Modificatie Sirio New Tornado (€75) voor 20m

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Modificatie Sirio New Tornado (€75) voor 20m

#1 Bericht door PA3HHO »

De 5/8 golf 11m/10m Sirio New Tornado antenne van €75 is met een eenvoudige modificatie geschikt te maken voor 20m. De antenne moet wel op minimaal 5m boven de grond staan. Op die hoogte zijn er meerdere lobes, eentje op 14 graden en eentje op 25 graden dus prima voor DX én Europa. De gain is resp. iets minder en iets meer dan een verticale dipool. Dat in combinatie met de lage afstralingshoek moet leuke DX mogelijk maken.

In principe werkt de antenna op 20m als een 1/4 golf groundplane. Het voedingspunt is echter wat verschoven uit het midden; de straler is te lang en de radialen zijn te kort. Deze verschuiving verhoogt het reële deel van de complexe impedantie van de antenne. De radialen staan echter in een hoek van 90 graden t.o.v. de straler, dit verlaagt het reële deel van de complexe impedantie in vergelijking met een "normale" GP waarbij de radialen een hoek van 120 graden maken t.o.v. de straler. In de praktijk blijken de twee factoren elkaar mooi te compenseren zodat het reële deel van de complexe impedantie rond de 50 Ohm ligt met een imaginair deel rond de 0 Ohm. Kortom: een nette VSWR van rond de 1. In de praktijk heb ik VSWR beter dan 1.5 over de hele band.

Op mijn blog (https://pa3hho.wordpress.com) vind je meer informatie.

Korte samenvatting van de modificatie: overbrug de spoel (vervang door stuk alu draad), lengte straler: 6,9m, lengte radialen: 2m...
no-coil-6.9-length-20m-scan.png
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Modificatie Sirio New Tornado (€75) voor 20m

#2 Bericht door PA3HHO »

Een dagje laten draaien met WSPR 5 Watt geeft het volgende resultaat:
wspr sirio new tornado 5W.JPG
Vermogen nu van 5% naar 0% gezet, volgens mij is dat ongeveer 0.5 Watt, lager kan de IC-7300 niet. Volgens mij moet je in WSPR -30 dB aanhouden om een indruk te krijgen van condities wanneer je vol vermogen zou gebruiken. Dat zou dus betekenen 0.1 Watt voor een 100W transceiver maar dat gaat helaas niet, nouja... Ik vind het toch al een wondertje zo.
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Gebruikersavatar
Willem-PA5WK
Berichten: 181
Lid geworden op: 13 jul 2015, 13:30
Roepletters: PA5WK
Locatie: Fryske wâlden

Re: Modificatie Sirio New Tornado (€75) voor 20m

#3 Bericht door Willem-PA5WK »

ben wel benieuwd naar resultaten in de ssb phone mode op 20 m
of dat ook ook zo prima werkt .
denk dat daar een boel amateurs ook nieuwschierig naar zijn .
ALLEEN ACTIEF OP DE BELANGRIJKSTE BANDEN DIE ER ZIJN .... HF ...

PA3HHO
Berichten: 914
Lid geworden op: 27 nov 2010, 10:17
Roepletters: PA3HHO
Locatie: Druten

Re: Modificatie Sirio New Tornado (€75) voor 20m

#4 Bericht door PA3HHO »

Als ik de resultaten vergelijk met andere WSPR stations in Nederland dan ziet het prima uit, op mijn kaartje is meer te zien dan de meeste andere stations, zelfs stations die met meer vermogen werken. Omdat de antenne nu op het dak staat en niet meer achter het huis (was HWEF slopend naar beneden in Westelijke richting) heb ik nu ook mooi vrij zicht in richting Noord-Oost, Oost en Zuid-Oost. Dat was ook de aanleiding en is ook prima te zien op het WSPR kaartje.

Natuurlijk zegt zo'n kaartje nog vrij weinig tot niets maar het geeft wel een indicatie. Het schijnt dat je in WSPR mode met -30 dB moet werken om een indruk te krijgen van de performance van een transceiver op vol vermogen. Voor een 100W transceiver zou je dus 0.1 Watt moeten maken in WSPR, maar dat kan de IC-7300 niet zonder verzwakker. Op de laagste stand van 0% komt er ongeveer een half Watt uit, is dus nog ruim 6 dB teveel maargoed... het geeft wel een indruk. Strikt genomen zou het kaartje dan een indicatie zijn van de performance bij 500W maar neem het met een grote korrel zout.

Tijdens de PACC hoop ik wel een tijdje actief te zijn, dat zal voornamelijk op 80 en 40 zijn maar wanneer ik daar even klaar mee ben, ga ik het ook zeker op 20m proberen dus we zullen het zien. De bedoeling is om de spoel voor 10m ooit wel weer een keer in ere te herstellen en een soort schakelbare bypass (hetzij relais, hetzij iets slims met een afgestemde L/C seriekring) maar dat is nu nog even toekomstmuziek. Is nog een beetje te koud en nat op het dak HI.

Ik ben in ieder geval heel tevreden met de resultaten tot nu toe. Overigens ook al even Oostkust VS gewerkt in SSB phone in een soort pile-upje, ik kreeg als enige de opmerking "big signal" dus dat geeft de burger moed. Blijft een leuke hobby.

73 Pleun
IC-7300 | IC-7100 | 80/40/20 EFHW | Fritzel MFB-13 | Diamond V-2000 | Bezoek PA3HHO HWEF blog |

Plaats reactie