welke hf beam?

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

welke hf beam?

#1 Bericht door andre »

op zoek naar "ervarings deskundigen" op hf gebied voor wat betreft het gebruik van hf beams.
Ik heb nu inmiddels 1 jaar een fb33 in de mast staan welke goed voldoet, maar het kan altijd beter. Nu ben ik van zins om deze zomer weer eens wat anders te proberen maar heb geen juiste informatie omtrent de diverse beams die zoal in de handel zijn. Uiteraard wel de gebruikelijke informatie zoals de specs, maar dat is niet de praktijk.

kortom, zijn er ervaringen met bijvoorbeeld de fritzell fb33, pkw thf5e en de hi-gain th5mk2?
Nu begrijp ik dat dit 3 compleet verschillende antennes zijn maar juist daarom graag wat meer gebruikerservaring.

Wat mij overigens het meest bevreemd is dat de fritzell beduidend kortere elementen heeft dan de andere twee.

Alle positieve en negatieve informatie is hier welkom om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen indien ik over ga op een andere beam.

bedankt... grt, andre

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: welke hf beam?

#2 Bericht door SM0FLY »

andre schreef:op zoek naar "ervarings deskundigen" op hf gebied voor wat betreft het gebruik van hf beams.
Ik heb nu inmiddels 1 jaar een fb33 in de mast staan welke goed voldoet, maar het kan altijd beter. Nu ben ik van zins om deze zomer weer eens wat anders te proberen maar heb geen juiste informatie omtrent de diverse beams die zoal in de handel zijn. Uiteraard wel de gebruikelijke informatie zoals de specs, maar dat is niet de praktijk.

kortom, zijn er ervaringen met bijvoorbeeld de fritzell fb33, pkw thf5e en de hi-gain th5mk2?
Nu begrijp ik dat dit 3 compleet verschillende antennes zijn maar juist daarom graag wat meer gebruikerservaring.

Wat mij overigens het meest bevreemd is dat de fritzell beduidend kortere elementen heeft dan de andere twee.

Alle positieve en negatieve informatie is hier welkom om een weloverwogen beslissing te kunnen nemen indien ik over ga op een andere beam.

bedankt... grt, andre
L.S.

Wat mij 'verbaast' is dat de steppir 2 elements beam zo weinig aandacht krijgt in het algemeen. Een grandioze antenne voor mensen met weining ruimte ( boom van < 1.5 meter) en een gain vergelijkbaar met een 3 bands antenne zoals de fb33. Zet deze antenne eens in een NEC simulatie en verbaas je over de resultaten. Deze 2 elements met zeer korte boom gebruikt het parasitaire element als director en niet als reflector om een goede F/B te krijgen.

http://www.steppir.com/files/2%20Element%20Assembly.pdf

73/Bram

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 341
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

HF beams.

#3 Bericht door gelderjg »

Andre,

Zie niet in om binnen een jaar je al iets anders wil hi.
De Fritzel FB33 is een prima beam.
Heb je onder allerlei propagatie omstandigheden de prestaties kunnen beoordelen.
Ik denk dat je met een andere beam niet veel verbeterd.
Is dat de investering waard hi...
Ja, meer elements beams zijn er ook.
Je kan de FB 33 ook uitbreiden naar 5 elementen.
Of je wil op meer banden. Je kunt een element voor 17 en 24 meter er bij plaatsen. Inderdaad de Steppir antennes zijn bijzonder.
Werken op 5 banden en worden electronisch aangepast per band.
De prijs is er ook naar.
Werk zelf al jaren met een 2 el. Fritzel FB23 en ben nog niet uitgekeken.
Wil hem eventueel tzt uitbreiden naar 3 elementen.

Enfin, denk er nog eens over na.

Best 73, de Jos PA3ANF :)

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Ik sluit me helemaal bij Bram - SM0FLY aan: de Steppir is momenteel de meest veelzijdige en beste antenne voor z'n geld.

De 2 of 3 el. Steppir is vergelijkbaar met multi element antennes van vele andere merken. Als je alle banden tussen 10 en 20 M wilt kunnen werken moet je of een Steppir hebben of een antenne waar behoorlijk veel elementen op de boom zitten.

Hoe meer elementen: des te groter de windlast, des te groter het gewicht, des te groter de kans op defecten, des te zwaarder belast je je rotor enz enz. En... des te hoger de prijs.

Als je dat gaat vergelijken met de Steppir is die helemaal niet zo duur en... je hebt een minder zware rotor en/of mast nodig.

Ik heb o.a. een FB33 gehad, maar mijn Steppir (inmiddels ook al weer drie jaar oud) slaat echt alles!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
gelderjg
Berichten: 341
Lid geworden op: 06 sep 2005, 08:03
Roepletters: PA3ANF
Locatie: Utrecht (JO22MC)

Steppir

#5 Bericht door gelderjg »

Dr. OM Henk,

Die steppir antennes hebben ook mijn belangstelling hi....
Hoe is hij mechanisch. Op steppir forum lees ik wel eens over problemen met veel wind en de bevestiging van elementen op de boom.
Hoe gedraagt hij zich bij jouw. Begrijp dat je tevreden bent.
Een voordeel is dat hij echt multiband is.
De elementen zijn best lang, 10 meter.
Kun je de mechanisch uitvoering vergelijken met bv Fritzel die echt goed is. Is het goed waterdicht.
Ga me ook eens orienteren.....hi..

