DX Commander

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA0BAK
Roepletters: PA0BAK
Contacteer:

DX Commander

#1 Bericht door PA0BAK »

De laatste tijd lees ik veel over een DX-Commander.
Eigenlijk is dit een kattensnor antenne, waarbij de helft van de dipool het grondvlak is en de andere helft de verticale straler.
In het verleden heb ik wel eens met een dergelijke constructie gespeeld, maar dat was in de buurt van water, of op een plek met een hoog grondwater niveau.
Radialen had ik niet, een stuk stijgerpijp van 1 meter in de grond slaan werkte goed.
Nu mijn vraag:
Wanneer ik een dergelijke constructie maak, moet ik dan voor iedere band 1/4 golf radialen maken, of kan ik een grondvlak creëren voor de laagste frequentie, zodat voor de hogere frequenties een groot grondvlak aanwezig is.
Is er iemand die ervaring heeft met grotere radialen, of die er iets zinnigs over kan zeggen?

Een alternatief is wachten op het voorjaar en met koper draad de natuur in gaan :D
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

PH7R
Roepletters: PH7R

Re: DX Commander

#2 Bericht door PH7R »

Callum (eigenaar DX Commander) heeft een video over aantal en lengte radialen. Ook is er door een amateur een test gedaan over aatal radialen. Uit mijn hoofd heeft het geen zin meer dan 16 radialen van +- 3 meter te hebben.

Document gevonden, zie attachment.
3a7f2899-e7be-433d-bdff-8f30e50eea11.pdf
(699.63 KiB) 66 keer gedownload
En meer leesvoer https://www.antennasbyn6lf.com/design_o ... d_systems/
Civilisations are inevitably crushed by the weight of nobheads shortly after inventing the internet
You take the red pill (Ham license), you stay in Wonderland and I show you how deep the rabbit hole goes

PA0BAK
Contacteer:

#3 Bericht door PA0BAK »

PH7R schreef: 17 nov 2024, 22:19 En meer leesvoer https://www.antennasbyn6lf.com/design_o ... d_systems/
Inderdaad veel leesvoer, mijn dank.

PA4WK
Roepletters: PA4WK

#4 Bericht door PA4WK »

PH7R schreef: 17 nov 2024, 22:19 Callum (eigenaar DX Commander) heeft een video over aantal en lengte radialen. Ook is er door een amateur een test gedaan over aatal radialen. Uit mijn hoofd heeft het geen zin meer dan 16 radialen van +- 3 meter te hebben.

Document gevonden, zie attachment.3a7f2899-e7be-433d-bdff-8f30e50eea11.pdf

En meer leesvoer https://www.antennasbyn6lf.com/design_o ... d_systems/
Hier een video van Callum zelf waarin hij verwijst naar het bovengenoemde document van Rudy Severns
https://www.youtube.com/watch?v=5jyp-oi ... VG&index=8
Ham radio, the only fail safe communication system in the world!

PA0BAK
Contacteer:

#5 Bericht door PA0BAK »

Op dit moment heb ik het meeste bekeken.
Jammer dat veel in DOCx formaat staat :mrgreen:

Hij gaat er van uit, dat je (in het ideale geval) in totaal 4 golflengtes aan radialen moet hebben en dat een radiaal lengte van 1/16 golf goed werkt.
Dit is echter (voor mij en portable gebruik) in de praktijk veel te complex.
Dan zal ik dus e.e.a. zelf moeten proberen en zoals in de video's ook gezegd werd, werken doet het altijd, maar je wilt niet te veel verliezen hebben.
Nu wordt het steeds kouder, dus ik zal moeten wachten tot het voorjaar om te experimenteren.

Een korte omschrijving van wat ik wil:
Een mastje van 5 meter, dat draden (stralers) van 1/4 golf heeft van 10m t/m 20m.
Draden voor 30m t/m 80m zijn langer, maar kunnen deel uitmaken van de tui draden, de eerst 5 m straalt het meest en dat deel is verticaal.
Alle radialen 20m lang, aantal experimenteel maar ik dacht aan 3.
Dit moet op te zetten zijn in een paar kwartiertjes.
Mechanisch zal ik dan nog e.e.a. moeten uitzoeken, maar ook dat is een deel van de hobby, eerst maar laten bezinken.

