Zelfbouw Multiband vertical

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Leonardus
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 jul 2007, 21:10

Zelfbouw Multiband vertical

#1 Bericht door Leonardus »

Ik stond op het punt om een GPA-30 te kopen maar bedacht dat het eigenlijk veel leuker/leerzamer is om er zelf een te bouwen.
Ik heb wel enkele bouwtekeningen gevonden voor multibanders voor
10/20 mtr. maar deze zijn in afmetingen een stuk langer als de GPA-30.
Wie heeft er misschien een bouwtekening van de GPA-30 of een dergelijke antenne ?

Mijn dank is groot,
Leo (PD0PPV)

René PE1RIP
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 okt 2006, 14:11
Locatie: Oss

#2 Bericht door René PE1RIP »

Neem eens contact op met Jos PA7WWO uit dit forum.

Hij heeft als ik me niet vergis ook al een vertical voor 10 en 20 gemaakt. Hij heeft, en dat weet ik wel zeker, ook een vertical voor 15/20/40 zelf ontwikkeld en een kwart golf vertical voor 80!!!! die middels een spoel ook op 40 goed werkt.

Succes
1/2 golf Vertical voor HF 20m band
Mijn tuin is slechts 5,5m breed en slechts 9,5m lang, maar is wel 50m hoog!
(Heb daarvan maar 18m nodig)

pa7wwo
Berichten: 217
Lid geworden op: 10 jan 2006, 23:53
Locatie: Oss regio 51

#3 Bericht door pa7wwo »

Hoi Leonardus en Rene

Ik heb alleen nog maar de 80/40 mtr en de 40/20/15 mtr vertical af.
natuurlijk kan die ook als 20 en 10 mtr gebouwd worden, ik moet daar binnenkort aan beginnen voor Geert want de antenne heb ik al.
Het heeft verder geen zin om dat hier uitgebreid uit te leggen want er zijn nog maar 3 mensen die het gelukt is om zo een ding zelf te bouwen ik, jij en PH0JFL, het schijnt voor de anderen toch een beetje lastig te zijn en de afmetingen vinden ze te groot of ze willen geen radials.

Ook vinden ze een antenne van 10 mtr lang met radials van 10 mtr veel te groot.

Ik vind de 80/40 mtr vertical wel leuk de aanpassing hier voor 40 mtr doet het ook nog met 1 KW.

Verder is een GPA30 een prima antenne maar deze moet minimaal 1 radial per band hebben en 3 stuks per band zou toch nog beter werken.
Maar zou ik hem niet uitbreiden tot 5 bander de lagere banden worden dan teveel een compromis met te grote trapverliezen en een te laag rendement.

Ik zelf zou zeggen een GPA30 voor 10/15/20 mtr een een draadantenne voor 40 mtr (dipool of G5RV of FD3)
Dan kan je over het algemeen prima uit de voeten.
Ik hoor ook erg goede berichten over een Eco antenne, de AVT4 vertical voor 10/15/20/40 mtr, ik zou deze graag eens tegen mijn 15/20/40 mtr vertical testen op een velddag over hoe goed de Eco is of hoe goed die zelfbouw van mij is, alleen nog geen kandidaten gevonden die mee willen doen met hun Eco antenne.

Let op ik zeg dus helemaal niet dat de zelfbouw vertical beter is, dat weet ik nog niet dat moet eerst eens getest worden in een test met beide antennes op de zelfde hoogte en op de zelfde plek op hetzelfde tijdstip met de zelfde ontvanger, ik zou zelf ook graag willen weten hoe goed het ding is op 20 en 15 mtr. wat ik gebouwd heb in vergelijk met koopantennes maar dat weet ik nu dus nog niet.
Misschien zet ik op de komende velddag wel een kwartgolf voor 20 mtr en de halve golf voor 20 mtr neer om te testen hoe die zich met elkaar verhouden.
Hoe goed de vertical is op 40 mtr op DX en ook het verschil met een draaddipool weet ik inmiddels wel uit de testen van onze club in Belgie.
wel hadden die jongens 64 fullsize radials er aan gemaakt.

Ik was ook nog bezig met een vertical voor 10/15/20 mtr maar ik moet daarvoor een antenne analiser hebbenin verband met complexe capacietieve en inductieve reactanties en paracitaire capacitieve reactanties en de impedanties die naar 50 ohm moeten worden getransformeerd op 10 en 15 mtr. , ik heb echter geen zin in een analiser van 300+ euro's te kopen om een antenne van een tientje te bouwen.

Als Piet 3ERT klaar is met het onwikkelen van zijn zelfbouw analiser wil ik die graag zelf ook een bouwen.

