6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#166 Bericht door PA2RU »

PA2S schreef: 20 mei 2022, 22:09

In die tijd was de band nog helemaal schoon, geen piepje, geen riedeltje, niets, alleen natuurlijke ruis. Nou ja, af en toe een bromfiets of een auto die voorbij reed, maar dat was het dan ook. De ruis lag amper boven het thermische ruisniveau, als je de antenne aansloot, kwam er heel weinig ruis bij.
In die tijd keek ik met een HB9CV naar de analoge TV zenders die rond 48mhz zaten..
Oftewel de bekende cirkelzaag geluiden signalen die de band toen ook nog 'vervuilden' ;)
Geloof dat alleen in het voormalige oostblok nog analoge zenders aan staan...ik ben ze dit seizoen nog niet tegengekomen.
73 René PA2RU

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#167 Bericht door PA2S »

PA2RU schreef: 21 mei 2022, 11:34 In die tijd keek ik met een HB9CV naar de analoge TV zenders die rond 48mhz zaten..
Oftewel de bekende cirkelzaag geluiden signalen die de band toen ook nog 'vervuilden' ;)
Geloof dat alleen in het voormalige Oostblok nog analoge zenders aan staan...ik ben ze dit seizoen nog niet tegengekomen.
Ja dat klopt natuurlijk, het waren ook prima bakens. Maar er was geen lokale storing, dat bedoelde ik uiteraard.

Rond 49.750 heb ik nog geen TV zenders gehoord. Er zijn trouwens ook nog steeds FM radiozenders rond 70 MHz actief, althans vorig jaar wel.

Toen ik eind 1987 de transverter klaar had, een Tonna op het dak en dus in de startblokken stond voor 1 maart, verbaasde ik me erover dat je rond 49.750 vrijwel continu pings en bursts van meteorietreflecties hoorde.

(Ginny: waarschijnlijk was jouw QSO ook via Meteor scatter).

73, Henk

Gebruikersavatar
pe1rea
Berichten: 1744
Lid geworden op: 27 dec 2008, 10:18
Roepletters: PE1REA
Locatie: Ergens op het water PF8124 of PA4299

Re: 6m/50MHz, magic band?

#168 Bericht door pe1rea »

Zou kunnen Henk, het was de tijd daarvoor doodstil, en de tijd erna ook...
73 Jinny .--. . .---- .-. . .- PE1REA
Email, put VRZA dot NL behind the call
Mail from: yahoo, hotmail, aol and msn goes unread /dev/null
This message is NOT scanned by any Anti Virus software :-)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#169 Bericht door PA2S »

Vandaag gearriveerd in Frankrijk, mijn 2e QTH. Een oude boerderij in JN27.

Man, man, (ehh ook vrouw, vrouw...) wat een verschil. Hier is het echt nog/weer magisch!

Antenne aansluiten met Preamp 2 aan op mijn 756 Pro III, er komt nagenoeg geen ruis bij. Nee, de set is niet kapot... Zeker 20 dB minder troep dan thuis. Ik ga nog meten...

Es + F2 vermoedelijk, hoorde, ehh decodeerde) V5 (174015 -7 0.5 828 ~ SP6DNZ V51W R+02) en ZD7BG (190630 -1 0.5 2250 ~ DL5DSM ZD7BG 73). Helaas geen van beiden kunnen werken, de 5 elements Tonna staat op zolder en kijkt noord en zuid tegen muren aan. Morgen ga ik proberen het ding wat hoger te zetten. Op het dak gaat niet zonder aanpassingen, dus nog wel wat frustratie... Veel stations met QRO en dan kom je niet aan de beurt met 100W.

Zoals PA2RU al zei, kristalgestuurde zenders op 50.313, soms 50.323.

Vorig jaar wat DX kunnen werken in CW, is kansrijker dan FT8 (want die CW stations hebben nog een VFO).

