6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA3GNZ, Tjeerd
Berichten: 5109
Lid geworden op: 25 apr 2005, 14:53
Roepletters: PA3GNZ
Locatie: JO22NB
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#226 Bericht door PA3GNZ, Tjeerd »

Thom PA9T schreef: 24 feb 2023, 20:05
Ik ken er eentje, dat is 50.313 MHz
50.323 MHz zie ik ook in een ander draadje voorbijkomen.
73, Tjeerd
PA3GNZ / NL-9514


BQC: 461
NTC: 004


https://www.pa3gnz.nl

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#227 Bericht door PA2S »

50.323 wordt geduid als "DX frequentie" omdat 313 tijdens het Es seizoen vol zit met "niet DX" en een schone(re) frequentie is dan wel nuttig. F2 openingen zijn altijd DX, dus het zal wel een beetje verwateren, lijkt me.

De beste frequentie? Waar het rustig is, dus meer gebruiken dan 3 kHz. Voor je het weet raken we een stuk kwijt en wordt 6 meter net zo smal als 60. Use it or lose it...

Overigens lokken die "afspraken" altijd bandpolitie uit hun holen en dat is niet zo goed voor de sfeer. Met wat beleid en vooral rekening houden met een ander, komen we een heel eind.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6253
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#228 Bericht door PA3DAT »

Volgens mij werkt 50.323 een beetje anders, gedisciplineerd. Vorig jaar een keer geprobeerd: in de ene doorgang riepen er vele Europese stations bijv. richting Zuid-Amerika (er waren toen condities in die richting), in de andere 15 seconden luisterde iedereen naar signalen uit Zuid-Amerika. Soms was het dan volkomen stil. Dus allemaal tegelijk roepen en allemaal tegelijk luisteren, zoals bij meteor scatter.
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#229 Bericht door pf5x »

In cycle 21, 22 en 23 luisterden we allemaal op 50.110 en gebruikten we het VFO om over de band te draaien. Nu zit iedereen met vierkante ogen voor zijn computer scherm en kristal gestuurd op 50.313/50.323 …
Six meters: from magic to tragic band …

Er komt een sequel van de bekende cultfilm “Men who stare at goats” (2009) met George Clooney. Die sequel gaat “Men who stare at screens” heten. Ze zoeken nog figuranten … Volgens mij zijn die erg makkelijk te vinden in amateur kringen :lol:
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

Gebruikersavatar
pe1rdp
Berichten: 694
Lid geworden op: 22 dec 2006, 23:46
Roepletters: pe1rdp
Locatie: Veldhoven
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#230 Bericht door pe1rdp »

En niet te vergeten het AU0 audiokanaal. Die had ik in het geheugen zitten van de trx. Zodra ik daar de bekende zoemtoon hoorde, dan wist ik dat het path naar Australie open ging.
Maar er was ook een TV zender in Zambia dacht ik? Die zat op kanaal E2 met een specifieke offset.
Prachtig! Ik hoop dat 50.110 straks weer actief wordt.
73 Arno - PE1RDP - Veldhoven - JO21QK
http://www.qsl.net/pe1rdp/
https://www.twitter.com/pe1rdp/

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#231 Bericht door PA2S »

pf5x schreef: 28 feb 2023, 10:41 In cycle 21, 22 en 23 luisterden we allemaal op 50.110 en gebruikten we het VFO om over de band te draaien. Nu zit iedereen met vierkante ogen voor zijn computer scherm en kristal gestuurd op 50.313/50.323 …
Six meters: from magic to tragic band …
Nou ja, tijdens cycle 21 was er maar een enkeling die luisterde :-)

Maar inderdaad is de magie er wel vanaf :-(

Had je deze gezien:
viewtopic.php?p=276608#p276608

Laat ze maar lekker op 313/323 staren, bij mij zal de afstemknop niet vast gaan zitten :-)

Vandaag ook weer wat leven in de Afrikaanse brouwerij, maar het was niet zo hard als de dagen ervoor (toen ik even keek wat later in de middag).

Zojuist weer een flinke zonnevlam, op het randje tussen M en X-class.

Vy 73, Henk

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#232 Bericht door PA2RU »

pe1rdp schreef: 28 feb 2023, 17:23 En niet te vergeten het AU0 audiokanaal. Die had ik in het geheugen zitten van de trx. Zodra ik daar de bekende zoemtoon hoorde, dan wist ik dat het path naar Australie open ging.
Maar er was ook een TV zender in Zambia dacht ik? Die zat op kanaal E2 met een specifieke offset.
Prachtig! Ik hoop dat 50.110 straks weer actief wordt.
Dat zou mooi zijn , down under ben ik op 6m nog niet geweest..
73 René PA2RU

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#233 Bericht door PA2S »

De "TV bakens" zijn er niet meer. Scheelt natuurlijk wel wat storing, want vaker moesten de signalen uit het TV geratel worden geplukt. Het waren ideale bakens, want je wist dat de band open was.

