MFJ 1620 uitdippen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

MFJ 1620 uitdippen

#1 Bericht door PD1A »

Ik heb een MFJ 347 dipoolhouder gekocht om mijn 2 MFJ 1620 (mobiel antennes voor 20M) als horizontale dipool te gaan gebruiken.
Ik krijg met geen mogelijkheid deze op 14.200Mhz op een goede SWR, alles dik in het rood.
Na veel zoeken op de band blijk ik uit te komen op 12Mhz waar deze antenne mooi 1:1,5 werkt...
Dus Antenne top steeds inkorten/verlengen maar ik krijg deze niet op de freq voor 20M.
Wat gaat hier niet goed? Antenne staat op een 1,5m metalen buis op een ruim balkon.
Eerst de straler uitdippen en daarna toch de andere antenne?

groet PD1A
Bijlagen
mfj-347_ml.jpg
mfj-347_ml.jpg (9.3 KiB) 8378 keer bekeken

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: MFJ 1620 uitdippen

#2 Bericht door pa0ejh »

Waarschijnlijk staat de antenne te dicht bij de grond waardoor de Resonantie zakt, als je de Antenne hoger
zet en de dip ook hoger uitkomt zul je de stralers voor 17m kunnen proberen, die zijn korter.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PA0HOP
Berichten: 315
Lid geworden op: 04 feb 2010, 17:12
Roepletters: PA0HOP

Re: MFJ 1620 uitdippen

#3 Bericht door PA0HOP »

PD1A schreef:Ik heb een MFJ 347 dipoolhouder gekocht om mijn 2 MFJ 1620 (mobiel antennes voor 20M) als horizontale dipool te gaan gebruiken.
Ik krijg met geen mogelijkheid deze op 14.200Mhz op een goede SWR, alles dik in het rood.
Na veel zoeken op de band blijk ik uit te komen op 12Mhz waar deze antenne mooi 1:1,5 werkt...

@PD1A

Omdat je resonantiepunt nu te laag zit, zou ik de elementhelften een evenredig aantal centimeters inkorten om hoger in frequentie uit te komen. Even experimenteren, maar het moet goedkomen.
Succes ermee; ben benieuwd naar het resultaat.

73
Hans, pa0hop
"Hamradio sinds 1960"

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: MFJ 1620 uitdippen

#4 Bericht door PD1A »

Beste PA0HOP, dat had ik ook verwacht door de antenne-top in te korten of te verlengen maar niets helpt. De antenne blijft overal met welke lengtes dan ook zwaar in het rood hangen, behalve op dat kleine stukje van 12Mhz.
Wat zou er gebeuren als ik de antenne sprieten in een "V" of in een "L" zou opstellen?

grt PD1A

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: MFJ 1620 uitdippen

#5 Bericht door PA3HHO »

Dan wordt de impedantie lager. Gebruik voordat je gaat zagen eerst een analyser om te meten op welke frequentie de antenne resonant is (rx=0). Mogelijk is dat gewoon op 14 MHz maar is de impedantie te laag door de spoelen. Controleer ook even of je Z op 14 MHz te hoog is of juist te laag.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: MFJ 1620 uitdippen

#6 Bericht door pa0ejh »

Die MFJ antennes zijn voor mobiel gebruik gemaakt, staat dus recht omhoog op je autodak...

De Antenne is een glasfiber buis omwikkelt met draad, aan het uiteinde zit een klem bevestiging
voor de sprietantenne, afstemmen gebeurt door de spriet in of uit te schuiven...

Wanneer je die horizontaal op 1,5m boven de grond opstelt, dus 2 stuks als Dipool dan daalt
de Res.Freq , je moet dan de sprieten in de Glasfiber buis schuiven zodat die korter worden
maar als je dat doet zit de spriet in de spoel van de glasfiberbuis, waardoor de zaak weer
verstemd, en zo blijf je dus bezig....

Een V opstelling kan misschien verbetering geven, omdat dan de invloed van de grond op de antenne
minder wordt, als dat niet helpt, de sprieten door koperdraad vervangen en door afknippen bepalen
wat de juiste lengte is, daarna de stalen sprieten op die lengte inkorten.

Als dat ook niet helpt, dan de 17m versie van die antenne gebruiken omdat die korter zijn...

Een analyser is hierbij wel handig, gaat een stuk sneller...
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: MFJ 1620 uitdippen

#7 Bericht door ON7RA »

Misschien wat laat, maar ik ga het toch plaatsen!
https://www.youtube.com/watch?v=w5YdTarpDHU

Dit is ook wel interessant, een lichtgewicht 20m mini yagi!
https://www.nonstopsystems.com/radio/fr ... a_yagi.htm

Of deze?
http://www.ve3sqb.com/hamaerials/ve6vk/
73 Renaat :D ON7RA :D

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: MFJ 1620 uitdippen

#8 Bericht door PD1A »

Helaas is het mij nog steeds niet gelukt om de 2 Hamsticks MFJ1620T uit te dippen. Wat zijn de stappen...eerst de straler zonder tegenpool? De straler heb ik redelijk goed uit kunnen dippen op de balkon bevestiging maar moeten beide Hamsticks exact dezelfde lengte hebben of mag dat ook andere lengtes zijn?
Ik gebruik het als een horizontale dipool voor 20m

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: MFJ 1620 uitdippen

#9 Bericht door PA3HHO »

Leen nu even een antenne analyser / VNA en vertel ons wat de R en X op 14.175 MHz is dan kunnen we je verder helpen. Op deze manier is het koffiedik kijken. Waar woon je? Als het niet te ver uit de buurt is wil ik best even komen meten.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PG0M
Berichten: 98
Lid geworden op: 19 jul 2018, 21:25
Roepletters: PG0M
Locatie: Vlissingen

