Komunica HF-Pro2 modificatie

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Komunica HF-PRO-2

#16 Bericht door PA0FRI »

PD7HB schreef:Zoals ik al schreef een goede antenne maar hij gaat toch weer de verkoop in. De reden is dat ik vanwege de ground van de camper, hij staat tegen de zijkant van de wagen, wat inhoud dat ik bij veranderen van ondergrond steeds opnieuw de antenne moet tunen. Zet je de antenne op een dak van een auto met een magneetvoet of op een vaste voet zodat hij echt als een groundplane kan gedragen heb je dat probleem niet en is bv 3.7 op de tuning schaal waar je ook staat 14.200 en bv 15.3 op de schaal 7.100. Erg jammer want het is verder een prima HF mobiel antenne.

Als er een liefhebber is voor deze splinternieuwe Komunica HF-PRO-2 dan hoor ik het graag.
Kan je niet niet onder de camper een paar geïsoleerde draden aanbrengen als tegencapaciteit, zodat er minder invloed is door een andere omdergrond?
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Komunica HF-PRO-2

#17 Bericht door PD7HB »

Na nog eens wat "gestoeid" te hebben met de antenne valt het eigenlijk best wel mee, de hoogste SWR heb ik op 40 meter en die is met het "kastje belazer" prima te tunen, een SWR van 2 valt best wel mee in de situatie zoals ik hem nu gebruik op de camper. Het wordt deze week weer beter weer en gaan we er weer eens lekker mee de polder in. Op de hogere banden is de SWR gewoon perfect af te stellen.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Komunica HF-PRO-2

#18 Bericht door PD7HB »

pa0ejh schreef:In de datasheet staat :

>3. The HF-PRO-2® should not be permanently installed as a home station antenna as it is not designed to withstand rain and winds. <
Hierover heb ik inmiddels contact gehad met Comunika en die hebben geadviseerd om de bovenzijde van de "coil" af te tapen met zelf vulkaniserende tape, daar zou vocht binnen kunnen komen. Ze kunnen dit niet permanent afdichten met bv een epoxy omdat anders de "coil" niet meer demontabel zou zijn in geval er iets aan zou mankeren. Met de wind bedoelen ze eigenlijk rijwind en met een antenne van 2.60 lang wil je ook niet rijden, hij is dus echt voor stationair gebruik.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Komunica HF-PRO-2

#19 Bericht door PA2S »

Op basis van een beetje theorie, dat ook nog makkelijk te vinden valt (zelfs PDF versies van gerenommeerde boeken), is vooraf eenvoudig te bepalen wat je ongeveer kunt verwachten.

De z.g. apertuur van een staaf van ca. 2,50 meter is zo ongeveer een kwart van een halve golf dipool en kort door de bocht zal hij ongeveer een kwart uitstralen van hetgeen een dipool zou doen.

Uiteraard is dit een wel erg simpele benadering, maar een kort draadje kan nu eenmaal niet zo goed zijn als een antenne met grotere afmetingen.

Het aardvlak is ook een principieel aspect. Zonder aardvlak zal het domweg niet werken, want je krijgt zoiets als een springplankje van lucht en alleen dat beweegt, terwijl je zelf stil blijft staan. In veel gevallen zal de coaxkabel (transmissielijn) zich wel als een soort van aarde gaan gedragen, maar het is behoorlijk onvoorspelbaar en bovendien straalt de coax zelf gezellig mee.

Inderdaad zal het metalen dak van een auto een wat beter aardvlak opleveren, maar hoe lager de frequentie, hoe kleiner het springplankje en dus gaan andere factoren steeds meer wegen.

Een sprietje van 2,50 meter krijg je misschien nog wel aangepast op lagere amaterubanden, maar het rendement wordt heel erg laag. Ook dat is al heel lang bekend en staat in vrijwel elk theorieboek.

Ik zou altijd eerst tijd besteden aan lezen van theorie (is nog leuk ook) en dan kun je wel een beetje voorspellen wat je kunt verwachten.

Tenslotte nog de opmerking dat met wat huisvlijt een antenne makkelijk is (na-)gemaakt en voor een prik kun je dan proberen wat het doet. Is veel leuker, leerzaam en kost veel minder.

