Afwijkende 40 meter dipool

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
TheoP
Roepletters: PE1OPQ

Re: Afwijkende 40 meter dipool

#46 Bericht door TheoP »

pc9t schreef: 10 mar 2025, 16:01 wat voor resonantie hij aangeeft via de optie R,X chart op de analyzer.
Hopelijk is dit het geen ik moet laten zien waar de dipool resoneert?
Op de rigexpert nummer 4 en 8

Theo

PA0CMU
Roepletters: PA0CMU

#47 Bericht door PA0CMU »

Span die laatste 2m niet recht naar beneden af gezien vanuit de isolator op het mastje, maar naar de verst weg gelegen hoek van je tuin. dan loopt de draad niet meer parallel met dat mastje. Bij mij is dat soortgelijk.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA0ETE
Roepletters: PA0ETE
Contacteer:

#48 Bericht door PA0ETE »

N.b. als ik de tekening goed interpreteer, dan staat de aluminium buis loodrecht op de antennedraad. De invloed van die buis is dan minimaal. De grootste invloed heeft zo'n object als het over een klein (of groter) eindje langs de antenne loopt, en de invloed wordt ook groter uiteraard naarmate de afstand kleiner wordt.

De invloed is het grootst nabij de uiteinden van de antenne. In het midden van bijv. een dipool is de impedantie zo laag dat een object in de buurt niet zoveel uitmaakt.

Denk bijvoorbeeld aan een yagi. Die is opgebouwd uit een boom, waar de elementen loodrecht op de boom staan. Die elementen zitten in het midden (waar de impeantie bij de elementen zelfs theoretisch 0 is) gewoon op het metaal van de boom geschroefd. En op die manier heeft die boom ook nauwelijks invloed.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#49 Bericht door PA4WK »

PA0ETE schreef: 10 mar 2025, 16:31 N.b. als ik de tekening goed interpreteer, dan staat de aluminium buis loodrecht op de antennedraad. De invloed van die buis is dan minimaal. De grootste invloed heeft zo'n object als het over een klein (of groter) eindje langs de antenne loopt, en de invloed wordt ook groter uiteraard naarmate de afstand kleiner wordt.

De invloed is het grootst nabij de uiteinden van de antenne. In het midden van bijv. een dipool is de impedantie zo laag dat een object in de buurt niet zoveel uitmaakt.

Denk bijvoorbeeld aan een yagi. Die is opgebouwd uit een boom, waar de elementen loodrecht op de boom staan. Die elementen zitten in het midden (waar de impeantie bij de elementen zelfs theoretisch 0 is) gewoon op het metaal van de boom geschroefd. En op die manier heeft die boom ook nauwelijks invloed.
klopt wat je zegt, maar de TS zegt dat het uiteinde 2 meter parallel langs de aluminium paal loopt en dat gaat niet goed.
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#50 Bericht door PA3DJS »

PA4WK schreef: 10 mar 2025, 17:40
PA0ETE schreef: 10 mar 2025, 16:31 N.b. als ik de tekening goed interpreteer, dan staat de aluminium buis loodrecht op de antennedraad. De invloed van die buis is dan minimaal. De grootste invloed heeft zo'n object als het over een klein (of groter) eindje langs de antenne loopt, en de invloed wordt ook groter uiteraard naarmate de afstand kleiner wordt.

klopt wat je zegt, maar de TS zegt dat het uiteinde 2 meter parallel langs de aluminium paal loopt en dat gaat niet goed.
Dat is mijn idee ook. De dipool loopt over 2 m direct langs een verticale alu pijp van 6 m Dat geeft behoorlijke capaciteit tussen dipooleind en 6 m pijp. Dat zorgt voor de verschuiving van 7 naar 6. Vermoedelijk was dat "vroeger" niet zo.

Span die 2 m (waar "touw" bij staat) eerst maar eens weg van de alu pijp, en kijk dan eens of de "dip" frequentie opschuift. Dat zal de balans van de dipool ook ten goede komen.

De invloed van de pijp halverwege is gering.

