6m/50MHz, magic band?

Voor discussie over de gunstige of ongunstige voortplanting van radiogolven en de activiteit van de zon cq. het aantal zonnevlekken.
Bericht
Auteur
PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#271 Bericht door PA2S »

Gisteravond 3 juni 2023 was er een langdurige multi hop Es opening naar verschillende regio's in Centraal Amerika. Op dit moment weer in Frankrijk en het was "volle bak" op het scherm. Wel verrassend, want eerder op de dag was het slapjes.

Ook waren J5 en D2 (Afrika) gezien. De "beste DX" was XE, die was al vroeger gezien, maar het waren enkele korte vlagen, vermoedelijk Es plus meteor burst.
Rond 50.110 was het stilletjes, wel PJ4/KA1R kunnen werken in CW (PJ4 had ik al...). Niet makkelijk (ook door een haperende handsleutel) maar wel duidelijk hoe de verhoudingen lagen. Hij 579 ongeveer en ik net op het randje, want hij moest mijn call bij elkaar sprokkelen. F/PA2S wekt verwarring, daarom F4VUY gebruikt maar dat is eigenlijk net zo slecht, vooral door de sequentie 4VU. Calls worden toegewezen en dan krijg je zoiets rampzaligs.

In bijlage de grafieken, op alfabetische volgorde (HH had ik overgeslagen, staat achter HI). Helaas van het moois niet veel kunnen werken. 100W is niet voldoende en ik denk dat de dakpannen ook nog een dB of wat dempen. Ik weet het, je moet het nemen zoals het is, maar de funfactor is wel ongeveer nul op die manier.

Uiteindelijk twee nieuwe, HI en VP2M. Die laatste zou thuis ook niet misstaan :-)

Stand in Frankrijk nu 85/65 (W/C).

Hoe was het in NL? Ik had even remote gekeken, maar vrijwel geen DX te zien. De lokale storing maakt alles kapot.

73! Henk (F/PA2S - F4VUY)
Bijlagen
20230603_F_PA2S_50MHz.pdf
(497.69 KiB) 875 keer gedownload

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#272 Bericht door PA2RU »

Gisteravond heb ik er weinig van gezien/gehoord

Net wel weer een nieuwe gelogd in FT8
EY8MM Tajikistan #86
De 100'ste komt langzaam aan dichterbij ;)
73 René PA2RU

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#273 Bericht door PA2S »

PA2RU schreef: 04 jun 2023, 13:09 Gisteravond heb ik er weinig van gezien/gehoord

Net wel weer een nieuwe gelogd in FT8
EY8MM Tajikistan #86
De 100'ste komt langzaam aan dichterbij ;)
Dat verbaast me, want ik zag diverse NL calls voorbij komen. Of misschien zat je buiten de "zone"? Es kan behoorlijk lokaal zijn.

Mooi dat je de 100 nadert. Zou moeten kunnen, zeker als de zon goed blijft vlammen.

Grappig wat EY8MM betreft, ook net gewerkt, was voor mij ook nieuw (in Frankrijk). Daarna nog UK9AA gezien maar dat was kort en te zwak, daarna Z61DX voor #87.

Ik ga weer naar buiten, genoeg te doen hier. Ik kom af en toe even pauzeren in mijn "zendhok".

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#274 Bericht door PA2RU »

Denk dat ik net buiten die zone zat...
Dat ES zeer lokaal kan zijn weet ik : ooit eens op 2m meegemaakt dat er 5km verderop van alles te horen was en hier he-le-maal niks....
Dat zal op 6 en 4m ook vast voorkomen.

Overigens net weer een nieuwe toegevoegd :
CT3MD Madeira #87
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#275 Bericht door PA2RU »

HI8RD Dominicaanse Republiek #88
73 René PA2RU

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#276 Bericht door PA2S »

Gisteravond 5 juni weer dikke Es. Het was een heksenketel, ook veel stations actief met CW en phone. Gaf een nostalgisch gevoel...

Veel EU-EU verkeer, op 50.313 volle bak en daardoor totaal ongeschikt voor DX. Alleen met een forse antenne en een eindtrap met 3 fase voeding of zo kwam je nog aan de bak, maar ook de DX werd compleet onder de voet gelopen.

Ik was geregeld op 50.323 en daar was het aanmerkelijk rustiger. Het meeste fruit hing helaas weer te hoog. Wel enkele stations gewerkt uit het Caribisch gebied, maar geen nieuwe.