73, Henk

Gebruikersavatar
PE2AAB
Moderator
Berichten: 7113
Lid geworden op: 12 apr 2005, 19:06
Roepletters: PE2AAB
Locatie: Aalst - Waalre
Contacteer:

Re: Komunica HF-PRO-2

#20 Bericht door PE2AAB »

PA2S schreef:Op basis van een beetje theorie, dat ook nog makkelijk te vinden valt (zelfs PDF versies van gerenommeerde boeken), is vooraf eenvoudig te bepalen wat je ongeveer kunt verwachten.

De z.g. apertuur van een staaf van ca. 2,50 meter is zo ongeveer een kwart van een halve golf dipool en kort door de bocht zal hij ongeveer een kwart uitstralen van hetgeen een dipool zou doen.

Uiteraard is dit een wel erg simpele benadering, maar een kort draadje kan nu eenmaal niet zo goed zijn als een antenne met grotere afmetingen.

Het aardvlak is ook een principieel aspect. Zonder aardvlak zal het domweg niet werken, want je krijgt zoiets als een springplankje van lucht en alleen dat beweegt, terwijl je zelf stil blijft staan. In veel gevallen zal de coaxkabel (transmissielijn) zich wel als een soort van aarde gaan gedragen, maar het is behoorlijk onvoorspelbaar en bovendien straalt de coax zelf gezellig mee.

Inderdaad zal het metalen dak van een auto een wat beter aardvlak opleveren, maar hoe lager de frequentie, hoe kleiner het springplankje en dus gaan andere factoren steeds meer wegen.

Een sprietje van 2,50 meter krijg je misschien nog wel aangepast op lagere amateurbanden, maar het rendement wordt heel erg laag. Ook dat is al heel lang bekend en staat in vrijwel elk theorieboek.

Ik zou altijd eerst tijd besteden aan lezen van theorie (is nog leuk ook) en dan kun je wel een beetje voorspellen wat je kunt verwachten.

Tenslotte nog de opmerking dat met wat huisvlijt een antenne makkelijk is (na-)gemaakt en voor een prik kun je dan proberen wat het doet. Is veel leuker, leerzaam en kost veel minder.

73, Henk
Wat vreemd? Het bericht van PA2S bestaat wel maar wordt niet weergegeven.
Maar even ge-quote. Zie hierboven.
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: Komunica HF-PRO-2

#21 Bericht door PA2S »

PE2AAB schreef:Maar even ge-quote. Zie hierboven.
Inderdaad een rare glitch, na plaatsen was het zichtbaar, maar de storage was kennelijk daarna aangetast door aardstralen :-)
Mni tnx!
73, Henk

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Komunica HF-PRO-2

#22 Bericht door PD7HB »

Ik ben in ondertussen wel verder gegaan met experimenteren met de antenne en eigenlijk is het ding helemaal niet zo slecht. De SWR op 40 meter zou beter kunnen maar 2:1 is met de tuner goed weg te tunen en de verbindingen op 40 gaan dan ook prima. Van 10 tot 20 meter is de SWR gewoon goed te noemen al was het vinden van het juiste resonantiepunt wat lastig maar een antenne analyzer heeft daar flink bij geholpen. Inmiddels aardig wat verbindingen gemaakt vanuit de camper in de polder en zelfs op 20 ver buiten Europa, al met al eigenlijk helemaal niet verkeerd voor die 80 euro.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Komunica HF-Pro2 modificatie

#23 Bericht door PD7HB »

Over de Komunica HF-Pro2 antenne en de HamKing HVT-100 is nog niet veel bekend en deze zijn beide in basis gelijk alleen de Hamking is korter dan de Komunica. Beide antennes zijn mobielantennes en afstembaar van 10 tot en met 40 meter en met een korter topstukje ook geschikt voor 6 meter, maximaal vermogen is volgens de fabrikant 130 watt. De antennes zijn goedkoop, voor een krappe 80 euro heb je hem in je bezit en dat is inclusief portokosten. We zijn met een kleine groep amateurs aan het experimenteren met deze antenne en de resultaten zijn zeker niet slecht te noemen. Over de constructie van het contactsysteem op de spoel kunnen we kort zijn: Zeer slecht PRUT eigenlijk.

