Antenne op mijn Balkon

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Antenne op mijn Balkon

#16 Bericht door PA9X »

PD1ITZ schreef: 26 mar 2023, 22:53 Ik ben (weer) op zoek naar een antenne die een beetje op mijn balkon past. Het balkon is op het dak van een huis-uitbreiding en vrij groot.
Wat is vrij groot? Hoe breed balkon, hoe diep en hoe ver kun je een antenne de lucht in steken? Hoe hoog zit het balkon boven de straat?

Ter inspiratie: Je zegt geen tijd te hebben om zelf te bouwen, maar een "Rybakov vertical" kost niet meer dan een half uur om te bouwen; een vishengel, wat draad en een 4:1 unun. En je kunt uitkomen van 40 meter t/m 10 meter.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6249
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Antenne op mijn Balkon

#17 Bericht door PA3DAT »

Interessant, een goede website erbij: https://wb3gck.com/2018/12/09/revisitin ... -vertical/
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3347
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: Antenne op mijn Balkon

#18 Bericht door Juul - PE0GJG »

PA2S schreef: 29 mar 2023, 06:38
PD1ITZ schreef: 28 mar 2023, 23:08 Zelf bouwen is op dit moment geen optie voor mij (tijdgebrek).
???? Heb je dan wel tijd om te zenden?
Ja inderdaad. Kwam in mij ook direct op Henk.
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Tony PA3GWO
Berichten: 151
Lid geworden op: 25 jun 2009, 20:31

Re: Antenne op mijn Balkon

#19 Bericht door Tony PA3GWO »

De vraagstelling was dat hij graag wilde weten wat de lezers van een aantal commerciële antennes vonden.
Waarom begint men dan toch telkens over zelfbouw als hij aangeeft aan een kant en klare antenne de voorkeur te geven om wat voor reden dan ook.
Het is toch de bedoeling dat we mekaars keuze respecteren en niet je eigen mening gaat opdringen.

Als je graag zelf iets wilt bouwen is dat prima en dat ligt voor menigeen ook in het verlengde van de hobby maar dat is dan jouw keuze en hoeft niet die van een ander te zijn.

Gr.Tony

on4avt
Berichten: 1501
Lid geworden op: 12 jan 2011, 13:48

Re: Antenne op mijn Balkon

#20 Bericht door on4avt »

Ewel de tijd die hij uitwint met niet te bouwen, kan hij toch besteden aan zenden!
En de tijd die hij op dit forum zit is allemaal verloren tijd eigenlijk.
De man is druk.

Gebruikersavatar
Thijzer
Berichten: 1392
Lid geworden op: 25 feb 2011, 10:25

Re: Antenne op mijn Balkon

#21 Bericht door Thijzer »

De beste antenne is vaak de goedkoopste hoor. Ik zie met name uit de VS allerlei fancy antennesystemen komen maar het zijn zonder uitzondering allemaal ernstige compromissen.

Een afgestemde dipool werkt altijd nog het beste en kost bijkans geen drol.

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Antenne op mijn Balkon

#22 Bericht door PA9X »

Thijzer schreef: 31 mar 2023, 09:03 Een afgestemde dipool werkt altijd nog het beste en kost bijkans geen drol.
Zonder dat je het weet heb je daar de materialen al voor in huis. Zo niet, dan knip je gewoon een stuk af van de waslijn...

Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: Antenne op mijn Balkon

#23 Bericht door pf5x »

Als je weinig tijd hebt voor experimenteren dan zou ik zeggen:

"Random wire" met direct daaronder een outdoor tuner (b.v. MAT-40 of ICOM AH-4). Aantal radials eraan (en/of de metalen reling v/h balkon) en direct bij de tuner een common mode choke om geen storing via de coax op te pikken c.q te veroorzaken in de shack. Hier een handig artikel met voorkeurslengtes voor zo'n random wire: https://udel.edu/~mm/ham/randomWire/
Hoe je de draad ophangt is geheel aan je eigen creativiteit, beschikbare ruimte en mogelijke ophangpunten (klein glasfiber mastje ?). Zo'n antenne heeft best een aardig rendement. Het is geen "pile-up buster", maar daar heb jij toch geen tijd voor ...
Op de website van PA9X staat een vertical gebaseerd op dit principe.
Als je voor bovenstaande ook al geen tijd hebt, dan zou ik zeggen donder die transceiver maar van het balkon :lol:
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

Gebruikersavatar
Paula Bean
Berichten: 301
Lid geworden op: 04 aug 2019, 12:50

Re: Antenne op mijn Balkon

#24 Bericht door Paula Bean »

... direct bij de tuner een common mode choke om geen storing via de coax op te pikken c.q te veroorzaken in de shack.
Dit! Vanavond zat ik ook te experimenteren met een hengel met een random draad eraan die ik over mijn balkonrand de ether in stak. Ik kreeg de draad goed getuned op 40m, maar met 5W vermogen ging mijn muis en USB interfaces toch vreemd doen tijdens het zenden (dat is mijn 'kanarie' signaal dat er teveel RF is). Met 1W trad dat niet op maar werd ik met FT8 ook nergens gehoord.... Mijn volgende stap: een kippenladder van mijn tuner binnen naar de hengel buiten op het balkon, waar de ene ader de hengel in gaat en de andere ader naar een draad die ik uitspreid over mijn balkon om als counterpoise te dienen. En misschien kan ik ook de coax die m'n tuner in gaat eerst een paar keer door een ferrietkern halen.

Als ik met mijn magloops werk heb ik doorgaans geen last van RF instraling tijdens zenden, typisch is dat.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antenne op mijn Balkon

#25 Bericht door PE1PQX »

pf5x schreef: 03 apr 2023, 17:10 ... direct bij de tuner een common mode choke om geen storing via de coax op te pikken ...
Net vorige maand een lezing over dit onderwerp gehad. Een common mode choke voorkomt geen storingen!! Als de antenne en/of kabel het al oppikt, komt het ook in de tranveiver.
Een antenne systeem zelf veroorzaakt geen storingen in het ontvangstsignaal.

Het enige wat die choke kan doen is voorkomen van mantelstromen naar je set bij zenden, meer niet.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PE4WJ
Berichten: 225
Lid geworden op: 13 feb 2015, 18:06
Roepletters: PE4WJ

Re: Antenne op mijn Balkon

#26 Bericht door PE4WJ »

PE1PQX schreef: 04 apr 2023, 08:35
Net vorige maand een lezing over dit onderwerp gehad. Een common mode choke voorkomt geen storingen!! Als de antenne en/of kabel het al oppikt, komt het ook in de tranveiver.
Een antenne systeem zelf veroorzaakt geen storingen in het ontvangstsignaal.

Het enige wat die choke kan doen is voorkomen van mantelstromen naar je set bij zenden, meer niet.
Een common mode choke voorkomt inderdaad "mantelstromen" (common mode stromen). En dat doet ie zowel voor zenden als ontvangen (hij is gewoon netjes "reciprook").

Dus in het geval dat er voor zenden en / of ontvangen storing optreedt als gevolg van common mode stromen, een common mode choke dit kan verhelpen.
Storing die bij ontvangen direct door de antenne wordt opgepikt (en dus als "differential mode" op de kabel komt), daar kan een common mode choke niets tegen doen.

73,

Wouter Jan PE4WJ

Gebruikersavatar
PA3DJS
Berichten: 2493
Lid geworden op: 04 mei 2014, 16:41
Roepletters: PA3DJS
Locatie: Maarssen
Contacteer:

Re: Antenne op mijn Balkon

#27 Bericht door PA3DJS »

PE1PQX schreef: 04 apr 2023, 08:35
pf5x schreef: 03 apr 2023, 17:10 ... direct bij de tuner een common mode choke om geen storing via de coax op te pikken ...
Net vorige maand een lezing over dit onderwerp gehad. Een common mode choke voorkomt geen storingen!! Als de antenne en/of kabel het al oppikt, komt het ook in de tranveiver.
Een antenne systeem zelf veroorzaakt geen storingen in het ontvangstsignaal.

