registratie antenneregister

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pe1rxq
Berichten: 361
Lid geworden op: 01 mei 2005, 20:54

Re: registratie antenneregister

#16 Bericht door pe1rxq »

Ik heb recent ook mijn antenne registratie verwijderd wegens verhuizing, en het ging prima via de site...

Overigens is er een logische reden dat dit niet keihard aan de basisadministratie is gekoppeld: Je kunt geen opstelling hebben, maar ook meerdere. En ze het is ook niet verplicht om de opstelling op het woonadres te hebben.
Aan een wijziging van de basisadministratie hebben ze dus helemaal niks. Hooguit zouden ze inderdaad een herinnering kunnen sturen voor vergeetachtige amateurs. Maar dat heeft vast als resultaat dat de kosten voor de vergunningen weer hoger worden.

sottezero
Berichten: 814
Lid geworden op: 17 nov 2015, 18:33

Re: registratie antenneregister

#17 Bericht door sottezero »

En allemaal ingevoerd zogenaamd omdat mensen bang waren van antennes en op deze manier dan zouden kunnen zien 'wat voor antenne' het dan was...
De grootst mogelijke onzin natuurlijk.

De overheid heeft mensen ZELF bang gemaakt voor antennes.
Door o.a. de VS ons 24 uur per dag te laten afluisteren, door de vele media berichten, door artikelen van mediageile mensen met stralings/psychische problemen of fluctusfobie of plullaria die zogenaamd straling oplossen, die in elk lokaal krantje geplaatst worden.

Vervolgens worden de antennes van de overheid ZELF niet in het register opgenomen, zoals de P2000 en C2000 masten, de masten van de AIVD en MIVD, militaire masten, masten politie en justitie.

Maar (correct me if I'm wrong) het oerwoud van 11m/27Mc antennes hoefde dan ook weer niet omdat die onder de 10dBW blijven? (op papier dan)

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: registratie antenneregister

#18 Bericht door pc1mb »

sottezero schreef: 14 jun 2021, 11:16 De overheid heeft mensen ZELF bang gemaakt voor antennes.
Door o.a. de VS ons 24 uur per dag te laten afluisteren, door de vele media berichten, door artikelen van mediageile mensen met stralings/psychische problemen of fluctusfobie of plullaria die zogenaamd straling oplossen, die in elk lokaal krantje geplaatst worden.
Dus de overheid bestuurt de media? Volgens mij leven we in een vrij land waar dat juist niet zo is. Klopt dus niet wat je zegt.
sottezero schreef: 14 jun 2021, 11:16 Vervolgens worden de antennes van de overheid ZELF niet in het register opgenomen, zoals de P2000 en C2000 masten, de masten van de AIVD en MIVD, militaire masten, masten politie en justitie.
Ja dat is wel raar natuurlijk. Van militaire installaties snap ik dat nog, maar verder...

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: registratie antenneregister

#19 Bericht door pe1rea »

Het is meer dat het Dunning-Krüger effect nogal de overhand heeft in de media.
En vaak ook bij de overheid.
Daar hebben we dus een volledig onnut antenneregister aan te danken.
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

-Verwijderd account

Re: registratie antenneregister

#20 Bericht door -Verwijderd account »

sottezero schreef:Vervolgens worden de antennes van de overheid ZELF niet in het register opgenomen, zoals de P2000 en C2000 masten, de masten van de AIVD en MIVD, militaire masten, masten politie en justitie.
Je noemt zelf al de reden :D De overheid heeft zichzelf vrijgesteld van opname in het antenneregister met staatsveiligheid als argument. Dit geldt overigens ook voor het Koninklijk Huis. Op en rond het Binnenhof staan genoeg antenne's en dat is ook het geval op de koninklijke paleizen. Maar in het antenneregister staat ze niet aangegeven.
sottezero schreef:Maar (correct me if I'm wrong) het oerwoud van 11m/27Mc antennes hoefde dan ook weer niet omdat die onder de 10dBW blijven? (op papier dan)
Niet alleen dat, maar de CB-amateurs staan zelf ook nergens geregistreerd.

Maar laten we terug gaan naar mijn vraag in de startpost.
Hoe gaat het AT om met onjuiste vermeldingen van zendamateurs in het antenneregister?

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: registratie antenneregister

#21 Bericht door Gert_PA2LO »

Hoe gaat het AT om met onjuiste vermeldingen van zendamateurs in het antenneregister?
Het formele antwoord op die vraag is o.a. terug te lezen in het verslag van het 83-ste Amateuroverleg (2011) bij punt 4.5:
Stand van zaken antenneregister: alle geregistreerde zendamateurs zijn nogmaals aangeschreven. Hierna volgt binnenkort nogmaals een brief aan alle zendamateurs die nog niet gereageerd hebben en zich nog niet geregistreerd hebben in het antenneregister. In deze komende brief zal worden aangegeven dat bij niet reageren een bestuurlijke boete zal volgen. Ook als u geen antenne hebt dient u ook actie te ondernemen en geen antenne aan te vinken in het register!

