kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

Alles over antennes en toebehoren.
Plaats reactie
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#1 Bericht door PC1L »

.. het probleem is dat ik meerdere malen verwezen ben ( de methode die ik zelf gebruikte buiten beschouwing gelaten ) naar sites waar het antwoord op mijn vraag gegeven, zou kunnen gevonden worden. Maar helaas ..... Ik zal het kort even hier beschrijven / samenvatten.

Ik maak van twee 145 MHz yagi's een kruisyagi ( dus alle elementen op slechts een boom ). Antenne 1 zit precies 150 mm voor antenne 2 gemonteerd ( 26 graden ). Op 0 mm ( 0 graden ) is niet mogelijk en ook helemaal nergens voor nodig. Welke site of ( veel beter ) wie oh wie 'weet' nu hoe lang het RG58 C/U fasekabeltje moet zijn en op welke antenne wordt dit aangesloten ? We willen RHCP.

Uiteraard wordt er ook van twee kwartgolf ( veelvoud ) 72 Ohm coax kabeltjes gebruik gemaakt voor de impedantie aanpassing. Op een van deze uiteinden wordt het fasekabeltje aangesloten, maar de andere kant, aan welke antenne ?

De antennes zijn precies in kruis 90 graden t.o.v. elkaar ( rond de lengte as de boom ) gemonteerd en 150 mm opgeschoven t.o.v. elkaar, zoals beschreven hierboven.

Zelfde vraag voor gebruik van een coax relais voor LHCP / RHCP schakelen.

Dank voor antwoord,

PC1L.

PD1PYF
Berichten: 75
Lid geworden op: 29 mei 2008, 08:42
Locatie: Roosendaal

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#2 Bericht door PD1PYF »

Geen idee of je onderstaande site al kende maar deze staat in mijn favorieten vwb antenne's.

http://www.vk4ion.com.au/docs/VHF_UHF_antennas.pdf

Je laatste vraag wordt in ieder geval beantwoord op pagina 16.36.

nanko
Berichten: 503
Lid geworden op: 10 okt 2012, 21:42
Roepletters: PA0V
Locatie: JO33JH

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#3 Bericht door nanko »

Kijk eens:

Afbeelding

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#4 Bericht door pe1nil-cor »

Dag Leo.

ben nog even druk met andere dingen maar ik heb jou een link gegeven naar SV1BSX daar staat toch
hoe je de coax kabel rhcp en lhcp moet aansluiten of begrijp ik jou vraag niet goed.

73 Cor.

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#5 Bericht door pe1nil-cor »

dit is de schakeling LHCP RHCP
Bijlagen
cushcraft_416tb_pol_system.jpg

Gebruikersavatar
pa0ejh
Berichten: 1889
Lid geworden op: 05 mei 2008, 13:23
Roepletters: PA0EJH
Locatie: Brunssum

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#6 Bericht door pa0ejh »

Waar Leo op doelt is, dat een dipool eerder wordt getroffen door het ontvangen signaal dan de andere dipool..

Dus de voorste dipool moet electrisch naar achteren verschoven worden , daar door wordt die kabel dus langer
dan 1/4 Lambda, de afstand is bij Leo 15cm, dan moet die kabel nog 15 x .66 = 10cm langer worden.......
73's Egbert PAØEJH. Licensed since 1971.
En meer dan 50 Jaar radio-actief

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#7 Bericht door pe1nil-cor »

Als je de voorste dipool naar achteren verschuift dan komt deze dichter op de andere dipool en
werkt het principe van de fysieke fase verschuiving niet meer toch.

73 cor
Bijlagen
ccw-polarity2A.gif
ccw-polarity2A.gif (16.82 KiB) 6132 keer bekeken
ccw-polarity1.gif
ccw-polarity1.gif (17.31 KiB) 6132 keer bekeken

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#8 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:Als je de voorste dipool ( en de bijbehorende reflector(s) en director(s) naar achteren verschuift dan komt deze dichter op de andere dipool en )
werkt het principe van de fysieke fase verschuiving niet meer toch.
Zeker wel en net zo goed ! Als je de voorste dipool naar voren of naar achteren verschuift ( om fysieke reden ) dan moet middels een ( extra : indien de oude situatie v d dipooltjes op 90 graden gebaseerd was ) fasekabeltje compenseert worden. Het werkt echt uitstekend, conform de natuurkundige wetmatigheden.

