Dak-doorvoer-pan

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Dak-doorvoer-pan

#31 Bericht door Thijzer »

Misschien mag ik nog een toevoeging geven op het lijmen. In het verleden heb ik daar veel ervaring mee opgedaan en geleerd wat wel en niet moet/mag.

De Polymax is een MS_Polymeer kit, die wordt veel gebruikt in de (interieur-)bouw en heeft een aantal bijzondere eigenschappen:

- Snel drogend
- Blijvend flexibel
- Goede kleefkracht

Maar... er zitten ook eigenschappen aan die je moet kennen om het goed toe te kunnen passen.

Deze kit hardt uit (hij droogt niet!) met behulp van vocht uit de omgeving. Dat is doorgaans de lucht maar het mag ook het te verlijmen materiaal zijn. Zorg er dus voor dat er voldoende vocht in de lucht zit.
Lijm altijd streepjes (rillen) en nooit dotten/proppen. Die harden namelijk aan de buitenkant snel uit en dan krijgt de binnenkant geen vocht om uit te harden. Na lange tijd hardt dat ook uit maar dan ontstaat er spanning in de verlijming en komt de hele dot in een keer los. Dus leg streepjes met minimaal een streep-dikte tussenruimte.
Hoewel de fabrikant beweerde van niet, is er verschil tussen de kleuren kit. De zwarte werkt het beste, die kleeft als een dulle. De witte bevat een wit vulmiddel en kleeft minder goed, evenals de transparante. Gebruik dus waar mogelijk de zwarte. Geeft ook de meeste vlekken en daarmee wordt een wet bevestigd: "hoe hardnekkiger de vlek, hoe beter het spul." Geldt ook voor verf, olie en lekker eten.
Geef tot slot de lijm de tijd om goed uit te harden voordat je gaat belasten. Gemakkelijkste is om een extra ril op een stuk karton of zo te leggen en te kijken wanneer die ril door en door uitgehard is, dat is het moment waarop je kunt belasten.

Die pan ziet er netjes uit, mooie uitsparing. Nu de manchet er mooi op lijmen en paar dagen laten uitharden. Voor de zekerheid kun je het te lijmen oppervlak op zowel de pan als het rubber eerst opruwen zodat de lijm een veel betere hechting krijgt.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#32 Bericht door PE2AAB »

Hoi Thijs,

Dank voor deze zeer bruikbare info! Ik wilde inderdaad de zwarte Polymax kit gaan toepassen vanwege het feit dat, als de lijm per ongeluk onder de manchet uitkomt, deze opvalt als hij wit is (ik had de keuze dus nog niet eens gemaakt op basis van lijmkracht).

Tevens vraag ik me af of ik, nadat de manchet is vastgelijmd, ik deze nog moet omtrekken met een bitumineuze kit. Deze blijft zacht maar zorgt voor een waterdichte en weerbestendige afdichting van de kraag. Op de aluminium tegel zat een vergelijkbare plakkende substantie.

Dit is iets wat nog even door mijn gedachten speelt. Wellicht kun je dit aan/afraden.

Om de kraag al dicht te maken met de gebruikte lijm dacht ik deze als volgt aan te brengen:
lijmen.gif
lijmen.gif (5.85 KiB) 11900 keer bekeken
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Dak-doorvoer-pan

#33 Bericht door Thijzer »

Ik zou niet zo'n slingerende kitnaad leggen, eerder 2 of 3 ellipsen. Eentje dicht langs de rand van de uitsparing en eentje dicht langs de buitenrand van de rubber manchet. Als je vooraf aantekent met potlood dan heb je een goede richtlijn. Als daartussen nog ruimte is, zou ik zeker gaan voor een extra midden streep maar daar komt geen extra vocht meer bij! Je kunt wel zorgen dat de pan vochtig is.

Voordeel van zo kitten is dat je meteen aan de buitenrand wat kit eruit duwt die je vervolgens kunt afsmeren. Beetje zeepsop erop spuiten en dan afstrijken. Zorg dat de kitlaag niet te dik is door alles goed aan te drukken.

