Draad antenne

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Draad antenne

#31 Bericht door PA1AIS »

Jarne schreef:Hoi Aloys,

Dat word wat lang ja, het zal iets van 20 meter worden denk ik. (nog niet gemeten)
Wat kan ik dan het best gebruiken om met de frg7 op zoveel mogelijk frequenties uit te luisteren?
Een simpele spriet antenne voor op het dak zou het mooist zijn. Netjes en geen geklooi met draden!
Maar zo simpel zal het wel niet zijn :lol:
Of 20 meter aan een FRG7 slim is durf ik te betwijfelen. Ik hoop dat er voldoende verzwakkiing voorhanden is. Het dynamisch bereik van de oude yeasu en Kenwood ontvangers is niet om over naar huis te schrijven. Extra pre-selector kan ook een hoop schelen.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Re: Draad antenne

#32 Bericht door Kristof - ON3RMB »

Zie bijgevoegde bijlage (antenne opstelling). Vergeef me mijn "gebrek aan Van Gogh gehalte", hi) :lol:
Bijlagen
antenne opstelling.png

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Draad antenne

#33 Bericht door PA1AIS »

Ik lees nog niets over adequate beveiligingen voor de hele lange draad antennes die hier genoemd worden.
Ik denk dat je serieus moet overwegen om voor RX een gasontlading (neon lampje of pil) aan te sluiten bij de entree van het pand en de al eerder genoemde smoorspoel.
Mes-schakelaar of coax schakelaar naar massa bij afwezigheid kan ook geen kwaad. Zorg dan wel voor een inductie arme aarding.

Ik zie soms zware aardingen met een krul of lus er in (= niet goed).
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Kristof - ON3RMB
Berichten: 48
Lid geworden op: 18 nov 2020, 23:07
Roepletters: ON3RMB

Re: Draad antenne

#34 Bericht door Kristof - ON3RMB »

PA1AIS schreef:Ik lees nog niets over adequate beveiligingen voor de hele lange draad antennes die hier genoemd worden.
Ik denk dat je serieus moet overwegen om voor RX een gasontlading (neon lampje of pil) aan te sluiten bij de entree van het pand en de al eerder genoemde smoorspoel.
Kunt u mij een voorbeeld tonen (waar ik zoiets kan aanschaffen)?

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: Draad antenne

#35 Bericht door pe1rea »

Neonlampje is wel bij de Conrad of degelijke winkels te krijgen.
En de aardscheider zit bij jullie in ON-land in de meterkast meen ik.
Dus dat zal wel regulier werk zijn bij de eerste de beste elec.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Draad antenne

#36 Bericht door PA1AIS »

Kristof - ON3RMB schreef:
PA1AIS schreef:Ik lees nog niets over adequate beveiligingen voor de hele lange draad antennes die hier genoemd worden.
Ik denk dat je serieus moet overwegen om voor RX een gasontlading (neon lampje of pil) aan te sluiten bij de entree van het pand en de al eerder genoemde smoorspoel.
Kunt u mij een voorbeeld tonen (waar ik zoiets kan aanschaffen)?
https://www.conrad.nl/zoeken?ATT_NOMINA ... pe=suggest
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Draad antenne

#37 Bericht door PA1AIS »

Kristof - ON3RMB schreef:
PA1AIS schreef:Ik lees nog niets over adequate beveiligingen voor de hele lange draad antennes die hier genoemd worden.
Ik denk dat je serieus moet overwegen om voor RX een gasontlading (neon lampje of pil) aan te sluiten bij de entree van het pand en de al eerder genoemde smoorspoel.
Kunt u mij een voorbeeld tonen (waar ik zoiets kan aanschaffen)?
Dit type coax schakelaar, sluit het niet gebruikte contact keihard kort naar massa:
coaxswitch1.png
coaxswitch2.png
Alle andere coax schakelaars met 3 of meer aansluitingen doen dat niet! Het huis van de schakelaar dus goed aan aarde aansluiten.
Verder zou ik kiezen voor een eigen aardpuls in de grond bij de antenne en niet de randaarde of aardpuls in de meterkast.

Schade uit een directe inslag voorkom je nooit, maar wel inductie schade van en inslag in de buurt en statische ladingen en statische regen voer je wel af.
De lading opbouw op lange en grote antennes kan aanzienlijk zijn.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Draad antenne

#38 Bericht door PA3DJS »

Kristof - ON3RMB schreef:Zie bijgevoegde bijlage (antenne opstelling). Vergeef me mijn "gebrek aan Van Gogh gehalte", hi) :lol:
Prrrrima tekening!
Je draad zal zo'n 1.8 m doorzakken.

Als blijkt dat je storing op de draad krijgt van eigen apparatuur in het huis, kun je de afstand tussen 6 m verticaal stuk en huis wat vergroten. Ik zou buiten een aardvoorziening aanbrengen en daar de coaxmantel aan aarden.

V.w.b. ontvangst hoeft die aarde niet zo goed (laagohmig) te zijn, maar als je die aarde ook wil gebruiken om te voorkomen dat je de bliksem binnenkrijgt, moet die aarde wel goed zijn (voldoende laagohmig). Het kan het verschil maken tussen de nodige elektronica kapot, of je huis in de brand. Vertrouw nooit op je veiligheidsaarde in huis. Bliksemstroom wil je buiten houden.

Je 1:6 of 1:9 transformator vormt een DC pad naar aarde waardoor je geen opbouw van statische lading krijgt, en geeft enige bescherming bij bliksemontlading in de buurt.

Zie ook:
viewtopic.php?f=5&t=6561
voor overspanningsbeveiliging en coax.

