Antenne en ruis

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
pa3gju
Berichten: 254
Lid geworden op: 24 jan 2006, 20:44
Roepletters: PA3GJU
Locatie: Maasbracht
Contacteer:

Antenne en ruis

#1 Bericht door pa3gju »

Een goede dag mede amateurs.

Een vraag, ik woon nu op een appartement 3 hoog en de antenne zijnde een schuifmastje staat op een open balkon, totale hoogte naar schatting 17 a 18m meter.
De ruis die ik ontvang is een s 5 a 6.
Ik vind de ontvangst niet zo denderend, en wil de antenne niet veranderen, de pkw bazooka, omdat ik op alle banden hiermede kan uitkomen en heb ook geen radialen.
Als ik nu eens een koperen draad vastmaak aan de dakgoot en aan mast
of aan de loden waterkering komt uit de muur, ik kom er zeer gemakkelijk bij, zou hiermede de ontvangst verbeteren ?de waterkering in lood en de dakgoot is vrij lang. Met dezelfde antenne op mijn oude locatie en de tophoogte van slechts 6 meter op de zijgevel van de garage ging het stukken beter indertijd. Meer en betere ontvangst. nu op grote hoogte is de ontvangst slechter hoe kan dat?
Samenstelling van de antenne en kabel.
14 meter aircell 7 een lowpasfilter van kenwood, 14 of 15 wikkelingen coax onder de antenne en een mfj 915 rf isolator om de hf niet terug naar de schach te laten komen. de europese landen zijn goed te ontvangen.
Mischien weet iemand hier iets meer van.
beste 73
karel

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Antenne en ruis

#2 Bericht door PD7MAA »

Hallo OM

Mischien biedt dit een verbetering.

Een afstembare kunstaarde. stukje draad eraan van ong 5 meter .

dit verbeterde bij mij het signaal en de swr aanzienlijk

De detectieschakeling kan weggelaten worden, een goede swr meter aan de antenne volstaat ook om met de L-C combinatie de radiaal in resonantie te brengen.
Bu 1 komt aan het huis van de zender ( Massa )
Zie voor meer info mijn website
73s
Bijlagen
aardetuner.bmp
aardetuner.bmp (462.54 KiB) 2086 keer bekeken
Laatst gewijzigd door PD7MAA op 19 jun 2008, 21:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2568
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

#3 Bericht door PA5COR »

Je pikt met de verical ook de in het complex veroorzaakte storing mee op.

Een loop antenne is veel rustiger, zenden op de vertical, luisteren op de loop, of alles op de loop.

Een HF aarde krijg je nooit op die hoogte, als de aard draad langer is als 1/10e van de gewerkte golflengte werkt ie al als antenne...

Mijn veiligheidsaarde en (niet nodige) HF aarde draad is 1.5 meter lang vanaf de bus achter de apparatuur via het kozijn direct naar de 1e van de 3 meter lange aardpennen, er zijn er in totaal 4.

Gemeten aardweerstand (droog weer sinds weken) 0.2 Ohm.

Bentoniet gebruikt (kattebakgrind) voor de aardpennen.

Aan de rand van de stad wonend in laagbouw heb ik overdag S 3 ruis, en 's avonds S4 op 80 meter.
Dee helft op 40, en geen op 20 en hoger.
160 meter gaat hier ook prima, ook met S4 a 5 ruis.

73,

Cor

Gebruikersavatar
PA0FRI
Berichten: 2378
Lid geworden op: 19 nov 2007, 02:48
Roepletters: PA0FRI
Locatie: Etten-Leur
Contacteer:

Re: Antenne en ruis

#4 Bericht door PA0FRI »

[quote="pa3gju"]
Een vraag, ik woon nu op een appartement 3 hoog en de antenne zijnde een schuifmastje staat op een open balkon, totale hoogte naar schatting 17 a 18m meter.
De ruis die ik ontvang is een s 5 a 6.[quote]

Je mag eigenlijk niet klagen, hi! Het is vermoedelijk geen ruis, maar storing van consumenten elektronica. Toen ik in de vorige eeuw in mijn huidige woonplaats kwam wonen was de echte ether ruis 3 - 4 S punten. Tegenwoordig is de storing at 5 - 9. Overdag met iedereen op zijn of haar werk is het 5 - 6 S punten en na 1700 uur als men geleidelijk thuis komt, gaat het ook geleidelijk naar 7 - 9. In het weekend met de hele buurt thuis, loopt het op tot 9 S punten. Dat is in mijn hoekhuis, want in een appartement kan het nog slechter zijn.
http://pa0fri.home.xs4all.nl/ met ongeveer 200 praktische onderwerpen voor radiozendamateurs
De eerste stappen zijn theorie en simulatie, maar in de praktijk blijkt pas of het klopt.

Gebruikersavatar
PD7MAA
Berichten: 1178
Lid geworden op: 15 jun 2008, 17:17
Roepletters: PD7MAA
Locatie: Maastricht
Contacteer:

Re: Antenne en ruis

#5 Bericht door PD7MAA »

Als niets meer helpt is er nog de MFJ1026 Noisecanceller.
Deze heft het stoorsignaal op door het in tegenfase te zetten op het orginele signaal middels een 2e interne antenne.
Er staan ook schema's op internet om dit zelf te maken:
http://users.tpg.com.au/users/ldbutler/ ... elling.htm

fred101
Berichten: 1173
Lid geworden op: 15 dec 2006, 19:38
Locatie: waardenburg

#6 Bericht door fred101 »

Ik heb voor een vriend een miniwiph en noisecanceler gemaakt. Beide werkte bij mij prima maar bij hem deed het niets. Hij zit ook in een flat en de QRM is daar gewoon bizar. Was voor mij als plattelander de eerste serieuze kennismaking met QRM.
Ik had een Murphy B41 langegolf ontvanger voor hem gerepareerd en afgeregeld. Bij mij op de dipool kon ik zelfs 's-avonds nog tot de laagste band luisteren. Bakens, tijdzenders, omroepzenders, nooit geweten dat er nog zo veel op de lange golf zit. Hij heeft geen LG-antennes dus ik heb een aperiodische raamantenne gemaakt (50m draad op een kruis). Deze gaf bij mij binnen tegen de tafel leunend een 14dB zachter signaal dan de dipool (51 meter op 14 meter hoogte) daar staat bijna 1V op) maar met dat raam kon ik nog steeds erg veel horen.
Daarna opgetogen met die murphy naar die vriend en het ding aangesloten. Een doffe ellende, wat een hoop geratel, gereutel en gepiep.
Maar hij was blij want hij ontving nu meer dan met zijn vorige ontvanger.

Daarna een noisecanseler gemaakt. Bij mij thuis kunstmatig QRM opgewekt (ik heb zelden last van QRM en luister meestal met erg gevoelige en selectieve spullen) en dat kon ik helemaal wegdraaien maar bij hem bleef er niets over van het signaal. Ik denk dat het beter zou gaan met een antenne versterker ervoor en/of erna.

Oja, een actieve antenne moet je niet aanlaten staan als je QRO gaat zenden, zo'n FETje is dan gelijk overleden weet ik uit ervaring. Ook de ingangs FET van een FT101 is zo al drie keer gesneuveld. De enige ontvanger die ik dan durf aan te houden is de racal.

Fred
Mijn website met veel info over RF meettechniek www.pa4tim.nl

Plaats reactie