Tijdens de jaren '60 maakte ik voor het eerst kennis met sporadische E. We hadden een draagbare TV met een telescoopspriet erop en daarmee had ik ontdekt dat er op kanaal 2 Spaanse TV te zien was. Het was begin mei. In mijn verzameling zit een QSL kaart, die ik kreeg als reactie op mijn brief met het "rapport". Later bleek er meer te ontvangen op de lage VHF (band I) en de nodige signalen gezien uit een trits Europese landen.

Fast forward naar 1978: een converter gemaakt voor 6 meter en geluisterd. Antenne was een dipool op zolder. Niets dat jaar, maar in maart 1979 het ZS6PW baken "out of the blue". Het duurde weer een poos tot november 1979 toen ik Box VE1AVX (nu VE1YX) hoorde. Het moet het voorjaar 1980 zijn geweest (ik zal mijn aantekeningen eens opzoeken) toen ik TV geratel hoorde en besloot mijn TV eens aan te zetten. Het bleek TV te zijn op kanaal 2 uit een van de golfstaten, via F2. Het was opvallend dat de beeldkwaliteit erg slecht was, waarschijnlijk door het "low pass filter" van de ionosfeer en tevens door de langere looptijd vlakbij de MUF. Daardoor traden er enorme groeplooptijdverschillen op.

In oktober 1989 werkte ik voor het eerst met VK8, enorm dikke signalen. Later veel openingen naar VK6 gehad en ook andere gebieden gehoord en gewerkt. Mijn best DX is VK3OT.

Als je op de kaart kijkt, dan zie je dat je in feite te maken hebt met trans equatoriale propagatie en omdat de ionisatiegraad ten noorden en zuiden van de geomagnetische evenaar het hoogste is, werkt dat in verhouding erg goed. Dat zien we ook nu naar Afrika.

Zuid-Europese stations zitten eerste rang wat dat betreft. Dat zien we nu ook heel goed, die stations krijgen dikke rapporten en winnen pile-ups met de schoenveters open. Ook zag ik rapporten van o.a. 3D2AG die werkte met Zuid-EU stations.

Ik denk dat VK niet onmogelijk is rond deze tijd en anders dit najaar, als de zon nog actiever wordt.

ZL staat niet in mijn log, dat staat op de verlanglijst. Met mijn huidige station (ruis, kleine en nogal lage antenne) schat ik die kans op nul overigens. Maar een ding is voor mij zeker: het is en blijft qua propagatie een magische band.

GL, 73, Henk

Thom PA9T
Berichten: 410
Lid geworden op: 19 dec 2005, 16:37
Roepletters: PA9T
Locatie: Oudewater

Re: 6m/50MHz, magic band?

#234 Bericht door Thom PA9T »

Leuk verhaal Henk! De 50 MHz band vind ik ook leuk, maar jij werkte al dikke DX toen ik nog nog geboren moest worden (1984) :lol:

Leuk, ik ben mijn station weer aan het opbouwen na een verhuizing en dat zal voornamelijk 6m, 4m, 2m, 70cm, 23cm en 13 cm worden. Na de aanmoedigingen hier zal ik ook eens van de 'ft-8 frequenties' afwijken hi. Sowieso vind ik phone QSO's altijd leuker dan FT-8. Maar FT-8 is makkelijker. FT-8 'strepen' in je spectrum zijn ook altijd een mooi baken :D

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#235 Bericht door pe5t »

Er komt af en toe wel wat dx door hier in het noorden. Al een paar keer ZS gelogd, en ook TR8 en TT8.
Maar de meeste signalen uit Africa halen het niet tot hier. Te weinig Es prop. Wordt de komende tijd wel beter.
Ik had een paar decodes van 3C3CA en V51. Alleen TZ1CE was lang te horen, maar niet te werken. Vanuit Zuid Europa is dat maar 1 hop....en daar kom je moeilijk overheen.
Ondertussen luister ik naar het baken ZS6WAB/B op 40674.5 kHz op de 6 meter beam. Komt goed door, continue 559.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#236 Bericht door PA2S »

pe5t schreef: 07 mar 2023, 11:25 Er komt af en toe wel wat dx door hier in het noorden. Al een paar keer ZS gelogd, en ook TR8 en TT8.
Maar de meeste signalen uit Africa halen het niet tot hier.
RRR Kees. Terug uit Frankrijk en de indruk is dat die ca. 360 km verschil goed te merken is. Uiteraard maar een momentopname en zeker een dB of 10 verschil in ruis (zuid is thuis nog relatief rustig) maar TT en TZ waren daar knetterhard. Ook prima signalen uit ZS etc, werkte ZS6TT in phone, was echt ouderwets :-)

