23 element DL6WU 70cm

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 23 element DL6WU 70cm

#31 Bericht door PA2RU »

nanko schreef: Veranderd er wat als je de kabel wat verlengd met bv een koppelstukje ?
Als de impedantie bij de antenneplug niet exact 50 Ohm is heeft de kabellengte
invloed op de aanpassing.
Eigenlijk zou je de swr met een kabel van veelvouden van 1/2 golflengte moeten meten.
Kan maar zo zijn dat de swr met een andere lengte op een andere frequentie het beste is.
1/2 lambda baluns zijn heel breedbandig, meer dan 10 MHz, dan moet je een ~cm mis zitten
voordat dat effect heeft

Ben ik nog niet mee bezig geweest..
De situatie zoals op de foto is verre van ideaal , kan best zijn dat als hij in de mast hangt de swr wel gunstiger valt daar waar ik hem wil gaan gebruiken (ssb/cw)
Eerder deze week had ik een balun van rg58 gemaakt en afgesloten met een 200ohm weerstand , die bleek inderdaad zeer breedbandig te zijn.
73 René PA2RU

pa4o
Berichten: 797
Lid geworden op: 30 apr 2005, 17:09
Roepletters: PA4O
Locatie: Winsum (Gr)

Re: 23 element DL6WU 70cm

#32 Bericht door pa4o »

Denk dat de resonantie freq nog wel iets omhoog kan gaan als je de antenne hoger zet.

Peter

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 23 element DL6WU 70cm

#33 Bericht door PA2RU »

pa4o schreef:Denk dat de resonantie freq nog wel iets omhoog kan gaan als je de antenne hoger zet.

Peter
Ik heb liever dat hij wat zakt ;) zal hoofdzakelijk rondom 432.200 actief zijn :mrgreen:
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: 23 element DL6WU 70cm

#34 Bericht door pe1rdp »

PA2RU schreef:
pa4o schreef:Denk dat de resonantie freq nog wel iets omhoog kan gaan als je de antenne hoger zet.

Peter
Ik heb liever dat hij wat zakt ;) zal hoofdzakelijk rondom 432.200 actief zijn :mrgreen:
De kans is groot dat dit ook gaat gebeuren Peter.
Vroeger ..... toen werden elementen op 70cm net wat te klein gemaakt. Door ijs en regen werd de elementen namelijk wat langer. Net voldoende om ook tijdens regen een goede antenne te hebben. Maar ja, toen werd ook de vogelpoep van de open-wire feeder verwijderd zo net voor de contest. In de hoop om net die ene 0.1dB eruit te kunnen slepen. Volgens de theorie van VK3UM's calculator zou het helpen.
Als je de yagi op 432.200 gaat gebruiken, dan zal je dit effect zeker niet merken.
Nog een maandje en dan is de eerste van de serie vhf/uhf contesten er weer. Eens kijken of we SP weer kunnen werken via tropo. En er is nog steeds voldoende activiteit vanuit OK en OM. Dus genoeg om nog meer plezier te gaan beleven van jouw yagi.
Welke preamp gebruik je?
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 23 element DL6WU 70cm

#35 Bericht door PA2RU »

Geen preamp beschikbaar ;)
Ik denk dat hij met die contest op een houten paaltje uit het dakraam steekt van de zolder..
Kan ik 'm handmatig 360 graden draaien en heeft 'ie rondom ook redelijk vrij zicht.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 23 element DL6WU 70cm

#36 Bericht door PC1L »

19DT2120 schreef:Er zijn ook end caps te krijgen die je in de buis drukt .
Het is zou best kunnen dat die de VF minder beïnvloeden dan de doppen die je er over heen schuift.
Dat is inderdaad het geval. Het oppervlak van de elementen is het effectieve deel. En juist vooral de uiteinden zijn kritisch, eind van de geleider -> hoge impedantie hoge spanningen , lage stroomsterkten ..

