Dak-doorvoer-pan

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Dak-doorvoer-pan

#1 Bericht door PA2HP »

Ik maak al jaren gebruik van een kunststof dakdoorvoerpan van Classic International, deze,
https://www.classicinternational.eu/ant ... rter-rood/

Nu gaan deze naar verloop van tijd allemaal kapot door scheurtjes en dus lekkage.
Nu zoek ik gewoon een betonnen sneldekker met hetzelfde principe, gat erin voor de mastpijp, kraag erbij voor de afdichting, zie deze op MP.

https://www.marktplaats.nl/a/telecommun ... b9c5b7a618

Weet iemand waar ik deze kan vinden? (de verkoper op MP wist het ook niet, evenals de plaatselijke bouwmaterialen zaak)

Heb er drie of meer nodig.

pa5wil
Berichten: 271
Lid geworden op: 21 okt 2014, 08:09
Roepletters: PA5WIL
Locatie: Heemstede

Re: Dak-doorvoer-pan

#2 Bericht door pa5wil »

Ik dacht dat er ook doorvoeren van lood zijn.
Wil

PA2HP
Berichten: 555
Lid geworden op: 26 apr 2008, 18:07
Roepletters: PA2HP
Locatie: Oude Tonge

Re: Dak-doorvoer-pan

#3 Bericht door PA2HP »

mag ook.

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2049
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#4 Bericht door PA1AIS »

Goede antenne firma's hebben (hadden) dat, een loden dakdoorvoer. Tegenwoordig van van kunststof. Echter rode inktstof is niet altijd UV bestendig, de zwarte versie wel en overleeft makkelijk 20 jaar.

Wij haalden dat vroeger bij van Buuren, Zaandam?
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#5 Bericht door PE2AAB »

Dit onderwerp is bij mij nu ook actueel. Het liefst had ik een passende pan met doorvoer echter worden deze voor mijn (relatief nieuw type pan, Monier Nieuwe Hollander Variabel) niet gemaakt.

Ik heb hele mooie oplossingen voorbij zien komen mits je dat type pan hebt uiteraard. Ik neem aan dat als de Frankfurter die o.a. Classic heeft altijd paste, je dak ook met deze pannen bedekt is. Dan koos ik zeker weer voor die kunststof pan.
Afbeelding

Ikzelf heb nu een universele alu oplossing en ik overweeg om het kunststof doorvoer stuk eraf te halen, een originele pan van mijn dak te nemen en hier een gat in te frezen waar ik vervolgens de dakdoorvoer weer opplak met Shell Tixophalte (of Tixoplast).
Afbeelding
Link: https://www.amazon.de/Dachabdeckung-Dac ... B076SNDW7J

Of een Loden oplossing?
Afbeelding

Als je pannen van Creaton hebt (Belgisch bedrijf) heb je ook een hele chique oplossing al zeg ik het zelf:
PRO_FOT_MEL_ZUB_ANTENNE-418-NUA-schief_web-2173x1629.jpg
Zoeken via Google doe je op 'mast ziegel' of 'SAT ziegel'. Duitsers hebben hierin veel meer keus want daar is zo'n doorvoer nog veel gebruikt.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
pa3dsc
Berichten: 1166
Lid geworden op: 21 dec 2005, 20:02
Roepletters: pa3dsc
Locatie: Nuenen
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#6 Bericht door pa3dsc »

De paal die door de dakpan moet enige speling hebben ten opzichte van de pan.
De paal vast aan de doorvoertuit geeft werking waardoor op het punt waar de tuit op de pan zit "slijtage" onstaat.
Ik heb aan de paal een soort paraplui construktie en de paal zelf gaat ruim door de opstaande tuit.

Lastig uitleggen. Foto daarvoor moet ik ht dak op dus niet.