PA0ETE
Contacteer:

#51 Bericht door PA0ETE »

Dan heb ik de tekening niet goed gezien, dat was ook een heel gehaaste blik want de telefoon ging op dat moment.

pc9t
Roepletters: PC9T

#52 Bericht door pc9t »

Vandaag even aan het knutselen geweest met de antenne.

In eerste instantie lag de resonantie op 8773 kHZ dus was de antenne in mijn beredenering te lang.

Dus de beide benen evenwijdig ingekort toen lag de resonantie op 6385 kHZ en SWr min. van 1.17 op 6350 kHz.

Ik ga ervanuit dat de antennen nu te lang is, dus weer korter gemaakt na wat proberen met korter en langer ben ik nu op het volgende punt uitgekomen.

Resonatie op 6561 SWR 1.12 op 6500 kHz en de laatste foto is me nog steeds abracadabra
Resonantie.JPG
SWR.JPG
Chart.JPG
Ik merk nu dat bijvoorbeeld ieder kant 3 cm langer maken een hele grote stap in resonantie maakt naar terug in de 8763 kHz.

Dus moet denk ik nu per cm langer maken.
Yaesu FT101MP with Heil PR781 / Icom IC9700 with SM20 / 6 bands Hexbeam /
Homemade G5RV / Diamond X200 /Heil proset met HC5

PA0CMU
Roepletters: PA0CMU

#53 Bericht door PA0CMU »

Hoe hoger de resonantiefrequentie, hoe korter de antenne wordt. Met 8773kHz was hij dus te kort voor de 40m amateurband. Toen ben je hem nog korter gaan maken, schreef je, en kwam je op 6385kHz uit wat alleen maar kan als je hem langer maakt! Je beschrijving klopt niet. Probeer de resonantie eerst eens tussen 7000-7200kHz te krijgen. Als hij nu op 6500kHz zit moet de dipool korter worden. Stukjes terugvouwen en strak tegen de antennedraad vastzetten b.v. met tape of los-vast met een kabelbinder, dan kan je makkelijker schuiven.
Carel
BQC-762 | CTC-1941 | NTC-076

PA3DJS
Roepletters: PA3DJS
Contacteer:

#54 Bericht door PA3DJS »

pc9t schreef: 13 mar 2025, 16:02 Vandaag even aan het knutselen geweest met de antenne.

In eerste instantie lag de resonantie op 8773 kHZ dus was de antenne in mijn beredenering te lang.

Dus de beide benen evenwijdig ingekort toen lag de resonantie op 6385 kHZ en SWr min. van 1.17 op 6350 kHz.

Ik ga ervanuit dat de antennen nu te lang is, dus weer korter gemaakt na wat proberen met korter en langer ben ik nu op het volgende punt uitgekomen.

Resonatie op 6561 SWR 1.12 op 6500 kHz en de laatste foto is me nog steeds abracadabra

Resonantie.JPG

SWR.JPG

Chart.JPG

Ik merk nu dat bijvoorbeeld ieder kant 3 cm langer maken een hele grote stap in resonantie maakt naar terug in de 8763 kHz.

Dus moet denk ik nu per cm langer maken.
Ik ben het even kwijt. Wat bedoel je met "In eerste instantie lag de resonantie op 8773 kHZ dus was de antenne in mijn beredenering te lang.". Ik neem aan dat er ergens tipvaud zit.

Vergeet dat serie- en parallel- impedantiegedoe, en kijk gewoon naar waar de SWR het beste is, want dat is wat je niet al te slecht wilt hebben.

Aan beide kanten 3 cm langer (dus totaal 6 cm), zou zo'n 20 kHz verlaging van SWR dipfrequentie op moeten leveren. Bij draden terug vouwen is het meestal iets minder.

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#55 Bericht door TheoP »

Je ziet dat het niet Ohms is, de Z en de R liggen heel ver uit elkaar.
Nummer 8 is te gebruiken als je het doorlaat venster er ook in laat vallen in de curve, nu staat het rechts naast je doorlaat curve.
Dat geeft een vertekend beeld.

