PF5X schreef: ↑07 mei 2026, 17:20
Bij een yagi antenne beinvloeden de elementen elkaar behoorlijk. Je kunt afhankelijk vam de afmetingen en posities van de elementen hele verschillende stralingsweerstanden van de antenne krijgen. B.v. 50 ohm maar ook minder dan 10 ohm. Het handigste is om je antenne even in een modelleer programma te zetten, dan zie je snel wat je kunt verwachten. Een goed, gratis programma is 4NEC2 (
https://www.qsl.net/4nec2/).
Zeker met een sleeve fed duo bander steekt het allemaal nauw. Alleen de straler even meten is tamelijk zinloos. Het resonantie punt (X=0) zal niet kloppen en ook de impedantie zal heel anders zijn.
Kijk, dat zocht ik als antwoord! Dank je, ik ga de boom afmeten voor de elementen en het midden bepalen van klemmen voor de boorgaten, het moet allemaal wel op een lijn komen te zitten. Ik twijfel alleen nog even of ik de straler in het kastje ga gebruiken of dat ik de losse straler neem die ik ooit ook een keer gemaakt heb voor een antenne. Ik had gisteren gemeten en die elementen zijn beide 1,46.3 wat vlgs YU7EF de goede maat is voor de 6 meter straler. Beide delen zitten in een plastic/pvc-buisje met een onderlinge afstand van ongeveer die 2 cm/20 mm. Dat is een onderdeel wat te koop was in de antenne bouw als straler verbinder.
Software gedownload, maar het wil niet lekker installeren. Foutje zegt de computer en Win10. Daar moet ik dus even naar kijken na het weekend. Zaterdag en zondag heb ik de MOTA-activiteit (Mills On The Air) voor de molen in "mijn achtertuin" in Goidschalxoord. De antenne zal dus na vandaag ook even moeten wachten tot na het weekend.
De anderen ook bedankt voor de antwoorden, ik ga er mee aan de slag, of bouw eigenlijk, HI

TAFN 73 de
Ruud PA9RD
---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten

........meer niet!