje geschroefd.
Ik zit te denken om bijv. van een lasdraad oid. een 1/4 golf straler te maken en deze op de één of andere manier op het voetje te schroeven.
Ik wilde het geheel om te beginnen langer maken dan nodig en dan mbv. een SWR meter inkorten tot optimale SWR.
Overigens ben ik er inmiddels ook al achter dat het stukje draad waar je de antenne op kan schroeven geen standaard spoed heeft :(

Ik heb al flink wat tijd op dit forum gezocht maar kon niet vinden of iemand al eens iets soortgelijks heeft gedaan.

Daarom hierbij mijn vraag: heeft iemand al eens iets soortgelijks gedaan (en wat zijn je ervaringen / adviezen) ? Heeft iemand verder nuttige tips ?

Ik ben benieuwd naar jullie reacties !
Groet,

Arvid / PD1VID / PE8861
QTH JO22QE

Gebruikersavatar
PE7EB
Berichten: 2449
Lid geworden op: 22 jan 2008, 19:37
Locatie: Alkmaar JO22jp19qv

RE: 2 meter mobiele antenne op GSM-antenne voet ?

#2 Bericht door PE7EB »

Hoi Arvid,

Ik heb een aantal jaren geleden op deze manier een kwartgolf voor 2m op mijn Renault Laguna gemaakt.
De hierop aanwezige GSM antennevoet had gewoon M6 schroefdraad, dit wordt ook gebruikt voor de standaard op de meeste Franse auto's aanwezige autoradio antennes.
Ik heb dus zo'n antenne van de sloop gehaald, ruwweg op lengte gemaakt, op het dak gezet en daarna door voorzichtig afknippen afgeregeld.

Misschien moet jij ook eens op de sloop kijken naar een auto van hetzelde merk of daar wat bruikbaars op zit.

Succes,

Eric
73 es gud dx de eric pe7eb k
AIVD/NSA information ... the post above has nothing to do with "dirty bombs", "plane hyjacks" or "Sarin" ;-)

Gebruikersavatar
Arvid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2008, 20:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: RE: 2 meter mobiele antenne op GSM-antenne voet ?

#3 Bericht door Arvid »

PE7EB schreef:Misschien moet jij ook eens op de sloop kijken naar een auto van hetzelde merk of daar wat bruikbaars op zit.
Hetzelfde merk maakt in mijn geval niet zoveel uit, de carkit is niet van het automerk.
Maar inderdaad wel een goed idee om eens op een sloop te kijken.
Dankjewel voor je tip !
Groet,

Arvid / PD1VID / PE8861
QTH JO22QE

Gebruikersavatar
Arvid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2008, 20:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#4 Bericht door Arvid »

Inmiddels heb ik met behulp van wat lasdraad en een klemmetje iets gemaakt, zie bijgevoegde foto's. Het geheel verdient misschien geen schoonheidsprijs, maar zomaar met geld gaan smijten voor iets nieuws kan altijd nog en bovendien vind ik het veel leuker om te proberen zelf iets te maken.

Echter, ik vind bij het afregelen van de antennelengte op SWR iets wat ik niet snap. Ik ga uit van 1/4 golf voor 2 meter, dus ik verwacht de optimale antennelengte ergens in de buurt van de 50 cm. Dus ik ben begonnen met de antenne op ruim 60 cm lengte te knippen en de SWR te meten. Die was ruim 2. Vervolgens heb ik in stappen van 1 cm de antenne korter geknipt en telkens de SWR gemeten. Ik zeg de SWR echter nauwelijks veranderen en inmiddels zit ik op plm. 51 cm lengte en is de SWR nog steeds ruim boven de 2. Daar ben ik niet zo blij mee.

