wellbrook ala1530ln

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

wellbrook ala1530ln

#1 Bericht door on3tls »

Beste mensen ,
ik heb een idee maar ben niet zeker of het goed zal werken .
Zoals de meeste op HF hebben waarschijnlijk veel mensen last van qrm en man made noise .
Bij mij is de ergste qrm op 40 en 80 meter max signaal 7 dus het kan nog erger .
Mijn antenne is een end fed en ik wil ook nog een cushcraft r9 vertical aanschaffen .
Dus niet bepaalt de 2 rustigste antennes in ontvangst .
Maar voor mij ver de enige die te plaatsen zijn .
Ik heb soms ook bepaalde stoorsignalen en heb hiervoor een mfj 1026 noise canceller gekocht
die ik in combinatie gebruik met een home made end fed als auxiliary / luister antenne .
Daarmee kan ik wel bepaalde stoorsignalen uitnullen maar niet de qrm uiteraard .
Maar nu kwam ik op het volgende en hopelijk werkend idee :
Ik zou eventueel een wellbrook ala1530ln loop willen aanschaffen ivm met goeie ontvangst en weinig qrm ;
dan draai ik op de mfj noise canceller de main antenne ( end fed of vertical ) dicht en draai ik de luisterantenne ( de loop dus )
open . Uiteraard is het idee dan dan ik op de loop luister en dan op de end fed of vertical zend .
Ik heb weinig kennis over loops maar weet wel dat je zoals bij de baby loop elke keer moet afstemmen :
maar is dit enkel in zending bij verandering van frequentie of band of is bij dit soort ontvangst antennes geen extra afstemming nodig bij frequentiewissel ?
Wat denken de meer ervaren mensen hiervan .
Hartelijk dank

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: wellbrook ala1530ln

#2 Bericht door PA3HIJ »

Hallo on3tls,
Vrijwel heb ik eenzelfde opstelling hier. De wellbrook loop is een goede ontvangstantenne. Deze loop gebruikt een breedband versterker en hoeft niet afgestemd te worden. Oftewel plug and play.
En inderdaad in kombinatie met de mfj 1026 kan heel veel storing op oa 40m onderdrukt worden.

Een nuttige modificatie van de mfj is wel nodig. Dit is om de fet van de auxiliary te beschermen tegen teveel hf.
Daarmee is het mogelijk de loop dichtbij de zendantenne te plaatsen.

Al met al een zeer werkzame opstelling.

jan pa3hij

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: wellbrook ala1530ln

#3 Bericht door on3tls »

Hey PA3HIJ. bedankt voor het antwoord al , blij te horen dat dit kan werken zou echt leuk zijn ;
rustige ontvangst en met een vertical lage opstralingshoek goede uitzending van signalen.
Een beetje het beste uit 2 werelden als je niets anders kan plaatsen .
Heb je toevallig geen link , uitleg of iets over deze modificatie ?
En op de andere banden is de ontvangst daar ook stukken rustiger . Of heb je alleen verbetering op 40 meterband ?
Hoeveel S signaal aan qrm ben je ongeveer gezakt met deze loop ( je gebruikt dezelfde dan ? )
En ik had ook eventueel de MFJ 1886 loop op het zicht maar geen idee of dit even goed is voor onvangst wel 110 euro goedkoper .
Wellbrook is met verzending 110 euro duurder .

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: wellbrook ala1530ln

#4 Bericht door PA3HIJ »

Hallo on3tls,
Jammer van al die maar toenemende storing op hf. En ja, ook op de hogere banden is het (helaas) zo.
Wat mij wel opvalt is dat de loop op 15, 12 en 10 qua ontvangst wat tegenvalt. Maar hier op de hogere banden, is de storing niet zodanig heftig dat ik de loop moet gebruiken.
Maar als het moet, werkt het daar ook.

