FRITZEL

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
ONL8872
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 feb 2008, 21:43

FRITZEL

#1 Bericht door ONL8872 »

IK HEB EEN NIEUWE 3 ELEMENT BEAM VAN FRITZEL FB33
DE SWR IS OK MAAR HET RICHTINGSEFFEKT IS NIET OK
ALS IK DE ANTENNE DRAAI BLIJFT HET SIGNAAL HET ZELFDE

ON3MT
HTTP://www.on3mt.com

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#2 Bericht door PA3FS »

Met of zonder balun ?

Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 591
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

#3 Bericht door PH4CK »

niet per ongeluk reflector en director verwisseld?

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#4 Bericht door vk2gwk »

Hi Kurt. Ik heb de foto's van je antenne op je web site bekeken en kan er niets mis aan zien (afgezien van het feit dat de director een heel klein beetje scheef zit). Met of zonder balun maakt weinig uit. Ik heb jaren een FB33 gehad zonder balun en die werkte prima. De elementen zitten op de juiste plek.

Hoe heb je gemeten dat de antenne geen richting effect heeft? Met een sterk of met een zwak station. Heb je echt doorgedraaid tot 90 graden weg van het station waar je naar luisterde? (de "null")

De openingshoek van een FB33 is vrij wijd dus je kunt 30 graden uit de richting draaien en weinig verschil horen. Test het nog maar eens goed uit - bijv. op een rustig stuk op 15 meter met een redelijk lokaal station.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA1
Berichten: 1082
Lid geworden op: 09 jul 2007, 18:15

#5 Bericht door PA1 »

Beetje off-topic: heb je die schuifmast zelf gemaakt? Ziet er goed uit namelijk !

ONL8872
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 feb 2008, 21:43

#6 Bericht door ONL8872 »

HOI ALLEMAAL
HET IS MET BALLUN ,ALS IK MET EEN DICHT STATION OF VER STATION MET SIGNAAL 9 BLIJFT HET SIGNAAL 9 ALS IK DE ANTENNE RONDRAAI
DE USA KAN IK ONTVANGEN MET SIG 9 EN NAAR SE GERICHT OF N
OP DE VRAAG VAN DE MAST JA DIE HEB IK ZELF GEMAAKT SCHUIFT 6 METER UIT

ON3MT
KURT

Gebruikersavatar
PA3FS
Berichten: 1102
Lid geworden op: 11 okt 2006, 21:57
Roepletters: PA3FS
Locatie: Enschede/JO32KF

#7 Bericht door PA3FS »

:shock: De Caps Lock mag wel uit ,hi :wink:

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#8 Bericht door andre »

Hallo Kurt,
Ik heb in de zomer 2007 ook een fb33 geplaatst en eigenlijk had ik korte tijd dezelfde reactie als jij.
Als je echter wat selectiever luisterd en draaid zal je echter bemerken dat de antenne wel degelijk werkt. Je zal echter moeten bedenken dat je met een 3 elementen beam bijvoorbeeld geen 3 of soms meer "s" punten kan wegdraaien, eenvoudig omdat de voor achter verhouding maar een paar db is, en 3 "s"punten op de meter veel meer is dan een paar db.

Als een station bijvoorbeeld 9+20 bij je ontvangen wordt zal je die toch wel kunnen wegdraaien naar een "s" 9.....dus toch zo'n 20db zachter op de achterkant, en dat is best veel, en misschien op de zijkant wel naar een"s" 8. Het lijkt dan misschien weinig maar reken maar eens na en realiseer dan wat de verzwakking is.

De praktijk hier is dat ik een station van bijvoorbeeld "s"9+10db, niet geheel weggedraaid krijg, niet achter en ook niet aan de zijkant.

grt, Andre

ONL8872
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 feb 2008, 21:43

#9 Bericht door ONL8872 »

HOI
er zou toch meer verschil moeten inzitten dan 1 s puntje

73 kurt
http://www.on3mt.be

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#10 Bericht door andre »

en is het op alle banden het zelfde of werkt 10 beter dan 15/20?

ONL8872
Berichten: 39
Lid geworden op: 28 feb 2008, 21:43

#11 Bericht door ONL8872 »

op alle banden is het zelfde
als ik iemand hoor kan ik niet uihalen in welke richting hij zich begeeft
ik ben nog altijd op zoek wat er verkeerd is
73 kurt
on3mt

http://www.on3mt.com

andre
Berichten: 2484
Lid geworden op: 19 jun 2007, 23:59
Contacteer:

#12 Bericht door andre »

Tja Kurt,
ik blijf bij mijn gedachte dat het wel zal mee vallen.
Je kunt nu eenmaal met een 3 elementen beam niet verwachten dat je op een station kan uitrichten op het signaal sterte aangezien de openingshoek zo'n 30 a 40 graden is.
Je zal denk ik eens wat moeten experimenteren met een lokaal station(25 a 50km) op 10 meter en dan zien wat de verschillen zijn in rx EN tx.

Ik neem aan dat je de antenne goed in elkaar heb gezet, en eigenlijk kan dat niet fout door de uitgekiende Fritzell construktie.

Wat een mogelijke oorzaak KAN zijn is de directe bebouwing in de buurt van je antenne, maar als ik de foto's op je site bekijk valt dat wel mee.

Tja, gewoon experimenteren en anders moet je voor een andere beam eens kijken op de site van PD1DX uit Zeeland.!

grt, andre.

PA2LAD
Berichten: 2302
Lid geworden op: 27 mei 2008, 17:32
Locatie: Dordrecht

#13 Bericht door PA2LAD »

Ik heb zelf de FB33 enige jaren tot volle tevredenheid in gebruik gehad en met een QRP set op 20 meter zowat de hele wereld kunnen werken. De antenne stond ongeveer op 5 meter hoogte bovenop een dak van een flatgebouw. Ik merkte wel degelijk richteffect. Mocht je eventueel twijfelen aan de constructie: ik heb nog het oorspronkelijke bouwtekeningboekje van Fritzel en kan daar eventueel een copy van maken.
73 de Leen

Plaats reactie