73, Henk

PS zonet: 192715 -16 0.6 1596 ~ PA3CSG ZD7MY R+01
Hier minder dan in PA land PA5Y geeft -01

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#170 Bericht door PE4BAS »

Hier gisterenavond ook ZS6 en V51 gehoord. ZD7 helaas niet. Maar 200km zuidelijker was het blijkbaar prima. Overigens is dat wel vaker zo dat men mooie DX kan werken op 6 vanuit het zuiden. Dan hoor ik niks of heel zwak. Met 100W is het zo ie zo niet te doen. Maar als de condities goed zijn (wat later in het seizoen) gaat het zeker lukken. Ondertussen dit seizoen wel 2 voor mij nieuwe DXCC op 4m kunnen werken. (LX/PE1ITR en YU7EF).

Gebruikersavatar
PA9CW
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 sep 2005, 21:24
Roepletters: PA9CW
Locatie: Oosterhout (NB)

Re: 6m/50MHz, magic band?

#171 Bericht door PA9CW »

Is de activiteit op 6 en 4 meter voor het merendeel in FT8? Of is er überhaupt nog activiteit in CW? Want anders is het niet echt nodig er een antenne voor op te stellen. Ik heb nog een 4/6m moxon liggen.
Tonnie
DIG-5629 | AGCW-2939 | 30MDG-3789 | CTC-171 | NAQCC-7029 | BQC-1594| NTC-80.
K3/100 | P3 | Begali Pearl Gold.

pa1bvm
Berichten: 3324
Lid geworden op: 17 mar 2010, 17:31
Roepletters: PA1BVM
Locatie: Schijndel

Re: 6m/50MHz, magic band?

#172 Bericht door pa1bvm »

magic band ... heeft wel hoogste QRM gehalte hier .. erg jammer staat strak van de verticale streepjes op het spectrum display ( IC7300)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#173 Bericht door PA2S »

pa1bvm schreef: 23 mei 2022, 16:04 magic band ... heeft wel hoogste QRM gehalte hier .. erg jammer staat strak van de verticale streepjes op het spectrum display ( IC7300)
Hier in Frankrijk stijgt het achtergrond ruisniveau ongeveer 5 dB bij omschakelen tussen antenne en dummyload. In een richting loopt het ruisniveau nog een dB of 5 verder op. In die richting kijkt de antenne naar de huizenrij richting noord. Er is lintbebouwing, in andere richtingen alleen platteland. Dus zelfs hier zijn er stoorbronnen, maar (nog....) niet zo erg.

@PA9CW: op 6 meter is er zeker nog CW activiteit, wel minder maar zoals ik al aangaf is de kans om een station te werken veel groter omdat de meute rond 50.313 op elkaar zit geklonterd en er een gigantische puinhoop ontstaat.

@PE4BAS: ik zag net V51WW jou een rapport geven, daarna was hij plotseling weg. Volgens mij ben je nu je nagels kwijt...

Tja, de tijden van toen krijgen we nooit meer terug. Niet alleen wat de storing betreft, maar ook is de concurrentie zo gigantisch, dat je meer kans hebt om de loterij te winnen dan een nieuwe entity te werken. Het gevolg is dat iedereen probeert met bruut geweld over elkaar heen te gillen (nou ja te FT8 piepen).

Toen we in 1988 op 6 meter begonnen, was er amper apparatuur te koop en daardoor waren er veel minder stations actief. Met ruim 100 W en een ruim 7 meter lange hark op een meter of 17 kon ik bijna alles werken wat ik hoorde. Nu heb je een EME station nodig om nog aan de bak te komen...

Enfin, de condities zijn leuk, weer Afrika (V5, 7Q) te horen (zien) en dat geeft toch in elk geval weer een "vertrouwd" gevoel. Als de zonnecyclus goed doorzet, kan het nog erg interessant worden.

De antenne hier een meter of drie verhoogd, hij kijkt nu net over de muren heen.
F_PA2S_Tonna_2022.jpg
Don't try this at home... dat is het voordeel van een overdekte antenne, boven de steunlager zit nog een meter of 5 vrijstaande buis. Hoger gaat niet, want dan stoot de antenne zijn kop...

Het plateau achter de antenne staat op rails en rol ik naar de antenne toe om hem uit te schuiven. De bovenste buis (roestig) leunt op een 8 mm pen in sleufjes in de onderste pijp. Kabel is 75 Ohm coax-6, dempt weinig en door de lengte een veelvoud van een halve golf te maken, past het keurig aan.