DC4CP

#6 Bericht door DC4CP »

PA0BAK schreef: 18 nov 2024, 11:54
Mechanisch zal ik dan nog e.e.a. moeten uitzoeken, maar ook dat is een deel van de hobby, eerst maar laten bezinken.
Ik heb hier een 30 en 60 meter vertical op een 12 meter spiderbeam mast, dus maar twee draden, anders dan de DX-commander lopen de draden bij mij paralllel met de mast, eentje op de mast zelf (30 meter), de tweede word op afstand gehouden afstand met een stukje harde tuinslang, uiteindelijk kan je daarmee als je die wat langer maakt aan de andere zijde ook drie draden opspannen.
Omdat de mast maar 12 meter lang is, en ongeveer 1 meter in een buis in de grond steekt, heb ik voor de 60 meter band een spoel gebruikt.

--60---------mast
e00b66b6-a8e3-44d7-8b60-339aa5797489.jpg

Roy pd8rw

#7 Bericht door Roy pd8rw »

De dx comander is niet meer en niet minder dan een vertical met radialen op de grond .
Met radialen op de grond is de lengte minder belangrijk dan het aantal ( ook meer als een x aantal levert geen verbetering meer op )
Bijvoorbeeld 12 stuks van 4m
Callum heeft voor iedere band een straler toegevoegd. Afhankelijk van de lengte van je mast moet je de straler voor 40 zelfs boven over en terug naar beneden laten lopen.
En voor 80 gebruikt hij een inv. L als stralend element
Het concept is zeker niet nieuw en dat claimt de beste om ook zeer zeker niet .
Het gene wat hij heeft gedaan is al zn experimenten goed uit gedokterd en vast gelegd en uit eindelijk deze verschillende versies als zijnde bouwpakket op de markt gebracht met een goede instructie en de diverse filmpjes op zn drukke toutube kanaal .
Er zijn inmiddels een aantal verschillende versies beschikbaar
Het is een verticale antenne zonder verkortingen in de stralers , iets meer ruis maar zeker voor dx als je zo’n antenne kwijt kunt een prima antenne waar ook Qro in kan omdat er geen balun etc is toegepast.

Zelf in de winter een 40m gp met 2 elevated radials langs een spiderpole 12m hier in gebruik de laatste 2 jaar en dat is een merkbaar verschil met de eindgevoede antenne op 10m hoog ( die hangt dus zoals bij vele van ons te laag )

Als je al een fiber mast hebt is het bouwen van een verticaal echt wel de moeite waard . Ik zelf gebruik alleen elevated radials omdat ik de ruimte prima tot mn beschikking heb in de winter en er dan minder nodig heb

Ik zeg bouwe !! :D :D :D

DC4CP

#8 Bericht door DC4CP »

https://www.qrz.com/db/WJ6A

Onderaan zijn pagina staan afbeeldingen van zijn vertikale antenne + op youtube: https://www.youtube.com/watch?v=FZ0F14v8ONo&t=80s

pa5zl
Roepletters: pa5zl

#9 Bericht door pa5zl »

kijk eens op de site van Gerben PG5M
die heeft er ook 1 nagebouwd en hier en daar verbeterd/aangepast. => https://dx.to/dx-commander/

ik heb er zo ook 2 gemaakt (moet je alleen nog plaatsen )

ik heb de meeste item zoals de plastic haakjes allemaal bij meneer ali besteld en het bungy elAstiek ergens bij een nederlandse webshop.

PA0BAK
Contacteer:

#10 Bericht door PA0BAK »

pa5zl schreef: 28 nov 2024, 16:47 kijk eens op de site van Gerben PG5M
die heeft er ook 1 nagebouwd en hier en daar verbeterd/aangepast.
Ziet er mooi uit, maar die metalenplaten maken kan voor mij een probleem zijn.
Het heeft mij wel iets nieuws laten zien, Gerben is goed bezig geweest.

Plaats reactie