Antenne advies

Alles over antennes en toebehoren.
Bericht
Auteur
pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne advies

#16 Bericht door pc1mb »

Symmetrisch vanaf zolder kun je als inverted V wegspannen, ook met 1 poot opzij als de voortuin vrij moet blijven, of over het dak heen naar voren.

Ik heb net in een vergelijkbare situatie een symmetrische dipool (met non resonant traps) gefabriekt om naar achteren en opzij weg te spannen vanuit het zolderdakkapelletje achter. Over het dak heen naar voren had ook gekund met het andere element. Na werktijd maar eens ophangen en meten. De eerste QSO zit er al op, met de draad in het trapgat gehangen en een tuner van het type "krijgt een roestige spijker nog in resonantie" :lol:

(zo'n trapgat zonder gewapend beton of aluminiumfolie-isolatie dus...)

Of kijk even naar off-center fed, als je aan 1 kant minder kwijt kan dan naar achteren. FD3, FD4, dat soort werk. Lijkt me voor een diepe tuin ideaal. Voedingspunt op de dakkapel en het korte eind over het dak naar voren.

Maar hele volksstammen zijn blij met hun endfeds, dus je kunt allicht eens proberen als je het geluk hebt dat je een vrij schone omgeving hebt. Gemakkelijk is het zeker.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne advies

#17 Bericht door pc1mb »

PD1RM schreef: 12 apr 2021, 11:28 Glas-in lood ramen (zijkant), granieten vloer in de gang. Inmiddels wel alles dubbel glas, vloer begane grond en dak geïsoleerd. Verder aan de achterkant stuk uitgebouwd met groot daklicht.
Hier ook alles dubbelglas, inblaaswol in de spouwen. Dak en vloer isolatie stelt niet veel voor: genoeg voor een vinkje op het energielabel maar resp. 2 en 1cm dik... Gaan we wel een keer overdoen.

Granito in de kelder. De oorspronkelijke paneeldeuren zijn ergens in de jaren '80 voorzien van platen om ze vlak te maken. Maar die kunnen er ook weer af... komt wel een keer.
Geen oorspronkelijk glas in lood helaas, alleen wat kitsch in de voordeur. Wel zit het oude toiletslot er nog in en zo meer van die dingen.
Dit alles met dank aan de vorige eigenaar(s) want ik woon er net een maand.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne advies

#18 Bericht door PH7R »

pc1mb schreef: 12 apr 2021, 11:29 Symmetrisch vanaf zolder kun je als inverted V wegspannen, ook met 1 poot opzij als de voortuin vrij moet blijven, of over het dak heen naar voren
Hoe bedoel je dit? Over dak heen naar voortuin gaat niet, daarvoor is de voortuin te klein. Zie foto. Dus vanaf zolder horizontaal naar eikenboom (ca 30 mtr) of schuin aflopend naar schuur.
pc1mb schreef: 12 apr 2021, 11:29 Of kijk even naar off-center fed, als je aan 1 kant minder kwijt kan dan naar achteren. FD3, FD4, dat soort werk. Lijkt me voor een diepe tuin ideaal. Voedingspunt op de dakkapel en het korte eind over het dak naar voren.
Staat ook op het lijstje.
pc1mb schreef: 12 apr 2021, 11:29 Maar hele volksstammen zijn blij met hun endfeds, dus je kunt allicht eens proberen als je het geluk hebt dat je een vrij schone omgeving hebt. Gemakkelijk is het zeker.
Meten is weten, dus endfed gaan we proberen.
Bijlagen
Knipsel.PNG
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne advies

#19 Bericht door pc1mb »

PD1RM schreef: 12 apr 2021, 12:59
pc1mb schreef: 12 apr 2021, 11:29 Symmetrisch vanaf zolder kun je als inverted V wegspannen, ook met 1 poot opzij als de voortuin vrij moet blijven, of over het dak heen naar voren
Hoe bedoel je dit? Over dak heen naar voortuin gaat niet, daarvoor is de voortuin te klein. Zie foto. Dus vanaf zolder horizontaal naar eikenboom (ca 30 mtr) of schuin aflopend naar schuur.
Je hebt opzij erg weinig ruimte zo te zien, dus dat gaat 'm niet worden.

Vanaf een achterraam over het dak heen ben je wel heel wat meters verder natuurlijk, is de voortuin dan echt te kort?
De mijne is niks langer zo te zien, maar voor ik over het dak heen ben vanaf het voedingspunt aan de achterkant, ben ik al heel wat meters draad kwijt. Nuja, misschien dat je een fullsize dipool voor 80m niet gaat redden, maar een iets verkort exemplaar misschien al wel. Maar je situatie is ideaal voor offcenter fed antennes natuurlijk, met het voedingspunt op een paaltje hoog in de lucht (en daar dus ook het stroom maximum).