Ik denk eraan om de boel thuis in te stellen voor remote inclusief 6 meter, zo lang er niet veel onweer is, durf ik dat wel aan. Die vergelijking met JN27 lijkt me interessant.

Nog iets @allen: het zou mooi zijn om ervaringen en rapporten te verzamelen. In het verleden heb ik die info gebruikt om te rapporteren (destijds samen met PF5X) aan de overheid, het was een voorwaarde die werd gesteld aan de bijzondere toestemmingen voor 6 meter.

Zie hier de Engelse versie van een van de rapporten: http://www.dx.nl/wave/zip/50mhz-nl.zip

Op mijn "legacy" site staan diverse opnamen van verbindingen en gehoorde stations.

pe5t
Berichten: 1551
Lid geworden op: 20 apr 2010, 08:35

Re: 6m/50MHz, magic band?

#237 Bericht door pe5t »

Mooi Henk,
Dat stuk van jou en Enno kan ik me nog wel herinneren. Ik hield me toen nog niet met 50 MHz bezig. Omstreeks 1979 wel wat crossband 50-28 MHz verbindingen met Amerika gemaakt. Mij ontvangantenne was een 50 MHz dipool in het trapgat. Tijdens de mooie F2 jaren verdeed ik mijn tijd op 10 meter. Ik heb dan ook, op een paar na, al mijn DXCC puntjes zonder F2 propagatie bijeen moeten schrapen.
Benieuwd of je nog een remote systeem op gaat zetten.
Kees

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#238 Bericht door PA2S »

@Kees en allen: het station is gisteravond iets aangepast, want de HF en 6 meter antenne waren aangesloten op een coaxschakelaar, maar nu de 6 meter antenne rechtstreeks op de tweede aansluiting van de IC7600 aangesloten. Omdat de transceiver de antenne-instellingen onthoudt, schakelt hij mee als ik in JTDX de band kies. Dat werkte prima.

Ik kan op afstand de boel bedienen via TightVNC en dus ook als ik niet thuis ben. Vandaag op kantoor geweest (ja ik dien nog wat na) en een "onbewaakt" feestje, althans zo beleefde ik het. Tegen 16.30 lokale tijd even gekeken voordat ik in de auto stapte en mooi om een trits ZS6 calls te zien, met best mooie rapporten. FT8 uiteraard, maar zoals de bijlage laat zien, kun je met de opgeslagen data mooie grafieken maken.

Dit had ik tijdens eerdere zonnecycli moeten hebben!

Omdat er al jaren data wordt verzameld op 60 meter en voor de verwerking het nodige is geautomatiseerd, zijn de grafieken heel snel gemaakt.

Geen fan van Microsoft, maar eerlijk is eerlijk, het is reuze makkelijk om een Excel object aan te maken en daar data in te stoppen, een reeks te selecteren, een scattergrafiek ervan te maken en deze ook qua X en Y assen in te stellen, alsmede een titel erboven te zetten.

In bijlage een klein overzichtje van 5 en 8 maart 2023 (vandaag). Opvallend dat TZ1CE vandaag laat was en dat "ruikt" naar Es.

Maar het mooiste was toch wel om goede signalen te zien uit Zuid-Afrika. Niet alleen bijna 44 jaar na de eerste keer met ZS6PW (zie hiervoor in deze draad) maar ook wel blij dat het ondanks het hoge ruisniveau nog "in de plus" uitkwam en dus CW of SSB mogelijk zijn. Het ruisniveau ga ik nog eens precies meten. Op dit moment is het waardeloos, LED verlichting ergens bij buren en met de antenne iets naar het zuidoosten wel een minimum, maar dan toch zeer ruim boven de achtergrondruis van de 7600.

