6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

6m/50MHz, magic band?

#1 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#2 Bericht door PA0ETE »

Volgens Wikipedia: "The prevalence of HF characteristics on this VHF band has inspired amateur operators to dub it the 'magic band'."

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#3 Bericht door PA0ETE »

Er zijn heel veel soorten propagatie die op 6m voorkomen. Sporadische E, wat vaak zelfs dagelijks voorkomt tussen eind april en eind juli is een van de soorten propagatie waar je met relatief eenvoudige antennes nog wat aan hebt. Vandaar dat deze soort propagatie die bovendien verhoudingsgewijs vaak voorkomt nogal in het oog springt.

Normaal werkt sporadische E goed over een afstand van 1800 - 2500 km, met een grote 'dode zone' daartussen. Ook is het mogelijk om via multi-hop grotere afstanden te overbruggen. Bijvoorbeeld van hier naar Israël. Met multi-hop-verbindingen kun je tot wel 10.000 km ver komen. Vrij zeldzaam is backscatter, waarbij het signaal vanuit de E-laag terugkomt naar in de buurt van de zender. Zo heb ik op 10m wel eens via backscatter met laag vermogen in FM (een omgebouwd bakje van 0,5 watt) met Zeeland gewerkt.

Het is bij sporadische E niet zo dat de propagatie in ringen rondom de zender werkt. Het zijn eerder twee relatief kleine zones aan weerszijden van de dode zone die verbinding met elkaar kunnen maken en die (aan beide zijden) langzaam over de landkaart zwalken. Daar kun je heel slim gebruik van maken, want als het signaal bij jou naar maximaal opgelopen is, en je hoort verder op lokale afstand geen stations dan is dat het moment om je met succes in de pile-up te werpen. Grote kans dat je dan (zoals ik met slechts 10 watt en vaak een binnenantenne) ondanks concurrentie het tegenstation toch hebt.

6m is verder de meteoorscatterband bij uitstek. Het is de amateurband waar deze propagatievorm het beste werkt. Hiervoor is echter wel een betere antenne nodig dan voor het veelvoorkomende sporadische E.

Ook aurora (zeg maar via het Noorderlicht) komt op 6m voor, net als allerlei vormen van tropo (temperatuurinversies en in mindere mate ducting).

Als de zon tijdens de zonnevlekkencyclus van ongeveer 11 jaar het meest actief is, lijkt 6m soms wel op 20 meter zoals die band op dit moment vaak is. Zij het met minder ruis en storing.

Verder kun je er moonbouncen en natuurlijk ook gewoon een lokale babbel maken. Voor mobiel verkeer is het met afstand de beste band die we hebben.

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#4 Bericht door PA0ETE »

N.b. de beste tijden tijdens de lente/zomerperiode voor sporadische E is rond 13.00 's middags en rond 16.30. De openingen rond het einde van de middag duren vaak langer maar zijn niet duidelijk meer of minder hevig dan die rond 13.00 (alle tijden lokale zomertijd in NL). De openingen komen daarnaast ook op veel willekeuriger momenten voor. Meestal overdag, maar regelmatig rond 22.00 uur 's avonds of nog later, en ook wel op willekeurige tijde in de nacht. Als de opening stopt, dan gaat het vaak op 10 meter nog ongeveer een half uur door nadat de verre stations op 6m verdwenen zijn. Ik weet niet of het lukt, maar ik zal eens kijken of ik in mijn archief nog wat opnamen kan vinden van openingen.
Ik ben niet via PB's bereikbaar. Mailadres is x@xdv.me

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#5 Bericht door PA0ETE »

Twee opnames, als ik het goed heb is het eerste bestand een gedeelte van het tweede. Het tweede fragment duurt dacht ik een half uur. De gebruikte antenne is een open dipool van dun montagedraad in een soort van inverted-V-opstelling op zolder met mantelstroomfilter gemaakt met een paar lussen coax. Zendvermogen is net iets onder 10 watt uit mijn MFJ-blikje waar ik je dacht ik wel eens over verteld heb. Mijn indruk is dat het het beste werkt als je niet in de microfoon schreeuwt of opgewonden spreekt.
Bijlagen

[De extensie mp3 is uitgeschakeld en kan niet langer worden weergegeven.]


Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#6 Bericht door PA0ETE »

Het tweede geluidsbestand kun je eventueel hier downloaden.

Gebruikersavatar
PD7N
Berichten: 50
Lid geworden op: 02 apr 2009, 18:11
Roepletters: PD7N
Locatie: Berkel en Rodenrijs

Re: 6m/50MHz, magic band?

#7 Bericht door PD7N »

PA0ETE schreef:Zendvermogen is net iets onder 10 watt uit mijn MFJ-blikje waar ik je dacht ik wel eens over verteld heb.
Leuk fragment John! Ja, daar doe je het voor!
Doet me denken aan die keer dat ik met antenne binnenshuis op 2 meter met 3 Watt met Vlieland werkte (150 km).
Wilbert

Gebruikersavatar
PA0ETE
Berichten: 5689
Lid geworden op: 21 feb 2006, 00:59
Roepletters: PA0ETE
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#8 Bericht door PA0ETE »

PD7N schreef:
PA0ETE schreef:Zendvermogen is net iets onder 10 watt uit mijn MFJ-blikje waar ik je dacht ik wel eens over verteld heb.
Leuk fragment John! Ja, daar doe je het voor!
Doet me denken aan die keer dat ik met antenne binnenshuis op 2 meter met 3 Watt met Vlieland werkte (150 km).
Thanks!

Het is niet ongewoon dat het in die periode op 6m zo goed gaat. Mensen hebben alleen niet zo in de gaten dat de signalen zo goed zijn dat het met een heel beperkte installatie ook goed gaat :-) 150km met 3 watt op 2 m is ook niet gek.

pc1t
Berichten: 12
Lid geworden op: 21 aug 2009, 08:26
Roepletters: PC1T
Locatie: Assen

Re: 6m/50MHz, magic band?

#9 Bericht door pc1t »

Veel audiofiles (MP3) staan op mijn site http://www.vermonden.com/index.php?opti ... &Itemid=36
Dus de band mag wel weer open gaan.

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#10 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Gebruikersavatar
PA3DAT
Berichten: 6252
Lid geworden op: 21 sep 2008, 08:08
Roepletters: PA3DAT
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#11 Bericht door PA3DAT »

Nadeel, vond ik, is dat je er weer een splitter bij moet hebben wil je 'm
gelijktijdig kunnen aansluiten op een ingang voor 6 meter, VHF en UHF...
73 de Aloys PA3DAT / PA6D / 5P4W / KE2CZI

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#12 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

PA-een
Berichten: 522
Lid geworden op: 08 nov 2007, 22:41

Re: 6m/50MHz, magic band?

#13 Bericht door PA-een »

Ik heb in mijn handen de MX-62M van Diamond, een 1.6-56MHz / 140-470MHz duplexer. (max 600W PEP)

Ooit geruild geloof ik en werkt prima. Nee, ik verkoop 'm niet... :)

Gebruikersavatar
PA5COR
Berichten: 2560
Lid geworden op: 29 jan 2006, 13:21
Roepletters: PA5COR
Locatie: Sneek

Re: 6m/50MHz, magic band?

#14 Bericht door PA5COR »

Alleen een 5 elements beam op het dak voor 6 meter, geen vertical, en gewoon 100 watt van Frans Guyana tot elke uithoek van Europa en Rusland gewerkt vorig jaar, Noord Africa, en net te laat voor Curacao...

Wordt alleen maar interessanter met de opgaande zonnevlekken aktiviteit en uiteraard de Sporadische E openingen.

Blijf het een hele mooie band vinden. :wink:
Licensed since 1977
IC 9700, bodnerised, FT 991 A, Heathkit SB 1000, 200 watt 2 meter P.A.FT 847 dubbel collins filters

centamateur
Berichten: 1240
Lid geworden op: 12 jul 2007, 01:06

#15 Bericht door centamateur »

...
Laatst gewijzigd door centamateur op 15 okt 2013, 22:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat is een zendamateur zonder antenne? Helemaal niets.

Plaats reactie