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#174 Bericht door PE4BAS »

Mooi verhaaltje Henk. Prachtig jouw antenne opstelling.
@PE4BAS: ik zag net V51WW jou een rapport geven, daarna was hij plotseling weg. Volgens mij ben je nu je nagels kwijt...
Zie: https://pe4bas.blogspot.com/2022/05/6m- ... lmost.html

Zijn signaal zat op gegeven moment zelfs op +3dB hier. Maar tussen opkomen van signaal en wegvallen van signaal zat misschien 4 a 5 minuten. Ik had de pech dat de condities te snel weer weg waren. It's all in the game.....volgende keer beter. Ik zag mijn buurtstation PA0O nog roepen naar 7Q7, ik zag hier niks. We zitten ongeveer 20km uit elkaar schat ik.

Ik snap de hang naar CW of zelfs SSB, dat geeft veel meer voldoening. Maar laten we wel reëel zijn....de DX zit meestal op FT8 tegenwoordig. Tenzij je via KST chat een sked kan maken natuurlijk. Toch vind ik het zelfs met FT8 en 100W ook nog best een uitdaging. Net wat Henk schrijft, je moet geluk hebben. Ook het geluk dat de condities heel plaatselijk zijn uiteraard. Geduld moet je ook hebben en.....je moet er zijn natuurlijk anders werk je niks.

Ik woon hier op het platteland, dat scheelt wel een hoop. Richting zuid staan geen huizen, ik heb vrij uitzicht en nagenoeg geen ruis. Maar draai ik de antenne naar west....tja dan is het ruisniveau best hoog. Vanuit een woonwijk of stad lijkt me de 6m band niet te doen, of er moeten heel goede condities zijn.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#175 Bericht door PA2S »

RRR, Bas.

Begin juni is een stevige meteorietenzwerm, de Arietiden, die ergens rond 7 juni een maximum bereiken. Mijn ervaring is dat deze zwerm veel Es produceert (de meteorieten zijn vermoedelijk een van de bouwstenen van Es) en soms is de MUF erg hoog. Ik vermoed dat de komende weken veel 6 meter openingen gaan opleveren.

De zonneflux is 158 en mijn vuistregel is dat boven 150 trans equatoriale openingen optreden en zodra we boven de 200 komen, kan er op onze breedte F2 voorkomen (vanaf oktober tot maart ongeveer). De beste maanden voor F2 zijn november en februari, dan is er de z.g. winter anomaly waarbij er extra ionisatie optreedt.

Maar met de F2 plus Es kan er ook veel, zie het plaatje. Dit is de afgelopen twee dagen hier gezien op 6 meter
20220523_6m_seen_F_PA2S.png
Die 7Q staat er niet op, omdat de call en locator niet in de lijst staan. Maar die is hier wel gezien.

73, GL!
Henk (F/PA2S)

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#176 Bericht door PE4BAS »

Mooi Henk, jouw JT-analyzer ziet er mooi uit. Is nog geen openbare software zeker?
Interessante info geef je. Ik weet dat je destijds een wetenschappelijk verhaal moest maken over het 6m gebeuren, dat was geloof ik een voorwaarde dat we in Nederland op 6m mochten. Ik heb het ooit eens vluchtig doorgelezen maar kan me deze info niet direct herinneren. Of ik ben het weer vergeten natuurlijk. Ik ga er eens op letten rond 7 juni.

Wat me wel opvalt is dat de condities geheel anders zijn vergeleken met vorig jaar. Veel meer wat lijkt op TEP-ES vooral rond zonsondergang. Vorig jaar waren de condities veel meer richting west had ik het idee. Toen hadden we op 19 Mei een heel mooie opening naar USA. Dit jaar heb ik dat nog niet meegemaakt.