Ik vond ook nog een schrijfsel uit februari 1988, net voordat we uit de 6 meter startblokken mochten komen op 1 maart (dus nu 23 jaar 50 MHz in Nederland, als ik die paar exotische vergunningen uit 1981 buiten beschouwing laat). Het was bedoeld als artikel, maar mijn flashgeheugen weet niet meer of het ooit gepubliceerd is. Wel leuk om dat nog eens terug te lezen, er stond ook een heel verhaal in over mogelijke problemen in kabelnetten. Ik had nergens last van want er was in het dorp geen kabel-tv.

Als er belangstelling is, laat het dan even weten, dan zal ik het netjes maken, want het bevat een vreemde tekenset en rare regeleinden (het komt van oude Macintosh bestanden). Toen op een klein schermpje, nu "volle breedte" en kleur met een emulator.

73, Henk

202303_05-08_PA2S_6m.pdf
(354.12 KiB) 60 keer gedownload

Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#239 Bericht door pf5x »

Mooi Henk !! Ik zie aan de signaal sterktes dat het allemaal ook in CW en misschien zelfs wel SSB had gekund ...
Ja, de kabelnetten van destijds gebruikten nog de lage VHF I kanalen waaronder kanaal 2 en dat is 6m !! (kanaal 3 werd bij mijn weten niet gebruikt en kanaal 4 was al geen probleem meer - nu weer wel want dat is 4m ...). Op die manier heb ik op 27 maart 1989 nog eens heel Wijchen platgelegd (1 vd de Nederlandse TV stations zat op kanaal 2) toen ik op de watertoren aldaar met 120W + 5el beam zat te toeteren richting ZS, precies over Wijchen heen (16x ZS en 2x 5N). Ik hoorde dat pas dagen later .... Dat waren nog eens tijden (zucht).
Gelukkig worden de VHF I kanalen nu niet meer gebruikt voor kabel TV, althans in Nederland.
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#240 Bericht door PA2S »

Ja, inderdaad Enno, maar nu is het vervangen door o.a. PLT. Hier ook (gelukkig niet hard momenteel) af en toe gepruttel van die lichtnet piraten. Onder 50 MHz in alle toonaarden...

Gisteren 9 maart geen DX gezien/gehoord hier, maar vandaag wel weer. Vanmorgen een paar FT8 snippets van XV1X, erg marginaal. Later vandaag open naar ZS, C5 en TZ. Vooral TZ1CE was hard, eerst in FT8 en daarna in SSB. Geprobeerd, niet door te komen. Ik was enige tijd weg, maar na terugkeer was TZ1CE er weer (of nog) en wat harder, en ditmaal wel een QSO. De dikke pile-up is het probleem, niet of je gehoord wordt. Niemand in CW gehoord, trouwens.

Zie de bijlage voor de FT8 grafieken. Ze staan wat door elkaar, maar het is mijn bedoeling het later te ordenen.

Vergeleken met ooit is het nu vechten en veel geluk hebben... Op dit moment een 3 elements antenne, heeft een goede V/A verhouding maar gain is uiteraard matig. Ik heb dit zo gemaakt om de antenne bovenin de toppijp te kunnen zetten in plaats van een wat langere die dan lager moet vanwege de windlast.

Er wordt nog nagedacht over een oplossing om de boel uitschuifbaar te maken en een dunnere toppijp te gebruiken met een steunlager. Optisch gunstiger en ik hoop dat ik dan wat hoger kan zonder meteen de buurt te triggeren.

Nog gemeten aan de achtergrondruis. Door de dag varieert het en ik vermoed dat de meeste ruis uit omvormers van zonnepanelen komt. In 3 kHz ongeveer -105 dBm en dat is ongeveer 20 dB slechter dan het "minimum expected noise level" volgens de recommandatie ITU-R P.372-14 (2019), figuur 2, waarin op 50 MHz ongeveer een Fa van 15 dB wordt verwacht. Je zou dan uitkomen op een ruisvloer van ongeveer -124 dBm. In Frankrijk is mijn slechtste richting een dB of 8 tot 10 beter. Draai ik de antenne daar naar "niemandsland" dan gaat er nog ongeveer 5 dB vanaf. Dat zou dan grofweg in de buurt komen van -120 dBm en dat ligt dan aardig in de buurt van de genoemde -124 dBm.

Het is allemaal wat grof benaderd, uiteraard. Maar wel duidelijk dat de zolder en trapgat dipolen van eind jaren '70 een ruisarme omgeving best goed presteerden...

In elk geval houd ik aantekeningen en blijf ik zoveel mogelijk monitoren met dat vermaledijde FT8, want die muziek speelt gewoon door tijdens het werk :-)
202303_05-10_PA2S_6m.pdf
(388.83 KiB) 52 keer gedownload

Plaats reactie