En dan geduld. Mijn ervaring is dat één glas whisky drinken niet voldoende tijd kost :wink: , 24-48 uur moet je op rekenen.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#34 Bericht door PE2AAB »

Vandaag even wat tijd gevonden om te kitten. Zwarte Polymax, pan licht bevochtigd, kit afgestreken met vinger en een licht sopje.
Resultaat ziet er netjes uit en ligt nu te drogen bij kamer temperatuur.

Op advies van Thijs twee banen met kit gelegd binnenste ring en buitenste ring. Die laatste wat dikker zodat de kit onder de rand uit werd geperst bij aandrukken.

Foto’s:
1BC88D99-2F2C-432E-A7E8-B1556306BD57.jpeg
2F82C0D7-7703-4659-A58A-0CCB5A4B53EE.jpeg
F3BF4378-979B-4113-BE4A-82EF83C3D3AE.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Dak-doorvoer-pan

#35 Bericht door Thijzer »

Dat ziet er profi uit. Uitharden werkt niet goed met de huidige buitentemperaturen helaas, moet je toch >10 graden zitten. En geduld hebben.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#36 Bericht door PE2AAB »

Thijzer schreef:Dat ziet er profi uit. Uitharden werkt niet goed met de huidige buitentemperaturen helaas, moet je toch >10 graden zitten. En geduld hebben.
Nee inderdaad. De kou had ik al voorzien. Dakpannetje ligt lekker binnen bij 21 graden uit te harden ;-)

Heb een 9700 gekocht en nu pushen de amateurs in de regio dat ik die antenne maar eens op het dak moet zetten. Een weet je? ze hebben nog gelijk ook. Ligt al veel te lang ;-)
Zaterdag mooi weer dus wie weet.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Dak-doorvoer-pan

#37 Bericht door Thijzer »

De 9700 heb ik ook onlangs aangeschaft om op termijn met satellieten te gaan werken. Had de zolder opgeruimd en via Marktplaats voldoende budget gekregen dus dat kwam mooi uit. Maar tot nu toe nog niet veel mee gedaan behalve naar QO-100 luisteren.

Gebruikersavatar
PH2LB
Berichten: 1430
Lid geworden op: 06 mar 2013, 20:31
Roepletters: PH2LB
Locatie: Almelo/JO32HI
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#38 Bericht door PH2LB »

Thijzer schreef:De 9700 heb ik ook onlangs aangeschaft om op termijn met satellieten te gaan werken. Had de zolder opgeruimd en via Marktplaats voldoende budget gekregen dus dat kwam mooi uit. Maar tot nu toe nog niet veel mee gedaan behalve naar QO-100 luisteren.
Dus je bent al lekker met een satelliet bezig :wink:
73, Lex

"Computers are fun, but there is more between one and zero"
www.ph2lb.nl . . . . facebook.com/PH2LB

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#39 Bericht door PE2AAB »

De verlijming is helemaal uitgehard. Net even een gieter water overheen gegoten. Alles loopt netjes langs de verbinding af naar beneden dus trek niet onder de doorvoer door. Knutsel projectje geslaagd dus.
Met een beetje geluk knutsel ik morgen alles op het dak. Als dat het verhaal is volgen uiteraard de foto's.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#40 Bericht door PE2AAB »

Waarom nog geen foto's van het eindresultaat zul je je afvragen. Twee weken geleden was het prachtig antenne weer. Ik ben voortvarend aan de slag gegaan.

Toen kwamen de tegenslagen. Ten eerste zitten al mijn dakpannen vastgeklemd per stuk. Hiermee kun je dus niet vanaf de dakgoot pannen omhoog schuiven om zo op de gewenste plek te komen. Alternatief; vanuit het dakraam aan de slag en proberen om toch wat pannen los te krijgen en zo hoger te gaan.

Dat is wél gelukt. Ik ben tot 3 pannen onder de nok gekomen en wil daar de beugel gaan bevestigen. Zogezegd zo gedaan. Uitmeten, beugel even vast met een schroefje omte kijken of de pan die ik gemaakt had past en wat bleek? de mast moet dusdanig schuin staan (vanwege de hoek van het dak) dat het gat in de pan te ver naar beneden bleek te zitten. Een enorme domper.

