Enkele straler van 50 Ohm beam meten op SWR?

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA9RD
Roepletters: PA9RD
Contacteer:

Enkele straler van 50 Ohm beam meten op SWR?

#1 Bericht door PA9RD »

GM allen die dit lezen,

Ik ben weer opnieuw begonnen met het bouwen van een beam. Ik heb de maten blijkbaar allemaal goed gemeten (ik zal nog een dubbeldubbeldubbelcheck doen) maar de enkele straler heb ik nu aan een analyser hangen, maar ik heb geen dip waar die eigenlijk hoort te zitten. De beam is eigenlijk een 10 element antenne voor 2 banden (5x5), maar ik heb nu even een "blank spot" in mijn kennis zitten (hopelijk maar tijdelijk) momenteel v.w.b. de invloed van de andere elementen en de straler (open sleeve gevoed) van de andere band. De beam is berekend op 50 Ohm en kan dus gewoon met coax en evt. een choke gebruikt en aangesloten worden. Kan ik die straler zo wel meten of moet ik toch nog wat elementen op de boom erbij monteren, of kan ik hem alleen maar als geheel meten. Ik ben het even kwijt na al die tijd.....normaal heb en had ik de kennis wel een beetje maar nu even niet paraat. Waar maak ik nu een denkfout?
Pse, enlighten me! :)
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

Roy pd8rw

Re: Enkele straler van 50 Ohm beam meten op SWR?

#2 Bericht door Roy pd8rw »

In sommige ontwerpen ontstaat de 50ohm in het voedingspunt door de combinatie van de elementen en hun positie ten opzichten van de plaatsing onderling

Het kan dus inderdaad zo zijn dat wanneer je nu alleen het gevoede element meet dat je dit verschijnsel waarneemt

Ik heb een homebrew 4 elm 10m beam owa ontwerp ( pf5x heeft deze berekeningen en ontworpen icm de gebruikte elemt diktes etc)

In de praktijk is het echter meer een 3 elements beam qwa gain . De combinatie van het 4e element maakt de beam 50 ohm en zeer breedbandig ( pf5x doet cw en ik ssb met deze antenne , vandaar ook het ontwerp op deze manier )

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#3 Bericht door TheoP »

Je zult altijd wel ergens een dip(je) moeten zien?
Dat zou ik wel denken hoor.

Theo

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#4 Bericht door PA4WK »

Als je een resonante straler in de buurt van andere elementen (reflector + eerste paar directoren) plaatst zal de impedantie zakken, hoe dichter bij de straler des te groter is het effect. (1e director heeft dus het meeste effect.)
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

pe5t

#5 Bericht door pe5t »

Als je alleen de 50 MHz straler en op een paar centimeter daarnaast de 70 MHz straler hebt gemonteerd moet je, met het geheel een paar meter boven de grond, op 50 MHz een impedantie vinden van ca 75 OHM en ook een dip in de buurt van 70 MHz.

PF5X
Roepletters: PF5X
Contacteer:

#6 Bericht door PF5X »

Bij een yagi antenne beinvloeden de elementen elkaar behoorlijk. Je kunt afhankelijk vam de afmetingen en posities van de elementen hele verschillende stralingsweerstanden van de antenne krijgen. B.v. 50 ohm maar ook minder dan 10 ohm. Het handigste is om je antenne even in een modelleer programma te zetten, dan zie je snel wat je kunt verwachten. Een goed, gratis programma is 4NEC2 (https://www.qsl.net/4nec2/).
Zeker met een sleeve fed duo bander steekt het allemaal nauw. Alleen de straler even meten is tamelijk zinloos. Het resonantie punt (X=0) zal niet kloppen en ook de impedantie zal heel anders zijn.
Enno, PF5X

Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40.

PA9RD
Contacteer:

#7 Bericht door PA9RD »

PF5X schreef: 07 mei 2026, 17:20 Bij een yagi antenne beinvloeden de elementen elkaar behoorlijk. Je kunt afhankelijk vam de afmetingen en posities van de elementen hele verschillende stralingsweerstanden van de antenne krijgen. B.v. 50 ohm maar ook minder dan 10 ohm. Het handigste is om je antenne even in een modelleer programma te zetten, dan zie je snel wat je kunt verwachten. Een goed, gratis programma is 4NEC2 (https://www.qsl.net/4nec2/).
Zeker met een sleeve fed duo bander steekt het allemaal nauw. Alleen de straler even meten is tamelijk zinloos. Het resonantie punt (X=0) zal niet kloppen en ook de impedantie zal heel anders zijn.
Kijk, dat zocht ik als antwoord! Dank je, ik ga de boom afmeten voor de elementen en het midden bepalen van klemmen voor de boorgaten, het moet allemaal wel op een lijn komen te zitten. Ik twijfel alleen nog even of ik de straler in het kastje ga gebruiken of dat ik de losse straler neem die ik ooit ook een keer gemaakt heb voor een antenne. Ik had gisteren gemeten en die elementen zijn beide 1,46.3 wat vlgs YU7EF de goede maat is voor de 6 meter straler. Beide delen zitten in een plastic/pvc-buisje met een onderlinge afstand van ongeveer die 2 cm/20 mm. Dat is een onderdeel wat te koop was in de antenne bouw als straler verbinder.
Software gedownload, maar het wil niet lekker installeren. Foutje zegt de computer en Win10. Daar moet ik dus even naar kijken na het weekend. Zaterdag en zondag heb ik de MOTA-activiteit (Mills On The Air) voor de molen in "mijn achtertuin" in Goidschalxoord. De antenne zal dus na vandaag ook even moeten wachten tot na het weekend.