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne advies

#20 Bericht door PH7R »

pc1mb schreef: 12 apr 2021, 13:09Vanaf een achterraam over het dak heen ben je wel heel wat meters verder natuurlijk, is de voortuin dan echt te kort?
No-go van eega om eea over het dak richting voortuin.
pc1mb schreef: 12 apr 2021, 13:09 Maar je situatie is ideaal voor offcenter fed antennes natuurlijk, met het voedingspunt op een paaltje hoog in de lucht (en daar dus ook het stroom maximum).
Maar dat betekent max 5 mtr hoog mast ergens in de tuin? Dan vanaf zolder naar 5 mtr mast en omhoog 10 mtr eikenboom.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne advies

#21 Bericht door pc1mb »

Ik ging met de offcenter nog steeds uit van een voedingspunt op een paaltje op de achterdakkapel, en dan het korte eind naar voren over het dak heen.

Maar als je niet naar voren mag en opzij te weinig ruimte hebt om het korte eind weg te spannen, wordt het toch een endfed.

Ik zou zelf niet zo snel kiezen voor een 5m mast middenin de tuin om daar het voedingspunt op te zetten. Wat je tussen eik en zolderraam spant hangt immers al gauw hoger dan 5m, plus dat die lange voedingslijn ongunstig is voor banden waar je een tuner nodig hebt.

pc1mb
Berichten: 2423
Lid geworden op: 05 sep 2011, 16:30
Roepletters: PC1MB
Locatie: JO22pe

Re: Antenne advies

#22 Bericht door pc1mb »

Voor de laagste banden is een mastje in de tuin trouwens wel weer leuk als vertical met al of niet begraven radialen.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne advies

#23 Bericht door PH7R »

pc1mb schreef: 12 apr 2021, 14:20 Ik ging met de offcenter nog steeds uit van een voedingspunt op een paaltje op de achterdakkapel, en dan het korte eind naar voren over het dak heen.
Wat eventueel nog wel kan is bijv 1 mtr mast aan schoorsteen en dan wegspannen naar hoek aan de voorkant. Krijg dan een soort L, waarbij de korte kant iets sloping naar beneden is en lang kant of horizontaal of ook iets slopend. Korte kan is dan ongeveer 7 mtr en lang kant 33 mtr. L-hoek voorkant schat ik op 65~65 graden.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Antenne advies

#24 Bericht door pe5t »

40 meter dipool vanaf de top van de taxus in de voortuin (6meter hoog?) naar een paaltje op de nok van het dak (10 meter hoog) of op de kajuit aan de achterkant en dan naar de eik in de achtertuin. Met open lijn naar binnen (5 meter?)

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne advies

#25 Bericht door PH7R »

pe5t schreef: 12 apr 2021, 15:36 40 meter dipool vanaf de top van de taxus in de voortuin (6meter hoog?) naar een paaltje op de nok van het dak (10 meter hoog) of op de kajuit aan de achterkant en dan naar de eik in de achtertuin. Met open lijn naar binnen (5 meter?)
Zoiets
Bijlagen
Knipsel.PNG
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: Antenne advies

#26 Bericht door pe5t »

Ja, zoiets. In mijn vorige woning had ik een antenne opgehangen aan een boom in de voortuin. Door een hengelstok langs de stam te binden kon ik er nog wat bovenuit komen. Hooguit wat geknoei om de draad door de takken te krijgen, maar niemand die het zag (draaddikte van 1 mm). Daarvoor woonde ik in een huis met in de hoek van mijn tuin een lantaarnpaal. Ook die werd dankbaar gebruikt. Bij jouw voor de deur staat, zo blijkt uit de schaduw op de foto, ook een lantaarnpaal.

PH7R
Berichten: 1114
Lid geworden op: 26 jan 2020, 16:50
Roepletters: PH7R
Locatie: Veenendaal

Re: Antenne advies

#27 Bericht door PH7R »

pe5t schreef: 12 apr 2021, 16:23Bij jouw voor de deur staat, zo blijkt uit de schaduw op de foto, ook een lantaarnpaal.
Klopt, maar daar ga ik zeker problemen mee krijgen met de buren en buurt, beter goede relatie houden :mrgreen: . Vandaar dat ik alles binnen bestaande regelgeving wil houden en op eigen perceel.
De wereld is vol van idioten die niet snappen wat belangrijk is

Plaats reactie