Maar het lijkt wel of als je wilt opgeven, er toch nog net een stukje fruit klaarligt. Ik wilde het bed gaan opzoeken toen ik zag dat de signalen weer toenemen en kon J69DS werken. Mijn rapport was mager, maar werken is werken.

Dus Rene, ik blijf je qua aantallen op de hielen zitten. Nu 88/66 W/C, dus 2/3 DXCC bevestigd nu.

Ik ga weer aan de klus, laat de boel monitoren en als JTAlert iets ruikt, dan kijk ik even. Tja, dat is de moderne leunstoel optie :-)

(Vroeger moet je echt met je snuit achter de spullen liggen en de afstemknop verslijten. Ik zou die tijd zo weer terug willen, maar het opknappen van de oude boerderij zou dan wel fors langzamer gaan...)

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#277 Bericht door PA2RU »

Verbindingen houd ik wel bij in het logboek maar niet of ze bevestigd zijn..daarvoor zou ik in de schoenendozen moeten duiken waar ik ze heb opgeslagen..
En verder maakt het me niks uit of iemand meer of minder dxcc's heeft..gaat mij om de funfactor : in mijn beleving is het geen wedstrijd :mrgreen:
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#278 Bericht door pf5x »

Het "screen stare" seizoen is weer uitgebroken zie ik ... Gelukkig zijn er nog zend-amateurs die zelf luisteren en seinen/roepen. Zo werkte ik zaterdag PJ4/KA1R in CW met een delta loop als antenne. Hij was 529 en ik had even wat tijd nodig om mijn call goed in zijn log te krijgen. Maar je ziet, met een beetje geduld kun je nog echte verbindingen maken.
Vroeger werd zo iemand helemaal AFGEMAAKT door Europese stations, maar nu zat hij vaak CQ te roepen. Kon hem ongeveer een uur lang horen. Gisteravond (maandag) kwam hij weer door. Genoeg ander Carib stations actief maar allemaal in digi ...

@Henk, gefeliciteerd met je call (#not). Franse overheid .... (maak het verhaal zelf af en kleur de plaatjes).

Happy staring iedereen. 73, Enno, PF5X
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

Gebruikersavatar
PA2RU
Berichten: 1823
Lid geworden op: 14 apr 2007, 18:15
Roepletters: PA2RU
Locatie: Emmen
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#279 Bericht door PA2RU »

Ik snap dat wel : ik heb ook wel eens lang zitten cq'en in ssb en cw om vervolgens uit te wijken naar 313 omdat ze daar samenklitten..
Erg jammer want door de regel zijn die FT4/8 signalen tetterhard , en daarmee zou een ssb/cw qso's gewoon mogelijk moeten zijn..
73 René PA2RU

Gebruikersavatar
PE4BAS
Berichten: 961
Lid geworden op: 25 dec 2005, 23:30
Roepletters: PE4BAS
Locatie: Roodeschool
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#280 Bericht door PE4BAS »

Het "screen stare" seizoen is weer uitgebroken

Zeker voor een hoop, zeg maar de meeste amateurs wel. De tijden zijn veranderd Enno. Maar iedereen mag zijn hobby uitoefenen zoals hij/zij wil.
Voordeel met FT8 is dat je nieuwe technieken kunt gebruiken om zo toch de zeer korte openingen te ontdekken die anders niet opgemerkt worden. Zo gebruik ik mijn telefoon/laptop/tablet om op afstand af en toe in te loggen op mijn shack computer om te kijken of mijn station al DX "ziet". Maar ook gebruik van KSTchat, diverse DX clusters, PSK reporter, Hamspots, lokale chats etc. horen daarbij.

Gisterenavond hebben toch verschillende stations uit heel Nederland met west coast USA kunnen werken. Dat komt echt niet zo vaak voor. Zelf heb ik een QSO kunnen maken met K6FG uit Californië.

pd7yy
Berichten: 50
Lid geworden op: 25 mei 2012, 11:09
Roepletters: PD7YY

Re: 6m/50MHz, magic band?

