10 meter dipool maken van mobiele antennes

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

10 meter dipool maken van mobiele antennes

#1 Bericht door PD2NLX »

Hallo,

Ik zat te brainstormen over een 10 meter dipool. welke aan een mast geschroefd kan worden.

Op internet zijn er genoeg vertikale antennes te vinden. misschien zijn we meeste wel 11 meter vertical's (zoals Antron 99 en Imax 2000) welke ook op 10 meter af te stemmen zijn.
Alleen deze moeten boven op een mast / pijp bevestigd worden.. ook zijn ze minimaal 5,5 meter lang.

qua dipool vind ik eigenlijk alleen iets van Sirio..
https://www.jbe.nl/nl/communicatie/cb-2 ... -27-dipole
Deze is dus wel aan de zijkant van een mast te bevestigen, maar gezien z'n totale lengte 4 meter 52 en van aluminium. dus lijkt me toch een behoorlijke wind vanger / snel kapot..

Verder is er qua fabrieks antennes weinig te vinden qua dipolen voor 10 meter.

Daarom dacht ik, als voorbeeld de 11 meter mobile antenne, de DV 27. (weet de fabrikant even niet meer)

menig amateurs kent deze wel uit de 11 meter tijd.. is iets van 1 meter lang, en is een stevige antenne welke bovenaan met een dun stuk RVS op frequentie is af te regelen.
Nu weet ik (nog) niet of deze ook op 10 meter is af te regelen maar het gaat even om het idee.

Ik het theoretisch zo simpel om een Boom te maken met aan het einde een vierkante stuk ijzer met 2 maal (tegen over elkaar) een DV 27 mount. en beide antennes af te regelen en bijvoorbeeld de onderste te verbinden aan het chassis van de Boom en de bovenste de voeden met de coax kabel?

graag jullie idee'en hier over
73! Martijn PD2NLX
Laatst gewijzigd door PD2NLX op 10 mar 2019, 12:20, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PD0JSB
Berichten: 400
Lid geworden op: 11 jun 2011, 09:52
Roepletters: PD0JSB
Locatie: Breda

Re: 10 meter dipool maken van mobiele antennes

#2 Bericht door PD0JSB »

Icom 7600. Yaesu FT817, Yaesu FT847, Yaesu vr6,Diamond x50n,, hyendfed 10-(15)-20-40-80

ik soldeer beter dan ik schrijf !

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: 10 meter dipool maken van mobiele antennes

#3 Bericht door PA3DJS »

Theoretisch kan dat, hoewel ik beide DV's zou voeden via een 1:1 balun. Dus niet een van de dipolen aan de mast verbinden. Als je goede DV 27's hebt, zal de impedantie bij resonantie beneden 50 Ohm zijn.

andere optie is om twee 3 m glasvezelhengeltjes te kopen, zoiets als deze:
https://www.vismania.nl/15792-mitchell- ... copic.html
Ik heb er een halve golf 2m eindgevoede antenne aan parallel gehouden, en verandering van SWR was nihil. Zelfs de top is hol, dus je zou de draad in de hengel kunnen doen. Het komt voor dat glasvezelhengels toch wat koolstof bevatten (al is het maar voor de zwarte kleur). Dat kan misgaan (uit ervaring), dus het beste is om ter plekke (in de winkel) even met een dipool op 2 of 70 cm te kijken of de SWR erg verloop. Zoals je ziet, voor de prijs hoef je het niet te laten.

Dit concept gebruiken wij op Scouting voor de 20 en 17 m, alleen zit de draad om de antenne in plaats van erin, vanwege dat een deel van de dipoolhelften in een V lopen, zie plaatje:
20M_ERS_dipole.jpg
20M_ERS_dipole.jpg (9.52 KiB) 5450 keer bekeken
Door de nabijheid van de vishengel is de spanwijdte iets minder dan die 9.4m (voor 20m).
Het voordeel van die V is dat je dipool een betere SWR heeft (impedantie is 50 Ohm bij resonantie, en de ruimte boven de V mag uit één stuk alu pijp bestaan waar aan weerskanten de vishengels insteken. Bij mij zijn de vishengels voor een deel met nylontouw omwikkeld alvorens ze in de alu pijp zitten. Dit om puntbelasting te voorkomen.

De alu pijp zet je met twee beugels op een alu plaatje vast. Het alu plaatje zit dan weer met twee beugels om de mast. Dit is een vrij gangbare constructie om pijpen haaks op elkaar te bevestigen. Ik heb nu geen foto, het spul zit in de scoutingmast.

Over de sterkte: twee dipolen voor 17m en 20m gemaakt van SPRO glasvezehengels zitten sinds september 2016 onafgebroken in de mast (op de vlakte, vangt goed wind). Tot op de dag van vandaag zijn de twee dipolen heel.

EA5JEX
Berichten: 1471
Lid geworden op: 14 nov 2007, 18:56
Roepletters: pa5cw
Locatie: Pedralba Valencia Spanje

Re: 10 meter dipool maken van mobiele antennes

#4 Bericht door EA5JEX »


Gebruikersavatar
PH4CK
Berichten: 586
Lid geworden op: 29 sep 2006, 16:30
Locatie: JO22XK

Re: 10 meter dipool maken van mobiele antennes

#5 Bericht door PH4CK »

Deze uitvoering gebruik ik al jaren op de camper , de X en V uitvoering heb ik met een T-stuk en een coax kabeltje doorgelust.
de houders op een stukje aluminium pijp gemaakt die weer over de bekende groene glasfiber stokken past.
Ik kan nu 3 dipolen maken (driebander) van 2 Pro-Am antennes per band.
MFJ heeft deze antennes trouwens ook (https://www.classicinternational.eu/ant ... &alstart=0 )
verbazingwekkend hoe goed het meestal werkt.
het moet kunnen anders kan het niet
Denk in oplossingen, niet in problemen

PD1A
Berichten: 187
Lid geworden op: 20 aug 2010, 20:14

Re: 10 meter dipool maken van mobiele antennes

#6 Bericht door PD1A »

Hoe is het afgelopen Martijn met de 10M dipool?

Momenteel gebruik ik 2 MFJ 1610T Hamsticks met een dipool houder. Ik heb ook de MFJ 1620T voor 20M als dipool.
De sticks zijn elk 2.20 lang, vallen nauwelijks op en zijn erg licht en vangen nauwelijks wind.

'73 Hans
EA5/PD1A
Spanje

Plaats reactie