In de diverse sites tot nu toe heb ik geen enkele berekening of beschrijving gezien voor een fasekabeltje voor minder dan 90 graden .....
pa0ejh schreef:Waar Leo op doelt is, dat een dipool eerder wordt getroffen door het ontvangen signaal dan de andere dipool.. Dus de voorste dipool moet electrisch naar achteren verschoven worden , daar door wordt die kabel dus langer
dan 1/4 Lambda, de afstand is bij Leo 15cm, dan moet die kabel nog 15 x .66 = 10cm langer worden.......
Goed opgemerkt ! Had trouwens ook niet anders verwacht van jou :-). Dit klopt met de formules en de antenne theorie aan deze zijde :-) de kabel zou dan aan het dipooltje komen van de voorste antenne om RHCP te verkrijgen. Goed of fout ?
Laatst gewijzigd door PC1L op 02 dec 2020, 20:43, 2 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#9 Bericht door PC1L »

nanko schreef:Kijk eens:Afbeelding
.. helemaal perfect voorbeeld ! .. gisteren vanwege tijdgebrek overgeslagen. Dit zocht ik.

En ook de anderen bedankt voor het reageren :)

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#10 Bericht door pe1nil-cor »

Leo.
Ik dacht dit zal je wel gezien hebben maar we zijn er uit en nu is het mij ook duidelijk.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#11 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:Leo.
Ik dacht dit zal je wel gezien hebben maar we zijn er uit en nu is het mij ook duidelijk.73 Cor
Cor .. gelukkig maar hi hi :lol: ..

Meteen even jou vraag via dat andere medium beantwoorden : antennesimulatie : prgr .. ja nou zolang het binnen de perken blijft en geen antennestimulatie voor verdachte antennes wordt valt het weer mee :lol:

.. in de tijd dat ik mijn middelbaar deed voor electronica en design zeker wel ! Maar ook toen al was er weinig te vinden in de categorie zendamateur ( Rothammel heel summier en Satelliet handboek USA een beetje ). Als je middels fasekabel compensatie manipuleert betreffende de fysieke offset heb je de perfecte en waarheidsgetrouwe diagrammen ter beschikking ! Anders geformuleerd : de antennes doen dan inderdaad precies wat je via de informatie v d diagrammen ter beschikking hebt.

Misschien twijfel je, dat je mogelijk niet zeker bent van de goede werking van een offset yagi ? Gegarandeerd precies dezelfde werking als een kruisyagi met 0 graden dipooltjes.

En je andere vraag : bij de wat grotere faseverschuivingen laat de functie te wensen over. Er is dan geen kruisyagi concept meer over, het is iets anders geworden.

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#12 Bericht door PC1L »

nanko schreef:Kijk eens:Afbeelding
.. inmiddels heb ik het beschrevene toegepast op het fasekabeltje. Net zoals vroeger, maar kreeg af en toe te horen dat dit zo juist niet helemaal OK was. En al ruw getest op het ISS zojuist ( http://www.findu.com/cgi-bin/msg.cgi?call=PC1L-2 ), werkt nu opmerkelijk veel beter. Het ISS signaal is nu met vele dB's toegenomen. Eerst waren het twee 5 EL HY-GAIN antennes, apart op twee booms, nu alles op een boom gemonteerd. Met een kleine verschuiving tussen de twee dipolen.

Voorheen waren de antennes op een stock afstand 2m08 monteerd nu 0m00 ( nu alle elementen precies center boom ). Daardoor geen interfero effecten meer ( indien de antenne niet voortdurend precies uitgericht wordt ) tgv de soms berucht optredende squint hoeken ( lijkt ergens ver weg een beetje op de sferische aberratie tgv een kaustische lijn bij parabolen, er ontstaat dan een afwijking die er een beetje op lijkt ). Verder waren de beide sytemen op dezelfde hoogte gemonteerd ( 0 graden ), nu zijn ze een aantal graden verschoven t.o.v. elkaar.

Nog een beetje testen dan gaat deze nieuwe kruisyagi op een rotor etc. ruimte besparing aanzienlijk, werking eveneens verbeterd. En meer gain ! Wat ik niet verwacht / berekend had. Kan liggen a h feit, dat deze antennes in fix test positie waren gemonteerd. Waardoor optredende interfero.