#281 Bericht door pd7yy »

Het zijn gewoon verschillende dingen. Westkust usa werken op 50 is een stuk lastiger dan het werken op 14. En zo is het werken van westkust op 50 met ft8 waarbij het dx station je signaal met -zoveel niet eens op blote oor kan horen weer heel wat anders dan een verbinding in ssb/cw. Ik hecht persoonlijk nul waarde aan een qso in ft8 maar dat is voor iedereen anders. Wel ben ik met Enno eens dat radio toch om luisteren gaat en niet op een scherm kijken wat je computer voor je heeft gehoord.

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#282 Bericht door PA2S »

pd7yy schreef: 13 jun 2023, 20:58 Het zijn gewoon verschillende dingen.
Precies! Ook wel goed dat we niet allemaal hetzelfde willen, want het zou erg saai worden :-)

Elke band en mode heeft zo zijn eigen karakter en uitdagingen.

Voor mij is FT8 zeker waardevol. Want zoals ik al diverse keren schreef, heb ik erg veel lokale storing en als je zeker 20 dB slechter hoort dan op een rustige locatie, dan komt het erop neer dat je een station dat zonder storing in SSB net te horen is, met FT8 met storing ook op het randje is. CW wordt vrijwel onmogelijk dan.

PA4BAS merkt terecht op dat je veel meer opmerkt dan met andere modes. Je zou een CW skimmer kunnen gebruiken met een breedbandige ontvanger, maar dan doe je min of meer hetzelfde als met FT8 "kijken". Het is overigens bij een overvolle band helemaal niet zo makkelijk om DX te werken, want bijzondere stations worden nu niet met CW maar met met FT8 "afgemaakt". Juist CW heeft nu wel een voordeel, want als de meute met FT8 actief is, maak je met CW meer kans als een station in CW verschijnt.

Over FT8 kan nog worden opgemerkt dat de software de signaal/ruis verhouding inschat en alles opslaat. Die gegevens verwerk ik om ze te analyseren. Dat is een veel objectievere methode dan bijvoorbeeld S-meter waarden. Immers verschillen die nogal en het is ook heel veel werk om waarden te noteren. Gelijktijdig gaat dat al helemaal niet.

Voor propagatie onderzoek is FT8 erg waardevol wat mij betreft.

Tot slot kun je de ontvangen stations heel eenvoudig op een kaart plotten. Ik voeg het kaartje toe van de stations die in juni in Frankrijk zijn "gezien". Die H67VNO was een false decode en het stipje rechtsboven is een onvolkomenheid van mijn software. Ten onrechte wordt RR73 als locator gezien en ik moet dat er nog eens uithalen.

Ik begrijp best de weerstand tegen JT modes, maar het is een oude discussie wat mij betreft.

Met Cruyff: "Ellek foordeel heb s'n nadeel". Toch?

@Bas: mooi die K6. Westkust en Mexico niet kunnen werken. Ik zou ze thuis vermoedelijk niet eens gezien hebben. Misschien ooit? Ik hoop vurig dat deze cyclus nog wat goede F2 gaat opleveren.

Groet aan allen,

Henk

2023-06_F_PA2S_seen.png

PA2S
Berichten: 402
Lid geworden op: 07 mei 2017, 22:17
Roepletters: PA2S

Re: 6m/50MHz, magic band?

#283 Bericht door PA2S »

Woensdag zo ongeveer de hele dag bezig geweest met de antenne. Het voorjaar had ik besloten om een test te doen met een kleinere antenne die iets hoger stond, in plaats van een 4 elements met een boom van 4 meter. De top van de mast is maar 10 meter en dat is eigenlijk onvoldoende om boven de toppen van de omliggende daken uit te komen. Vooral richting west is dat een probleem. Vanwege de windlast en de lange hefboom van de topbuis (geen steunlager) vond ik de langere antenne een beetje riskant.

Vanwege de storing toch nog eens wat aan het puzzelen geweest en besloten de 3 elements antenne te vervangen door een met 4 elementen met een geoptimaliseerd stralingspatroon. Kost wel een dikke dB gain, maar dat lever ik graag in om de ontvangst te verbeteren.

Een aardig gepuzzel om zoveel mogelijk de bestaande elementen te handhaven, om eventueel te kunnen terugvallen op eerdere versies.

Een bijkomend probleem is dat we de tuin hebben veranderd en de wederhelft heel enthousiast fruitbomen had geplant toen ik in Frankrijk was, maar ze staan niet zo "mastvriendelijk". Ook in mijn geval worden echte bomen meer gewaardeerd dan aluminium bomen en dus de bomen maar laten staan. Ik had een langere antenne willen proberen van ca. 6 meter, maar dat levert te veel conflicten met de bomen op, dus toch maar het compromis gezocht.

