Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#16 Bericht door PD2NLX »

Ik heb meerdere ervaringen gehoord van mede zend amateurs van de Diamond X510.

Op 2 meter doet tie wat tie moet doen, maar voor 70Cm is de antenne gewoon te lang.
De openingshoek op UHF is door de hoge gain erg klein, dus bij een beetje wind gaat deze antenne in de lucht kijken / naar de grond wanneer de antenne door de wind gaat buigen.



Verder hoor ik veel klachten over Diamond antennes die Passieve Inter Modulatie vertonen wanneer ze gebruikt worden voor repeaters. (dus zenden en ontvangen tegelijk)

Nu heb ik zelf ongeveer 8 jaar een Comet GP6 in gebruik voor PI1ZLD repeater op 438.4 MHz, en daar treed geen PIM op. (met een DGPS zender (439 MHz) op 1 meter afstand + lokale omroep zend antenne op 2 meter afstand met ongeveer 100 Watt en 2 GSM operators 1 verdieping lager.)


Dus er lijkt wel verschil te zitten in Comets en Diamonds.

PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#17 Bericht door PD3MCF »

Oké duidelijk.
Ik zelf werk nu al jaren met de diamond x300
De x300 werkt goed enkel de constructie heeft
Meer aandacht nodig de volgende antenne
Word wel een comet of de GP6 of een GP9
Daarom was mijn vraag ook meer of de GP9
Op 70cm ook gevoelig is voor wind zoals de x510 van diamond
Ik woon pal aan de kust
de GP6 is qwa lengte zowat gelijk aan de X300 van diamond en qwa specs ook gelijk
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#18 Bericht door Thom PA9T »

Waarom zijn jullie allemaal zo geïnteresseerd in vertikaal gepolariseerde antennes die zo lang zijn? In mijn ogen hebben ze alleen maar nadelen, want de constructie gaat een rol spelen, ze hebben op 70cm over het algemeen veel te veel gain en daardoor een te kleine verticale openingshoek (dus flinke variatie in signaalsterkte bij wind) en bovendien... de meeste QSO's die je maakt met zo'n witte stok zijn lokaal, dus gain is helemaal niet nodig.

Waarom niet gewoon een X50N of een X30N? Hoogte is toch belangrijker dan gain in dit geval. Als je gain wilt, dan moet je een yagi antenne installeren :D

PA3CQN
Berichten: 789
Lid geworden op: 10 dec 2014, 21:59
Roepletters: PA3CQN
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#19 Bericht door PA3CQN »

Thom PA9T schreef: 22 dec 2022, 07:20 Waarom zijn jullie allemaal zo geïnteresseerd in vertikaal gepolariseerde antennes die zo lang zijn? In mijn ogen hebben ze alleen maar nadelen, want de constructie gaat een rol spelen, ze hebben op 70cm over het algemeen veel te veel gain en daardoor een te kleine verticale openingshoek (dus flinke variatie in signaalsterkte bij wind) en bovendien... de meeste QSO's die je maakt met zo'n witte stok zijn lokaal, dus gain is helemaal niet nodig.

Waarom niet gewoon een X50N of een X30N? Hoogte is toch belangrijker dan gain in dit geval. Als je gain wilt, dan moet je een yagi antenne installeren :D
Goed punt! Voor 100 euro en 4 meter extra lengte krijg je een halve S-punt erbij. Maar ook voor alle storingsbronnen uit je omgeving.
_______________________________________________
Na jaren afwezig toch maar weer eens rondkijken.
UV-B5, RTL stick, SDRPlay2, miniwhip, magloop, X300
http://www.pa3cqn.nl
_______________________________________________

Gebruikersavatar
pa3kc
Berichten: 1318
Lid geworden op: 29 mar 2011, 21:48
Roepletters: pa3kc
Locatie: Eindhoven

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#20 Bericht door pa3kc »

Dit is precies mijn ervaring op mijn locatie.

Hoe langer de Diamond of Comet antenne, hoe slechter pi2nos en andere stations binnenkwamen bij mij hier in Eindhoven.

Ik heb nu een Comet GP 15. Deze is net zolang als de V2000 en is ook voor 3 banden, 6m, 2m en 70cm. Met 2 grote verschillen. De Comet bestaat uit 1 stuk en niet 2 zoals bij Diamond en is qua constructie beter opgebouwd dan de v2000 van Diamond.

Tevens bij de langere vhf/uhf antennes gaan alle signalen inderdaad op en neer op 70cm bij het minste geringste zuchtje wind. En hoe harder het ging waaien hoe erger dat het werd. Signalen van S9 of meer die dan helemaal verdwijnen en pas weer terugkwamen als de wind voorbij was. Dan mogen die langere meer gain hebben maar dat vond ik maar niets.

Ik ga alleen nog maar voor vhf/uhf verticals die uit één stuk bestaan, zeker met die rare tropische stormen dankzij de klimaat veranderingen.

PD3MCF
Berichten: 142
Lid geworden op: 11 jan 2017, 19:46
Roepletters: PD3MCF

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#21 Bericht door PD3MCF »

Thanks :D :D Dit was het antwoord wat ik zocht
Ok was al bang dat de comet GP9 het zelfde zou doen op 70cm als de diamond x510
Ik had gehoord dat de comet het probleem niet zou hebben ik werk al jaren met de x300 van diamond en heb gelukkig nooit geen problemen ervaren en ik woon in den helder
Thanks voor je antwoord
Icom 9700
Kenwood TK 780
Kenwood TK 880
2x Icom 2820
3x Diamond x300 Antenne
VHF 8 elements Beam
UHF 16 elements Beam

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2494
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#22 Bericht door PA3DJS »

Thom PA9T schreef: 22 dec 2022, 07:20 Waarom zijn jullie allemaal zo geïnteresseerd in vertikaal gepolariseerde antennes die zo lang zijn? In mijn ogen hebben ze alleen maar nadelen, want de constructie gaat een rol spelen, ze hebben op 70cm over het algemeen veel te veel gain en daardoor een te kleine verticale openingshoek (dus flinke variatie in signaalsterkte bij wind) en bovendien... de meeste QSO's die je maakt met zo'n witte stok zijn lokaal, dus gain is helemaal niet nodig.

Waarom niet gewoon een X50N of een X30N? Hoogte is toch belangrijker dan gain in dit geval. Als je gain wilt, dan moet je een yagi antenne installeren :D
Daar heb je een punt. Zo'n stok van 5 m lang heeft (indien goed ontworpen) een openingshoek in het vertcale vlak van ongeveer 7 graden voor 70 cm (dus 3.5 graden omhoog en 3.5 graden naar beneden). Nu snap je wel dat als hij iets scheef waait je de meeuwen en/of de engerlingen met je duur opgewekte vermogen probeert op te warmen.

Er hoeft met zo'n lange stok maar iets mis te gaan of hij straalt niet meer mooi naar de horizon en dan kom je eveneens in het meeuwen/veenmollen scenario terecht.

PD2NLX
Berichten: 89
Lid geworden op: 11 dec 2006, 01:10
Roepletters: PD2NLX
Locatie: Zierikzee
Contacteer:

Re: Verschillen Diamond X-510 / Comet GP-9...

#23 Bericht door PD2NLX »

Daimond X510 is alleen leuk wanneer je er een Dome omheen kan zetten ;)
of in een spits van een kerktoren bijvoorbeeld

Plaats reactie