Voor hun die dit interesseert, bij afwijken van de lengte v h fasekabeltje zie je vrij snel de SWR omhoog klimmen ( of juist dalen ).

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#13 Bericht door PC1L »

T.a.v. Cor PE1NIL e.a.

Cor,

Inmiddels werkt de nieuwe samengestelde kruisyagi met het gefabriekte fasekabeltje, uitmuntend. Heb het getest op het ISS vanmiddag. Het scherm wordt in recordtijd volgeschreven met data v h ISS. Heb er nog iets over geschreven in zendamateur.com onder antennes.

De coördinaten v h ISS in de lijst ( link ) geven uitsluitsel over de optredende interfero meter effecten indien van toepassing ! Als alles klopt hi. A.d. hand van deze en de antenne info, nu nog fixed, kun je dit zeer nauwgezet onderzoeken vanwege de dan bekende squint angles !

Ik heb dit bericht ook erbij gezet, omdat bovenstaande misschien voor sommigen nuttig kan zijn bij eventuele experimenten :)

73 Leo PC1L.

pe1nil-cor
Berichten: 207
Lid geworden op: 04 jan 2020, 18:20
Roepletters: pe1nil

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#14 Bericht door pe1nil-cor »

Leo.
ja zo zie maar dat het uiteindelijk de beridderring klopt met de praktijk ik heb het ook weleens anders om gehad maar het werking van jou antenne is stuk verbetert.

Heb verschillende type antennes gebouwd en gebruikt voor satelliet het werk uiteraard met afmetingen en maten antennereken programma's en soms bestaande antennes aangepast en dit alles met bescheidde meetinstrumenten swr meter en antenneanalyzer.

Nu komt de handvraag werkt de antenne zoals je verwacht en voldoet deze aan de specificatie die dat type antenne met zich mee brengt ja meten is weten maar hoe als je daar de middelen niet voor hebt.

Het enigste is in de praktijk uit proberen maar dat valt bij satelliet werk niet mee ze tollen draaien om de as het tx vermogen is niet altijd constant daar komt ook nog dat het faraday effect parten speelt
Maar top dat je het maximaal resultaat uit je antenne haalt in deze configuratie.

73 Cor

Gebruikersavatar
PC1L
Berichten: 1398
Lid geworden op: 14 okt 2007, 17:02
Roepletters: PC1L
Contacteer:

Re: kruisyagi bouwen uit twee identieke yagi's

#15 Bericht door PC1L »

pe1nil-cor schreef:
Nu komt de handvraag werkt de antenne zoals je verwacht en voldoet deze aan de specificatie die dat type antenne met zich mee brengt
De antenne doet ( veel ) beter dan verwacht, echter, exact volgens de berekeningen .. De verwachtingen waren dat mogelijk de wet van Murpy een rol mee zou spelen, hi :lol: vandaar. Maar alles was in de berekeningen ingecalculeerd deze reis. De 10 el kruisyagi is een ( gewenst doel ) superlichtgewicht. Circa 700 gram. Een boom en een antenneklem eruitgegooid. De antenneklem zit in het midden ( geen ongewenste vibraties meer en samen met een licht contra gewichtje goed voor de radiale en axiale balans. De elementjes zijn alle op eenzelfde afstand https://www.qsl.net/p/pa3gje//zendamateur/xyagi1.jpg https://www.qsl.net/p/pa3gje//zendamateur/xyagi2.jpg van de andere antenne gemonteerd en uiteraard precies center boom. Als je zelf ooit zoiets samenvoegt .. de afstanden tussen de opgeschoven elementjes kunnen kritisch zijn.
pe1nil-cor schreef:Het enigste is in de praktijk uit proberen maar dat valt bij satelliet werk niet mee ze tollen draaien om de as het tx vermogen is niet altijd constant daar komt ook nog dat het faraday effect parten speelt
Inderdaad, en daarbij nog het gegeven dat bepaalde storingen ook aan de satellietzijde kunnen optreden, en daar kunnen we niets aan veranderen / verbeteren .....
pe1nil-cor schreef:Maar top dat je het maximaal resultaat uit je antenne haalt in deze configuratie.
Daar gaat het ons tenslotte om 8), dank je :)

Plaats reactie