Accu voor Portabel gebruik

Voor portabel werken, bijv. POTA, SOTA, pedestrian mobile, etc.
Bericht
Auteur
PE4WJ
Roepletters: PE4WJ

Re: Accu voor Portabel gebruik

#16 Bericht door PE4WJ »

Interessant Rene! Ik vermoed dat de BMS-en van Eremit goed bestand zijn tegen HF, nog nooit problemen mee gehad. Max stroom van die BMS-en staat ook op meer dan 1C, uit de 6Ah versie haal je zonder problemen 10A continu.

73,

Wouter Jan PE4WJ
Laatst gewijzigd door PE4WJ op 02 mei 2025, 17:11, 1 keer totaal gewijzigd.

pe1cmo
Roepletters: pe1cmo
Contacteer:

#17 Bericht door pe1cmo »

Dat is goed om te weten, die van mij was ook wel iets hoger dan die 1C, maar zeker geen 2C (ging bij 13A na een halve minuut down)
De batterij mag 5C continu hebben, 10C piek, dus ik heb dat stuk beveiliging er uit gehaald.

opmerking is dat veel accu's een OEM product uit China zijn met een naam stikker

1C betekend dat je 10A kan trekken uit een 10Ah batterij, en 2C is dat 20A

Wel een hint voor die grote cellen die ik eerder noemde, die zijn 315Ah, maar de kortsluitstroom is ruim 3kA dus een megafuse zekering van bijvoorbeeld 30A in serie.

Voor de huis installatie heb ik zo 4 accu's van >300Ah en 53V staan, elke accu gezekerd met 100A.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

PD5DJ
Roepletters: PD5DJ
Contacteer:

#18 Bericht door PD5DJ »

pe1cmo schreef: 02 mei 2025, 16:22 Ik kwam daarachter omdat ik een UPS achter de PC heb staan, waarvan de loodaccu na 1,5 jaar op was. Dus een 10Ah LiFePo4 er in, en die schakelt dus mooi uit als ik ga testen. opgelost om de accu open te maken, en de massa draad direct op de cellen aan te sluiten i.p.c. achter de electronische schakelaar.
Daarna geen probleem meer.
Echt nooit iets van gemerkt met "deze" accu's en ook nooit eerder iets van anderen over gehoord.
Maar dat het kan gebeuren geloof ik wel.

Wat ik mij wel afvraag als je die die Electronische Schakelaar bypassed, je onder en overspanning beveiligings afslag dus ook niet meer werkt?

Beter ontstoren dan bypassen lijkt mij dan.

pe1cmo
Roepletters: pe1cmo
Contacteer:

#19 Bericht door pe1cmo »

Die onder en boven voltage controler zit reeds in de UPS, dus is in dit geval niet nodig.
PE1CMO/EA7LAD
Ayamonte España

Thijzer

#20 Bericht door Thijzer »

Ik gebruik al jaren een Ridgemonkey Powervault: 12V @ 13A dus voldoende voor 50W en afhankelijk van je formaat tot wel 21Ah! Compact en degelijk:

Afbeelding

https://www.hengelsportfauna.nl/ridgemo ... rbank.html

PE1PQX
Roepletters: PE1PQX
Contacteer:

#21 Bericht door PE1PQX »

Ik vind de spec's erg onduidelijk: "Capaciteit: 77850mAh / 24Ah / 266Wh"
Wat is het nu, 77.85Ah of toch maar 24Ah?
Heb niet het idee dat ze het zelf weten met dit soort info.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PD7BOR
Roepletters: PD7BOR

#22 Bericht door PD7BOR »

Op de site van de fabrikant staat: Capacity: 77850mAh @ 3.7V / 24Ah @ 11.1V

Aangezien ze het hier over @3.7mAh hebben zal het wel de opgetelde capaciteit van de individuele cellen zijn.
Deze zullen in serie staan dus die 77850mAh zegt niets, ze liegen niet, het staat leuk in de productnaam maar je hebt er verder niet veel aan vermoed ik en kun je maar 1/3 van die capaciteit gebruiken, vandaar ook die 24Ah / 266Wh.
Zal nog een buck/boost convertertje in zitten voor de 12V/5V denk ik zo.