De prioriteit van het Agentschap Telecom zal vast niet liggen bij het rondrijden in Nederland om te kijken of er antennes te vinden zijn die niet in het register opgenomen staan. Maar in voorkomende gevallen (niet en/of onjuist registreren) kan dus wel een sanctie opgelegd worden.

Hoe hoog kan de bestuurlijke boete zijn?
Daarvoor kijken we eerst naar Telecommunicatiewet. Daar is in artikel 15.1 onder 1b het toezicht op de naleving van het verstrekking van gegevens ten behoeve van het antenneregister opgenomen. Vervolgens is onder artikel 15.2 onder 1a bepaald dat er last onder bestuursdwang ter handhaving van de verplichtingen kan plaatsvinden.

Gaan we verder dan komen we in artikel 15.4 tegen:
Onze Minister kan ingeval van overtreding van een wettelijk voorschrift met het toezicht op de naleving waarvan hij ingevolge artikel 15.1 eerste lid, is belast of ingeval van overtreding van artikel 5:20 van de Algemene wet bestuursrecht een bestuurlijke boete opleggen van ten hoogste € 900.000.
In de praktijk zal een boete van deze hoogte niet aan een radiozendamateur opgelegd worden bij het overtreden van de registratieverplichting. Hoe hoog de boete wel kan zijn zal in een gedragslijn (Gedragslijn sancties vergunninghouders frequentiegebruik?) opgenomen zijn. Hiervan heb ik geen actuele openbare versie van kunnen terugvinden.

-Verwijderd account

Re: registratie antenneregister

#22 Bericht door -Verwijderd account »

Dank Gert_PA2LO voor je uitgebreide informatie.
Ik wist het wel dat je een boete kàn krijgen als je onjuiste gegevens hebt opgegeven, maar 900 euries is best wel veel geld.
Aan de andere kant, experimenten met antenneopstellingen is onderdeel v.d. hobby en dan kan het zijn dat je even geen opstelling hebt staan. Formeel zou je dan elke keer de wijziging moeten melden, als je dat doet in zo'n situatie ligt er spoedig een stapel brieven op de mat... 8)
Het is inderdaad ook wat je zegt, controle zal in de praktijk vrijwel niet voorkomen bij ons. Heb overigens nooit ergens gelezen dat een zendamateur een boete heeft gekregen vanwege onjuiste gegevens over antenneopstelling.

In elk geval helder en duidelijk antwoord, waarvoor mijn dank.

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: registratie antenneregister

#23 Bericht door pe1rea »

Sterker, ik ben inderdaad aangeschreven incl dreigbrief, en ik heb never nooit actie ondernomen.
En ook nooit een boete gehad. (die ik overigens blij had laten voorkomen)
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: registratie antenneregister

#24 Bericht door Gert_PA2LO »

Aan de andere kant, experimenten met antenneopstellingen is onderdeel v.d. hobby en dan kan het zijn dat je even geen opstelling hebt staan. Formeel zou je dan elke keer de wijziging moeten melden, als je dat doet in zo'n situatie ligt er spoedig een stapel brieven op de mat... 8)
Gelukkig kan je rustig experimenteren: in de 'Regeling openbaar antenneregister' staat in artikel 1, lid 3 opgenomen:
Diegenen die op basis van artikel 25, tweede lid, van het Frequentiebesluit 2013 gehouden zijn gegevens te verstrekken, verstrekken deze gegevens voor het eerst uiterlijk op 30 januari 2010 en vervolgens binnen 30 kalenderdagen na de dag dat een wijziging in de verstrekte gegevens is opgetreden.
Onder dat tweede lid van artikel 25 vallen wij als radiozendamateurs. Als je dus binnen de 30 kalenderdagen blijft kan het doorgeven van een wijziging achterwege blijven.

Gebruikersavatar
Juul - PE0GJG
Berichten: 3348
Lid geworden op: 11 mei 2007, 20:29
Roepletters: PE0GJG
Locatie: JO22TJ - Biddinghuizen
Contacteer:

Re: registratie antenneregister

#25 Bericht door Juul - PE0GJG »

Gert_PA2LO schreef: 14 jun 2021, 08:45
Zal wel aan mij liggen, ik denk dat ik de gewone ouderwetse telefoon maar pak morgen. Hoop ik een "mens" te spreken.
Zodat ik kan uitleggen dat de Gemeente Elburg een zendamateur armer wordt over twee weken.
Of is er iemand die gewoon een simpele uitleg kan aan geven hoe ik dat op de AT website kan doen?
Juul:

(1) Ga naar https://www.agentschaptelecom.nl/onderw ... endamateur
(2) Klik op “inloggen in het register”
(3) Meld je aan met DigiD
(4) Klik op het blokje “Wijzigen” dat achter de gegevens met je registratienummer staat
(5) Klik op het subscherm “1. Soort melding” rechtsonder op het groene blokje “verder”
(6) Doe dat op het volgende subscherm “2. Zenderidentificatie”nog een keer
(7) Je bent nu op het subscherm “3. Antenneopstelling(en)”. Beantwoord daar de vraag: “heeft u een antenneopstelling” met “nee” (radiobutton). Vervolgens weer groene button “Verder”
(8) Volgende scherm “Aangeven communicatie” nog een keer groene button drukken
(9) Tenslotte op subscherm “5. Overzicht” klikken op de groene button met “Afronden”

Hoera, je antenne-opstelling is nu gewijzigd en de website meldt:
“ Bedankt. U ontvangt binnen 20 werkdagen een schriftelijke bevestiging van ons. Over 5 à 10 minuten kunt u uw registratie inzien bij Registraties.”
Als beloning ontvang je binnenkort van het Agentschap Telecom een briefje met de geüpdate informatie inclusief een vers pasje op creditcard formaat.


