MFJ 1620 uitdippen

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: MFJ 1620 uitdippen

#16 Bericht door PD1A »

Klopt helemaal Thijzer soms zit ik met centimeters verschil uit te dippen op een dip die niet de juiste dip is. Dan blijkt de juiste dip dus een heel stuk verder te liggen....maar ja als zendamateur blijf je experimenteren he dat stond ergens in het examen weet ik nog wel....hi.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: MFJ 1620 uitdippen

#17 Bericht door Thijzer »

Zo lang je maar niet in een dip raakt! :lol:

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: MFJ 1620 uitdippen

#18 Bericht door pa0ejh »

Ik heb de foto van de gestrekte dipool eens uitvergroot, en zag dat je de Coax direct aan de Dipool hebt aangesloten.

Als je de Coax langer maakt blijft de dip dan op de zelfde Freq. ? Als die verschuift bij het langer maken van de Coax, dan is de Coax ook een deel van je Antenne geworden...

Dan moet je een mantelstroomFilter in je Coax plaatsen, direct onder de Antenne...

Als je een FT140-43 Ringkern kunt bemachtigen, dan moet je daar een 8 - 10 keer de coax door halen. (RG58) heb je denk ik ?? Geen bosje Coax oprollen !!

Op rollen kun je proberen om te zien of het effect heeft, maar dan als Filter met Ringkern gebruiken.

Ook beide antennes even lang maken...

Succes !!
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: MFJ 1620 uitdippen

#19 Bericht door PD1A »

PA0EJH & Thijzer, vandaag weer wat metingen gedaan.
Lengte van coax maakt nauwelijks verschil.
De beste SWR krijg ik op 14.035, ik ben steeds met 1cm verschil gaan schuiven gelijktijdig de + en de - pool en omdat de ik op 14.200 de beste SWR wil ben ik gaan inkorten maar werd steeds erger ook met verlengen werd slechter. Ik heb de mast wat langer gemaakt maakte niets uit wat wel wat uitmaakte was de stand van de antenne, dwz als de - pool van de muur af gaat ofwel de + pool boven het terras komt te hangen dan loopt de SWR erg op. Maar beter dan dit krijg ik het niet, zet ik 1 hamstick gewoon verticaal aan de metalen buis van het balkon dan zit ik 1:1 maar als dipole wil deze niet werken....misschien toch een goedkope antenne analyser kopen of zal deze hetzelfde gaan aangeven als wat ik nu weet?

Gebruikersavatar
19DT2120
Berichten: 908
Lid geworden op: 30 dec 2006, 12:22
Locatie: Eibertjesdarp

Re: MFJ 1620 uitdippen

#20 Bericht door 19DT2120 »

Je bent veelte teveel gefocust om je dipool 1:1 te krijgen terwijl een dipool geen 50Ohm is maar Vaak ergens tussen de 30 en 90 Ohm afhankelijk van de hoogte. Kijk eens eerst of je hem in de buurt van 1:1.5 krijgt in de buurt van de gewenste freq.
Afbeelding
Soms weet ik het ook niet meer.........

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: MFJ 1620 uitdippen

#21 Bericht door PD1A »

Beste 19DT2120 ik zou al blij zijn met 1:1,8 maar momenteel heel lastig en frustrerend dat dezelfde Hamstick vertikaal aan de balkonrailing wel makkelijk 1:1 te krijgen is.
Volgende optie....vertikaal of horizontaal werken op 10-20-40? wat is is beter?

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: MFJ 1620 uitdippen

#22 Bericht door PD1A »

Het is mij na veel experimenten opgevallen dat in mijn geval een MFJ 1620T het beste werkt vertikaal aan het metalen balkon gemonteerd het beste werkt en de beste SWR heeft.
De MFJ 1610T (10M) werkt weer als horizontale dipool het beste met de beste SWR.

Vertikaal is wel makkelijker voor mij, is er voor deze mobiel sprieten geen andere tegencapaciteit te vinden zodat ik er een GP van kan maken met 3 radialen of zo? Dan ben ik niet meer afhankelijk van mijn metalen balkon en kan ik de antenne hoger zetten op een mast of een soort Boomerang met 1 radiaal op 45gr?
Wie weet er een andere manier of dat dit te koop is?

- PD2SKZ -
Berichten: 149
Lid geworden op: 30 dec 2013, 08:14
Roepletters: PD2SKZ
Locatie: Pijnacker
Contacteer:

Re: MFJ 1620 uitdippen

#23 Bericht door - PD2SKZ - »

Die MFJ antenne heeft 3/8 buitendraad van 24mm lengte. Daar kan je heel veel kanten meer op zelf. Kijk eens naar t-stukken koper 3x3/8 binnendraad oid. Ik weet zeker dat daar wel iets van te maken is met wat hoeklijn en draadeinden bijvoorbeeld.

Plaats reactie