Welke antenne voor hf

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Abel
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2022, 19:40
Roepletters: PD0GFP

Welke antenne voor hf

#1 Bericht door Abel »

Ik wil antenne voor hf aanschaffen, aangezien ik geen ruimte heb om een draad antenne te spannen ben ik aangewezen op verticale rondstraler. Mijn gedachten ging uit naar een Moonraker gpa 80 f , heeft iemand hier ervaring mee of een tip voor mij welke antenne ook goed presteert. Ik wil er ongeveer 150 euro Max voor besteden

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5110
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: Welke antenne voor hf

#2 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Hallo Abel,

Welkom op dit forum.

Om een gerichter advies te kunnen geven is handig erbij te vermelden voor welke banden je deze antenne wil gaan gebruiken.
Bepaalde antennes zijn goed zelf te maken en dan blijf onder je budget.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA1GVZ
Berichten: 352
Lid geworden op: 25 nov 2012, 19:33
Roepletters: PA1GVZ

Re: Welke antenne voor hf

#3 Bericht door PA1GVZ »

Abel schreef: 06 dec 2022, 22:10 Ik wil antenne voor hf aanschaffen, aangezien ik geen ruimte heb om een draad antenne te spannen ben ik aangewezen op verticale rondstraler. Mijn gedachten ging uit naar een Moonraker gpa 80 f , heeft iemand hier ervaring mee of een tip voor mij welke antenne ook goed presteert. Ik wil er ongeveer 150 euro Max voor besteden
Ik heb hetzelfde probleem en van alles aan verticale sprieten geprobeerd. De GPA80F is mechanisch erg slecht van kwaliteit. De weersinvloeden kan hij erg slecht weerstaan en is alles behalve waterdicht bij de aanpassing.
Ik heb nu de GPM-1500 van Wimo en bevalt redelijk voor alles vanaf 30 meter op HF. En ja, het blijft een compromis oplossing. Als ik de ruimte had wist ik wel beter :( .

73, Gert

Gebruikersavatar
pa3met
Berichten: 1477
Lid geworden op: 21 apr 2006, 19:09
Roepletters: PA3MET
Locatie: IJsselstein
Contacteer:

Re: Welke antenne voor hf

#4 Bericht door pa3met »

draad-antennes zijn vaak te lang maar afhankelijk van wat je er precies mee voor ogen hebt: je kunt ze ook anders afspannen. Is niet ideaal maar 't kan wel.

ik heb wel eens een fd4 (43m lang ofzo) gewoon op een heg gedonderd, beetje heen en weer, kriskras en zelfs dat soort matige oplossingen werken best aardig.
Maar goed, het hangt er vanaf wat je er mee wil bereiken. Een vertical wil wen eens man made noise oppikken. Als je S8 noise hebt zelfs op 10m dan is dat opeens niet
zo gezellig meer. Dan kan een draad creatief opgehangen beter werken.
IC7851; IC202S; TH-F7E; MD380; IC7000(+4m); IC7300; IC9700, IC705, X6100

Gebruikersavatar
ON7RA
Berichten: 353
Lid geworden op: 09 mar 2011, 14:30
Roepletters: ON7RA
Locatie: Tielt (Aarsele)

Re: Welke antenne voor hf

#5 Bericht door ON7RA »

Beste Abel,

Er zijn tal van mogelijkheden, maar zoals eerder al aangegeven is ietsje meer info best wel handig.
Woon je op een Flat, of woon in een huis met kleine tuin? Een zelfbouw antenne heeft zoveel voldoening, en daar leer ook nog wat van. Een verticale end fed bv. Of een omgekeerde L antenne, denk goed na voor je je €’s weg heeft aan iets wat je achteraf geen voldoening heeft. Kijk eens bij antennes op het forum er zal zeker iets bij staan waar je interesse in hebt, of op de site van PA0FRI daar staan tal van voorbeelden.
ps: enkele vb.
Bijlagen
antenna system.png
end fed.png
73 Renaat :D ON7RA :D

Gebruikersavatar
PD2CM
Berichten: 7
Lid geworden op: 29 mei 2020, 10:09
Roepletters: PD2CM

Re: Welke antenne voor hf

#6 Bericht door PD2CM »

Hallo Abel,

Zoals hierboven al is aangegeven zijn er zeker mogelijkheden te vinden, ook met zelfbouw.
Op de foto's een voorbeeld van een korte draadantenne gevoed met kippenladder en zelfgemaakte balun op balkon, ik heb hier op 10 en 20 meter hele mooie afstanden mee kunnen maken, ondanks dat de plaatsing/ophanging van de antenne op mijn balkon verre van ideaal is.
Idee en beschrijvingen van deze antenne en balun komen van de site van PA0FRI.

20220730_HF.jpg
20220730_balun.jpg
YAESU FT-991A | KENWOOD TS-780 | BEGALI SIMPLEX PRO | DIAMOND CPVU-8 | COMET GP95N | CG-3000 + 22 m

Abel
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2022, 19:40
Roepletters: PD0GFP

Re: Welke antenne voor hf

#7 Bericht door Abel »

Heren ,

Bedankt voor jullie reacties, ik ga jullie adviezen en tips meenemen in mijn beslissing.
Ter info, ik woon in een vrijstaande woning

Abel
Berichten: 5
Lid geworden op: 06 nov 2022, 19:40
Roepletters: PD0GFP

Re: Welke antenne voor hf

#8 Bericht door Abel »

Ik wil het gaan gebruiken voor 10, 20 en 40 meter

Plaats reactie