Wat ik echter even niet snap, is dat de SWR vrijwel niet veranderd is gedurende het inkorten van ruim 60 naar plm. 51 cm. Wat me ook verbaasde is dat de SWR bij laag vermogen (plm. 6 W PEP) anders is dan de SWR bij hoog vermogen (plm. 20 W PEP). bij hoog vermogen is de SWR ruim 3 (!). Ik gebruik overigens voor het meten een Diamond SX 200 SWR/PWR meter die ik voor elke meting calibreer. Ik zou verwachten dat de SWR onafhankelijk is van het vermogen ? En vwb. de SWR die nauwelijks afneemt: zou het aan iets anders kunnen liggen dan alleen de antennespriet zelf, bijv. aan de kabel (die nog steeds origineel is en dus vast niet de juiste impedantie heeft) ?

Ik ben nog maar een beginner en ben nu dus even het spoort bijster.
Als iemand hierover wat zinnige tips / inzichten kan bieden dan hoor ik dat heel graag !
Bijlagen
HPIM1286_klein.jpg
HPIM1286_klein.jpg (86.97 KiB) 3832 keer bekeken
HPIM1288_klein.jpg
HPIM1288_klein.jpg (65.03 KiB) 3836 keer bekeken
HPIM1289_klein.jpg
HPIM1289_klein.jpg (73.69 KiB) 5100 keer bekeken
HPIM1290_klein.jpg
HPIM1290_klein.jpg (75.65 KiB) 3847 keer bekeken
Groet,

Arvid / PD1VID / PE8861
QTH JO22QE

pa1bjs
Berichten: 1138
Lid geworden op: 09 okt 2006, 16:18
Roepletters: PA1BJS
Locatie: Abbenbroek

#5 Bericht door pa1bjs »

De koppeling in de plakvoet zal niet geschikt zijn voor 2m..
Ik neem aan dat dit resonant moet zijn op de gebruiks freq.
Mobieltjes werken ergens in de 800mhz en hoger geloof ik...
Groet
bas
Elecraft K2, FT897D, FT-7
Fritzel GPA404

PA3FAT
Berichten: 1300
Lid geworden op: 05 jun 2006, 21:10
Roepletters: PA3FAT
Locatie: Valkenswaard

#6 Bericht door PA3FAT »

Volgens mij is de koppeling capacitief en zou de draad juist langer moeten zijn dan de 50cm.
Dat je meter met verschillende vermogens andere SWR geeft lijkt me niet juist.

Zoals gezegd is het ook maar de vraag of je voetjes/binnendeel samen wel voor 2m geschikt is. Dus ziet je radio de antenne wel?!
-------------------------------------------------------
FB23 voor HF, 9 El Tonna voor 2m, 13 El Flexa voor 70cm en 23 El Tonna voor 23cm.
Qrv op 145.700 (Ehv)

PE9PE
Berichten: 1145
Lid geworden op: 28 okt 2007, 09:53
Roepletters: PE9PE
Locatie: ZOETERMEER

#7 Bericht door PE9PE »

Arvid schreef:Inmiddels heb ik met behulp van wat lasdraad en een klemmetje iets gemaakt, zie bijgevoegde foto's. Het geheel verdient misschien geen schoonheidsprijs, maar zomaar met geld gaan smijten voor iets nieuws kan altijd nog en bovendien vind ik het veel leuker om te proberen zelf iets te maken.

Echter, ik vind bij het afregelen van de antennelengte op SWR iets wat ik niet snap. Ik ga uit van 1/4 golf voor 2 meter, dus ik verwacht de optimale antennelengte ergens in de buurt van de 50 cm. Dus ik ben begonnen met de antenne op ruim 60 cm lengte te knippen en de SWR te meten. Die was ruim 2. Vervolgens heb ik in stappen van 1 cm de antenne korter geknipt en telkens de SWR gemeten. Ik zeg de SWR echter nauwelijks veranderen en inmiddels zit ik op plm. 51 cm lengte en is de SWR nog steeds ruim boven de 2. Daar ben ik niet zo blij mee.