Antenne erin en met een Nano VNA gemeten, hmm, afstemming niet goed. Resonantie op 51 MHz. De boel weer laten zakken en ik kreeg het niet goed. Dus alles nog eens goed onder de loep genomen. Ik had twee ongebruikte directoren van de oorspronkelijk 6 elements antenne van zolder gehaald en aangepast en mijn voorgevoel dat corrosie roet in het eten gooide, bleek te kloppen. Overgangsweerstand tussen de beide helften en dan kun je natuurlijk op je kop gaan staan, maar zul je het niet goed krijgen. Ook bleek de straler aan een kant minder goed contact te maken.

Problemen hersteld en een nieuwe poging gedaan. Het zag er een stuk beter uit, ook een diepere dip op de VNA. De straler moest nog iets worden aangepast en na nog enkele keren kwam het op zijn plek. Resonantie op 50.2 en SWR vrijwel 1:1 tussen 50.0 en 50.4

Eerst indruk was dat hij beter werkte dan de 3 elements versie. Het stralingspatroon moet ik nog meten.

Later op de avond was D2UY te horen en uiteindelijk kunnen werken. Typische "TEP" flutter, waardoor FT8 slecht decodeert, maar #168 in het log. Voor mij een mooie "beloning" voor een dag knutselen in de zon. Beetje warm, maar ach, je moet er wat voor over hebben...

PC8M
Berichten: 224
Lid geworden op: 11 mar 2008, 20:52
Roepletters: PC8M
Locatie: Rotterdam

Re: 6m/50MHz, magic band?

#284 Bericht door PC8M »

Vandaag voor het eerst op Amerika, Canada en Mexico gewerkt op 6m op de club. De openingen waren vandaag tussen 15.00 en 16.00 lokale tijd. Om eerlijk te zijn heb ik alleen op Ft-8 gekeken en werd PI4CC goed gehoord daar. Zo heb ik de band nog niet meegemaakt. Mexico was voor ons een nieuwe DXCC.
Bijlagen
WhatsApp Image 2023-06-23 at 16.13.21.jpeg
WhatsApp Image 2023-06-23 at 17.26.35.jpeg

Gebruikersavatar
pf5x
Berichten: 47
Lid geworden op: 20 sep 2010, 22:45
Roepletters: PF5X
Locatie: Cuijk, JO21wr
Contacteer:

Re: 6m/50MHz, magic band?

#285 Bericht door pf5x »

PA2S schreef: 13 jun 2023, 22:10 Ik hoop vurig dat deze cyclus nog wat goede F2 gaat opleveren.
Dat zou geweldig zijn en ik help het je hopen !! Maar het gekke is dat de laatste tijd ondanks de hoge SFI de condities erg te wensen over laten, om nog maar te zwijgen van het 6m Es seizoen: zo slecht heb ik het nog niet meegemaakt (sinds 1988). Ook tijdens de IARU 50 MHz contest was het waardeloos (en de UKSMG spring contest, maar dan is het altijd slecht 8) ), ODX was weliswaar D4Z (in CW, what else ...), maar verder slechts 27 QSOs gemaakt met veel pijn en moeite (ook vanwege beperkte tijd). Dan ben je wel al 2e in Nederland ... Enfin Es is niet zo sterk gerelateerd aan de zonneactiviteit, hoewel er volgens mij nog steeds geen goede verklaring voor Es is en alle mogelijke invloeden daarop.
Maar we zullen het zien, als het wat wordt met F2 moet het toch a.s. okt-nov of anders jan-mrt 2024 gebeuren lijkt me, of misschien toch een jaar later (2e piek) ... Maar cycle 24 ziet er nu uit als slechts weinig beter dan cycle 23 ... en dat is gewoonweg onvoldoende.
Zie ook: https://solen.info/solar/images/cycle24.png
Enno, PF5X

Elecraft K3, Icom IC-7100/7300, wire vert. (30/40m), inv. L 80m (base loaded for 160m), Mosley MB-32WA (10-20m), Begali Signature/Bencher/Palm Radio paddles. Also PF44F for WWFF/PAFF activities. CWops #2531, NTC #40.

Plaats reactie