De anderen ook bedankt voor de antwoorden, ik ga er mee aan de slag, of bouw eigenlijk, HI :)
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

---------------------------------------------------------------------------------------------------------
Indien u zich ergert aan mijn keus en gebruik van letters, cijfers en leestekens kunt u geheel naar eigen inzicht en wens een keus maken uit de volgende reeks en deze plaatsen waar u wilt:
qwertyuiopasdfghjklzxcvbnm1234567890[];'\,./-=!`~@#$%^&*()_+ OH JA, DEZE TOETS, de SCHREEUW toets heb ik ook nog op mijn toetsenbord zitten :lol: ........meer niet! :mrgreen:

PF5X
Roepletters: PF5X
Contacteer:

#8 Bericht door PF5X »

BTW denk erom dat bij een sleeve fed duo band straler zowel de afstand van de 2 stralers als de diameter van de stralers van invloed zijn op de uiteindelijke stralings weerstand. Beide parameters moeten dus volgens het oorspronkelijke ontwerp zijn ! (alleen een correcte afstand maar andere diameters zal tot een ander resultaat leiden).
Enno, PF5X

Yaesu FTdx101D, Yaesu FTdx10, Icom IC-7100, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities, PE6A for contests. CWops #2531, NTC #40.

pe1cmo
Roepletters: pe1cmo
Contacteer:

#9 Bericht door pe1cmo »

misschien een goede hint als je een antenne gaat bouwen, kijk eens op de website van DK7ZB
https://www.qsl.net/dk7zb/

staan goede ontwerpen ik, maar ook hoe ze het doen.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PA9RD
Contacteer:

#10 Bericht door PA9RD »

PF5X schreef: 10 mei 2026, 14:24 BTW denk erom dat bij een sleeve fed duo band straler zowel de afstand van de 2 stralers als de diameter van de stralers van invloed zijn op de uiteindelijke stralings weerstand. Beide parameters moeten dus volgens het oorspronkelijke ontwerp zijn ! (alleen een correcte afstand maar andere diameters zal tot een ander resultaat leiden).
Ja, dat begreep ik al. In het draadje van en over deze 4/6 mtr combi antenne staan heel veel dingen beschreven. Het bouwplan komt van YU7EF die hem (deze 5x5 beam) berekend heeft met 2 verschillende diameters van de elementen, n.l. de Engelse maten 3/8 en 1/2 buis en de voor ons gebruikelijke diameter 12 mm alu buis. Beide zijn verkrijgbaar bij de betere shops die aluminium buis verkopen. Ik heb het ooit bij Alu-op-maat in het Westland gehaald, maar tegenwoordig zit de metaalwinkel uit Rotterdam nu in Barendrecht en dat is voor mij dichtbij. Ik heb een nieuwe boom van 30x30x2 gehaald en de elementen zijn van de 12 mm buis.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

PA9RD
Contacteer:

#11 Bericht door PA9RD »

pe1cmo schreef: 10 mei 2026, 16:38 misschien een goede hint als je een antenne gaat bouwen, kijk eens op de website van DK7ZB
https://www.qsl.net/dk7zb/

staan goede ontwerpen ik, maar ook hoe ze het doen.
Ja, die website ken ik al en idd staan er bij hem ook heel veel ontwerpen op zijn site. De 4/6 mtr. combi-antenne die ik nu opnieuw wil gaan bouwen is van YU7EF die ook heel veel antennes heeft ontworpen en gepubliceerd. Deze staan gewoon als download beschikbaar op zijn website. In dit forum is er een heel draadje te vinden over deze antenne in de sectie antennes: ervaringen met een 4/6 mtr antenne. Dat kun je gewoon vinden op het forum.
In het verleden heb ik een antenne van DK7 gebouwd voor 4 meter, maar die was maar met 3 elementen. Ik had ooit een 5 element antenne van GB (Geen Bereik/Geweldig Breekbaar) in de mast, maar daar vielen de elementen er ineens uit op straat dus wilde ik vanwege ruimte in de mast een combinatie maken van die 2 banden en evt. met een coaxkabel. Dat werd dus het ontwerp van Pop, YU7EF. De 6 meter zit ook wel in de SteppIR, maar die hangt er nog niet in en die is dan ook niet optimaal voor die band. Vandaar de keus voor een vijf element 6 meter beam gecombineerd met de 4 meter samen.
TAFN 73 de
Ruud PA9RD

Plaats reactie