Hebben onlangs nog QSO gehad hi.....

Henk best 73 de Jos PA3ANF

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#6 Bericht door vk2gwk »

Mijn steppir staat nu een aantal jaren en ik woon nog geen 500m hemelsbreed van de ocean.... Tot op heden heb ik geen enkel mechanisch of electrisch probleem gehad (m.u.v. een probleem door mijn eigen schuld - kortsluiting in de stuurkabel).

De bevestiging van de elementen op de boom is solide (beter dan van Fritzel - met minder kans op verschuiven). En van lekkage of water o.i.d. heb ik nog niks gemerkt (en het kan hier echt stortregenen).

Kortom: warm aanbevolen!
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

Re: HF beams.

#7 Bericht door SM0FLY »

gelderjg schreef:Andre,

Zie niet in om binnen een jaar je al iets anders wil hi.
De Fritzel FB33 is een prima beam.
Heb je onder allerlei propagatie omstandigheden de prestaties kunnen beoordelen.
Ik denk dat je met een andere beam niet veel verbeterd.
Is dat de investering waard hi...
Ja, meer elements beams zijn er ook.
Je kan de FB 33 ook uitbreiden naar 5 elementen.
Of je wil op meer banden. Je kunt een element voor 17 en 24 meter er bij plaatsen. Inderdaad de Steppir antennes zijn bijzonder.
Werken op 5 banden en worden electronisch aangepast per band.
De prijs is er ook naar.
Werk zelf al jaren met een 2 el. Fritzel FB23 en ben nog niet uitgekeken.
Wil hem eventueel tzt uitbreiden naar 3 elementen.

Enfin, denk er nog eens over na.

Best 73, de Jos PA3ANF :)
L.S.

Sinds augustus 2004 heb ik de 4 el. steppir. Helaas had ik een produktie fout (dus geen konstruktie fout) in mijn yagi die moeilijk te vinden was maar tot voldoening toch opgelost na 2 weken.
Na e-mail communicatie met steppir direkt de juiste delen toegestuurd gekregen en daarna heeft dit gevaarte het feiloos gedaan.

Er zijn grote voordelen vergeleken met een zgn mono-bander:

- Ijzel of regen heeft geen invloed op de F/B vanwege de aftembare elementen waarmee freq verschuivingen te compenseren zijn.

- Altijd de optimale F/B in de bandeinden ( een vast afgestemde 10 mtr SSB yagi werkt nl niet meer op 29.7MHz)

- een druk op de knop en de antenne 'draait' 180 graden binnen 2
seconden

- bi-directional mode (gain in 2 richtingen met druk op een andere knop)

- Om maar niet te spreken van de geweldige resultaten op de WARC 17 en 12 mtr banden.

Mijn (HF directional) vorige antennes waren:

TA33 ( 60-jaren ), Cub.Quad ( 70 jaren) , (80-90 jaren) FB33, FB53 en in 1998 de X9 van Cushcraft voordat de 4el. steppir in 2004 op de mast kwam.
Needless to say: De beste antenne is de 4el steppir die ook groot vermogen kan doorstaan. De mechanische constructie ziet er solide uit ook na 4 jaar in de zon en sneeuw.

Het leukste is echter om de 2 el. yagi te bekijken. Die werkt anders dan een standard yagi omdat de boom juist zeer kort gemaakt is. Dit geeft normaal een smalbandige antenne die dan niet geschikt is voor de hele ham-band(s). Maar omdat de elementen afstembaar zijn heeft dit geen invloed en kan het parasitaire element als director gebruikt worden wat een betere F/B geeft vergeleken met een reflector op dezelfde boom lengte.
Zo, voor de 'bang_for_the_buck' is de 2 element yagi de meest optimale als de 'bucks' belangrijk zijn voor je :-)

73/Bram

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#8 Bericht door andre »

Tja, nu allemaal lovende woorden over de steppIR.. nu is dat inderdaad een bijzondere antenne met bijzondere eigenschappen, maar tevens een bijzonder hoge prijs. 1600USd is niet niks voor een 3 elements antenne .

Vind ik net iets te veel vandaar alternatieven voor de fb33, en dat niet omdat ik na een jaar ben uitgekeken, maar omdat ik gewoon wil ondervinden wat in mij situatie hier de beste antenne is.

Heb trouwens een gekeken op je Eqsl kaart henk maar kan niet veel van je antenne onderscheiden.

FB53 is trouwens geen optie, dat kan de mast hier niet dragen met wat wind want dan wordt de boom iets van 9 meter geloof ik...