Re: MFJ 1620 uitdippen

#10 Bericht door PG0M »

PA3HHO schreef:Leen nu even een antenne analyser / VNA en vertel ons wat de R en X op 14.175 MHz is dan kunnen we je verder helpen. Op deze manier is het koffiedik kijken. Waar woon je? Als het niet te ver uit de buurt is wil ik best even komen meten.
volgens qrz.com niet in de buurt..
Aantal uurtjes rijden ;-)
73, Marcel - PG0M

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: MFJ 1620 uitdippen

#11 Bericht door Thijzer »

Ik gebruik al enkele jaren twee hamsticks op 20m op deze manier en dat werkt super. Ik heb in Bladel een keer een 4-weg blokje gekocht met 4x 3/8 draad waarvan 2 aan de "hete" en 2 aan de "koude" kant van de coax zitten. Ze staan onder een hoek van pakweg 120 graden en als ik 'm aan het schuifmastje monteer staan er 2 schuin naar boven en 2 schuin naar beneden.

Op de foto zijn twee hamsticks voor 20m bevestigd en je ziet nog een bus voor de onderste twee (daar kwam later 6m in):

Afbeelding

Afstemmen dicht bij de grond gaat prima, daarna gaat het zaakje de lucht in en dan verstemt het wat maar niet significant. Beide antenneparen hebben geen invloed op elkaar gelukkig. Een lage impedantie zou het geheel natuurlijk beïnvloeden maar dat is niet het geval.

Afstemmen moet je wel straler en radiaal tegelijk aanpassen, dat is een beetje gefriemel. Ik heb een markering op de antennes gemaakt welke de "hete" kant zijn en de sprietjes hebben een beetje verf op de plaats waar ze (ongeveer) moeten zitten.

Ik denk dat het MFJ-koppelstuk ergens niet tof is. Zijn de verbindingen goed en zit er geen rotzooi tussen beide helften?

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: MFJ 1620 uitdippen

#12 Bericht door PD1A »

Beste PA3HHO en PA2MKV, bedankt voor jullie reacties maar inderdaad ik woon in Spanje aan de Costa Blanca en helaas heb ik of kan ik geen analyser vinden hier.
@ Thijzer, ik heb een tijdje geleden ook van die antenne blokjes gekocht. 1 van 90 graden en 1 van 120graden zelfde als jij hebt met 4 aansluit punten. Er staan kleine puntjes op wat de "hete" kant is. Met dit blokje maken ze geen contact met de mast dus alles is een vrije dipool in een bijna V stand. Ik weet niet wat beter is deze 2 sticks in een V stand of gewoon horizontaal want dat blokje heb ik ook.
Ik heb echt van alles al geprobeerd maar het is enorm lastig om deze uit te dippen. Ik zet nu mijn Hamstick aan het balkon vast waar ik een redelijke swr krijg 1:2,2 dan zet ik die in dat blokje en een zelfde lengte van de tegenpool.
Wat ik nog niet gedaan heb is de 2 sticks tegelijk in lengte te varieren. Ik heb steeds de straler + aangepast totdat die zo gunstig mogelijk was en daarna de tegenpool - maar dat is niet goed te krijgen.
De originele MFJ houder is doorgemeten en helemaal ok.
Ik ga het opnieuw proberen als het hier minder waait en dan de sticks gelijktijdig verkorten of verlengen....
Bijlagen
IMG_2187.JPG
IMG_2180.JPG
IMG_2351.JPG

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: MFJ 1620 uitdippen

#13 Bericht door pe1rea »

Beide kanten gelijk is ook net -de- manier met een dipool.
Anders komt het nooit goed.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

pa4vic
Berichten: 22
Lid geworden op: 26 okt 2014, 13:24
Roepletters: pa4vic
Locatie: Venlo

Re: MFJ 1620 uitdippen

#14 Bericht door pa4vic »

Ik kan me nog herinneren dat ik jáááren geleden als groentje met de trein op weg naar een radiomarkt of dag van de amateur was.
En natuurlijk mede-amateurs tegen kwam en mee in gesprek raakte
Onderweg zagen we op stationgebouwen antennes die bestonden uit een dikke staaf met ergens een "kraag" er om.
Mij is toen verteld dat die antennes bestonden uit lange spoelen, en de "kragen" om de resonantie te veranderen.
Ze bestonden uit aluminium of koper om de frequentie te verhogen door als een kortsluiting te werken.
( En uit poederijzer o.i.d om die te verlagen.)
Ik weet niet in hoeverre dat klopt, maar je zou kunnen proberen de frequentie te verhogen door even 2 of 3 cm van het zwarte deel te bedekken met aluminium folie.
(Natuurlijk niet als permanente oplossing, ik weet niet wat voor stromen er met qro lopen.)

Oh : ik ga er van uit dat je een choke gebruikt.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: MFJ 1620 uitdippen

#15 Bericht door Thijzer »

pe1rea schreef:Beide kanten gelijk is ook net -de- manier met een dipool.
Anders komt het nooit goed.
Dat is inderdaad wat ik met "gefriemel" bedoelde als is de koude kant iets minder kritisch. Als je een analyzer hebt dan is het gemakkelijker om te zien waar de dip wél zit en bij een te hoge frequentie de spriet te verlengen en omgekeerd.
Je kunt dat ook met de transceiver doen, al is dat wat lastiger om te dip te vinden en te bepalen of je langer of korter moet. Mijn ervaring is dat er links en rechts ook dipjes voorbij komen die niet per se dé dip zijn.

Maar het systeem werkt prima, dus het moet in orde te krijgen zijn. En als je het eenmaal goed hebt, dan snel markeren.

Plaats reactie