Hé Gert,

Da's heel erg duidelijk zeg !
Ik ga het later vanavond doen.....................Ben benieuwd.

Nogmaals dank,

Juul
nwe pc over twee weken 8256TC


Een paar minuten later...............

Gert, GELUKT !
nogmaals dank



Juul
"radio Veronica - de zeezender geschiedenis" - http://www.norderney.nl

PE0GJG sinds 1975

Gert_PA2LO
Berichten: 321
Lid geworden op: 09 jan 2019, 19:43
Roepletters: PA2LO

Re: registratie antenneregister

#26 Bericht door Gert_PA2LO »

Welcome!

(en succes met de verhuizing naar de nieuwe QTH. Je blijft gelukkig in de buurt!)

-Verwijderd account

Re: registratie antenneregister

#27 Bericht door -Verwijderd account »

PA3GNZ, Tjeerd schreef: 14 jun 2021, 08:26
PE2CH schreef: 13 jun 2021, 21:15Of deze dozen weer worden uitgepakt na de verhuizing valt nog te bezien. Immers, veel kan ook online gedaan worden zonder dat je HAM-radio spullen nodig hebt.
Ik ga toch voor knoppen en zoveel mogelijk via de ether de verbindingen maken. De registratie heb je niet voor niets.
In omgeving Den Bosch is genoeg te horen.
Tijdens het inpakken werd wel duidelijk dat het hoofdzakelijk ouwe meuk is wat ik bezit. Verreweg de meeste transceivers die ik heb zijn 30-35 jaar oud :shock: Wat ik daarmee ga doen weet ik nu nog niet en goede kans dat het niet meer uit de verhuisdozen gehaald wordt.
Maar eerst en vooral zien hoe het nieuwe QTH bevalt en de radiohobby komt daarna pas in beeld.
Nu op dit moment is hierover nog niets te zeggen zolang er geen contract getekend is.

Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: registratie antenneregister

#28 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Charles, succes in de nieuwe woonomgeving.

Hoofd omhoog en er positief tegenaan gaan. Je bent niet voor niets zendamateur geworden. :D
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

Gebruikersavatar
PA0BAK
Berichten: 974
Lid geworden op: 28 jul 2014, 19:09
Roepletters: PA0BAK
Locatie: Eiland Tholen, Zeeland
Contacteer:

Re: registratie antenneregister

#29 Bericht door PA0BAK »

PE2CH schreef: 14 jun 2021, 20:35 Maar eerst en vooral zien hoe het nieuwe QTH bevalt en de radiohobby komt daarna pas in beeld.
Dan te bedenken, dat ik mij het moeras en de polder nog kan herinneren, waar jij nu woont (Mariahoeve).
Dat heb ik letterlijk zien bouwen..............
OpenStandaard Evangelist, OpenSource Promotor, OpenData Liefhebber.
Gebruiker van alternatieve besturingssystemen op de computers.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: registratie antenneregister

#30 Bericht door PA0ETE »

AT heeft in het begin gewaarschuwd dat bij aantreffen dat iemand niet geregistreerd was, er een boete van ik dacht 240 euro zou volgen.

Het is bizar, maar als een zendamateur alleen luistert op zijn antennes, dan moeten die toch in het antenneregister. Voor een luisteramateur geldt die verplichting niet.

Als je echter alleen mobiel werkt, of alleen met een portofoon hoeft dat weer niet.

Dat is zoals ik het heb begrepen. Er geldt een bepaalde afwijking die je bij het opgeven van je antennes mag hebben. Dat is bij de meeste mensen maximaal twee huizen bij je vandaan. Als je dus echt een stealth-antenne hebt, zou je zo kunnen versluieren waar je werkelijk zit (al moet je het natuurlijk wel zo nauwkeurig mogelijk opgeven).

Overigens is de grens waarbij een zender in het register moet bij 30 MHz 5W. Ik heb altijd het vermoeden gehad dat dat de reden is waardoor lange tijd (volgens mij is het nog zo) Nederland het SSB-vermogen op 27 MHz nooit van 4W naar 12W opgetrokken heeft, zoals dat in een aantal andere Europese landen inmiddels wel gebeurd is.

Maar we hebben het nog niet slecht getroffen: in Duitsland moet je bijvoorbeeld als amateur betalen voor opname in het antenneregister daar, en ook daar is die opgave verplicht.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gesloten