De beste beveiliging voor je apparatuur is kabels los als er onweer dreigt. Dat moet wel in je hoofd ingebakken zijn, anders vergeet je dat.

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Draad antenne

#39 Bericht door pa3dq »

Kristof - ON3RMB schreef:
PA3DJS schreef:Om eerlijk te zeggen, zie ik het nut van zo'n lange draad niet in voor HF, tenzij je er een Beverage van zou maken (die aan het eind een afsluitng heeft naar aarde).
Wel, ik wou 'm voornamelijk gebruiken voor 160m (en lager indien dit zou kunnen), ik kan 'm hier toch kwijt. Ik dacht, misschien/wellicht verkeerdelijk, hoe langer hoe beter.
Nu, als ik ga werken met eerst 10m nylonkoord (aan beide zijden) zal het uiteindelijk een draad zijn van zo'n 80m.

Hoeft dus niet persé 1:9 te zijn, maar 1:6 zal ook wel lukken.

Dank.
Hallo,

Als je hem voor de lagere banden wilt gebruiken zou ik indien mogelijk toch voor een loop (skywire ant) gaan
Maakt denk meer als 5 s punten minder uit aan ruis en bagger tov zepp endfed oid of inv L ant
Of de beverage je hoeft hem niet af te sluiten had 160m 2m hoog in een bocht RX rond om :wink:
Ook op de hogere banden tot nu toe zeer goede ervaringen met de skywire
Lengte enkele draad maakt denk niet veel uit voor RX 40 of 80 m lang

Aarden ieder z'n inzicht maar ik probeer geen tegen polen te creëren
Dus los maken en met neon lampjes ontladen om vonk overslag te voorkomen om te zien wel leuk maar ja de rodehaan he
O hier alles met open feeders


Suc6 grt gl
eenvoud is de kunst van het ware

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Draad antenne

#40 Bericht door PA1AIS »

Skyloop is prima, maar kan ook statisch enorm opladen. Ik heb er 1 van 60 meter op de zaak staan, maar het geknetter was soms niet van de lucht. koste me al 1 ontvanger. Nu dus geaard met neon gaspil.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
PA1AIS
Berichten: 2051
Lid geworden op: 18 okt 2017, 05:37
Locatie: Nijedinges
Contacteer:

Re: Draad antenne

#41 Bericht door PA1AIS »

Skyloop is prima, maar kan ook statisch enorm opladen. Ik heb er 1 van 63 meter staan, maar het geknetter was soms niet van de lucht. Koste me al 1 ontvanger. Nu dus geaard met neon gaspil.
If you think education is expensive, try ignorance. (Derek Bok)

https://www.zendamateur-marktplaats.nl/

1977 PD0FFM / 1979 PE1DHI / 2017 PA1AIS JO23ta

Gebruikersavatar
pa3dq
Berichten: 245
Lid geworden op: 01 nov 2013, 23:20
Locatie: Grunn

Re: Draad antenne

#42 Bericht door pa3dq »

PA1AIS schreef:Skyloop is prima, maar kan ook statisch enorm opladen. Ik heb er 1 van 63 meter staan, maar het geknetter was soms niet van de lucht. Koste me al 1 ontvanger. Nu dus geaard met neon gaspil.
Oei Oke ja das wel even uitkijken maar ook opgelost dus

Heb hier 84m 1mm rvs draadje kwa TX redament misschien niet super maar werk meestal cw qrp en dat gaat goed
De open lijn gaat via 1op4 of 1op1 balun de tuner of van de set of mfj 939 of S match
Als de antenne is aangesloten is de zaak via aardnet van inv L geaard
Het is me nog niet opgevallen dat er dan hoge spanningen ontstaan

Bij onweer of afwezigheid zijn de feeders meestal via neolampje kort gesloten
en dan voor de omgeving hoog ohmig blijft dacht ik
Die tijdens onweer of statische regen dan ook oplicht en denk dan weer een vonk minder
een centimeter lucht over bruggen is anders een makkie

73 gl
eenvoud is de kunst van het ware

pe1kqp
Berichten: 96
Lid geworden op: 19 nov 2011, 21:46

Re: Draad antenne

#43 Bericht door pe1kqp »

Hallo allemaal

De FRG 7 heeft een aansluiting voor draad antennes en een interne tuner , maar een te lange draad geeft te veel signaal .

Het kan van voordeel zijn om de coax aansluiting te gebruiken vanwege de afscherming door de kabel.
Een trafo moet dan niet galvanisch gescheiden zijn.
Met diverse trafo's zijn goede resultaten te bereiken.

De golflengte bepaald of een draad hoog-Ohmig is of laag-Ohmig.
Voor laag-Ohmig ( kwart golf ) is 1 op 1 , 1 op 4 of 1 op 9 geschikt deze laatste heeft het grootste frequentie bereik is een gemiddeld goed compromis .

De 1 op 49 , 1 op 64 en de 1 op 81 zijn voor halve golf antennes geschikt waarbij de laatste ook voor lange golf en veel te korte VLF antennes gebruikt wordt.

Voor de beveiliging gebruik ik een aantal weerstanden , die zorgen er voor dat de spanning niet te hoog op kan lopen , bij een 21 meter hoge antenne van 6 cm diameter sloeg de vonk met een flinke knal over een 20 cm lange teflon isolator de grond in. Gelukkig was de voedingskabel al losgekoppeld.

Schema van de beveiliging straat hier;
http://pe1kqp.radiotreffen.nl/index.php ... adantennes

gr nico

Plaats reactie