Mijn doorvoor is na vele jaren aan onderhoud toe.
Mocht iemand een paar handige handen weten hou ik me aan bevolen.
Ik mag niet meer het dak op HI
Automatiseren gaat sneller, maar duurt langer

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#7 Bericht door PE2AAB »

Hi Martin,

Ja dat klopt. Daarvoor is de rubber manchet. De pan (alu universele daktegel) die ik ga toepassen heeft een rubber manchet die over de doorvoer schuift en strak om de pijp zit. De pijp zelf heeft rondom ruimte in de doorvoer zelf.
durchfur.jpg
durchfur.jpg (10.78 KiB) 9372 keer bekeken
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Dak-doorvoer-pan

#8 Bericht door PA9CW »

Ik gebruik een dakpan met een zelfgemaakt gat en daar overheen een loden dakpan.
Dat gat maken in een dakpan was niet zo makkelijk. Met boren brak al snel brak de dakpan in tweeën. Gelukkig had ik er nog een aantal liggen. Dus eerst voorzichtig een paar kleinen gaten boren. En dan met een tang de resterende delen wegbreken. Als laatste had ik een grove vijl gebruikt om het mooi rond te maken. Dakpan op het dak, dan de antennepijp erdoor en de loden dakpan daar weer overheen. Tussen dakpan en loden pan heb ik kit gedaan. Zodat het dicht is. De loden dakpan moet wel zo hoog zitten dat hij onder de dakpan komt die boven ligt. Dan is alles waterdicht.

Mijn rotor staat binnen op zolder. Dus de afdichting aan de buitenzijde, boven op de loden dakpan is voorzien van een alu pijp die het hele zaakje afdicht. Dat is een verloop die (toevallig) precies om antennemast past. Dus geen lekkage. Op deze manier kan de mast draaien. Daar heb ik helaas (nog) geen foto van.
Bijlagen
dakpan.JPG
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#9 Bericht door PE2AAB »

Goede tip om het heel voorzichtig aan te doen met die pan Tonnie. Ik wil het gat (sleuf) erin maken met een slijptol (of Dremel equivalent).
Ik heb een aantal reservepannen liggen dus ik kan wat kapot maken maar goed om het meteen met veel beleid te doen. Wat voor kit heb je gebruikt? Een bitumineuze samenstelling zoals Thixophalte?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#10 Bericht door PA0FRI »

In mijn vorige woning heb ik in een bestaande dakpan en gat geboord/gefreesd en daar in met twee componentenlijm een kunststof pijp gelijmd.
Als manchet gebruikte ik een passende manchet die bij auto’s over de versnellingspook zit.
Verder werd de manchet weerbestendig gemaakt door in te wrijven met siliconen gel.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Dak-doorvoer-pan

#11 Bericht door PA9CW »

PE2AAB schreef:Goede tip om het heel voorzichtig aan te doen met die pan Tonnie. Ik wil het gat (sleuf) erin maken met een slijptol (of Dremel equivalent).
Ik heb een aantal reservepannen liggen dus ik kan wat kapot maken maar goed om het meteen met veel beleid te doen. Wat voor kit heb je gebruikt? Een bitumineuze samenstelling zoals Thixophalte?
Slijpen is misschien beter als boren. Dan komt er niet zoveel druk op de pan. En breekt daardoor minder snel.
Ik heb https://www.gamma.nl/assortiment/bison- ... /p/B319922 dit als montagekit gebruikt. Het zit goed vast.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#12 Bericht door PA0FRI »

PA9CW schreef:Ik heb https://www.gamma.nl/assortiment/bison- ... /p/B319922 dit als montagekit gebruikt. Het zit goed vast.
Nu zou ik Polymax van Bison gebruiken in plaats van 2componentenlijm.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#13 Bericht door PE2AAB »

Ik wil proberen het zelfde spul te gebruiken dat ook op de alu pan is aangebracht. Tixophalte.
Bijlagen
Shell Tixophalte
Shell Tixophalte
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2377
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#14 Bericht door PA0FRI »

PE2AAB schreef:Ik wil proberen het zelfde spul te gebruiken dat ook op de alu pan is aangebracht. Tixophalte.
Ik denk dat veel producten op elkaar lijken.
Polymax is sterk, lijmt vrijwel alles, blijft enigszins flexibel, is weerbestendig, is overschilderbaar, geschikt voor HF en bestand tegen 100C°.
Een vriend met een zeewaardig vaartuig gebuikt het al jaren om de naden tussen de planken op het houten dek te vullen als vervanging van de oorspronkelijke kit.
Bijlagen
IMG_1530.JPG
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#15 Bericht door PE2AAB »

Klopt inderdaad Frits. Ook goed spul. Ik heb er alle plinten in het hele huis muurvast mee gemonteerd. Ook top spul. Ik meen me te herinneren de Hi Tech versie te hebben gebruikt.
9E78A756-08CC-44D7-AB05-1BFE0D4B9E09.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Plaats reactie