Leonardus, erg leuk dat je je eigen antennes wil bouwen, ik weet zeker dat het mogelijk is om er te bouwen die net zo goed of beter als de fabrieks antennes, alleen is het vaak niet gemakkelijk en kom je van alles tegen waar je eigenlijk geen rekening mee had gehouden.
Begin eens met het ombouwen van een oude GPA 27 halve golf voor 11 mtr. naar een kwartgolf groundplane met radials voor 20 mtr.
Ook gewone draaddipolen zijn leuk om mee te spelen.
Dan kun je daar vast enige ervaring mee op doen.
groeten en 73 Jos PA1ZP.

Een goede antenne hoeft niet duur te zijn en een dure antenne hoeft niet goed te zijn.

Wat u antenne aan signaal niet uit de lucht heefd veroverd, krijgen DSP en filters en dure sets niet uit de speaker getoverd

PD1EHA

#4 Bericht door PD1EHA »

Even een vraag ,moet die ene radial (als je er 1 gebruikt voor 20 meter) moet die onder een hoek gespannen worden.?
Ik heb het dan over de gpa 30

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#5 Bericht door PD2R »

Over zelfbouw analysers gesproken, zijn jullie deze al eens tegen gekomen?
http://www.scarc.org.au/ (Klik links op "projects")

Hier nog meer info:
http://users.on.net/~endsodds/analsr.htm
http://www.eham.net/reviews/detail/5779

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar iemand van onze club is er 1 aan het bouwen. Ik zal eens informeren hoe het er mee staat.
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

René PE1RIP
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 okt 2006, 14:11
Locatie: Oss

#6 Bericht door René PE1RIP »

pa7wwo schreef:Hoi Leonardus en Rene

......Ik was ook nog bezig met een vertical voor 10/15/20 mtr maar ik moet daarvoor een antenne analiser hebbenin verband met complexe capacietieve en inductieve reactanties en paracitaire capacitieve reactanties en de impedanties die naar 50 ohm moeten worden getransformeerd op 10 en 15 mtr. , ik heb echter geen zin in een analiser van 300+ euro's te kopen om een antenne van een tientje te bouwen.....
Jos je weet dat ik inmiddels ook een MFJ analizer heb en die mag je rustig een keer gebruiken hoor :D

De mijne koste overigens nog geen 200 euro (hier in nederland was hij 320 euro!) bij Memphis Amateur Radio........

PD1AGC heeft de analizer nu evenmaar laat maar weten wanneer je hem zou willen gebruiken.

Groetjes

René
1/2 golf Vertical voor HF 20m band
Mijn tuin is slechts 5,5m breed en slechts 9,5m lang, maar is wel 50m hoog!
(Heb daarvan maar 18m nodig)

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#7 Bericht door vk2gwk »

@PA0WWO
ik heb echter geen zin in een analiser van 300+ euro's te kopen om een antenne van een tientje te bouwen.
Ikvind $ 500 (ozzie dollars) ook veel te veel voor een antenne analyser dus heb ik er zelf een gebouwd naar het model van VK5JST. Kijk eens op: http://users.on.net/~endsodds/analsr.htm
Ik heb dat ding na al weer een jaartje of zo in gebruik en het werkt prima.... Je kunt er (met nieuwe firmware) ook L's en C's mee meten.... en met een betje handigheid is het ook nog een griddipper....
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#8 Bericht door PD2R »

Ahum...

PD2R schreef:Over zelfbouw analysers gesproken, zijn jullie deze al eens tegen gekomen?
http://www.scarc.org.au/ (Klik links op "projects")

Hier nog meer info:
http://users.on.net/~endsodds/analsr.htm
http://www.eham.net/reviews/detail/5779

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar iemand van onze club is er 1 aan het bouwen. Ik zal eens informeren hoe het er mee staat.
73, Maarten :D :wink:
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#9 Bericht door vk2gwk »

PD2R schreef:Ahum...


