Pagina 1 van 1

Polarisatieverlies

Geplaatst: 29 jan 2019, 10:25
door seriewoordenaar007
Gegeven, een stationaire radiozender die RHCP-radiogolven uitzendt.
Die worden weerkaatst door vliegtuigen, als LHCP veronderstel ik.
Een stationaire radioöntvanger ontvangt deze weerkaatsingen met een verticaal opgestelde en dus verticaal gepolariseerde Yagi-Uda-antenne.
Is het theoretische polarisatieverlies aan ontvangstzijde -10*log_10(0,5)=+3 dB wanneer een perfecte weerkaatsing wordt verondersteld, of vergeet ik hier wat?

Re: Polarisatieverlies

Geplaatst: 29 jan 2019, 12:47
door Remco
Kort door de bocht: wanneer je CP met een lineaire antenne ontvangt, verlies je de helft:

Blijft over: 10log(0.5) = 10 * -0.3 = -3 dB. Ofwel je verlies is (+)3 dB.

Dan zou je kunnen denken "Mijn verlies is -3 dB" (dus -(-3) = + 3dB, maar
volgens mij is dat 'jargontechnisch' niet toegestaan ;;-)

Het is mij niet helder of je de RHCP zender ook hoort,
of alleen de reflecties (die dan LHCP zijn idd) van de vliegtuigen.

Re: Polarisatieverlies

Geplaatst: 29 jan 2019, 13:47
door PA3DJS
Met jouw aanname (perfecte reflectie) klopt dat, je bent 3 dB kwijt.

De praktijk zal echter zijn dat de reflectie voor de horizontale component anders zal zijn dan voor de verticale (zowel in sterkte als fase). Van het mooi circulaire blijft weinig over.

Iets terzijde, voor reflectie op aarde hangt de conversie van RHCP naar LHCP af van de elevatie hoek in combinatie met de (pseudo) Brewster angle. Als de golflengte niet meer klein is ten opzichte van afmetingen vliegtuig, is de scattering voor horizontale polarisatie groter.

Re: Polarisatieverlies

Geplaatst: 29 jan 2019, 19:29
door pe1cmo
Ik zou zeggen, neem een diversity ontvanger met bereide polarisaties, heb je altijd signaal.

Re: Polarisatieverlies

Geplaatst: 29 jan 2019, 19:48
door seriewoordenaar007
Remco schreef:Het is mij niet helder of je de RHCP zender ook hoort,
of alleen de reflecties (die dan LHCP zijn idd) van de vliegtuigen.
Beiden zijn te horen, het zendersignaal (CW) veroorzaakt ook goed hoorbare zwevingen in het door de vliegtuigen gereflecteerde Doppler-signaal.