Wat ik echter even niet snap, is dat de SWR vrijwel niet veranderd is gedurende het inkorten van ruim 60 naar plm. 51 cm. Wat me ook verbaasde is dat de SWR bij laag vermogen (plm. 6 W PEP) anders is dan de SWR bij hoog vermogen (plm. 20 W PEP). bij hoog vermogen is de SWR ruim 3 (!). Ik gebruik overigens voor het meten een Diamond SX 200 SWR/PWR meter die ik voor elke meting calibreer. Ik zou verwachten dat de SWR onafhankelijk is van het vermogen ? En vwb. de SWR die nauwelijks afneemt: zou het aan iets anders kunnen liggen dan alleen de antennespriet zelf, bijv. aan de kabel (die nog steeds origineel is en dus vast niet de juiste impedantie heeft) ?

Ik ben nog maar een beginner en ben nu dus even het spoort bijster.
Als iemand hierover wat zinnige tips / inzichten kan bieden dan hoor ik dat heel graag !
Beste Arvid,


Je bent een leuk experiment begonnen, maar stop er maar gelijk mee.
GSM werkt tussen 870-960 en 1710-1880 MHz.
ON Glass antennes zijn kritisch en er zijn 2 uitvoeringen.
De Cellwave die jij daar hebt is Spanningsgevoed.
Het andere type wat er bestaat is Stroomgevoed.
Dat betekend in dit geval dat de "binnenplaatje" PLUS de coaxkabel een deel van de antenne vormen.
Deze behoren maximaal op elkaar afgestemd te zijn.
Die verhouding is bij jou helemaal zoek.
Je zult deze antenne "mogelijk" (Hoewel ik dat ten zéérste betwijfel) wel een redelijke SWR kunnen laten zien, maar door bovenstaande gebreken van niet resonant zijn van binnenplaat etc zal hij nooit goed afstralen.
Ik heb dit soort antennes zo'n 20 jaar geïmporteerd, artikelen geschreven en zelfs lezingen over gegeven, dus weet een heel klein beetje waar ik het over heb.
Aan te raden is een ON Glass antenne te kopen die geschikt is voor onze amateurbanden.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt.

73

Rob van den Ent
PE9PE

Gebruikersavatar
Arvid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2008, 20:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#8 Bericht door Arvid »

Hè, verdorie, het leek me zo leuk om het aan de gang te krijgen, maar het was dus te mooi om waar te zijn :cry:

Ik was me ervan bewust dat de frequenties waarop GSMs werken compleet anders liggen, maar ja, als werktuigbouwer vind ik oplossingen waarbij ik mechanisch te werk kan gaan altijd leuk om te proberen :lol:

Heren bedankt voor het commentaar, in het bijzonder Rob, en ik ga maar eens op zoek naar een andere antenne :wink:


toch jammer ....

PS: Verklaart dit dus waarom de SWR meter ook zo raar reageert ?
Groet,

Arvid / PD1VID / PE8861
QTH JO22QE

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#9 Bericht door vk2gwk »

Ik heb dit soort antennes zo'n 20 jaar geïmporteerd, artikelen geschreven en zelfs lezingen over gegeven, dus weet een heel klein beetje waar ik het over heb.
Aan te raden is een ON Glass antenne te kopen die geschikt is voor onze amateurbanden.

Da's nou jammer...want op zich lijkt het een keuk experiment. Ik weet niet of die doosjes open kunnen en er of er misschien iets aan te passen is (met een klein kringetje of zo iets) waardoor de koppeling wel geschikt wordt voor 145 Mhz.

Wat zit er in? Mischien dat je daar nog wat meer over kunt vertellen, Rob?
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
Arvid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2008, 20:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#10 Bericht door Arvid »

Zo, net terug van een rustgevende vakantie in Frankrijk, tijd gehad om eens lekker rustig na te denken over van alles en nog wat. Tijdens m'n vakantie heb ik het F-cursusboek maar eens doorgewerkt, omdat ik ernaar streef om in november aanstaande m'n F-licentie te gaan halen.