Kortom, ik moet het zoeken in gelijksoortige afmetingen als de fb33.
Bijlagen
DSC00054-1.jpg
huidige mast met fb33
(100.87 KiB) 1165 keer gedownload

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#9 Bericht door vk2gwk »

Heb trouwens een gekeken op je Eqsl kaart henk maar kan niet veel van je antenne onderscheiden.
Kijk dan maar eens op mijn web site. Daar staan wel betere en duidelijker foto's (o.a. een close up van de behuizing van de straler).

http://vk2gwk.com
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#10 Bericht door andre »

laat ik eens gek gaan doen om te overwegen om een steppIR aan te gaan schaffen.

Nu ben ik nog niet zo ver dat ik van deze antenne alle voor en nadelen op een rijtje heb gezet, maar ...stel dat!!

Dan wordt het gelet op de afmetingen een 3 elementen, zonder de 40 meter kit.
Wat koop ik als ik een steppir aanschaf en wat komt er allemaal nog bij om hem in elkaar te zetten, te tapen en te plakken of is alles inbegrepen?
(uiteraard de stuurkabel van de controller niet)


Er zijn in europa enkele dealers maar ik heb inmiddels redelijke goede ervaring met aankopen in de states dus dat moet dan op die manier, zeker gelet op de huidige dollarkoers.

Wie heeft er dan ervaring in de aanschaf van een dergelijke antenne vanuit usa?

Of zijn ze in down under nog goeikoper Henk?

(PS:je moet het ook zo zien, als ik een steppIR aanschaf, kan ik iemand anders weer hartstikke blij maken met een fb33...!)


grt, andre.

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#11 Bericht door vk2gwk »

De antenne komt geheel compleet in een doos met alle benodigde dingen er bij om hem in elkaar te zetten: tape, schroeven, klemmen enz.
Je kunt met en zonder stuurkabel bestellen. Dat hangt er vanaf of je de juiste soort kabel plaatselijk makkelijk - en voordeliger - kunt krijgen.
Het in elkaar zetten kun je alleen doen (maar hulp is wel handig) en daar ben je ca. een dag mee kwijt als je je niet haast en secuur werkt (en dat is wel wenselijk...)

Ik denk dat het niet veel uitmaakt of je de antenne bij een EU dealer besteld of rechtstreeks in de USA. De dealers hebben i.h.a. een voordeliger vrachttarief - als ze meer antennes tegelijk verschepen. Weet trouwens niet of Steppir nog rechtstreeks naar EU levert.... ze zijn inmiddels redelijk professioneel in hun sales en zouden best eens dealer contracten kunnen hebben.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

#12 Bericht door PH1MRF »

andre schreef:laat ik eens gek gaan doen om te overwegen om een steppIR aan te gaan schaffen.

Nu ben ik nog niet zo ver dat ik van deze antenne alle voor en nadelen op een rijtje heb gezet, maar ...stel dat!!.
<g> ik sta er precies zo voor als jij....
andre schreef: Er zijn in europa enkele dealers maar ik heb inmiddels redelijke goede ervaring met aankopen in de states dus dat moet dan op die manier, zeker gelet op de huidige dollarkoers.

Wie heeft er dan ervaring in de aanschaf van een dergelijke antenne vanuit usa?

grt, andre.
Oei, ik vraag het me af. Heb hier en daar wat prijsopgave gevraagd, en het blijkt dat transportkosten op kunnen lopen tot 250-300$!. Bovendien gaat vadertje staat daar nog eens (over het totaal!) 19%BTW heffen, en 3% invoerbelasting. Dat gaat een dure grap worden.
Waar hebben anderen in deze groep hun steppir''s gekocht?


Groeten,

Marcel

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#13 Bericht door SM0FLY »


...
Waar hebben anderen in deze groep hun steppir''s gekocht?


Groeten,

Marcel
Bij Vine in de U.K. http://www.vinecom.co.uk/
Kon hem ( 4 el.) direkt in de U.S. aanschaffen maar met alle vracht kosten en verzekeringen + tax maakte het bijna niets uit.

73/Bram

PH1MRF
Berichten: 169
Lid geworden op: 21 apr 2008, 05:33
Locatie: Leeuwarden

#14 Bericht door PH1MRF »

sm0fly schreef:

Bij Vine in de U.K. http://www.vinecom.co.uk/
Kon hem ( 4 el.) direkt in de U.S. aanschaffen maar met alle vracht kosten en verzekeringen + tax maakte het bijna niets uit.

73/Bram
Hoi Bram,

Hoe zit het met de invoerrchten en btw uit een eeg land dan? Enig idee?

Groeyn,

Marcel

Gebruikersavatar
SM0FLY
Berichten: 471
Lid geworden op: 09 jul 2007, 13:12
Locatie: Sorunda_Grödby bij Stockholm/ Zweden
Contacteer:

#15 Bericht door SM0FLY »

PH1MRF schreef:
sm0fly schreef:

Bij Vine in de U.K. http://www.vinecom.co.uk/
Kon hem ( 4 el.) direkt in de U.S. aanschaffen maar met alle vracht kosten en verzekeringen + tax maakte het bijna niets uit.

73/Bram
Hoi Bram,

Hoe zit het met de invoerrchten en btw uit een eeg land dan? Enig idee?

Groeyn,

Marcel
Hoi Marcel,

Geen invoerrechten maar wel btw ( btw in 1 land natuurlijk)

73/Bram

Plaats reactie