Na een periode van gebruik begon de antenne van Ben, PA3DGS kuren te vertonen wat betreft de SWR, op onverklaarbare wijze verliep de SWR na goed te zijn ingesteld en na he-rinstellen gebeurde tijdens zenden het zelfde, de SWR bleef niet staan. Ben heeft toen de antenne uit elkaar gehaald en kwam tot een verrassende conclusie. Door middel van foto’s wil ik jullie dit tonen, van het origineel en ook de modificatie die Ben heeft aangebracht.

Om te beginnen draai je de klemring aan de onderkant helemaal los en daarna draai je de 2 inbusboutjes van de koker er uit.

Afbeelding

Afbeelding

Je kunt als je de inbusjes er uit hebt de spoel uit de antenne trekken door de bovenste dop uit de koker te trekken. De spoel is gewikkeld met 0.6mm gelakt draad waar op de bovenkant de lak is verwijderd, er tussen zit uiteraard de lak nog wel.

Afbeelding

Met een beetje kracht kun je nu de koker van de onderkant van de antenne loshalen. Klein beetje draaien en trekken en naar boven bewegen. Is de koker er af dan heb je de pijp met de maatverdeling in de hand waar aan de bovenkant schroefdraad zit met een messing bus en daar in zit het probleem.

Afbeelding

Het is de bedoeling dat een “veersysteem” daar op de spoel komt maar dat is werkelijk knullig opgebouwd, een opgerold stukje opgerold verkoperd verenstaal is de “veer” die tegen de spoel drukt en door het op en neer schuiven van de antenne is daar de druk binnen de kortste keren een stuk minder en gaat de SWR vreemd doen, niet zo gek als je deze constructie ziet, ook het contactvlak op de spoel is erg groot.

Hier nog met de koker er omheen.

Afbeelding

Hier zonder de koker, het is lastig een beetje redelijke foto te maken in dat gat maar het is mijn inziens redelijk gelukt.

Afbeelding

Afbeelding

Na wat Ben hier aantrof is hij gaan denken met het idee hoe kan dit beter en hij heeft de messing bus van de pijp gedraaid, deze zat redelijk vast want er zit iets van locktide tussen maar eenmaal los, iets verwarmen deed wonderen. Hij heeft hij de opgerolde draad er uit gehaald en is hij met de frees aan de gang gegaan. In eerste instantie twee langwerpige sleuven / rechthoeken uit de bus gefreesd en daarna twee kleine verdiepingen / gleufjes gefreesd naar de rand van de bus. Daarna een relais gesloopt en de relais contacten op exacte lengte gemaakt, de gleufjes aangepast op de relaisplaatjes. Uiteindelijk deze contacten op hun plaats gefixeerd met wat in elkaar gedraaide aders van een stuk elektriciteitsnoer zodat ze op hun plaats bleven liggen, dit moest wel omdat anders door de warmte in het messing tijdens het solderen het andere plaatje weer los zou komen. Na afkoeling met een vijl de boel mooi glad gevijld en nu zitten er dus twee echte contacten die met veerdruk over de spoel lopen en veel beter contact maken dan het opgerolde stuk koperdraad.

De foto’s van de modificatie

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals te zien op de foto’s is dit een veel betere constructie dan het originele ontwerp, er staat nu een constante veerdruk op de contacten en dat bleek met het origineel niet mogelijk.
Met dank aan PA3DGS voor het beschikbaar stellen van deze modificatie en inmiddels zijn er al meerdere die de modificatie hebben toegepast. Gerardo PH1DLB heeft hem uitgevoerd met 4 contacten wat ik zelf nog mooier vond dan met 2 contacten en inmiddels heb ik die van mij ook gemodificeerd. Ook Ramon PE1OUW gaat de modificatie uitvoeren met 4 contacten. Hieronder nog even een paar foto’s van de messing bus met 4 contacten, inmiddels mooi glad geschuurd op de randen en alles weer gemonteerd, de antenne stemt beter af dan met het rolletje verenstaal wat er af fabriek in zit en het belangrijste de SWR verloopt niet meer.

