J-pole antenne coaxiaal voor 14mHz

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

J-pole antenne coaxiaal voor 14mHz

#1 Bericht door PD7MAA »

Hallo allemaal.

Sinds enige tijd gebruik ik, met zeer goed resultaat, voor mijn portabel station een zg coaxiale J-pole antenne. Dit is een halve golf antenne die door een aanpassing met RG-58 een impedantie van 50 Ohm heeft. De aansuiting van de set gebeurd op de zijkant van het coaxiale t stuk. Mijn colega PA3TOP vroeg wat er zou gebeuren wanneer als het t-stuk van onder gevoed zou worden en niet van opzij. Dit zou volgens mij het zelfde moeten zijn ,maar het pakte heel anders uit. De antenne had opeens een swr van 1:3. Nu is mijn vraag : hoe is dit mogelijk ?
Bijlagen
.5 golf.GIF
J-pole antenne coaxiaal
(31.56 KiB) 212 keer gedownload
fietspomp20.JPG
J-pole antenne foto
(369.58 KiB) 484 keer gedownload
Laatst gewijzigd door PD7MAA op 21 jun 2008, 07:19, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#2 Bericht door vk2gwk »

Het is me niet helemaal duidelijk met wat je bdoeld: "T-stuk van onderen voeden".

Het voedingspunt op de "verticale" coax stub is juist op die plek gekozen vanwege het feit dat daar de impedantie van het systeem 50 ohm is en goed aanpast op de voedings kabel. Zodra je daar iets aan gaat veranderen veranderdt ook de impedantie en dus de SWR.

De aankoppelplek is afhankelijk van de frequentie en van de verkortingsfactor van de kabel overigens.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#3 Bericht door PD7MAA »

Bedankt voor uw reactie.

Het T-suk (en voedingspunt ) staat in het verlengde van de antenne en dus ook het onderste deel van de stub.
Wanneer ik nu het onderste deel van de stub aan de zijkant van het T-stuk monteer en de voedingslijn in een lijn met de antenne monteer ontstaan de problemen.
Ik sprak gisteravond met PA0EJH . Deze zei dat het onderste deel mede in resonantie staat met de antenne . Door dit deel aan de zijkant van het voedingspunt te monteren is dit deel niet meer resonant maar vormt enkel een kortsluiting , vandaar schijnbaar het probleem.

Gebruikersavatar
pe2er
Berichten: 496
Lid geworden op: 23 apr 2007, 08:20
Locatie: Almere
Contacteer:

#4 Bericht door pe2er »

...moet gewoon werken hoor!

Zie de pagina van PA0FBK
Afbeelding

Ik heb deze antenne ook ooit eens gemaakt.

let wel; de antenne vormt een a-symmetrische belasting op je coax. Doordat er geen BALUN gebruikt wordt aan het voedingspunt, gaat ook je coax meedoen met stralen. Hoe je je coax neerlegt en/of vasthoudt heeft dus ook invloed op je SWR meting ;-)

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

#5 Bericht door PD7MAA »

Inderdaad is dit het zelfde principe....
Het werkt inderdaad perfect .Wij werken er op 20 meter nagenoeg alles mee wat wij horen, zelfs dwars door pile ups HI . Ik denk dat elke verandering van aansluiting ook een andere afstemming van de straler tot gevolg heeft.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: J-pole antenne coaxiaal

#6 Bericht door PA0FRI »

Een J antenne (in feite een ZEPP antenne) kan beschouwd worden als een hele golf (λ) straler waarvan één dipoolhelft (½ λ) opgevouwen is. Omdat in het laatste geval de geleiders erg dicht naast elkaar liggen, doen zij niet mee aan de eigenlijke straling. Symmetrische voeding van een 1 × λ antenne is mogelijk op drie plaatsen volgens figuren a, b en c. U ziet in figuur d dat als een ½ λ gedeelte gevouwen wordt er nog steeds een symmetrisch voedingspunt blijft bestaan. Ook als het opgevouwen deel aan het uiteinde kortgesloten is, kan de zo gevormde ¼ λ stub over zijn hele lengte symmetrisch gevoed worden. Bij de zogenaamde "J" antenne is het voedingspunt ook symmetrisch. Vaak echter voedt men deze antenne met een coaxkabel en dan zou een balun of mantelsmoorspoel gebruikt moeten worden. Als men dat niet doet en bij voorbeeld een TL lamp als indicator toepast, dan ziet men dat de stroom en spanningsverdeling niet symmetrisch over de antenne verdeeld is.
Bijlagen
j-ants.gif
j-ants.gif (2.28 KiB) 2665 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PA0FRI op 22 jun 2008, 13:46, 2 keer totaal gewijzigd.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: J-pole antenne coaxiaal

#7 Bericht door PD7MAA »

Tnx voor deze info !

Ik heb alleen een mantelstroomfilter aan de set maar nog niet aan de antenne.......
En heel goed idee !

73s

Plaats reactie