Comrod antenne
Comrod antenne
Heeft iemand ervaring met de Noorse COMROD verticale antenne's voor HF?
Ik hoor het graag.
Ik hoor het graag.
- pe2aab
- Moderator
- Roepletters: PE2AAB
- Contacteer:
Re: Comrod antenne
Geen ervaring mee maar er zijn diverse HF antennes verkrijgbaar bij deze aanbieder. Mobiel, Basis, Portable; welk type gaat je interesse naar uit?
'73 Rick, PE2AAB www.pe2aab.nl
Ik kon een hf 7meter lang kopen die op een viskotter staat vandaar mijn vraag
Als je een type nummer of benaming hebt kunnen we eens kijken wat ervan te vinden is.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!
Is gewoon een vertikaal met 1:9 unun en 1 meter aarde onder t voedingspunt.
Voor de unun zit een mantelstroom filter.
Voor de unun zit een mantelstroom filter.
In dat geval gewoon aansluiten met een geschikte tuner, en kijken wat je aan kan passen, dat zal in hoofdzaak van het bereik van de tuner afhangen.
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Het belang van een hobbyïst is niet altijd hetzelfde als een professional. Bijvoorbeeld gebruiken amateurs andere banden. Aan boord is er vermoedelijk minder ruimte dan bij een woning (niet altijd), dus wordt in een aantal gevallen performance ingeleverd om ruimte te sparen.
Tegelijk is voor ontvangst de antenne helemaal niet zo kritisch. En het zijn natuurlijk wel stevige antennes. Kijk wel goed in welke staat hij is. Aan boord bij zout water zijn niet de ideale omstandigheden om een antenne goed te houden. Als een vissersboot hem afdankt kan dat zijn omdat het ding aan het einde van zijn levenscyclus is beland.
De Zweedse marine hebben 10 jaar geleden voor hun onderzeeërs antennes in Engeland gekocht. Dat was bij een Engelse fabrikant, en met wat ik van antennes weet beschouw ik dat als een niet op wetenschap gebaseerde antenne. Het was bizar ook wat voor testprocedure ze daar gebruikte, en de koper prees de Engelse fabrikant geheel de hemel in. Maar ja, een antenne op een onderzeeër is altijd een compromis. En met een antennetuner eraan kun je zelfs met 5W de verenigde staten werken vanuit Nederland met je beddespiraal als antenne op 14 MHz. Hoe ik dat weet? Ik heb dat zelf gedaan. De kapok-matras lag er nog gewoon op
Eerst kijken of de antenne qua specificaties aansluit bij wat je wilt. Bedenk dat je hoogstwaarschijnlijk een aantal radialen moet ingraven. Bij een boot op het zoute water is dat niet nodig. Vervolgens zou ik eerst een goed kijkje nemen voor je een bedrag noemt, of het ding niet van ellende bij de demontage al uit elkaar valt.
Het kan best dat er een heel andere reden is voor het afdanken. Misschien kopen ze een nieuwe zendontvanger waar al een antenne bij zit. De kwaliteit van de antennes zo op de site te zien daar is volgens mij niet zoveel mee mis. Het gaat er alleen om werkt hij op de banden waar je hem wilt gebruiken beter dan een zelfgemaakte of gekochte amateurantenne of niet.
Tegelijk is voor ontvangst de antenne helemaal niet zo kritisch. En het zijn natuurlijk wel stevige antennes. Kijk wel goed in welke staat hij is. Aan boord bij zout water zijn niet de ideale omstandigheden om een antenne goed te houden. Als een vissersboot hem afdankt kan dat zijn omdat het ding aan het einde van zijn levenscyclus is beland.
De Zweedse marine hebben 10 jaar geleden voor hun onderzeeërs antennes in Engeland gekocht. Dat was bij een Engelse fabrikant, en met wat ik van antennes weet beschouw ik dat als een niet op wetenschap gebaseerde antenne. Het was bizar ook wat voor testprocedure ze daar gebruikte, en de koper prees de Engelse fabrikant geheel de hemel in. Maar ja, een antenne op een onderzeeër is altijd een compromis. En met een antennetuner eraan kun je zelfs met 5W de verenigde staten werken vanuit Nederland met je beddespiraal als antenne op 14 MHz. Hoe ik dat weet? Ik heb dat zelf gedaan. De kapok-matras lag er nog gewoon op
Eerst kijken of de antenne qua specificaties aansluit bij wat je wilt. Bedenk dat je hoogstwaarschijnlijk een aantal radialen moet ingraven. Bij een boot op het zoute water is dat niet nodig. Vervolgens zou ik eerst een goed kijkje nemen voor je een bedrag noemt, of het ding niet van ellende bij de demontage al uit elkaar valt.
Het kan best dat er een heel andere reden is voor het afdanken. Misschien kopen ze een nieuwe zendontvanger waar al een antenne bij zit. De kwaliteit van de antennes zo op de site te zien daar is volgens mij niet zoveel mee mis. Het gaat er alleen om werkt hij op de banden waar je hem wilt gebruiken beter dan een zelfgemaakte of gekochte amateurantenne of niet.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
De vraagprijs is 200 euro, en hij is van een viskotter die naar de sloop gaat zoals zovelen in mijn woonplaats(urk), dit niet vanwege ouderdom maar beëindiging bedrijf.
- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
Behoudens emotionele waarde, zou ik dat geld mooi in de knip houden. Voor dat bedrag kun je aardig wat antenne-experimenten bekostigen.
- PA0ETE
- Roepletters: PA0ETE
- Contacteer:
Ik wilde het zelf niet zo zeggen, maar mee eens. Als het gaat om het gebruik ben je waarschijnlijk net zo goed uit met een endfed, die kun je zelf maken, maar een gekochte is waarschijnlijk een stuk goedkoper.
Als hij de antenne niet verkoopt gaat hij naar de sloper. Je kunt in dat geval ook de sloper bellen dat als het schip daar ligt, of je de antenne eraf mag halen voor twee tientjes of zo
Als je echter de schipper wilt sponsoren die het overduidelijk moeilijk heeft, zou ik hem voor dat bedrag kopen. Dat kan ik ook goed begrijpen.
Als hij de antenne niet verkoopt gaat hij naar de sloper. Je kunt in dat geval ook de sloper bellen dat als het schip daar ligt, of je de antenne eraf mag halen voor twee tientjes of zo
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me
€200.= is veel geld voor iets wat jezelf kan maken van een oude 27mc antenne
Zou het niet doen
Zou het niet doen
200€ is heel veel geld voor een glasvezel buis met een stuk draad er in. Bij DX-wire betaal je amper 95€ voor een 13.5m lange glasvezelmast. Wat draad rond wikkelen kost ook geen geld.