Heb altijd met VHF / UHF antennes gewerkt waarbij geen doppen op de uiteinden ( t.w. de reflector(en) en directoren ) gemonteerd waren. Heb er sinds kort een kruisyagi bij waarbij die dopjes er wel zijn .. ( end caps in de buis ) .. het maakt niet zo veel uit, het verschil tusssen wel en niet gemonteerd, duidelijk minder als eroverheen in ieder geval.
Laatst gewijzigd door PC1L op 07 feb 2019, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PA4WK
Berichten: 1215
Lid geworden op: 23 jan 2008, 02:37
Roepletters: PA4WK
Locatie: Vianen

Re: 23 element DL6WU 70cm

#37 Bericht door PA4WK »

Ik spuit er meestal wat smeltlijm in
Even glad afsmeren met een plamuur mes en klaar.
Kunstof dopjes vormen een capacitive belasting dus een verkorting van de antenne.
Zonder dopjes zal de resonantie naar boven verschuiven.
Groet Wim
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1394
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: 23 element DL6WU 70cm

#38 Bericht door PC1L »

PA4WK schreef:Ik spuit er meestal wat smeltlijm in
Even glad afsmeren met een plamuur mes en klaar.
Kunstof dopjes vormen een capacitive belasting dus een verkorting van de antenne.
Zonder dopjes zal de resonantie naar boven verschuiven.
Groet Wim
Ja, best te doen als je elementen wat dikker en hol zijn uitgevoerd, no problem at all :D Je vermijd zo het kontakt tussen afdichting en uiteinde ( rand ).

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 23 element DL6WU 70cm

#39 Bericht door PA2RU »

Afbeelding

Gisteren de 70cm yagi eens uit het zolderraam gestoken..
Ding werkt uit de grote kunst!
Nog geen verbindingen gemaakt zo maar ik hoorde het baken in Scheveningen (PI7CIS 432416) al 519...sked gehad met OK2VMD , ik hoorde hem wel maar hij mij niet..
Overigens werd me gisteren ook duidelijk hoe zo'n lange lap deze antenne is : rechtop tegen het huis komt hij een halve meter te kort om de dakgoot aan te kunnen tikken...
Dit weekend ook de eerste V/U/SHF contest van dit jaar , morgen kan ik deze antenne eens goed aan de tand gaan voelen , nu maar hopen dat de conditie's een beetje meewerken.
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: 23 element DL6WU 70cm

#40 Bericht door Juul - PE0GJG »

Mooi René.

Prima staaltje van zelfbouw.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: 23 element DL6WU 70cm

#41 Bericht door nanko »

PA2RU schreef: Dit weekend ook de eerste V/U/SHF contest van dit jaar , morgen kan ik deze antenne eens goed aan de tand gaan voelen , nu maar hopen dat de conditie's een beetje meewerken.
Condities vallen zwaar tegen, en ook nog weinig aktiviteit.
Om 21:00 stonden er nog geen 100 verbindingen op 70 en 40 op 23 in het log bij PI4GN.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 23 element DL6WU 70cm

#42 Bericht door PA2RU »

Conditie's zijn inderdaad traditiegetrouw niet zo best met lange en vooral diepe QSB perioden..

Ik heb net in de opgaande lijn OL3Z in JN79FX gelogd: goed voor 608km...antenne doet het dus boven verwachtingen goed..
Zo uit het zolderraam is wel behelpen want moet op het gehoor de boel uitrichten op maximaal signaal : met een openingshoek van (opgegeven) 24 graden is dat wel erg tricky.

Om een lang verhaal kort te houden : zeer geslaagd project die een plekje gaat krijgen in de mast!
73 René PA2RU

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: 23 element DL6WU 70cm

#43 Bericht door nanko »

Dan doet hij het inderdaad prima.
Mooi werk !

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 23 element DL6WU 70cm

#44 Bericht door pa1bvm »

condities waren niet goed ....OL3Z was inderdaad wel weer goed te horen ..
iets van 24 x 9 elements en flink wat QRO...

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 23 element DL6WU 70cm

#45 Bericht door PA2RU »

Afbeelding

Even dit draadje weer naar boven halen..
Hangt nu een kleine week 16m boven het maaiveld...
In mijn carrière van ruim 30 jaar zendamateur zijn heb ik diverse antenne's gebouwd met wisselende resultaten..
Maar deze springt er ruim bovenuit , dus absoluut een succesvol project geweest..
Afgelopen weekend bleken verbindingen van 500km of meer niet heel erg moeilijk te zijn met slechts 50watt uit de FT-991a ;) waar dat op 2m een stuk lastiger is met slechts 12 elementen :mrgreen:
73 René PA2RU

Plaats reactie