Op de rigexpert nummer 4 en 8
Theo
klopt wat je zegt, maar de TS zegt dat het uiteinde 2 meter parallel langs de aluminium paal loopt en dat gaat niet goed.PA0ETE schreef: ↑10 mar 2025, 16:31 N.b. als ik de tekening goed interpreteer, dan staat de aluminium buis loodrecht op de antennedraad. De invloed van die buis is dan minimaal. De grootste invloed heeft zo'n object als het over een klein (of groter) eindje langs de antenne loopt, en de invloed wordt ook groter uiteraard naarmate de afstand kleiner wordt.
De invloed is het grootst nabij de uiteinden van de antenne. In het midden van bijv. een dipool is de impedantie zo laag dat een object in de buurt niet zoveel uitmaakt.
Denk bijvoorbeeld aan een yagi. Die is opgebouwd uit een boom, waar de elementen loodrecht op de boom staan. Die elementen zitten in het midden (waar de impeantie bij de elementen zelfs theoretisch 0 is) gewoon op het metaal van de boom geschroefd. En op die manier heeft die boom ook nauwelijks invloed.
Dat is mijn idee ook. De dipool loopt over 2 m direct langs een verticale alu pijp van 6 m Dat geeft behoorlijke capaciteit tussen dipooleind en 6 m pijp. Dat zorgt voor de verschuiving van 7 naar 6. Vermoedelijk was dat "vroeger" niet zo.PA4WK schreef: ↑10 mar 2025, 17:40klopt wat je zegt, maar de TS zegt dat het uiteinde 2 meter parallel langs de aluminium paal loopt en dat gaat niet goed.PA0ETE schreef: ↑10 mar 2025, 16:31 N.b. als ik de tekening goed interpreteer, dan staat de aluminium buis loodrecht op de antennedraad. De invloed van die buis is dan minimaal. De grootste invloed heeft zo'n object als het over een klein (of groter) eindje langs de antenne loopt, en de invloed wordt ook groter uiteraard naarmate de afstand kleiner wordt.
De invloed is het grootst nabij de uiteinden van de antenne. In het midden van bijv. een dipool is de impedantie zo laag dat een object in de buurt niet zoveel uitmaakt.
Denk bijvoorbeeld aan een yagi. Die is opgebouwd uit een boom, waar de elementen loodrecht op de boom staan. Die elementen zitten in het midden (waar de impeantie bij de elementen zelfs theoretisch 0 is) gewoon op het metaal van de boom geschroefd. En op die manier heeft die boom ook nauwelijks invloed.
Ik ben het even kwijt. Wat bedoel je met "In eerste instantie lag de resonantie op 8773 kHZ dus was de antenne in mijn beredenering te lang.". Ik neem aan dat er ergens tipvaud zit.pc9t schreef: ↑13 mar 2025, 16:02 Vandaag even aan het knutselen geweest met de antenne.
In eerste instantie lag de resonantie op 8773 kHZ dus was de antenne in mijn beredenering te lang.
Dus de beide benen evenwijdig ingekort toen lag de resonantie op 6385 kHZ en SWr min. van 1.17 op 6350 kHz.
Ik ga ervanuit dat de antennen nu te lang is, dus weer korter gemaakt na wat proberen met korter en langer ben ik nu op het volgende punt uitgekomen.
Resonatie op 6561 SWR 1.12 op 6500 kHz en de laatste foto is me nog steeds abracadabra
Resonantie.JPG
SWR.JPG
Chart.JPG
Ik merk nu dat bijvoorbeeld ieder kant 3 cm langer maken een hele grote stap in resonantie maakt naar terug in de 8763 kHz.
Dus moet denk ik nu per cm langer maken.
Bij een hoek van 120 graden tussen de draden is het een wat ze noemen inverted-V. Het mooie is dat hij dan keurig 50 ohm is. Een dipool helemaal recht is 73 ohm of daaromtrent.