Theo

pc9t

#56 Bericht door pc9t »

Ondanks alle pogingen krijg ik geen resonantie gevonden op 7100 kHz.

Ik heb echt met 0,5 cm moeten schuiven omdat er anders te grote sprongen werden gemaakt.

Het beste wat ik vond rond de 7000 kHz was onderstaande

Resonantie op 6859 kHz met SWR min. 1,13 op 6902 kHz.
IMG_0419.jpeg
IMG_0420.jpeg
En onderstaande vond ik ook vreemd
IMG_0421.jpeg
En de laatste verschuiving van 0,5 cm om de antenne in te korten resulteerde in onderstaande

Resonantie 8763 kHz met min. SWR 1,27 op 6902 kHz.
IMG_0426.jpeg
IMG_0427.jpeg
Het stuk wat te lang is heb ik over de andere draad getwist.
IMG_0418.jpeg
En een stuk bij de eindpaal in de tuin heb ik een hoek laten maken van 90 graden
IMG_0429.jpeg
Wat kan er nog meer toe dienen waarom ik geen resonantie punt kan vinden op 7100 kHz

Zou het dan toch in die balun kunnen zitten?

pc9t

#57 Bericht door pc9t »

Neem aan dat ik die balun niet mag ophijsen naar de schoorsteen , want dan lopen de beide draden redelijk evenwijdig naar einde van de tuin toe en de hoek bovenin is dan ook erg klein.

Zo kom je erachter dat je van veel dingen te weinig snapt, maar 40 meter is eigenlijk altijd een drama geweest.

Of het dak heeft teveel invloed op het hele gebeuren.
Laatst gewijzigd door pc9t op 14 mar 2025, 15:51, 1 keer totaal gewijzigd.

PA0ETE
Contacteer:

#58 Bericht door PA0ETE »

Ik zou om te beginnen de balun weglaten als je dat nog niet geprobeerd hebt. Maar het lijkt me niet de oorzaak. Meest waarschijnlijk volgens mij (maar ik weet natuurlijk niet alles) is dat er iets nabij de uiteinden van de antenne kan zitten dat dit verstoort.

De balun eruit moet gewoon werken. Als je niet een mantelstroomfilter nabij de antenne gebruikt heb je wat meer HF op de kabel, maar als die redelijk met een rechte hoek van de antenne wordt weggevoerd, heeft dat op de frequentie verder geen effect.

Ik mis bij de laatste foto's het overzichtsplaatje met de SWR, en R en X. Dat is voor mij de meest interessante :)

pc9t

#59 Bericht door pc9t »

IMG_0430.jpeg
IMG_0431.jpeg
Dit is hoe de antenne naar het huis toe loopt.

Helaas heb is dat centerstuk niet gevonden om de balun ertussen uit te halen.

Dus zou nu niet weten hoe ik die balun ertussen uit moet halen.

PA0ETE
Contacteer:

#60 Bericht door PA0ETE »

pc9t schreef: 14 mar 2025, 15:48 Neem aan dat ik die balun niet mag ophijsen naar de schoorsteen , want dan lopen de beide draden redelijk evenwijdig naar einde van de tuin toe en de hoek bovenin is dan ook erg klein.
Bij een hoek van 120 graden tussen de draden is het een wat ze noemen inverted-V. Het mooie is dat hij dan keurig 50 ohm is. Een dipool helemaal recht is 73 ohm of daaromtrent.

Die hoek kan wel wat kleiner, maar ik denk dat als je onder de 90 graden gaat dat de straling dan wel minder wordt. Hoe kleiner de hoek, hoe lager de impedantie.

Het is op deze lage banden voor de meeste mensen schipperen, en soms moet je heel gewoon proberen wat werk. Dit zou (ook met een vrij kleine hoek) daarom toch het beste compromis bij jouw woonsituatie kunnen zijn. Als een andere oplossing niet werkt, zou ik dit wel proberen. Kans dat het niet werkt, kans dat je verrast bent omdat het onverwacht goed werkt.

Plaats reactie