PE1PQX
Contacteer:

#23 Bericht door PE1PQX »

Ik heb het woord 'liegen' niet gebruikt!

De specs zijn op de site die Thijzer aanhaalde vind ik niet duidelijk.
Ikzelf heb toch een voorkeur om een accu van op zijn minst 50Ah bruikbare capaciteit willen bij minimaal 12V. Gewoon omdat je langer/comfortabeler QRV kunt zijn en eventueel een tablet of telefoon o.i.d. kunt bijladen (met de juiste converter hiervoor) die je voor digimodes of zo gebruiken kunt.

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"

PD7BOR
Roepletters: PD7BOR

#24 Bericht door PD7BOR »

PE1PQX schreef: 03 mei 2025, 21:17 Ik heb het woord 'liegen' niet gebruikt!
Dat zeg ik toch ook nergens...
Ik geef je juist gelijk dat het onduidelijk is en dat de fabrikant iets verkoopt wat ze in theorie wel leveren maar waar je in de praktijk nooit gebruik van kunt maken.

PE1PQX
Contacteer:

#25 Bericht door PE1PQX »

PD7BOR schreef: 03 mei 2025, 21:26

Dat zeg ik toch ook nergens...
Ik geef je juist gelijk dat het onduidelijk is en dat de fabrikant iets verkoopt wat ze in theorie wel leveren maar waar je in de praktijk nooit gebruik van kunt maken.
Dan heb ik je verhaal verkeerd begrepen/verkeerd gelezen. Excuus!

Cor - PA4Q
Roepletters: PA4Q

#26 Bericht door Cor - PA4Q »

TheoP schreef: 01 mei 2025, 18:35 ik neem een start booster mee, Lidl of de Aldi hebben erg mooie en compacte dingen.
Voldoende 'stroom' om de middag mee door te komen.
Deze dingen kosten rond de 35 euro.

Theo
Ik heb ook zo'n ding met een nette uitgang van 12V/8Amp. Alleen, hij schakelt af na een seconde of 20, zowel belast als onbelast. Wat doe ik fout?

TheoP
Roepletters: PE1OPQ

#27 Bericht door TheoP »

Ik heb geen flauw idee?
Mijn, bij de Aldi gekocht, werkt gewoon als ik hem aanzet en moet hem zelf weer uitzetten.

Theo

Cor - PA4Q
Roepletters: PA4Q

#28 Bericht door Cor - PA4Q »

De mijne is een Ultimate Speed 12000C3 gekocht bij de Lidl in Frankrijk. Ik heb hem gekocht voor gebruik zoals jij beschrijft, ik heb er nog nooit een auto mee gestart. Dus defect lijkt hij me ook niet. Ik zal de 5V USB uitgang eens proberen.

Thijzer

#29 Bericht door Thijzer »

PE1PQX schreef: 03 mei 2025, 19:40 Ik vind de spec's erg onduidelijk: "Capaciteit: 77850mAh / 24Ah / 266Wh"
Wat is het nu, 77.85Ah of toch maar 24Ah?
Heb niet het idee dat ze het zelf weten met dit soort info.
De spec's op de site van de fabrikant zijn overduidelijk en met 24Ah capaciteit als je de 12V uitgang gebruikt kun je behoorlijk lang vooruit. Zeker als je het formaat, gewicht en gemak meerekent is dit, afhankelijk van je wensen, zeer het overwegen waard. Maar het is niet de heilige graal waar je naar op zoek bent.

PE1PQX
Contacteer:

#30 Bericht door PE1PQX »

Een "Heilige Graal" bestaat in onze hobby denk ik niet, vooral niet als het om portabel werk gaat.
Ik wil verder ook niet klooien met losse 3.6V cellen als er ook 12V accu's beschikbaar zijn.

Ik neig naar een 12V 50Ah (of mogelijk 24Ah?) accu die lang mee gaat, als in laad/ontlaad cycli en eenvoud in het opbergen in de winter als je de accu niet veel gebruikt.

Plaats reactie