De mod kan je hier vinden: https://www.youtube.com/watch?v=WvCpdOt-zmg

De loop staat hier zo een 2 meter van de 1/4 golf voor 40m opgesteld. Zendvermogen is 100w in cw en 20w in ft8/ft4. Geen probleem
voor de wellbrook.
De mfj is in staat van s9 storing het te reduceren tot s1. Het uiteindelijke signaal is wel wat db zwakker, maar zonder storing. Daarmee dus waarneembaar geworden.

Ik gebruik deze opstelling nu zo een paar jaar en het bevalt me erg goed. Het is wel zo dat je feeling moet krijgen met de mfj.
En daar bedoel ik mee dat het veel uitproberen is en draaien aan de knoppen.
Het vergt (veel) tijd maar uiteindelijk gaat het om het resultaat.

jan pa3hij

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: wellbrook ala1530ln

#5 Bericht door on3tls »

Dank u voor de uitleg en link .
Misschien nu een beetje een domme vraag maar de loop zou +- op 10 meter van de vertical staan .
En als ik een hogere vergunning haal zou ik ook niet meer dan 100 watt gebruiken .
Is dan deze modificatie nog nodig of toch wel ?

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: wellbrook ala1530ln

#6 Bericht door PA3HIJ »

Domme vragen bestaan niet :lol:

De mfj1026 heeft een minilamp voor de fet geplaatst. Deze fungeert als zekering.
Komt er nu te veel hf op de auxiliary binnen, dan is dat te zien aan het flikkeren van het lampje. Wanneer dit kortstondig gebeurd is dat geen ramp.
Dan zal je de loop verder weg moeten opstellen en dan maar weer proberen.

Maar ervaring heeft mij geleerd: wil je die storing op bijv. 40m effectief onderdrukken, dan zal je de loop zo dicht mogelijk bij de zendantenne moeten plaatsen.
Immers: jouw loop gaat op 10m afstand van de zendantenne weer heel andere curieuze storing oppikken. :twisted:

Ik heb het hier gehad dat op de kwartgolf een ratel te ontvangen was en op de loop totaal niets. (2 mtr verschil!)

jan pa3hij

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: wellbrook ala1530ln

#7 Bericht door on3tls »

Das al interessant , maar ik zou de noise canceller al totaal niet meer gebruiken als uitphasen of uitnullen , maar letterlijk de main antenne dicht draaien ( uiteraard kan ik nog wel zenden maar niets meer ontvangen op mijn hoofdantenne ) en de aux antenne ( de loop dan ) volledig opendraaien en gebruiken als ontvangst antenne zonder dat ik de phase knop nog gebruik eigenlijk.

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: wellbrook ala1530ln

#8 Bericht door PA3HIJ »

Ik heb even op qrz.com gekeken naar je antenne situatie.

Ja, je kan dat doen; In zij geheel niet ontvangen op de zendantenne en enkel op de loop. Ervan uitgaande dat de loop geen qrm ontvangt.
Is dit wel het geval dan heb je nog de mogelijkheid de qrm uit te nullen door de loop te draaien. Werkt heel goed maar het wordt allemaal nog kostbaarder.

De wellbrook firma biedt een goede service maar ook hoge prijzen. :lol:

Als ik je advies mag geven: ga voor de mod en knoop een draad van een meter of zeven als auxiliary en leg die zo dicht mogelijk bij de verticaal.
Mocht het niet het gewenste resultaat geven, dan is weer wat anders te overwegen.

jan pa3hij
Laatst gewijzigd door PA3HIJ op 15 apr 2020, 20:02, 1 keer totaal gewijzigd.

on3tls
Berichten: 46
Lid geworden op: 28 nov 2019, 16:40

Re: wellbrook ala1530ln

#9 Bericht door on3tls »

Super , hartelijk dank voor de info en raad
Mvg Christoph on3tls

PA3HIJ
Berichten: 21
Lid geworden op: 03 dec 2019, 16:05
Roepletters: PA3HIJ

Re: wellbrook ala1530ln

#10 Bericht door PA3HIJ »

Jammer dat een schitterende hobby, als deze, door china troep bijna onmogelijk wordt gemaakt.

Maar grote kans dat het gaat lukken.

Veel succes christoph en good DX.

73 jan pa3hij

Plaats reactie