Gisterenavond zag ik voor het eerst ZD7MY en ZD7BG. Helaas geen QSO kunnen maken...ben al blij dat ik ze gezien heb :-)

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#177 Bericht door PE1PQX »

Voordat 6m een 'vast' onderdeel werd van onze bandplannen voor F (toen nog A, B of C) moest je gewoon een briefje sturen naar AT (destijds HDPT zo uit mijn hoofd) en dan kreeg je op je call een toestemming om op 6m te mogen uitkomen.
Totaal geen wetenschappelijk plan o.i.d. er bij.. Gewoon vragen "Ik wil op 6m uitkomen, mag dat AUB?" en een paar weken later kwam netjes "Ja meneer PE1PQX, u mag bij deze op 6m uitkomen met de volgende voorwaarden"

ik moet dacht ik nog ergens die toestemming in een map hebben....
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#178 Bericht door PA2S »

Vandaag weer enkele verrassingen, nu vermoedelijk multi hop Es naar Japan. Geen verbinding gemaakt, een brullende muis wordt niet gehoord door een olifant. Pas als de muis in zijn oor bijt, merkt de olifant iets :-)

@PA9CW: vandaag geprobeerd wat ontbrekende EU entiteiten toe te voegen, geen doen met FT8. Daarna lager gekeken, werkte na een keer roepen een SM5 en daarna een OH met CW. Was makkelijk!

@PE4BAS: mooi dat je de ZD7 stations hoorde. Met wat geluk vanavond weer?

@PE1PQX en PE4BAS: De toenmalige AT had als voorwaarde gesteld dat we zouden rapporteren. Ondergetekende stak zijn vinger op toen vrijwilligers werden gezocht, Enno (nu PF5X) sloot zich daarbij aan.

Zie hier: http://www.dx.nl/?p=55
Dit was een rapport dat destijds naar de overheid is gegaan. Er is nog een tweede rapport gemaakt, ik moet eens zoeken in de digitale archieven. Later ook info gedeeld met een Engelse groep.

Veel literatuur bestudeerd en veel geleerd. Een hobby binnen een hobby geworden.

Zo, ik ga aan het werk in de oude boerderij.

73 aan allen, Henk

Gebruikersavatar
PE1PQX
Berichten: 4526
Lid geworden op: 06 jun 2011, 21:51
Roepletters: PE1PQX
Locatie: Emmen (JO32LS)
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#179 Bericht door PE1PQX »

PA2S schreef: 24 mei 2022, 10:59

@PE1PQX en PE4BAS: De toenmalige AT had als voorwaarde gesteld dat we zouden rapporteren. Ondergetekende stak zijn vinger op toen vrijwilligers werden gezocht, Enno (nu PF5X) sloot zich daarbij aan.
Die rapporteer eis had ik niet bij mijn weten, ik heb pas laat in de jaren '90 deze bijzondere toestemming aangevraagd echter wegens gebrek aan spullen toen nooit iets mee kunnen doen.
Vanaf 1992 had ik PD0RJS, vanaf 1994 PE1PQX.
73', André PE1PQX (Site: http://www.pe1pqx.eu)

"Anyone who sits on top of the largest hydrogen-oxygen fueled system in the world; knowing they're going to light the bottom - and doesn't get a little worried - does not fully understand the situation"
John Young, Astronaut (Gemini 3, Gemini 10, Apollo 10, Apollo 16, STS-1, STS-9)

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#180 Bericht door PA2S »

PE1PQX schreef: 24 mei 2022, 20:37 Die rapporteer eis had ik niet bij mijn weten
Nee, dat was ook geen onderdeel van de bijzondere toestemmingen, maar het was in 1988 als voorwaarde gesteld voor het toewijzen van 6 meter. Enno en ik rapporteerden dus namens de verenigingen.

Aanvankelijk 30 W CW only, later ook phone en 120 W PEP.

En de magische band weer:
20220524_ZD7MY_6m_small.png
20220524_ZD7MY_6m_small.png (5.48 KiB) 4900 keer bekeken
Yes!!!! Ondanks kraakstoring, ik had niet moeten roepen dat het zo rustig is... Morgen maar eens op onderzoek uit. Lijkt schuin aan de overkant te zijn, doet een beetje denken aan een regeling van iets. Gelukkig kan FT8 er aardig mee overweg.

Nu thuis nog... Zou mooi zijn om weer eens een nieuwe toe te voegen.

Plaats reactie