Het enige wat die choke kan doen is voorkomen van mantelstromen naar je set bij zenden, meer niet.
Ik vind die uitlating over voorkomen van storing zonder verder context wel er kort door de bocht.

Antenne en kabel moet je even als twee losse onderdelen van de antenne-installatie zien. Als je wilt dat de mantel van de coax geen deel uit maakt van de stralende delen van de antenne, moet je mantelstroom laag zijn. Een choke (één of meerdere) op de juiste plek kan de mantelstroom flink reduceren.

Als de coaxmantel deel uit maakt van de stralende delen van de antenne, heb je feitelijk je antenne deels in huis, of op de grond liggen. Het hangt er vanaf hoe de kabel loopt, maar je hebt je signaal liever in de lucht dan in huis of op de grond.

Als de kabel (onderdeel van stralende deel antenne) dan vlak langs storende apparatuur loopt, pikt de kabel die storing op en verschijnt als ruis/storing tijdens ontvangst. Diverse FD4 implementaties (OCF dipole) introduceren behoorlijke mantelstroom en hebben in een ver verleden bij ons (JOTA) voor wat uitdagingen gezorgd. De FD4 is inmiddels jaren niet meer in gebrtuik.

Omgekeerd bij zenden kan de kabelmantel een voldoende hoog E- en/of H-veld produceren waardoor jij (of je buren) inspraak/inslag krijgen. De kans op mantelstroom, en daarme ook de kans op RX storing die vanuit de shack via de kabelmantel de antennedraad bereikt, is groter bij ongebalanceerde antennes (zeg maar monopolen).

Over effect van choke op ruisniveau.
Als je antenne-installatie al zo is dat de coaxmantel geen deel uit maakt van de antenne, gaat een choke het verschil niet maken.
Pikt de mantel storing op en kan die bij de beoogde antenne-aansluiting komen, dan kan een choke helpen. Of die choke helpt hangt af van wat er dominant is: de storing via de kabel, of de storing die via de draad binnenkomt.

Zeker in het verleden toen er nog best wat kennissen van mij naar de kortegolf luisterden, heeft een 13 mm kern met drie keer de coax er doorheen het verschil gemaakt tussen luisterplezier, of de boel de deur uit doen.

Je zult per geval moeten experimenteren/bekijken of een choke helpt of niet, en dat is weer een leuk onderdeel van de radiozendamateurhobby.

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4527
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: Antenne op mijn Balkon

#28 Bericht door PE1PQX »

Ik had het wellicht even moeten nuanceren: man-made noise wordt door een mantelstroomfilter niet weg gefilterd. Alles wat een antenne aan storingen oppikt, doet een common mode choke niets mee.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

Gebruikersavatar
PA9X
Berichten: 1249
Lid geworden op: 19 apr 2008, 13:58
Roepletters: PA9X
Contacteer:

Re: Antenne op mijn Balkon

#29 Bericht door PA9X »

PE1PQX schreef: 04 apr 2023, 20:29 Ik had het wellicht even moeten nuanceren: man-made noise wordt door een mantelstroomfilter niet weg gefilterd. Alles wat een antenne aan storingen oppikt, doet een common mode choke niets mee.
Een mantelstroomfilter werkt twee kanten op, dus is ook effectief in het onderdrukken van ruisvloer verhogende mantelstromen (door externe bronnen veroorzaakt) die de mantel van je coax oppikt.

Zie ook: https://www.w8ji.com/common-mode_noise.htm

Dus inderdaad niet storing die de antenne zelf oppikt.

Het is alleen niet makkelijk om die mantelstromen te identificeren.

Plaats reactie