Tijdens dit studiewerk op de camping viel volgens mij het kwartje ineens over het waarom de bestaande GSM-voet niet werkt.
Ik had me nooit zo druk gemaakt over wat er nou precies in die voet zit, maar dit is volgens mij een capacitatieve koppeling: de weerszijden van de voet elk als een plaat van de capaciteit en de autoruit als dielectricum.
Deze C heeft naarmate de frequentie hoger wordt een lagere weerstand.
GSM werkt rond 900 en 1800 MHz (in Europa).
2-meter zit zoals bekend rond de 145 MHz, dus een veel lagere frequentie.
De weerstand van de GSM-voet voor deze frequentie is dus hoger dan voor de GSM frequenties en dus zal het niet (goed) werken.

Klopt deze redenering (ongeveer) ?

Ik vond bij Thiecom overigens deze antenne. Commentaar ?
Groet,

Arvid / PD1VID / PE8861
QTH JO22QE

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

#11 Bericht door Michel-nl »

waarom een klever kopen als je een on-glass antenne kan kopen hier in nederland ?
voorbeeld de JWX dualband antenne die je op de rand van je raam zet en dan het raam dicht doen, dan heb je een prima antenne met goed resultaten.

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#12 Bericht door pe5jw »

Arvid de door jouw aangegeven antenne heb ik vorig jaar op een beurs gekocht.
Dacht NAT in Groningen bij Transonic.

Kan je helaas geen ervarings raport geven want hij zit nog steeds in het plastic omdat ik toch een gat in het dak gemaakt heb.
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

Gebruikersavatar
Arvid
Berichten: 43
Lid geworden op: 08 jun 2008, 20:20
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

#13 Bericht door Arvid »

Michel-nl schreef:waarom een klever kopen als je een on-glass antenne kan kopen hier in nederland ?
voorbeeld de JWX dualband antenne die je op de rand van je raam zet en dan het raam dicht doen, dan heb je een prima antenne met goed resultaten.
Ik ken de JWX antenne(s) en ik ben me bewust van de goede commentaren over deze antenne(s).
Echter, ik wil altijd al m'n ramen ongehinderd open kunnen doen omdat m'n privé auto ook de gezinsauto is en in een gezin met 3 kinderen zijn dus heel vaak alle zitplaatsen in de auto bezet ...
Ik wil echter wel een permanente oplossing zonder gaten te boren in de auto. Het is een stationwagen (V70) en ik wil het dak vrijhouden ivm. montage dakdragers / bagagebox etcetera.
Mij leek een kleefantenne op één van de achterste zijruiten dus een aardig compromis, maar ik sta open voor suggesties.

Overigens ben ik ook nog best benieuwd naar de technische aspecten over het niet gaan werken van de GSM-voet dus als iemand daar nog wat over wil / kan zeggen lees ik het graag.
Groet,

Arvid / PD1VID / PE8861
QTH JO22QE

Michel-nl
Berichten: 448
Lid geworden op: 22 jul 2007, 09:45
Locatie: Boornbergum (Fryslân)

#14 Bericht door Michel-nl »

ja ok ik kan me wat voorstellen dan idd, maar een klever is in mijn ogen een slechte verbinding en hoop verlies.
maar degene die em wel gebruiken zullen daar vast een andere mening over hebben :lol:

johan1997
Berichten: 59
Lid geworden op: 23 feb 2007, 16:18
Locatie: Emmen ( MM ) :-)

#15 Bericht door johan1997 »

Michel-nl schreef:ja ok ik kan me wat voorstellen dan idd, maar een klever is in mijn ogen een slechte verbinding en hoop verlies.
maar degene die em wel gebruiken zullen daar vast een andere mening over hebben :lol:
Heb hier op mijn auto een on glass antenne voor de 2M , het werkt redelijk.
Als ik een langere rit voor de boeg heb , gebruik ik meestal de klefvoet met daarop een 5/8 golf 2M antenne.

Dat geeft me een behoorlijk groter bereik. :)

Grtz Johan
Johan PD1AQG JO32LS R11

Plaats reactie