Ecoflex 10

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3GMM
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jan 2008, 17:55

Ecoflex 10

#1 Bericht door PA3GMM »

Wie heeft ervaring met Ecoflex 10 kabel, en dan met name met het gebruik boven 1 GHz. De gegevens ken ik wel, die zijn wel te vinden, maar het gaat mij om gebruikerservaringen.
Laatst gewijzigd door PA3GMM op 07 jun 2008, 13:00, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#2 Bericht door PA5COR »

Niet te lange lengtes gaat wel.

Maar bij de vervanging van 20 meter Eco 10 naaar Eco 15 bij de repeater in Heerenveen bleek op 2/70 en 23 cm duidelijk een verbetering merkbaar te zijn, uiteraard het meeste op 23 cm.

Uiteraard is het prijsverschil misschien ook belangrijk.
Maar wat in de coax verzuipt in de demping hoor je onder echt niet meer.

Cor

PA3GMM
Berichten: 16
Lid geworden op: 11 jan 2008, 17:55

#3 Bericht door PA3GMM »

Bedankt voor je reactie Cor. Het gaat vooral om de stijfheid van de kabels, ik wil er een stuk of 6 langs de rotor leiden. Ik gebruik nu H1000 (=2000) maar dat is zo stug dat ik een andere oplossing zoek en bij ecoflex terecht kwam. Ecoflex 15 is weer wat dikker, maar vooral duurder. Ik ben het wel met je eens dat wat in de kabel gedempt wordt echt weg is, maar ja, er zijn grenzen :)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#4 Bericht door PA5COR »

LOL

Heb er 3 x de Eco 15 bij de steunlagers langs lopen, als rotor een iets betere versie als de channel master, die gaat er dit jaar uit voor een Yaesu rotor.

Daarbij nog een aircom plus kabel, voor de 5 elements 6 meter beam, 2 stuur en signaalkabels voor de kleurencamera.

Gaat prima, maar neem de lus ruim, vooral met lucht geisoleerde kern.
Er zit hier 75 meter eco 15 langs de mast naast de aircom plus coax voor de FD-4 en rest van de antennes.

Prijs per meter was toen in bulk nog € 3.30.....

Succes met de antennes en de hogere frequenties,

73,

Cor

PE1RYY
Berichten: 89
Lid geworden op: 18 jun 2007, 10:12
Roepletters: PE1RYY
Locatie: Mijdrecht

#5 Bericht door PE1RYY »

Ik ben persoonlijk even de kabel gaan vergelijken bij de bekende duitse handelaren die normaal altijd in Rosmalen en Apeldoorn op de beurs staan
Aangezien ik maximaal zo'n 6 á 7 meter zal gaan gebruiken was het verschil in verlies op 2,4 GHz in de range van tienden van dB's. De Ecoflex 15 was dermate veel stugger en qua diameter zoveel groter dat ik hier toch van af gezien heb.

Uiteindelijk heb ik gekozen voor Ecoflex 10 omdat ik van plan was meerdere te gebruiken in één mast. Deze heb ik nog steeds niet gebruikt, maar ik verwacht geen problemen als ik ergens in de komende weken het dak op ga.

Milan.
PE1RYY, Milan.

Plaats reactie