De relais die ik hiervoor heb gesloopt hadden contacten van 5mm breed en dat leek mij prima wat veerkracht betreft maar eenmaal op lengte was de veerkracht te hoog, daarom heb ik ze net voor het contact iets smaller gemaakt met de dremel waardoor de veerkracht iets minder zwaar was op de spoel.

Afbeelding

Afbeelding

Als de spoel in de bus geschoven is liggen de contacten mooi vlak tegen de spoel aan.

Afbeelding

Heb je geen frees tot je beschikking dan kun je ook een paar gaten boren en verder met een vijl de bus bewerken, het is messing dus prima te vijlen. Gerardo heeft het ook met boren en vijlen gedaan en het resultaat is net zo goed als met de frees.

Wil je hier ook mee aan de gang dan veel succes met de modificatie.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

PA1ZX
Berichten: 87
Lid geworden op: 30 mar 2008, 11:21
Roepletters: PA1ZX
Contacteer:

Re: Komunica HF-Pro2 modificatie

#24 Bericht door PA1ZX »

Misschien mooier om in t messing busje 4 gaatjes te boren m4. Draad tappen kogeltje's erin en 4mm inbus.
Of is de busdikte daar te dun voor?

Gebruikersavatar
PD7HB
Berichten: 348
Lid geworden op: 21 aug 2016, 17:28
Roepletters: PD7HB
Locatie: Zaanstad

Re: Komunica HF-Pro2 modificatie

#25 Bericht door PD7HB »

Gaat niet lukken Ron omdat de bus daar te dun voor is. Kogeltje, drukveertje en een inbusje had inderdaad veel makkelijker geweest maar helaas niet haalbaar.

Als je de bus van boven af ziet denk je dat het heel wat dikker is maar dat komt omdat daar een randje zit, aan de schroefdraad kant zie je dat de bus veel dunner is dan je in eerste instantie denkt.
Icom 7300, Icom 7100 met LDG IT-100 tuner, Icom ID-5100, Icom IC-E92D

Gebruikersavatar
NielsAchterhoek
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2020, 19:41
Locatie: Achterhoek

Re: Komunica HF-Pro2 modificatie

#26 Bericht door NielsAchterhoek »

Weet iemand welke schroefdraad er gebruikt word om dat teleskopische deel op de schuifspoep te draaien?
Het lijkt M10, maar is het niet. Fractie dunner, man fijnere draad.
Ik wil het verlopen om een andere telescoop er op te zetten, vandaar...

Wil de bevindingen hier wel posten...
Ballistol, der Jägermeister unter den Ölen.

Gebruikersavatar
NielsAchterhoek
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2020, 19:41
Locatie: Achterhoek

Re: Komunica HF-PRO-2

#27 Bericht door NielsAchterhoek »

Weet iemand wat voor een schoefdraad het is waarmee het telescopische deel op de schuifspoel gedraaid word?
Het lijkt M10, maar is een fractie dunner, en fijnere spoed.
Ik ben bezig een ander telescopisch deel er op te zetten.
Ballistol, der Jägermeister unter den Ölen.

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Komunica HF-PRO-2

#28 Bericht door 19DT2120 »

is waarschijnlijk 3/8 .Veel gebruikt bij mobile antennes !
https://www.google.com/search?q=3/8+ant ... 1&dpr=1.15
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 911
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: Komunica HF-Pro2 modificatie

#29 Bericht door 19DT2120 »

3/8 mount !
Soms weet ik het ook niet meer.........

Gebruikersavatar
NielsAchterhoek
Berichten: 7
Lid geworden op: 12 jan 2020, 19:41
Locatie: Achterhoek

Re: Komunica HF-Pro2 modificatie

#30 Bericht door NielsAchterhoek »

19DT2120 schreef: 31 mei 2022, 16:353/8 mount !
Ja, dat heb ik ergens anders ook gehoord, maar het is niet maarzo 3/8" draad, dat is veel groter.
Weet iemand wat voor soort 3/8 draad dit is? UNF of zo iets?

Heeft iemand dit eerder proberen te verlopen naar M10 draad om een AliExpress telescoop te monteren?
Waar heb je dan het verloopje gekocht?
Ballistol, der Jägermeister unter den Ölen.

Plaats reactie