Hier de dakwerkzaamheden vanuit het dakraam (helaas zijn de foto's gedraaid. Als je ze groot maakt komen ze goed te staan)
6A930DF0-E0B4-436C-828E-762E6074D101.jpeg
En nog een van dichterbij.
2E1D266C-2CD7-488E-B286-433AEAC24580.jpeg
Omdat ik nu ervaring heb met het maken van een doorvoer in een dakpan ging een nieuwe pan maken redelijk vlug (alvorens ik er weer eentje om zeep had geholpen want die brak doormidden toen ik wat stukjes wilde wegtikken met een liefkozend tikje van de hamer :-))
Nieuwe pan is klaar, morgen droog dus ik ga een nieuwe poging wagen!!

Verschil van de doorvoerplek in de pan:

De oude dakpan
7412CE2F-46C3-4ED5-9E69-C44BE5968F95.jpeg
De nieuwe dakpan. (ja hij ligt op het aanrecht. Snel weghalen voor de XYL thuiskomt ;-))
0E1EEE79-AC99-44A6-BBC1-89FF602F36E4.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: Dak-doorvoer-pan

#41 Bericht door PA9CW »

Rick,

het zal nu wel erg koud zijn op het dak.
Ik had hetzelfde probleem en een aantal pannen zijn helaas gesneuveld. Maar met een slijptol is het allemaal geen probleem. Je moet zeker geen hamer gebruiken. Daar kunnen ze niet tegen.

Succes met de werkzaamheden.
Bijlagen
IMG_3415.JPG
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#42 Bericht door PE2AAB »

PA9CW schreef:Rick,

het zal nu wel erg koud zijn op het dak.
Ik had hetzelfde probleem en een aantal pannen zijn helaas gesneuveld. Maar met een slijptol is het allemaal geen probleem. Je moet zeker geen hamer gebruiken. Daar kunnen ze niet tegen.

Succes met de werkzaamheden.
;-)

Ja Tonnie maar ik had al met het dremeltje voorgeslepen dus verwachtte een mooie breuk. Ging niet helemaal als gewenst. Tweede pan wel. Iets dieper geslepen. Het 'lastige' is de glooiing van de pan en de moeilijke bochten die je moet maken met het slijpen. Niet onmogelijk maar een beetje lastig. En ja voor de kou morgen maar een goede doorwerkjas aan. Resultaten volgen.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7089
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Dak-doorvoer-pan

#43 Bericht door PE2AAB »

Zojuist de pannen weer dicht gelegd. Het is zover klaar. X-6000 staat er ook op. Later meer uitleg. Alvast een aantal eerste foto’s...

Ja, hier zijn uiteraard M8 houtdraadbouten ingedraaid. De schroefjes waren slechts ter positionering.
F805DFE5-28AC-4BC1-A36D-49F6B952F6B2.jpeg
5EB31E20-F9B8-445A-AB49-80B6F20B2540.jpeg
986B5A6B-FE1C-428D-89FB-39B40F544552.jpeg
F32E0CC9-6B05-4FF5-890E-33CEC5477D56.jpeg
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

Gebruikersavatar
ON5GM
Berichten: 760
Lid geworden op: 02 apr 2008, 07:26
Roepletters: ON5GM
Locatie: Blanden JO20IT

Re: Dak-doorvoer-pan

#44 Bericht door ON5GM »

heeft u geen schrik dat het water via uw coax naar het dakvenster binnen loopt, anders lus inleggen
Elecraft K3S/100 | 2x Icom IC7300 | Ant : Mosley Pro67B - Hyendfed 30m

-----
Berichten: 1027
Lid geworden op: 19 jul 2010, 14:43
Roepletters: XX0XX

Re: Dak-doorvoer-pan

#45 Bericht door ----- »

Ziet er erg netjes uit. Wel een metertje laten schieten denk ik, om beneden de 5 meter te blijven had er minimaal één meter bij gekund schat ik zo.

Plaats reactie