Beste zendamateurs.
Is iemand in het bezit van de loopantenne voor 30/80m gemaakt door
Roger, PA3EGU ?
Mijn vraag is hoe de koppellus is gemaakt en hoe groot deze is.
Helaas door verhuizing zoek geraakt.
Roger reeds via e-mail benaderd , maar tot nu toe geen bericht.
Misschien dat ik via hier sneller geholpen kan worden en eindelijk
kan gaan werken.
73's Henk , EA5/PA3GHT
koppellus voor loopantenne
-
Cor - PA4Q
- Roepletters: PA4Q
Re: koppellus voor loopantenne
Op de foto's op zijn website meen ik het volgende te zien.
De koppelloop is gemaakt van coax (RG58?) en is in een lus rondgezet met een diameter van 1/5 van de diameter van de loop zelf.
De binnengeleider van de coax is aan het eind van de lus aan de buitenmantel van hetzelfde stuk coax gesoldeerd. De buitenmantel is aan het uiteinde daar vrij gelaten. Dit is een veel toegepaste uitvoering van de koppelloop.
Eenj experiment hiermee is snel uitgevoerd.
73, Cor - F/PA4Q
De koppelloop is gemaakt van coax (RG58?) en is in een lus rondgezet met een diameter van 1/5 van de diameter van de loop zelf.
De binnengeleider van de coax is aan het eind van de lus aan de buitenmantel van hetzelfde stuk coax gesoldeerd. De buitenmantel is aan het uiteinde daar vrij gelaten. Dit is een veel toegepaste uitvoering van de koppelloop.
Eenj experiment hiermee is snel uitgevoerd.
73, Cor - F/PA4Q
Ben momenteel ook bezig met een loopantenne voor TX en vroeg me af hoe ik precies de koppellus moet verbinden aan de coax. Heb deze gemaakt van RG213. Ik heb nu aan één kant van de lus de ader doorverbonden met de mantel en de andere kant van de lus ader en mantel aan de ader en mantel van de coax naar de trcv. Is dat juist? Ik krijg nl. vreemde metingen op mijn Mini1300 analyser. Wie kan me vertellen of dit juist is of moet het anders
Zoals Cor al aangeeft, 1/5 omtrek van de loopantenne, kern aan de mantel.
Eventueel de koppel loop wat meer tegen loop drukken, zodat een groter koppelvlak onstaat.
Inieder geval iets proberen mocht je geen goede SWR kunnen krijgen.
Eventueel de koppel loop wat meer tegen loop drukken, zodat een groter koppelvlak onstaat.
Inieder geval iets proberen mocht je geen goede SWR kunnen krijgen.
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief
En meer dan 50 Jaar radio-actief
- PA3DJS
- Roepletters: PA3DJS
- Contacteer:
Wat bedoel je met vreemde metingen?Commerwel schreef: ↑23 jan 2026, 17:39 Ben momenteel ook bezig met een loopantenne voor TX en vroeg me af hoe ik precies de koppellus moet verbinden aan de coax. Heb deze gemaakt van RG213. Ik heb nu aan één kant van de lus de ader doorverbonden met de mantel en de andere kant van de lus ader en mantel aan de ader en mantel van de coax naar de trcv. Is dat juist? Ik krijg nl. vreemde metingen op mijn Mini1300 analyser. Wie kan me vertellen of dit juist is of moet het anders
Jouw analyzer heeft smith chart weergave. Ik ga er even van uit dat je hebt gekalibreerd. Kijk ook even naar de sweepbreedte en het aantal meetpunten. Als de frequentiestap te groot staat, mis je wellicht een deel van de curve.
Als de curve om het midden heen gaat, is je koppellus te groot. als je de koppellus dan wat draait (zodat hij minder koppelt met de loop), moet de curve dichter bij het midden van de Smith Chart komen.