73, Maarten :D :wink:
Sorry, had ik zo gauw niet gezien/herkend. Ik heb hem dus... en ben er zeer tevreden over. Redelijk simpel te bouwen, simpel af te regelen en nauwkeurig genoeg voor amateur doeleinden.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PD2R
Berichten: 2430
Lid geworden op: 24 mei 2007, 11:08
Locatie: Krabbendijke
Contacteer:

#10 Bericht door PD2R »

Ik heb zelfs begrepen dat hij beter is dan de MFJ analyser, maar goed dat heb ik van horen zeggen.
Ik zou zelf ook graag zo´n kit bestellen, het probleem is allen dat ik 0,0 ervaring heb met zelfbouw. Binnenkort maar eens informeren of er bij de club iemand is die kan en wil helpen.
Die dingen maken het afregelen van antennes bijna kinderspel.
Heb jij hem eens kunnen vergelijken met de MFJ?
73, Maarten PD2R/OV2T

TRX: Icom IC-7300 / Yaesu FT 857D
Ant: End Fed antennes voor 20 en 40 meter / Diamond X-30
Website: PI4DX Contest Group Zeeuws-Vlaanderen
QRZ pagina: PD2R

Gebruikersavatar
vk2gwk
Berichten: 1235
Lid geworden op: 25 sep 2005, 08:41
Locatie: One Mile Beach NSW
Contacteer:

#11 Bericht door vk2gwk »

PD2R schreef:Ik heb zelfs begrepen dat hij beter is dan de MFJ analyser,......... Heb jij hem eens kunnen vergelijken met de MFJ?
Nee, zo'n MFJ ding heb ik alleen maar een keer in Friedrichshafen gezien - aantal jaren terug al weer. Maar het principe is hetzelfde. Het voordeel van deze zelfbouw is, dat er een hele groep van amateurs hier in Oz mee werkt, waarvan er een stel bij zijn die ook de software/firmware actief mee ontwikkelen, zodat je regelmatig nieuwe dingen en verbeteringen krijgt.

Ik gebruik hem voornamelijk voor het afregelen en checken - na een storm - van mijn dipolen (heb full size 30, 40 en 80M dipolen hangen momenteel) en voor het snijden van stubs en zo. Binnenkort wil ik een delta loop voor 40 M gaan ophangen met een remote control antenne tuner - daar wordt ie ook handig voor.
zenden is zilver.... luisteren is goud!
Kijk ook eens op mijn website of naar mijn andere hobby op Flickr

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5133
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

GP

#12 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

cyber schreef:Even een vraag ,moet die ene radial (als je er 1 gebruikt voor 20 meter) moet die onder een hoek gespannen worden.?
Ik heb het dan over de gpa 30
Bij een GP zijn de radialen altijd onder een bepaalde hoek geplaatst, i.v.m. de impedantie.
Handig om het cursusboek is er op na te slaan.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PD5DJ
Berichten: 1038
Lid geworden op: 02 jan 2006, 14:55
Roepletters: PD5DJ
Locatie: Avenhorn NH
Contacteer:

#13 Bericht door PD5DJ »

Hoi Henk,

Heb jij een complete kit gekocht van de analyzer?
Zat daar ook de behuizing bij?

Bjorn PD5DJ

vk2gwk schreef:
PD2R schreef:Ik heb zelfs begrepen dat hij beter is dan de MFJ analyser,......... Heb jij hem eens kunnen vergelijken met de MFJ?
Nee, zo'n MFJ ding heb ik alleen maar een keer in Friedrichshafen gezien - aantal jaren terug al weer. Maar het principe is hetzelfde. Het voordeel van deze zelfbouw is, dat er een hele groep van amateurs hier in Oz mee werkt, waarvan er een stel bij zijn die ook de software/firmware actief mee ontwikkelen, zodat je regelmatig nieuwe dingen en verbeteringen krijgt.

Ik gebruik hem voornamelijk voor het afregelen en checken - na een storm - van mijn dipolen (heb full size 30, 40 en 80M dipolen hangen momenteel) en voor het snijden van stubs en zo. Binnenkort wil ik een delta loop voor 40 M gaan ophangen met een remote control antenne tuner - daar wordt ie ook handig voor.
73's
Björn de PD5DJ
https://www.pd5dj.nl

pe5jw
Berichten: 2033
Lid geworden op: 06 dec 2006, 17:47
Roepletters: pe5jw
Locatie: Zwolle
Contacteer:

#14 Bericht door pe5jw »

Ik vind deze analyze ook erg intressant maar omdat deze thread eigenlijk over een mutiband vertical gaat heb ik een thread gestart onder meetapparatuur.

http://www.zendamateur.com/viewtopic.php?t=1293
Groet, Joeri

typ en schijf fouten mogen zelf vervangen worden door de onderstaande letters en cijfers:
abcdefghijklmnopqrstuvwxyz1234567890

PA1FJ

#15 Bericht door PA1FJ »

Met een simpele grid/fet dipper is ook goed de resonantie frequentie van een antenne te bepalen en een stuk goedkoper dan een dure analyser.
Vroeger deed men niet anders!

73 Fred PA1FJ

Plaats reactie