Hannie123 schreef: ↑20 jan 2026, 16:26
Ben mij alvast aan het inwerken op de zomer
Ik zou graag een portable set willen maken, koffer accu prijzen e.d.
Waar moet ik dan aan denken. Heeft iemand voorbeelden advies
Je portable set hangt af van je mogelijkheden en wensen.
Je geeft aan :
- een N registratie hebt dus mag je uitkomen op (40,20,10,2m en 70cm).
- in eerdere berichten dat je 10 en 20m wilt kunnen doen.
- dat het in een koffer moet passen
- dat er ook een accu bij komt kijken
- dat je prijzen wilt weten.
Wat je niet aan geeft :
- heb je al een set die ook HF kan? of heb je wat op het oog?
- hoeveel zou je totaal willen uitgeven?
- hoe vervoer je de koffer? met de fiets of met de auto?
- hoe lang wil je ongeveer QRV zijn? (dit is nodig om de verwachte accu capaciteit in te schatten).
- is het idee een soort van kant en klare koffer te maken? (alles bij elkaar zodat je, als je wilt, gewoon ff er op uit kunt)
- elke soort antenne je wilt gaan gebruiken? (zoals eerder gevraagd : dipole, endfed, etc).
Bovenstaande vragen kunnen ons helpen je opinies te geven m.b.t. je plannen.
Mijn eigen ervaring :
Door de QRM rondom mijn huis (stadse storingen) ben ik al jaren gericht op werken in het veld. Daarvoor gebruik ik of mijn Yaesu FT817 (HF/VHF/UHF) of mijn Elecraft K2 (HF only). En als ik lomp en onbenullig wil doen en met de auto weg ben en de mogelijkheid heb om een dikke accu mee te nemen, neem ik mijn FT897 mee. In alle gevallen gaat bij mij een 10/20/40m endfed mee of een telescoop dipool voor 6 tot 20m.
Mijn oudste en kleinste go-bag die ik heb is deze :
https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?page=fieldday-box
Hierin zit alles wat ik nodig heb om QRV te zijn in het veld op HF/2m/70cm voor een uurtje (hier gebruik ik de interne accu).
Wat ik hier wel voor moet hebben is een boom waar je de antenne aan kunt ophangen.
Tegenwoordig neem ik gewoon een 15m glasfiber mast mee (ook op de fiets) zodat ik altijd een vertical kan opstellen en niet afhankelijk ben van bomen etc.
Van de uitjes, maak ik vaak korte verslagen zoals te lezen zijn op :
https://www.ph2lb.nl/blog/index.php?pag ... radio-2025